Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Om sentrene

De fleste som arbeidet med sentrenes brukere i 2023 var kvinner, og de fleste ansatte hadde høyere utdanning. Utadrettet informasjon og undervisning er en sentral del av sentrenes arbeid. Sentrene samarbeider med mange andre instanser, men samarbeidet er sjelden formalisert.

Informasjon om henvendelser, besøk og deltakelse i aktiviteter, er belyst ved hjelp av 3 registreringsskjemaer
  • skjema A registreres henvendelser fra brukere via telefon, epost, SMS, brev eller via sosiale medier/chat. Skjema A benyttes også til å registrere planlagte samtaler som gjennomføres på telefon eller video med brukere, samt henvendelser og besøk fra samarbeidspartnere. Når registreringene omtales, er det henvendelsene eller samtalene som er enheten. Dersom en bruker henvender seg til senteret flere ganger i løpet av samme dag, er det kun den første henvendelsen per dag som registreres – gjentatte henvendelser fra samme bruker på samme dag registreres altså ikke.
  • Skjema B er et besøks- og aktivitetsskjema som skal fylles ut hver gang brukere (utsatte og pårørende) besøker sentrene eller deltar på aktiviteter i regi av sentrene. I statistikken er det besøkene som er enheten. Dersom en bruker besøker senteret flere ganger i løpet av samme dag, er det kun det første besøket som registreres. Gjentatte besøk på samme dag av samme bruker, registreres altså ikke.
  • Skjema C er et brukerskjema som hver bruker (utsatt eller pårørende) skal fylle ut i løpet av registreringsåret. Skjemaet fylles enten ut under besøket av brukeren og ansatte i fellesskap, eller av ansatte etter besøket. Det skal fylles ut ett skjema per bruker, og i analysen av resultatene er det brukerne som er enheten.

Ansatte ved sentrene

Sentrene mot incest og seksuelle overgrep er et lavterskeltilbud til utsatte for incest og seksuelle overgrep, og deres pårørende. Sentrene driver etter prinsippet om hjelp til selvhjelp, og tilbyr blant annet individuelle samtaler, gruppetilbud, temamøter og sosiale aktivitetstilbud. De er et supplement til offentlige tjenester som psykisk helsevern, overgrepsmottak og Statens barnehus, og tilbyr altså ikke behandling. Det er ikke nødvendig med henvisning fra lege eller andre for å oppsøke sentrene.

Ansatte ved sentrene mot incest og seksuelle overgrep

Ansatte i brukerrettede stillinger.

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Ansatte/årsverk

Drøyt 8 av 10 ansatte var kvinner

I 2023 var det til sammen 162 ansatte i heltid eller deltid ved de 21 sentrene, og disse jobbet samlet 133,6 årsverk. Sammenlignet med 2022 er dette 2 flere ansatte og omtrent like mange årsverk.

Gjennomsnittlig antall ansatte per senter var 8 i 2023, det samme som i 2021 og 2022. I 2019 og 2020 var det i gjennomsnitt 7 ansatte per senter. Sentrene hadde i gjennomsnitt 6 årsverk i 2023, og dette har ligget på omtrent samme nivå siden 2014.

Av de 160 ansatte var 15 prosent menn og 85 prosent kvinner, omtrent som i 2022 (henholdsvis 16 og 86 prosent).

Kilde: Skjema D

Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.

Totalt antall ansatte:

2014: 167

2015: 164

2016: 173

2017: 181

2018: 191

2019: 164

2020: 159

2021: 167

2022: 160

2023: 162

Antall ansatte, brukerbesøk og brukere per senter

2023

Hovedinndeling
Senter
Sekundærinndeling
Brukerbesøk og brukere

Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.

Antall brukerbesøk og individuelle brukere er basert på opplysninger fra skjema B (besøk og aktiviteter i regi av senteret). Summen av antall brukerbesøk inkluderer også besøk der det ikke var oppgitt om besøket var det første i registreringsåret eller ikke.

Kompetanse på sentrene

Ansattes utdanningsnivå

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Ansattes utdanningsnivå

9 av 10 ansatte hadde høyere utdanning

91 prosent av de som jobbet på et senter mot incest og seksuelle overgrep i 2023, hadde universitets- eller høgskoleutdanning. 6 prosent hadde videregående skole som høyeste utdanningsnivå, mens 3 prosent hadde annen utdanning.

Andelen av de ansatte som har høyere utdanning, er omtrent på nivå med i årene 2019–2022 (mellom 87 prosent og 91 prosent), og høyere enn i årene 2014–2018 (mellom 73 prosent og 80 prosent).

Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.

Kilde: Skjema D.

Kategorien «Annet» er brukt i de tilfellene der ansatte har et utdanningsnivå som ikke passer inn under grunnskole, videregående skole eller universitet- og høgskole. Dette kan for eksempel være fagskoleutdanning, ulike typer spesialisering og utdanning fra andre land enn Norge. «Annet» kan også vise til lavere utdanningsnivå enn fullført grunnskole.

Totalt antall ansatte: 2014: 167

2015: 164

2016: 173

2017: 181

2018: 191

2019: 164

2020: 159

2021: 167

2022: 160

2023: 162

Veiledning av ansatte

Første visning: Antall sentre med rutiner for ekstern veiledning av ansatte. Andre visning: Hyppighet av ekstern veiledning av ansatte, basert på antall av sentrene som har rutiner for ekstern veiledning av ansatte i brukerrettede stillinger. Tredje visning: Ekstern veileders kompetanse, basert på antall av sentrene som har rutiner for ekstern veiledning av ansatte i brukerrettede stillinger

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Antall sentre

17 sentre hadde rutiner for ekstern veiledning av ansatte

17 av 21 sentre hadde rutiner for ekstern veiledning av ansatte i brukerrettede stillinger.

7 av de 17 sentrene med rutiner for ekstern veiledning av ansatte, gjennomførte ekstern veiledning ca. hver måned, mens 10 sentre hadde slik veiledning sjeldnere enn dette. Sammenlignet med 2022 var det færre sentre som hadde ekstern veiledning ca. hver måned i 2023.

De eksterne veilederne var vanligvis psykolog/psykiater og personer med veilederkompetanse (videreutdanning eller kurs i veiledning). Det var også vanlig å benytte personer med helse- og sosialfaglig kompetanse som veiledere. 5 sentre hadde mottatt veiledning fra personer med annen kompetanse, og her oppgis blant annet gestaltterapeut, familieterapeut og organisasjonspsykolog.

Kilde: Skjema D.

Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.

2023: Spesifisering av kategorien «Veilederkompetanse»: «videreutdanning eller kurs i veiledning»

Samarbeid med RVTS

Antall sentre som deltok i ulike typer samarbeid med de Regionale ressurssentrene om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS). Flere kryss mulig.

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Samarbeid

Utbredt samarbeid med RVTS

Alle sentrene deltok i samarbeid med de Regionale ressurssentrene om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS).

  • Den vanligste typen samarbeid var kurs eller kompetansetiltak. 20 sentre hadde slikt samarbeid med RVTS. Dette var også den vanligste typen samarbeid i årene 2014–2022.
  • 8 sentre oppga at ansatte hadde fått veiledning.
  • 3 sentre hadde fått veiledning i utadrettet informasjon og undervisning.
  • 6 sentre hadde hatt annet samarbeid med RVTS. Her oppgis blant annet nettverkssamlinger og veiledning i enkeltsaker.

Utadrettet virksomhet

Utadrettet informasjonsarbeid

Antall sentre som har drevet ulike former for utadrettet informasjonsarbeid i løpet av året.

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Utadrettet informasjon

Utadrettet informasjon og undervisning var en viktig del av sentrenes arbeid

Alle sentrene drev med en eller annen form for undervisnings- og informasjonsarbeid i 2023.

  • Alle sentrene hadde undervisningsoppdrag i regi av sentrene.
  • Nesten alle sentrene hadde egen profil på Facebook, og nesten alle hadde brosjyrer eller plakater på venterom hos andre tjenester.
  • 17 sentre hadde også egen profil på andre sosiale medier.
  • 8 sentre annonserte i lokalpressen.
  • 11 sentre drev med annet informasjonsarbeid – her oppgis blant annet stand, bussreklame og medieoppslag.

11 sentre hadde egne ansatte med særskilt ansvar for å jobbe med utadrettet informasjon og undervisning. Disse tilsvarte 34,4 årsverk, noe som er 7,1 årsverk mer enn i 2022, 3,4 årsverk mer enn i 2021 og 12,1 årsverk mer enn i 2020.

Alle sentrene hadde egen nettside i 2023.

Kilde: Skjema D

Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.

2023: «Egen profil på andre sosiale medier» er ny kategori

Undervisnings- og informasjonsoppdrag

Antall undervisnings- og formidlingsoppdrag i regi av sentrene, fordelt på instanser. 2023.

Hovedinndeling
Instans

Sentrene gjennomførte mange undervisnings- og informasjonsoppdrag

De fleste sentrene drev et omfattende formidlingsarbeid, både på eget senter og hos andre instanser. Antall undervisnings- og informasjonsoppdrag var høyere enn i årene 2020–2022, men lavere enn i 2018 og 2019. Undervisningsoppdrag på skoler er spesielt vanlig for mange sentre.

Deltakere på undervisnings- og informasjonsoppdrag

Antall deltakere på undervisnings- og informasjonsoppdrag i regi av senteret fordelt på instanser. 2023.

Hovedinndeling
Instans

Kilde: Skjema D.

Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.

Antall under 20 er prikket (0 i tabellen)

Samarbeid med andre instanser

Utbredt samarbeid med andre instanser

Sentrene samarbeidet mye med andre instanser.

  • Alle sentrene hadde samarbeid med psykisk helsetjeneste, politi og overgrepsmottak.
  • Nesten alle hadde også samarbeid med NAV, barneverntjenesten, barnehus og familievernet (19–20 sentre).

Det var mest vanlig å samarbeide om enkeltsaker, mens det var mindre vanlig at sentrene hadde faste kontaktpersoner hos, eller skriftlige samarbeidsavtaler med, andre instanser.

  • Instansene det var vanligst å ha faste kontaktpersoner hos, var overgrepsmottak (10 sentre) og politiet (8 sentre).
  • Instansene som flest hadde skriftlig samarbeidsavtale med, var overgrepsmottak (4 sentre), psykisk helsetjeneste og barneverntjenesten (begge 3 sentre).

15 sentre deltok i etablerte samarbeidsfora i kommunen. Til sammenligning gjaldt dette 16 av 21 sentre i 2022, 17 av 21 sentre i 2021, 16 av 22 sentre i 2020 og 18 av 23 sentre i 2019.

Brukermedvirkning

Brukermedvirkning

Hvordan senteret henter inn brukernes tilbakemelding på erfaringer og synspunkter på tilbudet. Antall. Flere kryss mulig.

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Brukermedvirkning

Brukermedvirkning

Alle sentrene hadde rutiner for innhenting av brukernes erfaringer med, og synspunkter på, sentrenes tilbud.

14 sentre hadde evalueringssamtale med brukerne, og 12 sentre hadde evalueringsskjema for brukerne. Knapt halvparten av hadde brukere representert i styret, brukermøter og/eller forslagskasse (9–10 sentre). Sammenlignet med 2022, hadde 3 færre sentre brukermøter, mens 3 flere sentre hadde evalueringssamtale med brukerne.

7 sentre innhentet også brukernes erfaringer på andre måter, blant annet brukerråd, brukerundersøkelser og møter med styreleder og styremedlemmer.

Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.

Kilde: Skjema D.

Antall sentre (n): 2014: 19

2015: 21

2016: 22

2017: 22

2018: 24

2019: 22

2020: 22

2021: 21

2022: 21

2023: 21

Organisasjonsform

Organisasjonsform

Sentrenes organisasjonsform.

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Organisasjonsform

Organisasjonsform

De fleste sentrene var organisert som stiftelse. Dette har også vært den vanligste organisasjonsformen tidligere år. 4 sentre var organisert som interkommunalt selskap, og 1 senter var organisert som frivillig organisasjon. 2 sentre hadde en annen organisasjonsform, og begge oppga lag/forening. Alle sentrene hadde utarbeidet etiske retningslinjer for virksomheten, tilsvarende som i årene 2020–2022.

Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.

Antall sentre (n): 2014: 19

2015: 21

2016: 22

2017: 22

2018: 24

2019: 22

2020: 22

2021: 21

2022: 21

2023: 21

Medlemskap i organisasjon

Medlemskap i organisasjon

Medlemskap i organisasjoner. Flere svar mulig. Antall sentre.

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Medlemskap i organisasjoner

Medlemskap i organisasjoner

De fleste sentrene var medlem av en organisasjon. Det vanligste var å være medlem av Nok. (tidligere FMSO), som 15 sentre var medlem av.

Kilde: Skjema D.

8 sentre var medlem av andre organisasjoner, blant annet oppgis Virke, Samfunnsbedriftene og Nasjonalforeningen for folkehelse.

Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.

Antall sentre (n): 2014: 19

2015: 21

2016: 22

2017: 22

2018: 24

2019: 22

2020: 22

2021: 21

2022: 21

2023: 21

Drift av satellitter

Flere av sentrene drifter satellitter, underavdelinger eller desentraliserte tilbud i andre kommuner enn senterets vertskommune. Siden 2021 har sentrene registrert opplysninger om disse.

Drift av satellitter i 2023

Oversikt over satellitter som var i drift i 2023 og reiseavstand fra senter til satellitt.

Hovedinndeling
Senter
Drift
Antall dager i drift 2023

Det var 18 satellitter i drift i 2023

11 sentre driftet til sammen 18 satellitter i 2023. I gjennomsnitt var satellittene i drift i 30 dager av året. Det var stor variasjon mellom satellittene. Satellitten til Nok. Agder i Arendal hadde den lengste driftsperioden, med 120 dager i drift i 2023. Satellittene i Kristiansund (Nok. Møre og Romsdal), Kvam (Nok. Bergen) og Ørsta (Nok. Møre og Romsdal) hadde færrest dager i drift – henholdsvis 6, 8 og 9 dager.

Når det gjelder satellittene i Kristiansund og Ørsta, bør det tas hensyn til at ett enkelt senter drifter begge disse satellittene, tillegg til satellitten i Ålesund. Nok. Møre og Romsdal hadde altså totalt 26 dager med drift av satellitter i 2023.

Gjennomsnittlig reiseavstand fra sentret til satellitten var 97 km. Korteste reiseavstand var 32 km (fra Nok. Drammen til satellitten i Kongsberg), mens lengste reiseavstand var 314 km (fra Nok. Nordland til satellitten i Bodø). Dette er tilsvarende som i 2022.

I 2022 var det 17 satellitter i drift av 11 sentre.

De fleste sentrene finansierer driften over ordinært budsjett

De fleste sentrene finansierer driften av satellittene over ordinært budsjett. 1 senter oppgir at de har fått tilskudd til drift av satellitter fra Bufdir.

Kilde: Skjema D.

Les om datagrunnlaget, metode og formål med statistikken.

"Satellitter" omfatter også underavdelinger og desentraliserte tilbud)

Antall dager i drift er beregnet for Smiso Telemark basert på kommentarer.

Kontakt om statistikken

Tina Skaug

Rådgiver

tina.skaug@bufdir.no