Tilskudd til systematisk identifikasjon og oppfølging av utsatte barn
Søke om tilskudd
Tilskuddsordningen blir gradvis faset ut i 2024 og 2025 før den avvikles i 2026. Ordningen endres slik at bevilgningen i 2024 og 2025 benyttes utelukkende til å implementere allerede utviklede modeller og ikke til å utvikle nye modeller i nye kommuner. Dette medfører at det ikke blir innvilget tilskudd til nye kommuner i 2024 og 2025, og at kun kommuner som allerede har fått tilskudd til utvikling av modell kan søke om tilskudd til implementering.
Søknadsfrist for 2024: 21. oktober 2024
Kun kommuner som tidligere har fått tilskudd til utvikling av en kommunal modell – disse kommunene kan søke om tilskudd til implementering.
Kommunene kan søke om nytt statlig tilskudd på inntil kr 500 000 til implementering av modellen i løpet av en prosjektperiode på ett år. Det er en forutsetning for tildeling av tilskudd til implementering at kommunens modell er godkjent av Bufdir. Disse midlene kan benyttes til å dekke følgende kostnader:
- implementering av modellen
- opplæring av kommunens ansatte i arbeid med og bruk av modellen
- tiltak som bidrar til tverretatlig kompetanseheving og felles arbeidsstruktur for kommunens arbeid med identifikasjon og oppfølging av utsatte barn.
Prioriteringer
Bufdir vil ved vurderingen av kommunenes søknader legge særlig vekt på at prosjektet fremstår som godt forankret i kommunen og med en klar og faglig god plan for gjennomføring i løpet av prosjektperioden. Det må også fremgå hvilke forandringer og forbedringer kommunen forventer å oppnå gjennom prosjektet.
Målet med tilskuddordningen er å implementere kommunale modeller for systematisk og kunnskapsbasert identifikasjon og oppfølgning av utsatte barn.
Søk om tilskudd ved å fylle ut og sende inn skjema i Bufdirs søknadsportal.
Søknaden må være forankret hos kommunens administrative og politiske ledelse.
Sett deg godt inn i regelverket.
Les godt igjennom spørsmålene og feltene i søknadsskjemaet, se på hjelpetekstene til spørsmålene og sørg for at du svarer på det du blir spurt om. Som søker har du ansvar for å fylle ut en fullstendig søknad. Vær så presis som mulig. Ofte er det bedre å gi kortfattete beskrivelser enn å gi lange, uklare svar. Ta kontakt med oss dersom det er noe dere ikke forstår.
Når søknadsfristen er passert, starter vi saksbehandlingen. Dersom vi oppdager mangler eller feil i en søknad, kan vi ta kontakt med dere med en frist for rettelser og ettersendelser.
Når saksbehandlingen er avsluttet, vil vi sende ut brev om tilskudd eller avslag. Brevet kan sendes normalt elektronisk.
Hvis dere får tilskudd, vil dette bli utbetalt inntil tre uker etter at saksbehandlingen er ferdigstilt. Dette vil imidlertid kunne variere noe.
Rapportering
Frist: Prosjektperioden og frist for rapportering er i utgangspunktet ett år fra vedtaksdato.
Krav til rapportering vil fremgå av tilskuddsbrevet.
Svar på problemstillinger rundt tilskudd og koronautbruddet finner dere her.
Endringer i prosjektet
Hvis dere må endre prosjektet underveis, er det viktig at dere tar kontakt med oss med en gang det er klart hvilke endringer dere må foreta. Vi vil normalt bare godkjenne prosjektendringer som holder seg rimelig innenfor rammene av den opprinnelige søknaden. Det vil normalt ikke være mulig å utvide prosjektperioden eller overføre midler til senere bruk.
Hvis dere ikke får gjennomført tiltaket dere har fått tilskudd til, må dere så snart som mulig gi beskjed til oss om det. Dere må da tilbakebetale tilskuddet til oss.
Hvem har fått tilskudd?
Askvoll kommune 589 750
Aukra kommune 450 000
Bø kommune 900 000
Dovre kommune 900 000
Engerdal kommune 450 000
Fjaler kommune 589 750
Fjord kommune 900 000
Grane kommune 900 000
Harstad kommune 450 000
Herøy kommune (Møre og Romsdal) 450 000
Hyllestad kommune 589 750
Høylandet kommune 450 000
Kvæfjord kommune 900 000
Lom kommune 900 000
Løten kommune 450 000
Melhus kommune 900 000
Moss kommune 900 000
Nesna kommune 450 000
Osterøy kommune 900 000
Rennebu kommune 450 000
Røst kommune 450 000
Smøla kommune 450 000
Snåsa kommune 450 000
Solund kommune 589 750
Sortland kommune 450 000
Sømna kommune 450 000
Sør-Varanger kommune 900 000
Vefsn kommune 450 000
Øksnes kommune 800 000
Ørsta kommune 450 000
Alvdal kommune: 1 000 000 kroner
Aure kommune: 1 000 000 kroner
Austevoll kommune: 500 000 kroner
Austrheim kommune:1 000 000 kroner
Berlevåg kommune: 1 000 000 kroner
Eidsfjord kommune: 1 000 000 kroner
Elverum kommune: 1 000 000 kroner
Giske kommune: 500 000 kroner
Hareid kommune: 500 000 kroner
Hustadvika kommune: 1 000 000 kroner
Inderøy kommune: 500 000 kroner
Indre Fosen kommune: 500 000 kroner
Kragerø kommune: 1 000 000 kroner
Krødsherad kommune: 1 000 000 kroner
Lierne kommune: 1 000 000 kroner
Lund kommune: 947 500 kroner
Lunner kommune: 500 000 kroner
Lærdal kommune: 1 000 000 kroner
Malvik kommune: 500 000 kroner
Midtre Gauldal kommune: 500 000 kroner
Oppdal kommune: 500 000 kroner
Porsanger kommune: 500 000 kroner
Rælingen kommune: 500 000 kroner
Råde kommune: 500 000 kroner
Sigdal kommune: 1 000 000 kroner
Stad kommune: 500 000 kroner
Sør-Fron kommune: 1 000 000 kroner
Tvedestrand kommune: 500 000 kroner
Tysnes kommune: 500 000 kroner
Ulvik kommune: 500 000 kroner
Vanylven kommune: 500 000 kroner
Våler kommune: 500 000 kroner
Øvre Eiker: 500 000 kroner
Aukra kommune: 950 000 kroner
Eigersund kommune: 403 000 kroner
Engerdal kommune: 950 000 kroner
Flesberg kommune: 403 000 kroner
Froland kommune: 950 000 kroner
Gjesdal kommune: 403 000 kroner
Gol kommune: 403 000 kroner
Hadsel kommune: 403 000 kroner
Harstad kommune: 950 000 kroner
Hemnes kommune: 403 000 kroner
Herøy kommune (Møre og Romsdal): 950 000 kroner
Hitra kommune: 403 000 kroner
Høylandet kommune: 950 000 kroner
Kinn kommune (fra 1.1.2020): 403 000 kroner
Kvam herad: 403 000 kroner
Kviteseid kommune: 403 000 kroner
Kåfjord kommune: 403 000 kroner
Lillestrøm kommune (fra 1.1.2020): 403 000 kroner
Løten kommune: 950 000 kroner
Meløy kommune oppvekst: 403 000 kroner
Narvik kommune: 403 000 kroner
Nesbyen kommune: 403 000 kroner
Nesna kommune: 950 000 kroner
Nore og Uvdal kommune: 403 000 kroner
Randaberg kommune: 403 000 kroner
Rennebu kommune: 950 000 kroner
Røst kommune: 943 000 kroner
Sande kommune: 403 000 kroner
Selbu kommune: 350 000 kroner
Smøla kommune: 950 000 kroner
Snåsa kommune: 950 000 kroner
Sokndal kommune: 403 000 kroner
Sortland kommune: 950 000 kroner
Strand kommune: 403 000 kroner
Sømna kommune: 950 000 kroner
Vardø kommune: 403 000 kroner
Vefsn kommune: 950 000 kroner
Ørsta kommune: 950 000 kroner
Ås kommune: 403 000 kroner
Kontakt
E-post: tilskudd@bufdir.no
Telefon: 466 15 580
Knut Aase
E-post: knut.aase@bufdir.no
Telefon: 466 15 149
Faglig oppfølging:
Benedicte Petersen
E-post: benedicte.petersen@bufdir.no
Telefon: 934 02 315