Dere vil bli opplyst om dere tas ut i kontroll enten ved at utvalgets sekretariat kontakter dere eller i tilskuddsbrevet.
Dere vil deretter få en egen e-post om fremgangsmåten for kontrollen.
Utvalgets sekretariat vil sammen med dere finne en dato for et kontrollbesøk og dere vil deretter få nok en e-post hvor vi bekrefter datoen og hvor dere får detaljerte opplysninger om hvilken dokumentasjon dere skal ha tilgjengelig.
Etter at kontrollen er gjennomført, vil dere først få anledning til å kommentere eventuelle funn utvalgets sekretariat måtte ha gjort. Utvalget behandler deretter organisasjonens sak og fatter sitt vedtak i saken.
Organisasjonen har anledning til å klage på utvalgets vedtak. Klageinstans er Barne- og familiedepartementet, men klagen sendes Fordelingsutvalget for innledende behandling, jf. Forvaltningslovens §32.
I forskriften kapittel 3 står det hvilken dokumentasjon som skal kontrolleres. Dere kan også lese mer om kontrollen i forskriften § 10-1 og i utvalgets instruks.