Statistikk per senter
- På skjema A registreres henvendelser fra brukere via telefon, epost, SMS, brev eller via sosiale medier/chat. Skjema A benyttes også til å registrere planlagte samtaler som gjennomføres på telefon eller video med brukere, samt henvendelser og besøk fra samarbeidspartnere. Når registreringene omtales, er det henvendelsene eller samtalene som er enheten. Dersom en bruker henvender seg til senteret flere ganger i løpet av samme dag, er det kun den første henvendelsen per dag som registreres – gjentatte henvendelser fra samme bruker på samme dag registreres altså ikke.
- Skjema B er et besøks- og aktivitetsskjema som skal fylles ut hver gang brukere (utsatte og pårørende) besøker sentrene eller deltar på aktiviteter i regi av sentrene. I statistikken er det besøkene som er enheten. Dersom en bruker besøker senteret flere ganger i løpet av samme dag, er det kun det første besøket som registreres. Gjentatte besøk på samme dag av samme bruker, registreres altså ikke.
- Skjema C er et brukerskjema som hver bruker (utsatt eller pårørende) skal fylle ut i løpet av registreringsåret. Skjemaet fylles enten ut under besøket av brukeren og ansatte i fellesskap, eller av ansatte etter besøket. Det skal fylles ut ett skjema per bruker, og i analysen av resultatene er det brukerne som er enheten.
Brukere
Antall brukere per senter
2021-2023
Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
Antall under 20 vises ikke her på grunn av personvernhensyn. (Her vist med antall = 0)
Antall brukere per senter fordelt på kjønn
2015-2023
Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
Antall under 20 vises ikke her på grunn av personvernhensyn.
Brukerbesøk
Besøkende per senter
Antall besøkende per senter fordelt på kjønn. 2023.
Les mer om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
Basert på skjema B
Antall under 20 prikkes i statistikken grunnet personvernhensyn.
Antall som har krysset av på "Annen kjønnsidentitet" på spørsmål om kjønn per senter er lavere enn 20, og publiseres derfor ikke.
Brukerbesøk, brukere, ansatte og årsverk
Antall ansatte, brukerbesøk og brukere per senter
2023
Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
Antall brukerbesøk og individuelle brukere er basert på opplysninger fra skjema B (besøk og aktiviteter i regi av senteret). Summen av antall brukerbesøk inkluderer også besøk der det ikke var oppgitt om besøket var det første i registreringsåret eller ikke.
Brukeraktiviteter
Brukeraktivitet per senter mot incest og seksuelle overgrep
Flere kryss mulig. Prosent av sentrenes besøk (der spørsmålet om formål var besvart). 2023
Kilde: Skjema B
Informasjonen er oppgitt ved besøk eller deltagelse på aktiviteter i regi av sentrene (skjema B). Besøk omfatter kun de tilfellene hvor brukeren er i fysisk kontakt med senteret, senterets ansatte eller tilbud, og ikke henvendelser på f.eks. telefon, mail eller sosiale medier.
Andelene er beregnet ut fra antall besøk pr. senter, der spørsmål om formål med besøket er besvart (n):
DIXI Ressurssenter mot voldtekt = 1 177 Krise- og incestsenteret i Follo = 438 Krise- og incestsenteret i Fredrikstad = 433 Nok. Agder = 2 807 Nok. Bergen = 1 903 Nok. Drammen = 1 086 Nok. Elverum = 1 541 Nok. Gjøvik = 1 064 Nok. Hamar = 1 410 Nok. Møre og Romsdal = 334 Nok. Nordland = 434 Nok. Oslo = 2 770 Nok. Sogn og Fjordane = 459 Nok. Sør-Vest = 1 075 Nok. Trondheim = 1 945 Nok. Trøndelag = 871 Norasenteret = 35 Senteret for seksuelt misbrukte menn = 319 Smiso Telemark = 1 086 Smiso Troms = 449 SMISO Vestfold = 2 070
Brukerhenvendelser
Henvendelser per senter
Oversikt over henvendelser fra brukere (pårørende og utsatte) per senter i 2023
7 av 10 henvendelser til Senter mot incest og seksuelle overgrep i Vestfold, kom på telefon
De fleste henvendelsene til Senter mot incest og seksuelle overgrep i Vestfold, kom på telefon (72 prosent). 27 prosent av henvendelsene var enesamtaler på telefon, 29 prosent var andre telefonhenvendelser og 16 prosent var taus telefon. 28 prosent av henvendelsene var via epost, brev og SMS.
For de andre sentrene kom flesteparten av henvendelsene via epost, brev og SMS (70 prosent). Når det gjelder henvendelsene som kom på telefon, var 11 prosent enesamtale på telefon, 15 prosent andre telefonhenvendelser og 3 prosent taus telefon. Andel henvendelser som kom via epost, brev og SMS, økte fra 46 prosent til 70 prosent i perioden fra 2014 til 2022.
Kilde: Skjema A
Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
I tilfeller der antall er under 20, vil det prikkes i statistikken.
Henvendelser etter tidspunkt per senter
Antall henvendelser fra brukergruppen (pårørende og utsatte) per senter etter kjønn og tidspunkt for kontakt. 2023.
Senter mot incest og seksuelle overgrep i Vestfold, som driver hjelpetelefonen for seksuelt misbrukte, mottok flest både nye og gjentakende henvendelser
En fordeling per senter viser at Senter mot incest og seksuelle overgrep i Vestfold, som driver hjelpetelefonen for seksuelt misbrukte, mottok flest både nye og gjentakende henvendelser. Blant de øvrige sentrene var det Nok. Agder, Nok. Oslo og DIXI som tok imot flest henvendelser fra nye brukere. Disse sentrene har også høye antall gjentakende henvendelser. I tillegg har Nok. Hamar, Nok. Sør-Vest og Nok Gjøvik høye antall gjentakende henvendelser.
Kilde: Skjema A
Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
Ved 3 717 henvendelser var ikke spørsmålet om kjønn besvart, og totalt antall henvendelser er derfor noe høyere enn det tabellen viser. Ved 3 664 henvendelser ble ikke spørsmålet om tidspunkt for kontakt besvart, og vi vet derfor ikke om disse henvendelsene var gjentagende eller nye henvendelser.
Henvendelser fra brukergruppen per senter etter kommunetilhørighet
2023
Henvendelser per senter etter kjønn
Antall henvendelser fra brukergruppen per senter etter kjønn og hvorvidt brukerne er utsatt for seksuelle overgrep eller er pårørende.
Kilde: Skjema A
Meldinger til politi og barnevern
Meldinger til politi og barnevernet per senter
Antall meldte saker til politiet og til barnevernet, per senter. 2023.
Det ble meldt færre saker til barnevernet
Sentrene ble bedt om å oppgi hvor mange ganger de hadde anmeldt saker til politiet, samt hvor mange ganger de hadde meldt saker til barnevernet.
8 av 21 sentre hadde meldt saker til barnevernet i 2023. Sentrene hadde til sammen meldt saker til barnevernet 48 ganger i 2023, og dette er en nedgang fra antall saker som er meldt til barnevernet i årene 2019–2022.
4 sentre hadde til sammen anmeldt 5 saker til politiet i 2023.
Kilde: Skjema C
Utadrettet virksomhet
Undervisnings- og informasjonsoppdrag
Antall undervisnings- og formidlingsoppdrag i regi av sentrene, fordelt på instanser. 2023.
Sentrene gjennomførte mange undervisnings- og informasjonsoppdrag
De fleste sentrene drev et omfattende formidlingsarbeid, både på eget senter og hos andre instanser. Antall undervisnings- og informasjonsoppdrag var høyere enn i årene 2020–2022, men lavere enn i 2018 og 2019. Undervisningsoppdrag på skoler er spesielt vanlig for mange sentre.
Kilde: Skjema D.
Deltakere på undervisnings- og informasjonsoppdrag
Antall deltakere på undervisnings- og informasjonsoppdrag i regi av senteret fordelt på instanser. 2023.
Kilde: Skjema D.
Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
Antall under 20 er prikket (0 i tabellen)
Tilgjengelighet på telefon og for besøk
Betjent telefon per uke per senter
Oversikt per senter over antall dager og timer betjent telefon per uke. 2023
Døgnåpen telefon ved 4 sentre
Ved 4 sentre var telefonen døgnåpen hele uka, like mange som i årene 2019–2022. Dette inkluderer Senter mot incest og seksuelle overgrep i Vestfold, som driver Hjelpetelefonen for seksuelt misbrukte (tidligere Landsdekkende telefon for incest og seksuelt misbrukte). Dette tilbudet fungerer også som et døgnåpent telefontilbud for brukere av andre sentre. 3 sentre har samlokalisering med et krisesenter, og kan på denne måten ha døgndrift av telefon.
Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
Kilde: Skjema D.
Antall dager og timer åpent for publikum per uke, per senter
Oversikt per senter over antall dager og timer åpent for publikum per uke. 2023
I 2023 er det kun de døgnåpne sentrene som har åpent mer enn 42 timer i uka
De 3 sentrene som hadde døgnåpent for publikum hele uka, var Senter mot incest og seksuelle overgrep i Vestfold, som driver Hjelpetelefonen for seksuelt misbrukte, og 2 sentre som er samlokaliserte med et krisesenter. Den gjennomsnittlige åpningstiden for besøk på øvrige sentre var 34 timer i uka, noe som er 2 timer mer enn i 2022, 3 timer mindre enn i 2021, 1 time mindre enn i 2020 og 1 time mindre enn i 2019.
10 sentre hadde faste tider med ettermiddags- eller kveldsåpent (etter kl. 16) for innomstikk. Dette inkluderer 2 av de 3 sentrene som hadde døgnåpent for publikum. Utover disse 2 sentrene, hadde 2 sentre kveldsåpent 2 dager i uka, og 6 sentre hadde kveldsåpent 1 dag i uka. Flere av sentrene kommenterer at de holder åpent ved gjennomføring av planlagte aktiviteter på kveldstid. Sentrene som er samlokalisert med krisesentre er i praksis tilgjengelige hele døgnet, men oppgir ulike åpningstider for innomstikk.
Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
Kilde: Skjema D
Lengste reisevei i gjennomsnitt
Lengste reiseavstand til senteret for brukere i samarbeidskommunen som ligger lengst unna. I antall kilometer. 2023
146 km i gjennomsnitt for lengste reiseavstand
Gjennomsnittet av de lengste reiseavstandene som sentrene oppga, var 146 km, som er litt lengre enn i 2022 (138 km), og litt kortere enn i 2019-2021 (mellom 163,3 og 166,2 km).
6 sentre oppga over 200 km som lengste reiseavstand, 6 sentre svarte 151–200 km, 3 oppga 101–150 km, og 1 senter oppga at lengste reiseavstand lå i intervallet 50–100 km. 5 sentre svarte at lengste reiseavstand var kortere enn 50 km.
20 av 21 sentre svarte at de gir tilbud til personer bosatt i kommuner som ikke deltar i finansieringen av senteret. Det siste senteret svarte at dette vurderes i hvert enkelt tilfelle. Dette er tilsvarende som i 2019-2022.
Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
I gjennomsnitt i 2023: 146 km.
DIXI, Nok. Oslo og SSMM har kun én samarbeidskommune, og reiseavstand er derfor satt til 0.
Snitt i 2022: 138 Snitt i 2021: 163 Snitt i 2020: 164 Snitt i 2019:166 Snitt i 2018: 163
Kilde: Skjema D.
Drift av satellitter i 2023
Oversikt over satellitter som var i drift i 2023 og reiseavstand fra senter til satellitt.
Det var 18 satellitter i drift i 2023
11 sentre driftet til sammen 18 satellitter i 2023. I gjennomsnitt var satellittene i drift i 30 dager av året. Det var stor variasjon mellom satellittene. Satellitten til Nok. Agder i Arendal hadde den lengste driftsperioden, med 120 dager i drift i 2023. Satellittene i Kristiansund (Nok. Møre og Romsdal), Kvam (Nok. Bergen) og Ørsta (Nok. Møre og Romsdal) hadde færrest dager i drift – henholdsvis 6, 8 og 9 dager.
Når det gjelder satellittene i Kristiansund og Ørsta, bør det tas hensyn til at ett enkelt senter drifter begge disse satellittene, tillegg til satellitten i Ålesund. Nok. Møre og Romsdal hadde altså totalt 26 dager med drift av satellitter i 2023.
Gjennomsnittlig reiseavstand fra sentret til satellitten var 97 km. Korteste reiseavstand var 32 km (fra Nok. Drammen til satellitten i Kongsberg), mens lengste reiseavstand var 314 km (fra Nok. Nordland til satellitten i Bodø). Dette er tilsvarende som i 2022.
I 2022 var det 17 satellitter i drift av 11 sentre.
De fleste sentrene finansierer driften over ordinært budsjett
De fleste sentrene finansierer driften av satellittene over ordinært budsjett. 1 senter oppgir at de har fått tilskudd til drift av satellitter fra Bufdir.
Kilde: Skjema D.
Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.
"Satellitter" omfatter også underavdelinger og desentraliserte tilbud)
Antall dager i drift er beregnet for Smiso Telemark basert på kommentarer.