Forslag til ansvarsbeskrivelse for kontaktperson for voksne

For å sikre systematisk oppfølging av beboerne, uavhengig av den enkelte ansatte, bør det foreligge en rutinebeskrivelse for hva ansvaret som kontaktperson omfatter. Det kan for eksempel være:

Kartlegging

  • foreta systematisk kartlegging av
    • beboerens situasjon
    • vold/trusler og trusselbilde og hjelpebehov
  • hvis beboer har vært på samme eller annet krisesenter tidligere:
    • se på journal fra tidligere opphold
    • snakk med ansatte som jobbet med vedkommende
    • snakk med bruker om hva som var positivt/negativt ved tidligere opphold og hva som kan gjøres annerledes nå for å unngå nye opphold

Regelmessige samtaler

  • gjennomfør regelmessige samtaler, med utgangspunkt i temaer fra
    • kartlegging
    • plan for oppfølging
  • bestille tolk til samtalene ved behov
  • informer om krisesenterets rutiner ved kritiske situasjoner (brann, trusler)

Oppfølging/progresjon

  • du er hovedansvarlig for:
    • progresjon i saken under oppholdet
    • forberedelse til reetablering
    • oppfølging etter oppholdet
  • i samarbeid med beboeren, lag en plan med konkrete mål for oppholdet
  • i samarbeid med brukeren, lag en sikkerhetsplan
  • koordiner krisesenterets hjelpetiltak overfor brukeren
  • hvis brukeren har barn, samarbeid med kontaktperson for barnet/barna

Kontakt med andre instanser/tjenester

  • hvis bruker trenger hjelp fra andre tjenester:
  • informer om hvilken hjelp andre tjenester og instanser kan gi
  • bistå med å etablere kontakt
  • innhent nødvendig samtykke til å ta kontakt (samtykkeskjema)
  • følg bruker til møter med andre instanser ved behov
  • foreta en avslutningssamtale hvor
    • samarbeid og hjelp etter oppholdet planlegges
    • oppholdet evalueres

Journalføring

  • innhent samtykke til å opprette og oppbevare journal
  • hold beboerens journal oppdatert
  • vitne i evt. rettssaker
  • sørg for at brukeren registreres i brukerstatistikken