Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Ledsagerbevis

Ledsagerbevis er et kort som kommune kan gi til personer som på grunn av funksjonsnedsettelse trenger ledsager for å delta i samfunnet. Kommunen bestemmer selv om de vil tilby ledsagerbevis. Ledsagerbeviset kan være digitalt eller et fysisk kort.

Til deg som trenger ledsagerbevis

Du kan ha rett til ledsagerbevis hvis du har bruk for å ha med ledsager for å kunne gå på kultur- og fritidsarrangementer eller benytte offentlig transport.

Det er opp til din kommune å bestemme om de skal ha tilbud om ledsagerbevis.

Ledsagerbevis er beregnet for personer med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom med varighet utover 2 år som uten funksjonsnedsettelsen ville kunnet delta på egen hånd. Yngre barn kan også ha rett til ledsagerbevis om assistansebehovet er stort.

Ledsagerbevis er aktuelt for personer med bevegelseshemming, hørselshemming, synshemming, utviklingshemming, en del psykiske lidelser, kroniske sykdommer som alvorlig hjerte- og lungesykdom, demens, eller andre funksjonsnedsettelser eller kroniske sykdommer.

Du kan ikke få ledsagerbevis om du har et hjelpebehov kun i et kortere tidsrom, for eksempel etter et komplisert benbrudd.

Fra januar 2024 starter utrulling av løsning for digitalt ledsagerbevis. Det er opp til kommunene å ta den nye løsningen i bruk.

Du kan undersøke hos kommunen din om de tar i bruk digitalt ledsagerbevis. Hvis de tilbyr det, må du velge om du vil ha et digitalt ledsagerbevis eller et fysisk kort. Det er fordi ledsagerbeviset er personlig, og du kan bare ha ett kort. Velger du digitalt ledsagerbevis, vil du ha kortet tilgjengelig på mobiltelefonen.

Fra januar 2024 tas det i bruk en ny visuell profil for ledsagerbevis og for merking av stedene kortet kan brukes. Du kan derfor regne med å se både den gamle og den nye logoen i bruk fremover.

Som eieren av ledsagerbeviset velger du selv ledsager. Du kan ha forskjellig ledsager fra gang til gang. Du kan for eksempel ta med som ledsager et familiemedlem, en venn, støttekontakt, personlig assistent eller andre som bistår deg.

Det er ingen aldersgrense for hvem som kan være ledsager, men ledsageren må kunne gi den bistanden du behøver. Vær oppmerksom på at enkelte svømmehaller og noen andre arrangører av hensyn til sikkerheten krever at du har en ledsager som er over 18 år.

Det er den enkelte arrangør eller tilbyder som avgjør om de aksepterer ledsagerbevis, og hvilken rabatt ledsagerbeviset i så fall gir. Hovedregelen er at ledsager skal komme gratis inn, men enkelte steder gis det bare rabattert billett. Kulturarrangører som mottar statlige tilskudd, er som hovedregel forpliktet til å tilby ledsagerbillett til ledsager i følge med en person som har et gyldig ledsagerbevis.

Du kan bruke ledsagerbevis i alle kommuner som har ordningen. Ledsagerbeviset er bare tenkt til bruk i Norge. Du kan ikke regne med at det vil gi rabatt i utlandet. Det utstedes derfor ikke kort med engelsk tekst.

Du må selv ta rede på om stedet du vil besøke eller reisen du vil gjennomføre, omfattes av ordningen. Noen kommuner har oversikt over de viktigste stedene i kommunen som aksepterer ledsagerbevis. En del slike steder er også merket med klistremerke som sier "Ledsagerbevis aksepteres". Hos enkelte arrangører er det informasjon på nettsiden om at ledsagerbevis aksepteres.

Hvis du har behov for ledsagerbevis, må du henvende deg til din kommune. De fleste kommuner har informasjon og søknadsskjema lagt ut på kommunens hjemmeside. Det varierer om du kan søke elektronisk og legge ved bilde elektronisk, det finner du ut ved å ta kontakt med kommunen eller søke opp informasjonen på nett.

Tildeling av ledsagerbevis er et enkeltvedtak. Du kan kreve et skriftlig svar fra kommunen, og du kan klage på vedtaket etter de vanlige reglene for enkeltvedtak gjort av offentlig myndighet. Klage kan også gjelde antall ledsagere som er innvilget. Klagen sender du til kommunen, som må ta saken opp til ny vurdering.

Til kommuner som tilbyr ledsagerbevis

Kommunen bør forankre innføringen av ledsagerbevis gjennom et vedtak i kommunestyret.

Fra 1. januar 2024 finnes en løsning for digitalt ledsagerbevis. Løsningen er utviklet av KS Digitale fellestjenester på oppdrag av Bufdir. Les mer om digitalt ledsagerbevis på Fiks-portalen.

Det er viktig at kommunen tenker over at ledsagerbeviset kan brukes over hele landet, ikke bare i bostedskommunen. Kommunen bør derfor ta formålet med ordningen i betraktning før man utformer egne lokale regler.

Målgruppen er personer som uten funksjonsnedsettelse hadde kunnet delta på egenhånd.

Kommunen står fritt til å avgjøre hvilken avdeling eller seksjon i kommunen som skal behandle søknader om ledsagerbevis.

Det må sørges for behandling av sensitive opplysninger i tråd med lovpålagte krav. Løsningen for utstedelse av digitalt ledsagerbevis som KS har utviklet tar høyde for lovpålagte krav til behandling av personopplysninger og krav til universell utforming av digitale løsninger.

Hver enkelt kommune må opprette en tilgjengelighetserklæring på uustatus.no.

Det oppfordres til ikke å be om mer detaljerte helseopplysninger enn nødvendig. I tilfeller hvor søker er kjent for tjenesteapparatet, er det ofte ikke nødvendig å innhente nye opplysninger.

  • Ledsagerbevis skal ikke erstatte andre ordninger: Ordningen er ment å være et tiltak som supplerer, ikke erstatter, andre ordninger slik som BPA, avlaster eller støttekontakt. Saksbehandlingsrutinene bør derfor gjøres enkle.
  • Ha gode rutiner og likebehandling: Kommunen må sørge for interne rutiner for saksbehandling som ivaretar hensynet til forutsigbarhet og likebehandling av søkere.
  • Ledsagerbevis gjelder ikke ved pasienttransport: Ledsagerbevis kan ikke tjene som bevis for behov for ledsager ved bruk av de regionale helseforetakenes pasienttransportordning, der gjelder egne regler.
  • Man kan bare få utstedt ett ledsagerbevis per søker: Den som søker ledsagerbevis, kan ikke kreve at kommunen utsteder mer enn ett kort. For kommuner som utsteder digitalt ledsagerbevis må søkeren velge mellom digitalt og fysisk kort. Regelen om ett kort gjelder også barn med delt bosted, personer som regelmessig oppholder seg i avlastningsbolig og lignende. Eier av kortet er den som har behov for ledsager, ikke ledsagerne.

Det er utarbeidet ny grafisk profil for ledsagerbevis. Det betyr at det i en overgangsperiode vil finnes ny og gammel profil side om side.

Videre er det utarbeidet nye skalerbare maler for ledsagerbevis og mal for merking av brukersteder ("Ledsagerbevis aksepteres"). Vi oppfordrer kommunene til å ta i bruk malene. Det er tatt hensyn til at ikke alle kommuner har kort i samme størrelse.

Last ned maler for ledsagerbevis på bokmål (pptx):

Last ned maler for ledsagerbevis på nynorsk (pptx):

Last ned maler for merking av brukersteder (pdf):