Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Tilskudd til utprøving av arbeidsmodell

Utprøving av en arbeidsmodell med mål om å øke deltakelsen i fritidsaktiviteter (§ 4.9)

Hvem kan søke?

Offentlige instanser, frivillige organisasjoner og private aktører kan søke. Bydeler i Oslo er sidestilt med kommuner.

Virksomheter som søker om tilskudd, må være registrert i Enhetsregisteret.

Enkeltpersonforetak eller privatpersoner kan ikke søke.

Dere kan søke uavhengig av om kommunen er påmeldt ordningen.

Hva kan dere få tilskudd til?

Innenfor denne aktivitetstypen kan dere få tilskudd til å prøve ut en arbeidsmodell, med mål om å øke deltakelsen i fritidsaktiviteter og samarbeidet mellom relevante aktører.

Det kan for eksempel handle om å prøve ut en ny form for samarbeid som bidrar til oppmerksomhet rundt deltakelse i fritidsaktiviteter, eller til å gjøre aktivitetene mer attraktive og tilgjengelige. Det kan også være en arbeidsmodell der dere prøver ut en ny form for rekruttering, eller gjør nye tilpasninger i aktivitetene som tilbys, for i større grad å tilrettelegge for deltakelse.

Prosjektet skal innebære en konkret utprøving i samarbeid med minst en annen sektor (offentlig, privat eller frivillig). Både innholdet i arbeidsmodellen og samarbeidet i selve utprøvingen bør komme tydelig frem av søknaden.

Dere kan ikke benytte tilskuddsmidler til aktivitet som:

  • danner grunnlag for profitt for tilskuddsmottaker eller nærstående part,
  • dekker tjenester som allerede er pålagt kommunen eller andre offentlige instanser ved lov (som f.eks. svømmeundervisning, avgifter i tilknytning til Kulturskolen eller tjenester som skal dekkes av NAV),
  • stiller krav om kunnskap, politisk ståsted eller religiøs bakgrunn for å delta.

Kriterier

I søknadsskjemaet må dere bekrefte at dere skal:

  • prøve ut en arbeidsmodell med mål om å øke deltakelsen i fritidsaktiviteter for målgruppen,
  • prøve ut arbeidsmodellen i tett samarbeid med en eller flere aktører fra en annen sektor (offentlig, privat eller frivillig), og sikre at utprøvingen av arbeidsmodellen fører til økt samarbeid mellom aktører som arbeider med målgruppen,
  • påse at det er en plan for organisering av samarbeidet,
  • påse at utprøvingen bidrar til å fjerne barrierer for deltakelse,
  • sikre at prosjektet er ikke avgrenset til et tilbud om bare aktivitet til målgruppen eller aktivitetsguide.

Målgruppe

Målgruppe for ordningen er barn og unge fra 0 til og med 24 år som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap.

Utenforskap handler om å stå utenfor ulike arenaer eller fellesskap i samfunnet.  Risikofaktorer for utenforskap kan være:    

  • å vokse opp i familier med lavinntekt 
  • manglende sosialt nettverk 
  • manglende tilknytning til skole/arbeid  
  • manglende deltakelse i fritidsaktiviteter 

Risikofaktorer kan være overlappende eller forsterke hverandre.

Beløp og varighet

Laveste søknadsbeløp er 50 000 kroner per år.

Dere kan søke om tilskudd for en periode på inntil tre år. Tilskuddsåret går fra 1. januar til 31. desember.

Krav til egenfinansiering

Egenfinansiering er økonomiske midler som dere må bidra med inn i prosjektet:

  • Frivillige organisasjoner: 5 % av tilskuddsbeløpet per år
  • Private aktører: 20 % av tilskuddsbeløpet per år
  • Offentlige instanser: 20 % av tilskuddsbeløpet per år

Det innebærer at dere må budsjettere med minimum denne andelen av søknadsbeløpet som egenfinansiering. Egenfinansieringen må fremgå både av budsjettet og regnskapet, og kostnadene skal føres på prosjektets kostnadssted eller prosjektnummer.  

Gaver, generelle driftstilskudd og andre midler som organisasjonen disponerer fritt kan regnes som egenfinansiering.

Dere kan for eksempel dekke kostnader til lønn for en som skal jobbe med prosjektet, eller utgifter til strøm eller husleie. Den andelen av disse utgiftene som gjelder prosjektet dere søker støtte til, fører dere opp i budsjettet som egenfinansiering på inntektssiden i budsjettet, og på riktig post på utgiftssiden.

Egenfinansiering inkluderer ikke:

  • deltakeravgifter og andre inntekter som kommer som et resultat av selve prosjektet. Disse midlene skal uavkortet gå til å finansiere prosjektet.
  • ulønnet frivillig innsats som dugnadsarbeid og lignende.

Søknad og budsjett

  • Innhold: Beskriv innholdet/aktiviteten(e) i prosjektet så konkret som mulig.
  • Varighet og omfang: Beskriv når prosjektet skal gjennomføres, hvor og hvor ofte.
  • Antall deltakere: Dere skal anslå antall deltakere i målgruppen.
  • Rekruttering av målgruppen: Dere må redegjøre for plan for rekruttering av målgruppen.Dere må rekruttere på en måte som sikrer at målgruppen får informasjon om tilbudet og benytter seg av det.
  • Samarbeid: Dere må gi en konkret beskrivelse av hvem dere skal samarbeide med for å rekruttere målgruppen.Det bør komme frem av beskrivelsen om det allerede er opprettet kontakt/etablert et samarbeid.

Les godt igjennom alle spørsmålene og hjelpetekstene (spørsmålstegnsymbol) i søknadsskjemaet. 

Svar på det dere blir spurt om, og vær så presis og konkret som mulig, spesielt når dere skal beskrive selve aktiviteten(e). 

Søknadsskjemaene kan skrives ut ved å trykke "forhåndsvis skjema" og "skriv ut

Budsjettet er en viktig del av søknaden. Budsjettet skal vise hvilke kostnader dere forventer, og hvordan dere har tenkt å finansiere prosjektet.

Når dere skal sette opp budsjett, er det viktig at dere har fokus på hva dere trenger av midler til å gjennomføre aktiviteten dere planlegger. Dere bør derfor vurdere utgiftssiden først.

Husk at dere skal bidra med egenfinansiering. Denne skal inkluderes i summen på utgifter og samtidig settes opp på inntektssiden av budsjett og regnskap.

Budsjettpostene i søknadsskjemaene vil variere avhengig av hvilken aktivitetstype dere søker om tilskudd til. I de fleste av aktivitetstypene vil det være mulig å søke om støtte til lønn til ansatte, husleie/strøm/renhold, utgifter til inngangsbilletter/ deltakelse og reise/transport/opphold, innkjøp av utstyr og investering i lokale.

  • Dere må sette opp et realistisk budsjett for prosjektet. Budsjettet skal kun omfatte prosjektet dere søker om midler til, og dere skal ikke budsjettere med driftsutgifter og inntekter som ikke skal benyttes i prosjektet.
  • Budsjettet skal gå i balanse.
  • Dere skal bruke de forhåndsdefinerte postene i søknadsskjemaet, og bruke «sekkeposter» (som «andre utgifter») i så liten grad som mulig. Hvis dere bruker slike poster, må dere spesifisere innholdet i et eget tekstfelt under budsjettet. Fullstendige kronebeløp skal legges inn. Hundre tusen kroner skrives altså som "100 000" i budsjettet. 

Det er mulig å invitere medskribenter til å samarbeide om en påbegynt søknad:

  1. Klikk på fanen "Samarbeid" i utkastet.
  2. Legg inn e-postadressen til samarbeidspartnerne. Vedkommende må være registrert i søknadsportalen med den e-postadressen.

Bare den personen som oppretter søknadsskjemaet, kan sende det inn.

Hvis dere søker om flere prosjekter under samme aktivitetstype:

  • Legg dem inn som delprosjekter i søknaden
  • Nummerer disse delprosjektene, og for hvert spørsmål i spørsmålsskjema angi hvilket delprosjekt informasjonen gjelder. Bruk fritekstfeltene til å inkludere informasjonen som ikke passer inn i feltene der dere må oppgi én verdi.
  • Med mindre det gis annen informasjon, skal informasjonen dere oppgir om for eksempel åpningstider, antall overnattinger etc. være totalt for alle delprosjektene, per år.

Hvis dere søker om flere prosjekter under ulike aktivitetstyper:

  • Kommuner: Dere må bruke eget søknadskjema for denne aktivitetstypen, 4-7 Ungdomslos og for 4.10 Koordinering av lokalt arbeid. Søker dere om andre aktivitetstyper, skal dere samle disse i hovedskjemaet.
  • Andre aktører: Dere skal sende inn én søknad per aktivitetstype. Hvilket søknadsskjema dere skal bruke, står beskrevet på sidene til de ulike aktivitetstypene.

Hvordan søke?

Dere søker om tilskudd i Bufdirs søknadsportal.

Navn på søknadsskjema (for alle søkere): "Søknad - 5 - Alle søkere - Utprøving av arbeidsmodeller"

Bufdir kan avvise eller avslå søknader som er sendt inn på feil søknadsskjema, eller hvis dere søker om feil aktivitetstype.

Søknadsfristen for 2025 har gått ut.

Etter at dere har søkt

Det vil bli lagt ut informasjon her om forventet saksbehandlingstid i løpet av januar 2025.

Når vi er ferdige med saksbehandlingen, får dere et vedtaksbrev om innvilgelse eller avslag. Vedtaksbrevet sendes elektronisk til søkerorganisasjonen i Altinn, med kopi på e-post til den som har sendt inn søknaden.

Vi utbetaler midlene så fort som mulig etter at vedtaksbrevet er sendt ut. Ved større tilskuddsbeløp vil midlene vanligvis deles opp i flere utbetalinger.

Kontakt

Mari Ommundsen
E-post: mari.ommundsen@bufdir.no
Telefon: 466 19 567

Johanne Halsnes Århus
E-post: johannehalsnes.arhus@bufdir.no
Telefon: 466 16 311

Heidi Hafnor Larsen
E-post: heidihafnor.larsen@bufdir.no
Telefon: 466 15 814

Emina Simic
E-post: emina.simic@bufdir.no
Telefon; 466 17 925