Budsjettet er en viktig del av søknaden. Budsjettet skal vise hvilke kostnader dere forventer, og hvordan dere har tenkt å finansiere prosjektet.
Når dere skal sette opp budsjett, er det viktig at dere har fokus på hva dere trenger av midler til å gjennomføre aktiviteten dere planlegger. Dere bør derfor vurdere utgiftssiden først.
Husk at dere skal bidra med egenfinansiering. Denne skal inkluderes i summen på utgifter og samtidig settes opp på inntektssiden av budsjett og regnskap.
Budsjettpostene i søknadsskjemaene vil variere avhengig av hvilken aktivitetstype dere søker om tilskudd til. I de fleste av aktivitetstypene vil det være mulig å søke om støtte til lønn til ansatte, husleie/strøm/renhold, utgifter til inngangsbilletter/ deltakelse og reise/transport/opphold, innkjøp av utstyr og investering i lokale.
Under denne aktivitetstype er det anledning til å søke om lønn til deltakere.
- Dere må sette opp et realistisk budsjett for prosjektet. Budsjettet skal kun omfatte prosjektet dere søker om midler til, og dere skal ikke budsjettere med driftsutgifter og inntekter som ikke skal benyttes i prosjektet.
- Budsjettet skal gå i balanse.
- Dere skal bruke de forhåndsdefinerte postene i søknadsskjemaet, og bruke «sekkeposter» (som «andre utgifter») i så liten grad som mulig. Hvis dere bruker slike poster, må dere spesifisere innholdet i et eget tekstfelt under budsjettet. Fullstendige kronebeløp skal legges inn. Hundre tusen kroner skrives altså som "100 000" i budsjettet.
- Hvis prosjektet aktivt skal rekruttere deltakere fra flere kommuner, må dere sende inn én søknad for hver av disse kommunene. Summene i budsjettet må dere dele opp slik at det totale omsøkte beløpet samsvarer med det totale behovet i prosjektet.
For kommuner: I søknadsskjemaet dere skal bruke, har ikke budsjettet spesifiserte utgiftsposter utover total kostnad per aktivitetstype. Dere må fortsatt redegjøre for prosjektets inntekter på lik linje med andre søkere.