Vil du starte TryggEst i din kommune?
Slik kommer du i gang
TryggEst-modellen inneholder forslag til hvordan en kommune kan organisere arbeidet. Det er blant annet utviklet e-læringskurs og verktøy for risikovurdering som alle TryggEst-kommuner kan ta i bruk.
Kommunen er forpliktet etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-3 a å ha særlig oppmerksomhet rettet mot at pasienter og brukere kan være utsatt for, eller kan stå i fare for å bli utsatt for, vold eller seksuelle overgrep. Kommunen skal også legge til rette for at helse- og omsorgstjenesten blir i stand til å forebygge, avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep.
Det er et forenklet og enhetlig system som skal senke terskelen for å melde fra om vold og overgrep. TryggEst skal blant annet sikre:
- at saker ikke blir oversett eller glemt
- lik behandling uavhengig av bostedskommune
- større grad av forutsigbarhet både i kommune og hos den utsatte
- færre følgeskader som vil kreve omfattende behandling og tjenester
- bedre livskvalitet for den utsatte
- større trygghet for dem som mottar tjenester
- bedre oppfølging av den utsatte
- bedre evaluering og læring av saker
- bedre medvirkning i egen sak for den utsatte
Gå til brosjyren: Hvorfor starte med TryggEst i din kommune
Alle kan ta initiativ til å starte TryggEst i en kommune. Både ansatte, politikere og kommunens ledelse, men også innbyggere og pårørende.
Hvis du vil vite mer om TryggEst, eller ønsker at kommunen starter med TryggEst, kan du:
- gi informasjon om TryggEst til kommunen
- ta kontakt med Bufdir for mer informasjon
- ta initiativ til et informasjonsmøte mellom kommunen og Bufdir
Du kan kontakte Bufdir på tryggest@bufdir.no
Kommunen får et helhetlig system for å:
- ivareta plikten til å legge til rette for at helse- og omsorgstjenesten blir i stand til å forebygge, avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep
- forebygge, avdekke og håndtere vold og seksuelle overgrep mot alle risikoutsatte voksne
Dette oppnår kommunen ved deltakelse:
- hjelp til kompetanseoppbygging av TryggEst-koordinator og TryggEst-team
- hjelp til kompetanseheving av ansatte i kommunale tjenester
- tilgang til bestillingsside for informasjonsmateriell og profileringsmateriell
- deltakelse på nettverkssamling med andre TryggEst-kommuner
- deltakelse i Microsoft teams med erfaringsutveksling med andre kommuner
- TryggEst besluttes og forankres på ledernivå i kommunen. Vedtaket om oppstart av TryggEst må være fattet politisk eller på kommunaldirektør-/rådmannsnivå
- TryggEst organiseres etter modell fra Bufdir, men kommunen kan gjøre lokale tilpasninger
- Det opprettes et eget telefonnummer for TryggEst
- TryggEst skal være visuelt og organisasjonsmessig synlig i kommunens arbeid mot vold
- TryggEst har et ansvar for håndtering av vold og seksuelle overgrep mot risikoutsatte voksne (uten at dette fritar andre deler av tjenestene for samme ansvar)
- Bufdir informeres om oppstart, slik at kommunens kontaktinformasjon kan legges ut på TryggEst.no
- Kommunen deltar på nettverkssamlinger og andre tiltak/samlinger Bufdir arrangerer for kommunene
- TryggEst kan være «paraply» for kommunens samlede arbeid mot vold mot voksne, men kan også inngå som en del av kommunens øvrige voldsarbeid
- Kommunen deltar i rapportering til Bufdir
- Ideer og materiell kommunen utvikler i arbeidet med TryggEst, gjøres tilgjengelig for andre TryggEst-kommuner
Kommunen er selv ansvarlig for at gjeldene lovverk ved personvern og informasjonssikkerhet overholdes.
- Trygghet i omsorg: TryggEst skal bidra til at den som mottar helse- og omsorgstjenester skal oppleve trygghet, uavhengig av hvem som leverer tjenestene
- Beskyttelse: TryggEst skal sikre at den som har behov for beskyttelse, hjelp og støtte, skal oppleve å få dette
- Individuell frihet: TryggEst skal bidra til innflytelse over eget liv og til å ta gode, selvstendige valg
- Tillit: TryggEst skal utøves på en måte som skaper tillit
- Forebygging: TryggEst skal sikre at det arbeides forbyggende for å forhindre at vold og overgrep skjer
- Proporsjonalitet: TryggEst skal sikre riktig nivå mellom tiltak og behov for hjelp og støtte
- Samlet hjelpeapparat: TryggEst skal sikre at hjelp og støtte utøves samordnet og tverrfaglig.
Dette for at kommunen kan:
- få invitasjon til nettverkssamlinger
- få informasjon om nye tiltak, informasjonsmateriell, konferanser ol.
- få bli invitert inn i digitalt team
- få delta i statistikk innsamling og publisering
- få publisert lokal kontaktinformasjon på tryggest.no
Slik kan arbeidet organiseres
En kommune kan organisere TryggEst alene, i samarbeid med andre kommuner eller i samarbeid med krisesenter. Det skal være stor fleksibilitet i den lokale organiseringen av TryggEst, men TryggEst må være synlig i organisasjon og i presentasjon av kommunens tilbud.
Det er i prinsippet to team for TryggEst, med ulike oppgaver: et lederteam og et operativt team. Disse kan tilpasses allerede eksiterende arbeid på voldsfeltet, ved å bli en del av en større helhet, eller ved å bli grunnstrukturen i kommunens arbeid annet arbeid organiseres inn under.
Eksempler på organisering:
- Ett TryggEst-lederteam og et TryggEst-operativt team (mest vanlig)
- Ett TryggEst-lederteam som er interkommunalt, med et TryggEst-operativt team i hver kommune i samarbeidet
- Ett TryggEst-lederteam i en bykommune, med ett TryggEst-operativt team i hver bydel
- Ett team som ivaretar begge funksjoner
- Ansvar: overordnet ansvar, strategiske valg, forankring
- Oppnevnes av enten kommunestyret, rådmann/kommunedirektør, eller ledelse av helse og velferd
- Medlemmer: helse, sosial, politi, folkevalgt
- Anbefalinger: Teamet kan organiseres som et fast utvalg oppnevnt av kommunestyret. Bufdir anbefaler eget lederteam, men i noen tilfeller kan lederteam og operativt team settes sammen til ett team.
- Ansvar: motta og vurdere saker, fordele ansvar, sikre at alle meldinger blir vurdert og behandlet, rapportere til Bufdir og lederteam
- Oppnevnes av TryggEst-lederteam og respektive ledere
- Medlemmer: TryggEst koordinator (leder av teamet), medlemmer fra aktuelle tjenester, medlemmer fra aktuelle team
- Verktøy: nettsiden tryggest.no, verktøy for risikovurdering
- Rapportering: Rapporterer hvert halvår til Bufdir
- Anbefalinger: Bufdir anbefaler eget operativt team, men i noen tilfeller kan lederteam og operativt team settes sammen til ett team
Noen kommuner velger å organisere TryggEst i samarbeid med krisesenter. For at det skal fungere godt, må kommunen/ene og krisesenteret vurdere momentene under for å kunne få til et godt samarbeid:
Generelt:
- Alle kommuner skal ha et eget TryggEst-telefonnummer. Det gjelder også TryggEst som er organisert i samarbeid med krisesenter.
- Telefoner må besvares slik at det er tydelig at det er en TryggEst-kontakt som tar imot henvendelsen.
- Ansatte på krisesenter må få nødvendig opplæring i TryggEst-metodikk og oppfølging.
- Det skal benyttes journal-/dokumentasjonssystem for TryggEst-telefoner og oppfølging.
- Det er den kommunale koordinator og kommunale teamet som har hovedansvaret for oppfølging av den voldsutsatte. Dette gjelder tiltak, dokumentasjon og rapportering.
- Store kommuner/krisesentre kan vurdere å ha egne ansatte til å betjene TryggEst-telefonen. Dette forutsetter tilstrekkelig antall ansatte, da spesialisering i TryggEst-metodikk og oppfølging kan være en fordel.
- I små kommuner/krisesentre bør det være fleksibel bruk av ansatte, slik at både TryggEst-telefon og krisesenter-telefon besvares av alle ansatte. Dette krever god og tilstrekkelig opplæring av alle ansatte.
Organisering:
- TryggEst-modellen forutsetter at det må være koordinator og tverrfaglig team i alle kommunene hvor de ulike tjenestene er representert.
- Koordinatorene og krisesenterledelsen utgjør et felles lederteam.
- Det felles lederteamet, har ansvaret for samarbeid mellom kommunene og krisesenteret.
- Det felles lederteamet, har også ansvaret for felles tiltak for kompetanseheving, informasjon med mer.
Momenter som bør vurderes:
- Hvordan løse dokumentasjon, journalføring og registering/rapportering?
- Har krisesenteret kapasitet til å betjene to telefoner og være en del av TryggEst?
- Vurdere kapasitet og omfang til å følge opp nye arbeidsoppgaver/TryggEst-saker
- TryggEst omfatter voldstyper som krisesentrene ikke har mye erfaring med
- Det kan være en distanse til kommunale tjenester for å:
- drive kompetansehevende tiltak i aktuelle kommunale tjenester
- gjennomføre tiltak for den voldsutsatte
- TryggEst vil utløse tiltak, noe som krever forankring i andre kommunale tjenestene /enheter