Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Konsekvenser av COVID-19 på sentrene mot incest og seksuelle overgrep

I denne artikkelen kan du lese om hvordan antall besøk og henvendelser fra brukerne ble påvirket av koronapandemien. I 2022 ble det registrert færre henvendelser fra brukerne av sentrene enn i 2020 og 2021, mens det ble registrert flere brukere og deltakere på aktiviteter i regi av sentrene.

Informasjon om henvendelser, besøk og deltakelse i aktiviteter, er belyst ved hjelp av 3 registreringsskjemaer
  • skjema A registreres henvendelser fra brukere via telefon, epost, SMS, brev eller via sosiale medier/chat. Skjema A benyttes også til å registrere planlagte samtaler som gjennomføres på telefon eller video med brukere, samt henvendelser og besøk fra samarbeidspartnere. Når registreringene omtales, er det henvendelsene eller samtalene som er enheten. Dersom en bruker henvender seg til senteret flere ganger i løpet av samme dag, er det kun den første henvendelsen per dag som registreres – gjentatte henvendelser fra samme bruker på samme dag registreres altså ikke.
  • Skjema B er et besøks- og aktivitetsskjema som skal fylles ut hver gang brukere (utsatte og pårørende) besøker sentrene eller deltar på aktiviteter i regi av sentrene. I statistikken er det besøkene som er enheten. Dersom en bruker besøker senteret flere ganger i løpet av samme dag, er det kun det første besøket som registreres. Gjentatte besøk på samme dag av samme bruker, registreres altså ikke.
  • Skjema C er et brukerskjema som hver bruker (utsatt eller pårørende) skal fylle ut i løpet av registreringsåret. Skjemaet fylles enten ut under besøket av brukeren og ansatte i fellesskap, eller av ansatte etter besøket. Det skal fylles ut ett skjema per bruker, og i analysen av resultatene er det brukerne som er enheten.

Antall henvendelser fra brukere og bruk av sentrene i 2022

Sentrene mottok totalt 33 422 henvendelser fra brukergruppen (utsatte og pårørende) i 2022. Videre ble det registrert 2 138 planlagte samtaler på telefon eller video i 2022. Tidligere år har noen av disse samtalene blitt registrert som en henvendelse i form av «enesamtale på telefon» (og i 2020 og 2021 ble noen av disse samtalene registrert som en enesamtale som ble flyttet til telefon eller video på grunn av korona). Dersom vi inkluderer de planlagte samtalene på telefon eller video i tallene for antall henvendelser, får vi 35 560 henvendelser totalt i 2022. Antall henvendelser i årene 2016–2021 var:

  • 38 701 i 2021
  • 38 359 i 2020
  • 35 803 i 2019
  • 37 078 i 2018
  • 33 412 i 2017
  • 33 446 i 2016

Det ble registrert 22 105 brukerbesøk og deltakere på aktiviteter i regi av sentrene i 2022. Dette er en økning fra 2020 og 2021, men færre enn i årene 2017–2019. Tallene for årene 2016-2021 var:

  • 21 595 i 2021
  • 20 773 i 2020
  • 25 438 i 2019
  • 26 253 i 2018
  • 24 325 i 2017
  • 22 282 i 2016

Sammenlignet med 2020 og 2021 ble det registrert færre henvendelser, men flere besøk (inkludert deltakelse i aktiviteter). Dette bør ses i sammenheng med koronapandemien. Fra mars 2020 og til februar 2022 ble det innført en rekke smitteverntiltak i Norge. Blant annet utformet myndighetene smittevernregler og anbefalinger, både på nasjonalt og lokalt plan. I løpet av koronapandemien ble smittevernregler og anbefalinger endret flere ganger.

Info

Tallene som gjengis i listen er henvendelser der det ble registrert kontaktmåte.

Henvendelser fra brukergruppen

Månedlig oversikt over antall henvendelser fra brukergruppen. 2019-2021

Hovedinndeling
Måned
Sekundærinndeling
Henvendelser fra brukergruppen

Færre henvendelser enn i 2020 og 2021 de fleste månedene i 2022

Dersom vi ser på oversikten over antall henvendelser fra brukerne per måned i årene 2019–2022, viser tallene for de fleste månedene at det var færre henvendelser i 2022 enn i tilsvarende måneder i 2021, med unntak av oktober og desember. Forskjellen var størst i februar og april. Sammenlignet med 2020 var det færre henvendelser i alle måneder, med unntak av mai, oktober og desember.

Sammenlignet med 2019, var det noe større variasjoner. I 2022 kom det en del flere henvendelser i mai og juni. I 2019 ble det derimot registrert en del flere henvendelser i månedene januar, februar, april, juli og november. For øvrige måneder var det mindre forskjeller.

Brukerbesøk og deltakelse i aktiviteter i regi av sentrene

Månedlig oversikt over antall brukerbesøk og deltakelse i aktiviteter i regi av sentrene 2019-2022

Hovedinndeling
Måned
Sekundærinndeling
Besøk og deltakelse

I 2022 var det flere besøk på sentrene enn i 2020 og 2021

Dersom vi ser bort fra besøkene som ble flyttet fra fysisk besøk til telefon eller video i 2020 og 2021, finner vi at det ble registrert flere besøk per måned i 2022 enn samtlige måneder disse to årene – med unntak av september, der det ble registrert litt flere besøk i 2020 og 2021, samt januar og februar 2020 (der det ble registrert langt flere besøk i 2020 enn i 2022). Dette bør ses i sammenheng med at det ikke var innført smitteverntiltak i januar og februar 2020.

Sammenlignet med 2019, ble det derimot registrert færre besøk de fleste månedene i 2022, unntatt mars og mai.

Tilbud på sentrene i 2020 og 2021

Ved de fleste sentrene ble samtaletilbudene holdt åpne med smitteverntiltak, mens innomstikk/åpent hus, selvhjelpsgruppe/annet gruppetilbud, sosiale aktiviteter i regi av senteret og temamøter/undervisning på sentrene i større grad måtte stenges midlertidig i løpet av 2020 og 2021.

I 2020 og 2021 ble sentrene bedt om å registrere hvordan senterets tilbud ble påvirket av koronapandemien. Det var mulig å registrere flere svar for de ulike tilbudene, for eksempel hvis tilbudet har vært midlertidig stengt først, og deretter åpent med smitteverntiltak.

Hva betyr kategoriene for hvordan senteret har blitt påvirket:

  • Åpent uten smitteverntiltak: Tilbudet til brukerne har fortsatt som tidligere, uten behov for smitteverntiltak
  • Åpent med smitteverntiltak: Tilbudet har fortsatt, men med ulike former for smitteverntiltak, for eksempel påmelding eller avtale på forhånd, færre deltakere i grupper, avstand mellom besøkende, enesamtaler flyttes til telefon eller gjennomføres utendørs, o.l.
  • Midlertidig stengt: Tilfeller hvor tilbudet ikke har vært tilgjengelig i en eller flere perioder, på grunn av pandemien. Gjelder også hvis tilbudet var stengt i hele 2021.

Status for sentrenes tilbud under koronapandemien

Antall sentre som hadde ulike tilbud åpent med og uten smitteverntiltak, eller midlertidig stengt. 2021

Hovedinndeling
Tilbud åpent/stengt
Sekundærinndeling
Tilbud

Sentrene var i større grad åpne i 2021 enn i 2020

I 2021 holdt alle sentrene åpent med smitteverntiltak for tilbudene om enesamtale og hjelp til å ta kontakt med andre tjenester. Alle sentrene som hadde tilbud om parsamtale og familiesamtale, opprettholdt også disse tilbudene med smitteverntiltak. I 2020 hadde 20 av 22 sentre åpent med smitteverntiltak for tilbudene om enesamtale, hjelp til å ta kontakt med andre tjenester og følge til møte med andre tjenester, og 20 sentre hadde åpent med smitteverntiltak for parsamtale og familiesamtale.

Nesten alle sentrene som hadde tilbud om følge til møte med andre tjenester og deltakelse fra senteret i ansvarsgrupper/samarbeidsgrupper rundt bruker, opprettholdt disse (med smitteverntiltak) både i 2020 og 2021, og mange hadde også åpent med smitteverntiltak for tilbud om deltakelse på temamøter/undervisning, sosiale aktiviteter i regi av senteret, selvhjelpsgrupper/andre gruppetilbud og tilbud til barn og unge. 11 (av 16) sentre i 2020 og 12 (av 15) sentre i 2021 åpnet for innomstikk/åpent hus, med smitteverntiltak.

Innomstikk/åpent hus var også et av tilbudene som i størst grad måtte holde midlertidig stengt, både i 2020 (15 av 16 sentre som hadde tilbudet) og i 2021 (10 av 15 sentre). Andre tilbud som mange sentre måtte stenge midlertidig, var selvhjelpsgrupper og andre gruppetilbud og sosiale aktiviteter i regi av sentrene. Ganske mange stengte også midlertidig tilbud om temamøter/undervisning (15 av 22 sentre i 2020 og 7 av 19 sentre i 2021).

Sammenlignet med 2020, var det i 2021 betydelig færre sentre som midlertidig måtte stenge tilbudene sine – og noen sentre holdt åpent uten smitteverntiltak i 2021. I 2020 var det ingen sentre som holdt tilbudene åpne uten smitteverntiltak.

Info

21 av de 22 sentrene hadde disse tilbudene i utgangspunktet.

Stengte tilbud

Antall sentre som har hatt stengt tilbud, etter varighet. 2021

Hovedinndeling
Lengde stengt
Sekundærinndeling
Tilbud midlertidig stengt

Smittevern på sentrene i 2020 og 2021

Smitteverntiltak

Smitteverntiltak som sentrene har iverksatt for å kunne fortsette å gi brukerne et tilbud. 2020 og 2021.

Hovedinndeling
Smitteverntiltak
Sekundærinndeling
År

Alle sentrene hadde smitteverntiltak i 2020 og 2021

Alle sentrene hadde hygieniske smitteverntiltak for brukere ved besøk på senteret i 2020 og 2021. De fleste (alle sentrene i 2020 og 18 av 21 sentre i 2021) flyttet brukersamtaler på senteret over til telefon. 16 sentre hadde samtaler med brukere utenfor senteret begge år, mens henholdsvis 16 og 13 sentre hadde videosamtaler med brukere. Henholdsvis 5 og 7 sentre innførte andre smittevernstiltak, deriblant å ta i bruk større rom eller leide lokaler for å holde forsvarlig avstand, obligatorisk påmelding til aktiviteter, utendørs gruppetilbud og tid til utlufting av rom mellom samtaler.

Forhindret fra å hjelpe brukerne

Antall sentre som opplevde å være forhindret fra å hjelpe brukere på grunn av smitteverntiltak. 2021 og 2021

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Forhindret fra å hjelpe

Færre var forhindret fra å hjelpe brukerne grunnet smitteverntiltak i 2021 enn i 2020

Ingen sentre oppga at de i stor grad var forhindret fra å hjelpe brukere på grunn av smitteverntiltak, hverken i 2020 eller i 2021 – men 12 sentre i 2020 og 7 sentre i 2021 meldte at smitteverntiltakene i noen grad forhindret dem fra å hjelpe. Øvrige sentre opplevde ikke at smitteverntiltak forhindret dem fra å hjelpe brukerne sine.

Sentrene ga også mer utdypende beskrivelser av hvordan pandemien påvirket driften av senteret. Flere fortalte om gruppetilbud som ble holdt midlertidig stengt, og/eller gjennomført med begrenset deltakelse, mens andre påpekte at det forebyggende og utadrettede arbeidet var skadelidende under pandemien. Noen sa også at brukerne fikk et dårligere tilbud når de ikke kunne ha fysiske enesamtaler, grupper, temamøter og sosiale tilbud. Dette ble beskrevet som særlig utfordrende for de mest sårbare brukergruppene.

Kontakt om statistikken

Tina Skaug

Rådgiver

tina.skaug@bufdir.no