Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Om dagbrukerne

3 358 dagbrukere besøkte et krisesenter i 2023. Antall dagbrukere (3 358) og dagsbesøk (13 475) var betydelig høyere enn i årene 2020–2022. Det ble også registret flere enesamtaler på telefon i 2023 enn i 2022, men antallet enesamtaler på telefon var likevel lavere enn i 2020 og 2021. Psykisk og fysisk vold og trusler var de vanligste årsakene til at dagbrukere oppsøkte krisesentrene. 9 av 10 dagbrukere benyttet krisesentrenes samtaletilbud.

Antall dagbrukere og dagsbesøk

Ifølge krisesenterloven (§ 2) skal krisesentrene gi et dagtilbud med støtte, råd og veiledning. Dagtilbudet retter seg mot:

  • Personer som bruker krisesentertilbudet for samtaler og rådgivning.
  • Personer som tidligere har bodd på senteret og trenger støtte i en reetableringsfase.

Opplysninger om dagbrukere er basert på det første dagsbesøket som brukeren hadde i 2023, og opplysninger om dagsbesøk er basert på registreringer ved alle dagsbesøkene i løpet av året.

Antall dagbrukere og dagsbesøk på krisesentrene

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Antall dagbrukere og dagsbesøk

Rekordhøyt antall dagbrukere og dagsbesøk

Det var 3 358 dagbrukere på krisesentrene i 2023. Dette er en markant økning fra 2 952 dagbrukere i 2022 og 2 538 dagbrukere i 2021. Dersom vi beregner antall dagbrukere på en liknende måte som før 2021, får vi 3 058 dagbrukere i 2023. Det er klart flere enn alle tidligere år i tidsserien, som går tilbake til 2005. De fleste dagbrukerne, totalt 3 060, var kvinner. 285 dagbrukere var menn.

Krisesentrene registrerte 13 475 dagbesøk i 2023. Dette er det høyeste antallet besøk siden tidsserien startet i 2005 – og vesentlig høyere enn i årene 2020–2022. I årene fra 2011 til 2019 økte antallet dagsbesøk og dagbrukerne ved krisesentrene jevnt, og tallene i 2019 var høyere enn alle tidligere år i statistikken. Nedgangen fra 2019 til 2020 og 2021 må ses i sammenheng med koronapandemien. Under pandemien ble deler av dagtilbudet ved krisesentrene flyttet over til telefon- og videosamtaler, av smittevernhensyn. De fleste koronarestriksjonene ble opphevet tidlig i 2022, og antall dagbrukere og dagsbesøk i 2022 var på nivå med tallene for 2019 – mens bruken av krisesentrenes dagtilbud altså nådde et nytt toppnivå i 2023.

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

Antall dagbrukere er beregnet ved å telle antall dagsbesøk som var brukerens første på et krisesenter i 2023.

Før 2021 ble det ikke registrert hvorvidt besøket var brukerens første i registreringsåret eller ikke, dersom brukeren ønsket å reservere seg mot registrering. Dette ble endret i 2021, slik at dette ble registrert ved alle besøk. Formålet med denne endringen var å kunne gjøre mer nøyaktige beregninger av antall personer som bruker tilbudene ved krisesentrene. Dersom antall brukere sammenlignes med antall brukere i årene før 2021, må det tas forbehold om dette.

Ved 697 dagsbesøk var det ikke oppgitt om besøket var det første i 2023 eller ikke, og disse dagsbesøkene er derfor ikke tatt med i beregningen av antall dagbrukere.

Ved 622 dagsbesøk ønsket dagbrukeren å reservere seg mot registrering, og det er derfor kun registrert grunnleggende informasjon om besøkene til disse dagbrukerne (som er nødvendig for å kunne gi en nøyaktig beregning av antall brukere).

Antall dagbrukere og dagsbesøk på krisesentrene fordelt på kjønn

Antall dagbrukere som er kvinner og menn. Antall dagsbesøk av kvinner og menn.

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Kjønn

De fleste dagbrukerne, totalt 3 060, var kvinner. 285 dagbrukere var menn.

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

Registrering av kjønn ble kun gjort ved første dagsbesøk i perioden 2010-2016, og det finnes derfor ikke tall på antall dagsbesøk for kvinner og menn i denne perioden.

Før 2021 ble det ikke registrert hvorvidt besøket var brukerens første i registreringsåret eller ikke, dersom brukeren ønsket å reservere seg mot registrering. Dette ble endret i 2021, slik at dette ble registrert ved alle besøk. Formålet med denne endringen var å kunne gjøre mer nøyaktige beregninger av antall personer som bruker tilbudene ved krisesentrene. Dersom antall brukere sammenlignes med antall brukere i årene før 2021, må det tas forbehold om dette.

Antall dagbrukere er beregnet ved å telle antall dagsbesøk som var brukerens første på et krisesenter i 2023.

Før 2021 ble det ikke registrert hvorvidt besøket var brukerens første i registreringsåret eller ikke, dersom brukeren ønsket å reservere seg mot registrering. Dette ble endret i 2021, slik at dette ble registrert ved alle besøk. Formålet med denne endringen var å kunne gjøre mer nøyaktige beregninger av antall personer som bruker tilbudene ved krisesentrene. Dersom antall brukere sammenlignes med antall brukere i årene før 2021, må det tas forbehold om dette.

Ved 697 dagsbesøk var det ikke oppgitt om besøket var det første i 2023 eller ikke, og disse dagsbesøkene er derfor ikke tatt med i beregningen av antall dagbrukere.

Ved 622 dagsbesøk ønsket dagbrukeren å reservere seg mot registrering, og det er derfor kun registrert grunnleggende informasjon om besøkene til disse dagbrukerne (som er nødvendig for å kunne gi en nøyaktig beregning av antall brukere).

Kjønn:

For 13 dagbrukere var det enten krysset av for «Annen kjønnsidentitet», eller det ble ikke oppgitt kjønn.

Antall dagbrukere totalt er større enn summen av antall dagbrukere som er kvinner og menn fordi spørsmålet om kjønn ikke er besvart ved alle dagsbesøk. Dagbrukerne som har krysset "Annet" på kjønn, er ikke vist i tabellene grunnet lavt antall.

Nesten 6 av 10 dagbrukere hadde vært i kontakt med et krisesenter tidligere

57 prosent av dagbrukerne hadde vært i kontakt med et krisesenter før sitt første besøk i 2023. Dette er omtrent samme andel som i 2022 (56 prosent), og en litt mindre andel enn i 2021 (62 prosent), 2020 (62 prosent) og 2019 (60 prosent).

  • 27 prosent av dagbrukerne hadde vært dagbruker før sitt første besøk i 2023
  • 34 prosent hadde hatt telefonkontakt tidligere
  • 24 prosent hadde vært beboer på et krisesenter tidligere

Dagbrukere som hadde vært beboere på et krisesenter tidligere, sto for 39 prosent av dagsbesøkene i 2023. Denne andelen er omtrent som i 2022 (40 prosent), og noe lavere enn i 2021 (44 prosent) og 2020 (48 prosent) og 2019 (49 prosent). Gruppen med tidligere beboere består av personer som har bodd på det samme krisesenteret som de besøkte og personer som har bodd på andre krisesentre, både i 2023 og/eller tidligere år.

Dagbrukerne som hadde vært bruker av dag- eller botilbudet på et krisesenter før det første besøket i 2023, fikk spørsmål om hvilket år de først kom i kontakt med et krisesenter. Av disse var 16 prosent i kontakt med et krisesenter for første gang i 2023, 37 prosent for første gang i 2022, 33 prosent for første gang for 2–5 år siden og 15 prosent var i kontakt for første gang for mer enn 5 år siden.

Av dagbrukerne som hadde vært beboer på et krisesenter før sitt første besøk i 2023, hadde 77 prosent hatt 1 tidligere opphold, 15 prosent hadde hatt 2 tidligere opphold og 8 prosent hadde hatt 3 eller flere opphold.

Enesamtaler på telefon

Antall brukere som mottok bistand på telefon og antall enesamtaler på telefon. Fordelt på kjønn.

Hovedinndeling
Bruker
Sekundærinndeling
År

Over 7 000 enesamtaler på telefon i 2023

Bistand som krisesentrene gir gjennom enesamtaler på telefon eller gjennom videosamtale, har blitt registrert siden 2020, i tillegg til bistanden som sentrene gir ved besøk på sentrene. Enesamtaler på telefon er samtaler med brukere på telefon/video som tilsvarer en ordinær enesamtale på krisesenteret – det vil si at samtalen er strukturert og målrettet, og at den har tilsvarende varighet som en fysisk enesamtale. Korte telefonsamtaler, for eksempel i forbindelse med å avlyse avtaler eller praktisk informasjon, skal ikke registreres.

I 2023 registrerte krisesentrene til sammen 7 268 enesamtaler på telefon. Dette er en økning fra 2022, men færre enn i 2021 og 2020. Noe av nedgangen i antall enesamtaler på telefon fra årene 2020 og 2021 kan forklares med at de fleste smitteverntiltakene ble opphevet i starten av 2022. Andelen enesamtaler som ble gjennomført på telefon på grunn av avstand, var 32 prosent i 2023. Denne andelen var 29 prosent i 2022 og 20 prosent i 2021. De fleste samtalene ble imidlertid gjennomført på telefon på grunn av andre årsaker.

Det ble registrert 2 909 telefonbrukere i 2023. Dette er en økning sammenlignet med antall telefonbrukerne i 2022, men en nedgang sammenlignet med 2021. Med telefonbrukere menes enkeltindivider som gjennomførte enesamtale på telefon minst én gang i 2023 (de samme individene som telles som telefonbrukere, telles også ofte som dagbrukere og/eller beboere). 2 506 av telefonbrukerne var kvinner og 379 var menn.

38 prosent av telefonbrukerne hadde vært i kontakt med et krisesenter også før sin første enesamtale på telefon i 2023. Dette er omtrent det samme som i 2022 (39 prosent), og en nedgang fra 49 prosent i 2021. Av dem som hadde vært i kontakt med et krisesenter tidligere, hadde 25 prosent vært dagbruker tidligere, 20 prosent hadde vært beboer tidligere og 19 prosent hadde tidligere hatt (en form for) telefonkontakt (denne telefonkontakten tilsvarer ikke nødvendigvis en enesamtale på telefon).

  • Av telefonbrukerne som hadde vært dagbruker eller beboer på et krisesenter før den første enesamtalen på telefon i 2023, hadde 29 prosent den første kontakten i 2023, 29 prosent hadde første kontakt i 2022, 29 prosent hadde første kontakt for 2–5 år siden og 12 prosent hadde første kontakt for mer enn 5 år siden.
  • 76 prosent av telefonbrukerne som hadde vært beboer på et krisesenter tidligere, hadde hatt 1 tidligere opphold. 12 prosent hadde hatt 2 tidligere opphold, og 9 prosent hadde hatt 3 eller flere tidligere opphold.
  • Tilsvarende som i 2022 var det mindre vanlig blant menn enn blant kvinner å ha vært i kontakt med et krisesenter før årets første enesamtale på telefon. Dette gjaldt 40 prosent av kvinner og 24 prosent av menn. Dette er omtrent likt som i 2022 da 41 prosent av kvinner og 24 prosent av menn hadde vært i kontakt med et krisesenter før årets første enesamtale. Forskjellen var størst for andelen tidligere dagbrukere (27 prosent av kvinner og 14 prosent av menn) og tidligere beboere (22 prosent av kvinner og 10 prosent av menn).
Info

Svarkategorien «Annet» er ikke ytterligere spesifisert, den er altså uten åpent felt for utdyping av svaret.

Info

I 2020 ble tellingen av antall telefonbrukere kun gjort dersom brukeren ikke ønsket å reservere seg mot registrering. Dersom vi beregner antall telefonbrukere på samme måte som i 2020, får vi 2 003 telefonbrukere i 2022, 2 436 telefonbrukere i 2021 og 2 076 telefonbrukere i 2020.

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

Antall brukere: Antall brukere er beregnet ved å telle antall enesamtaler på telefon som var brukerens første i 2023. Ved 227 enesamtaler på telefon var det ikke oppgitt om dette var den første i 2023 eller ikke, og disse enesamtalene på telefon er derfor ikke tatt med i beregningen av antall brukere. I 2020 ble det ikke registrert hvorvidt enesamtalen på telefon var brukerens første i registreringsåret eller ikke, dersom brukeren ønsket å reservere seg mot registrering. Dette ble endret i 2022, slik at dette ble registrert ved alle enesamtaler på telefon. Formålet med denne endringen var å kunne gjøre mer nøyaktige beregninger av antall personer som bruker tilbudene ved krisesentrene. Dersom antall brukere sammenlignes med antall brukere i 2020, må det tas forbehold om dette.

Ved 853 enesamtaler på telefon ønsket brukeren å reservere seg mot registrering, eller brukeren var yngre enn 16 år, og det er derfor kun registrert grunnleggende informasjon om besøkene til disse dagbrukerne (som er nødvendig for å kunne gi en nøyaktig beregning av antall brukere). Ved ytterligere 376 samtaler var det ingen flere opplysninger å registrere utover de grunnleggende opplysningene.

Kjønn: For 24 telefonbrukere ble ikke kjønn registrert, eller det ble krysset av for «Annen kjønnsidentitet».

Kjennetegn ved dagbrukerne

Alder

Alder ved første besøk og alder ved første enesamtale på telefon.

Hovedinndeling
Alder
Sekundærinndeling
Dagbrukere og telefonbrukere

Dagbrukerne var i gjennomsnitt 2 år eldre enn beboerne

Gjennomsnittsalderen til dagbrukerne var 38 år, tilsvarende som i 2019–2022. Dagbrukerne var i gjennomsnitt 1 år yngre enn telefonbrukerne (de som hadde gjennomført enesamtale på telefon) og 2 år eldre enn beboerne.

De fleste dagbrukerne var mellom 30 og 49 år gamle, til sammen 61 prosent av dagbrukerne. 24 prosent var under 30 år, og 16 prosent var 50 år eller eldre. Også de fleste telefonbrukerne var mellom 30 og 49 år gamle, totalt 55 prosent. 26 prosent av telefonbrukerne var under 30 år, og 20 prosent var 50 år eller eldre.

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

Antall besøkende:

2014: 1 908

2015: 831

2016: 1 883

2017: 1 816

2018: 2 117

2019: 2 257

2020: 1 904

2021: 1 604

2022: 2 345

2023: 2 676

Medianalderen til dagbrukerne var 37 år. Medianalderen til telefonbrukerne var også 37 år.

Sivilstand

Sivilstand ved første besøk og sivilstand ved første enesamtale på telefon.

Hovedinndeling
Sivilstand
Sekundærinndeling
Dagbrukere og telefonbrukere

4 av 10 dagbrukere var gifte eller samboende

39 prosent av dagbrukerne var samboende eller gifte/registrerte partnere. 61 prosent var enten kjæreste (særbo), enslig, separert, skilt eller hadde flyttet fra samboer. Her har det kun vært små endringer sammenlignet med tidligere år.

Andelen samboende og gifte/registrerte partnere var mindre blant brukerne av dagtilbudet enn blant beboere; 39 prosent av dagbrukerne, 45 prosent av telefonbrukerne og 62 prosent av beboerne var samboer eller gift/registrert partner. Dette kan tyde på at brukerne av dagtilbudet i større grad enn beboerne benytter krisesentrenes tilbud om råd og veiledning etter at et brudd har funnet sted.

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

I 2023 ble kategorien «Særbo» omformulert til «Kjæreste (særbo)».

Antall opphold

Beregnet ut fra antall opphold (n):

2015: 2 226

2016: 2 191

2017: 2 153

2018: 2 174

2019: 2 247

2020: 1 979

2021: 1 848

2022: 2 208

Antall telefonbrukere i 2022: 1 015

For telefonbrukene har vi kun tall fra 2022.

Innvandrerbakgrunn

Andel dagbrukere og telefonbrukere med innvandrerbakgrunn.

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Bakgrunn

43 prosent av dagbrukerne hadde innvandrerbakgrunn

43 prosent av dagbrukerne hadde innvandrerbakgrunn i 2023. Andelen dagbrukere med innvandrerbakgrunn var tilsvarende som i 2022 og 2020, og litt lavere enn i 2021. Videre var den også litt lavere enn andelene i årene fra 2008 til 2019, da mellom 45 prosent og 50 prosent av dagbrukerne hadde innvandrerbakgrunn.

40 prosent av telefonbrukerne hadde innvandrerbakgrunn.

Andelen med innvandrerbakgrunn var mindre blant brukerne av dagtilbudet enn den var blant beboerne, hvor 62 prosent hadde innvandrerbakgrunn.

20,1 prosent av befolkningen i Norge hadde innvandrerbakgrunn i 2023. Andelen med innvandrerbakgrunn var altså større blant brukerne av dagtilbud på krisesenter enn i befolkningen totalt. Merk at kjønns- og alderssammensetningen blant brukerne av dagtilbudet er forskjellig fra sammensetningen i befolkningen generelt, og at sammenligningen må gjøres med forbehold om dette. Det er også viktig å huske at statistikken kun sier noe om dem som søkte hjelp på krisesentrene. Statistikken kan derfor ikke forklare hvorfor andelen med innvandrerbakgrunn er større blant brukerne av dagtilbudet enn i befolkningen ellers.

Innvandrerbakgrunn

Med innvandrerbakgrunn menes det at vedkommende har to foreldre som er født i et annet land enn Norge. Innvandrerbakgrunn er i denne statistikken en samlebetegnelse for gruppene innvandrere og norskfødte med innvandrerbakgrunn, jamfør SSBs definisjon av innvandrerbefolkningen.

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

1 242 dagbrukere hadde innvandrerbakgrunn i 2023. Det mangler opplysninger om bakgrunn fra 182 dagbrukere.

Utregningen er gjort basert på tall fra SSB. Merk at SSB bruker en annen definisjon av innvandrerbakgrunn enn vi gjør i denne statistikken. SSBs definisjon forutsetter at personen både har to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre, mens definisjonen av innvandrerbakgrunn i denne statistikken bare forutsetter at begge foreldre er født i et annet land enn Norge. Hvis vi legger SSBs definisjon til grunn, får vi at 19,9 prosent av befolkningen hadde innvandrerbakgrunn i 2023.

Funksjonsnedsettelse(r)

Andel dagbrukere og telefonbrukere med ulike typer funksjonsnedsettelser. Prosent av dagbrukere og telefonbrukere som har funksjonsnedsettelse(r).

Hovedinndeling
Funksjonsnedsettelse
Sekundærinndeling
Bruker

Drøyt 1 av 3 dagbrukere hadde en funksjonsnedsettelse

33 prosent av dagbrukerne hadde fysisk eller psykisk funksjonsnedsettelse. Blant telefonbrukerne var andelen som hadde en funksjonsnedsettelse 35 prosent. Andelen dagbrukere med funksjonsnedsettelse er omtrent tilsvarende som andelen blant beboerne (36 prosent).

Det var vanligst å ha en psykisk funksjonsnedsettelse (med eller uten diagnose) samt fysiske funksjonsnedsettelser som kroniske sykdommer og smerteproblematikk.

Noen av dagbrukerne oppga andre funksjonsnedsettelser enn de som er vist i figuren. Det som ofte gikk igjen i svarene, var blant annet nåværende og tidligere problemer med alkohol/rus, traumer, ME/utmattelse og diverse kroppslige skader.

Funksjonsnedsettelse

Funksjonsnedsettelse innebærer at en kroppsdel eller en av kroppens fysiske eller psykiske funksjoner er tapt, skadet eller på annen måte nedsatt. I veilederen til registreringsskjemaet er det presisert at det er fysisk eller psykisk funksjonsnedsettelse av varig karakter som medfører begrensinger i det daglige liv, som skal registreres. Med varig karakter menes at det har vart, eller antas å vare, i 6 måneder eller mer.

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

Merk at det ikke skilles mellom funksjonsnedsettelser som har oppstått som følge av volden og funksjonsnedsettelser som har oppstått av andre årsaker.

Tilknytning til arbeidslivet

Tilknytning til arbeidslivet ved første besøk og første enesamtale på telefon.

Over halvparten av dagbrukerne var yrkesaktive

56 prosent av dagbrukerne var yrkesaktive, enten fulltid eller deltid. 40 prosent av dagbrukerne jobbet fulltid, mens 16 prosent jobbet deltid. 29 prosent mottok stønad, trygd eller pensjon, og 12 prosent var under utdanning. Mellom 2 og 4 prosent var arbeidssøker, deltok på kurs/introduksjonsprogram, var hjemmearbeidende eller hadde en annen tilknytning til arbeidslivet.

Andelen fulltidsarbeidene var større i 2023 (40 prosent) enn den var i årene fra 2014 til 2022 (mellom 30 og 37 prosent). Ut over dette er det kun små forskjeller, sammenlignet med tidligere år. Sammenlignet med beboerne, var en betydelig større andel av dagbrukerne yrkesaktive (56 prosent av dagbrukerne og 50 prosent av telefonbrukerne mot 36 prosent av beboerne).

Ifølge SSB var 70,1 prosent av personer i alderen 15–74 år sysselsatte i 2023. Dagbrukerne var altså i mindre grad yrkesaktive enn befolkningen i Norge generelt. Vær oppmerksom på at det her er sammenlignet med hele den norske befolkningen i yrkesaktiv alder. Det er naturlig å anta at dagbrukerne blant annet har en litt annen kjønns- og alderssammensetning enn den generelle befolkningen, og andelen sysselsatte kan derfor ikke sammenlignes direkte.

Kilde

https://www.ssb.no/aku

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

I 2023 er «kurs/introduksjonsprogram» ny kategori. Begrepet «utearbeidende» er endret til «jobber».

For telefonbrukene har vi kun tall fra 2022 og 2023.

Nesten 2 av 3 dagbrukere kom fra kommunen der krisesenteret er lokalisert

64 prosent av dagbrukerne kom fra kommunen der senteret er lokalisert, mens 30 prosent kom fra en annen kommune som bidrar økonomisk til krisesentertilbudet. 5 prosent kom fra andre kommuner. For 1 prosent var det registrert ingen kommunetilhørighet.

Dette gjelder for brukere som ikke har tilhørighet til en kommune, eller som ikke kjenner til hvilken kommune dette er. Dette kan blant annet være aktuelt for asylsøkere, brukere uten lovlig opphold i Norge, brukere som er utsatt for menneskehandel, og lignende. Andelene er omtrent tilsvarende som i 2022, 2021 og 2020. Sammenlignet med brukerne som besøkte senteret, kom en større andel av telefonbrukerne fra kommuner som ikke bidrar økonomisk til senteret (10 prosent av telefonbrukerne og 5 prosent av dagbrukerne). 59 prosent av telefonbrukerne kom fra kommunen der tilbudet er lokalisert, 30 prosent fra en annen kommune som bidrar økonomisk og 1 prosent hadde ikke ingen kommunetilhørighet.

Info

Dette gjelder for brukere som ikke har tilhørighet til en kommune, eller som ikke kjenner til hvilken kommune dette er. Dette kan blant annet være aktuelt for asylsøkere, brukere uten lovlig opphold i Norge, brukere som er utsatt for menneskehandel, osv.

Drøyt halvparten av dagbrukerne hadde barn under 18 år i husholdningen

57 prosent av dagbrukerne hadde barn under 18 år i husholdningen. 9 prosent hadde med seg barn under 18 år til krisesenteret ved sitt første besøk i 2023. Andelene er omtrent tilsvarende som i årene 2019–2022 (53–56 prosent).

For 4 prosent av dagbrukerne med barn under 18 år i husholdningen, hadde de ansatte på krisesenteret sendt bekymringsmelding til barnevernet i forbindelse med første besøk.

54 prosent av telefonbrukerne hadde barn under 18 år i husholdningen. For 3 prosent av disse sendte de ansatte på krisesenteret bekymringsmelding til barnevernet i forbindelse med første enesamtale.

4 prosent av dagbrukerne hadde barn under 1 år og 2 prosent av dagbrukerne var gravide ved sitt første besøk ved et krisesenter i 2023. For 6 prosent av dagbrukerne med barn under 1 år, hadde de ansatte på krisesenteret sendt bekymringsmelding til barnevernet i forbindelse med første besøk.

Hvordan dagbrukerne kom i kontakt med krisesenteret

Hvordan dagbrukerne og telefonbrukerne kom i kontakt med krisesenteret

Oppgitt ved første besøk. Flere kryss mulig. Prosent av dagbrukere/telefonbrukere.

Sekundærinndeling
Kontaktmåte

Hvordan dagbrukerne kom i kontakt med krisesenteret

Nesten 6 av 10 dagbrukere oppsøkte krisesenteret på eget initiativ. 1 av 5 ble satt i kontakt med tilbudet via familie, en venn eller en bekjent. Dette er de vanligste måtene som brukerne kom i kontakt med senteret på, og det er et mønster som går igjen over tid.

Instansene som oftest satte dagbrukerne i kontakt med et krisesenter, var psykisk helsetjeneste, politiet, sykehus/fastlege/legevakt og barnevern (mellom 5 og 9 prosent). Andelen som ble satt i kontakt med senteret av psykisk helsetjeneste, har økt gradvis siden 2019.

7 av 10 telefonbrukere kom i kontakt med krisesenteret på eget initiativ, mens 14 prosent kom i kontakt via familie, en venn eller en bekjent. Instansene som oftest satte telefonbrukerne i kontakt med et krisesenter, var psykisk helsetjeneste, politiet og sykehus/fastlege/legevakt (mellom 5 og 6 prosent). Det var mer vanlig at dagbrukerne oppsøkte krisesenteret på eget initiativ enn det var blant beboerne (36 prosent). Blant beboere var det mer vanlig å bli satt i kontakt med krisesenteret av politiet (21 prosent) og barnevernet (13 prosent).

5 prosent av dagbrukerne oppga andre instanser, og det er Støttesenter for kriminalitetsutsatte som oftest nevnes i de åpne svarene. Annet som nevnes av flere er blant annet arbeidsgiver/kolleger, Alternativ til vold (ATV), diverse terapeuter, og pårørendesenter.

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

Siden 2018 er det mulig å sette flere kryss på dette spørsmålet. Sammenligning over tid må gjøres med forbehold om dette.

2019: «Psykisk helsevern (kommunalt/DPS/psykolog/psykiater)» ble endret til «Psykisk helsetjeneste (kommunalt/DPS/psykolog/psykiater)».

2020: «Sykehus» ble lagt til i kategorien «Sykehus/fastlege/legevakt» (tidligere «Fastlege/legevakt»)

2021: «ROSA» er ny kategori.

2023: VO-linjen er ny kategori. «Annet krisesentertilbud» er endret til «Annet krisesenter».

Voldserfaringer

Voldserfaringer

Hvilke former for vold/overgrep dagbrukerne og telefonbrukerne var utsatt for. Flere kryss mulig.

Hovedinndeling
Dagbrukerne
Sekundærinndeling
Type vold

Psykisk vold, fysisk vold og trusler var de vanligste formene for vold og overgrep

94 prosent av dagbrukerne var utsatt for psykisk vold, mens 54 prosent var utsatt for fysisk vold. 55 prosent hadde opplevd trusler. Dette var de klart vanligste formene for vold og overgrep som ble oppgitt som relevante ved det første dagsbesøket, både i 2023 og tidligere år. I tillegg oppga relativt store andeler negativ sosial kontroll, økonomisk vold, materiell vold og seksuell vold (mellom 23 og 32 prosent).

Av dagbrukere som hadde barn under 18 år i husholdningen, oppga 24 prosent psykisk vold mot barn som en årsak til henvendelsen. Fysisk vold mot barn ble oppgitt av 9 prosent, mens 4 prosent oppga trusler om vold mot barn. 1 prosent oppga seksuell vold mot barn.

Også blant telefonbrukerne var de vanligste formene for vold og overgrep psykisk vold (90 prosent), fysisk vold (49 prosent) og trusler (41 prosent). 18 prosent av telefonbrukerne som hadde barn under 18 år i husholdningen, oppga psykisk vold mot barn, mens fysisk vold mot barn ble oppgitt av 8 prosent. 4 prosent oppga trusler om vold mot barn og 1 prosent oppga seksuell vold mot barn.

Andelen dagbrukere som oppga at de var utsatt for psykisk vold, har økt i årene 2014 til 2023. Når det gjelder fysisk vold, økte andelen 2014 til 2020, for deretter å gå litt ned. Siden 2014 har det også vært en økning i andelen som har opplevd digital eller elektronisk vold. Andelen som har vært utsatt for seksuell vold, økte i perioden fra 2018 til 2021, og den har siden 2021 vært relativt stabil.

Fysisk vold var en noe sjeldnere årsak til henvendelsen for dagbrukerne (45 prosent) enn for beboerne (67 prosent). Ut over dette var det små forskjeller mellom dagbrukerne og beboerne når det gjelder hvilke typer vold og overgrep de var utsatt for (sammenlikningen med beboerne er gjort basert på hvilke typer vold som ble oppgitt ved det første oppholdet i 2023).

3 prosent av dagbrukerne oppga andre former for vold og overgrep enn det som er vist i figuren. Det å ha vært vitne til vold, eller at barn var vitne vold, vold og trusler mot familiemedlemmer, foreldrekonflikt og bortføring/frykt for bortføring, rus- og alkoholmisbruk, stalking/personforfølgelse og latent vold var ting som gikk igjen i de åpne kommentarene.

De fleste var utsatt for flere typer vold

85 prosent av dagbrukerne hadde blitt utsatt for flere typer vold. Dersom vi ser på dagbrukerne som var utsatt for psykisk vold, fysisk vold eller trusler, finner vi følgende sammenhenger:

  • Av dem som var utsatt for psykisk vold, var mer enn halvparten også utsatt for fysisk vold (56 prosent) og trusler (57 prosent).
  • Nesten alle dagbrukerne som var utsatt for fysisk vold, var også utsatt for psykisk vold (97 prosent), og 65 prosent hadde opplevd trusler.
  • Nesten alle som var utsatt for trusler, var også utsatt for psykisk vold (97 prosent), og 64 prosent var utsatt for fysisk vold.

Andelene som hadde vært utsatt for negativ sosial kontroll, materiell vold, økonomisk vold og digital vold, var også større blant brukere utsatt for trusler, psykisk eller fysisk vold, enn blant brukere som ikke var utsatt for disse typene vold. Det var også mer utbredt å ha vært utsatt for seksuell vold blant dem som hadde opplevd trusler eller fysisk vold, sammenlignet med dagbrukerne som ikke var utsatt for disse typene vold.

Negativ sosial kontroll

«Negativ sosial kontroll» innebærer ulike former for oppsyn, press, trusler og tvang som utøves for å sikre at en person lever i tråd med familiens eller gruppens normer og verdier. Kontrollen kjennetegnes ved at den er systematisk. Kontrollen bryter med den enkeltes rettigheter i henhold til blant annet barnekonvensjonen og norsk lov.

Økonomisk vold

Økonomisk vold innebærer kontroll over andres økonomi; den ene partneren nektes å ha kontroll over egen eller felles økonomi. Eksempler kan være: • Personen har ikke råderett over egen bankkonto og/eller andre personer disponerer bankkortet. • Eiendeler eller penger blir borte, eller det forekommer mistenkelig aktivitet på bankkontoen. • Den utsatte endrer eller oppretter testamente, eller skriver over eiendom, slik at nye «venner» eller slektninger blir begunstiget. • Personen har dårlig råd uten forklarlig grunn: mangler mat, varme eller andre nødvendig ting i hverdagen, oppsøker ikke tannlege, andre tjenester eller aktiviteter som koster penger.

Digital vold

Digital/elektronisk vold kan omfatte: • å publisere uønskede/ nedsettende ting om den utsatte på web/i sosiale medier • å benytte elektroniske/digitale midler til å utøve psykisk vold/trusler • å kontrollere vedkommende ved bruk av elektroniske hjelpemidler

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

I 2020 ble "Seksuell vold mot bruker" endret til "Seksuell vold".

Kategorien "Negativ sosial kontroll" var ny i 2020.

Beregnet ut fra antall (n):

2014: 2 304

2015: 2 176

2016: 2 155

2017: 2 189

2018: 2 346

2019: 2 481

2020: 2 017

2021: 1 897

2022: 2 585

2023: 2 902

For telefonbrukene har vi kun tall fra 2022 og 2023.

2022: 1 800

2023: 1 938

Bistand til dagbrukerne

Bistand mottatt ved første besøk/samtale

Ved første besøk. Flere kryss mulig.

Hovedinndeling
Dagbrukere
Sekundærinndeling
Type bistand

9 av 10 dagbrukere fikk bistand gjennom samtaletilbudet

Dagtilbudet ved krisesentrene handler i stor grad om samtale, råd og veiledning. 91 prosent av dagbrukerne fikk bistand i form av enesamtale ved sitt første besøk i 2023. Andelen er ganske lik som tidligere år.

For totalt 40 prosent av dagbrukerne ble det gjennomført en systematisk kartlegging av trusler/beskyttelsesbehov i forbindelse med det første besøket, enten i regi av krisesenteret eller i regi av andre. Det var mest vanlig at krisesenteret gjennomførte kartleggingen av trusler/beskyttelsesbehov. For 8 prosent ble det både gjennomført en slik kartlegging i regi av krisesenteret og i regi av andre.

For drøyt halvparten av dagbrukerne ble det foretatt en systematisk kartlegging av hjelpebehov. 1 av 5 dagbrukere fikk hjelp til å ta kontakt med andre tjenester, og en like stor andel fikk tilbud om å benytte krisesenterets botilbud. Det var relativt få dagbrukere som fikk annen bistand ved første dagsbesøk. Det er generelt små forskjeller i mottatt bistand sammenlignet med tidligere år.

9 prosent mottok andre typer bistand enn det som er vist i figuren. Det som oftest ble nevnt var samtale med psykolog; nettverk; voldskurs; tilbud om samtale; praktisk hjelp og ulike kurs.

Også telefonbrukerne benyttet i stor grad samtaletilbudet, og for 95 prosent var det krysset av for enesamtale. For totalt 28 prosent ble det gjennomført en systematisk kartlegging av trusler/beskyttelsesbehov. Det var mest vanlig at krisesenteret gjennomførte kartleggingen av trusler/beskyttelsesbehov. For 10 prosent ble det både gjennomført en slik kartlegging i regi av krisesenteret og i regi av andre. For 35 prosent av telefonbrukerne ble det foretatt en systematisk kartlegging av hjelpebehov. 14 prosent fikk hjelp til å ta kontakt med andre tjenester, og 12 prosent fikk tilbud om å benytte botilbudet. 16 prosent av telefonbrukerne mottok andre typer bistand enn det som er vist i figuren. Det vanligste var at de fikk tilbud om samtale.

Bistand som er beskrevet over, ble gitt ved det første besøket eller den første enesamtalen på telefon i 2023. Andelen dagbrukere som har mottatt de ulike formene for bistand totalt, er noe høyere, siden noen dagbrukere har fått slik bistand ved senere besøk. For eksempel kan sentrene ha gjennomført systematisk kartlegging av trusler/beskyttelsesbehov ved brukerens andre dagsbesøk i 2023. Noen typer bistand var vanligere å gi ved gjentatte besøk enn ved det første besøket. Dette gjelder deltakelse fra senteret i møter med andre tjenester, at brukerne deltar i fritidsaktiviteter i regi av senteret og gruppetilbud.

Dagbrukerne hadde et annet behov for bistand enn beboere

Tallene for bistand gitt til dagbrukere og beboere er ikke fullt ut sammenlignbare, men indikerer likevel at dagbrukere og beboere har noe ulike behov for bistand fra krisesentrene (for å kunne sammenligne, er det sammenlignet med bistanden som ble gitt under første opphold). For beboerne var det oftere gjennomført kartlegging av hjelpebehov (82 prosent av beboerne, 52 prosent av dagbrukerne og 35 prosent av telefonbrukerne) og trusler/beskyttelsesbehov i regi av krisesenteret (75 prosent av beboerne, 40 prosent av dagbrukerne og 27 prosent av telefonbrukerne). Sammenlignet med brukerne av dagtilbudet, ble det også oftere gitt bistand til beboerne i form av hjelp til å ta kontakt med andre tjenester (60 prosent av beboerne, 19 prosent av dagbrukerne og 14 prosent av telefonbrukerne), advokatbistand i krisesentertilbudet (19 prosent av beboerne, 7 prosent av dagbrukerne og 3 prosent av telefonbrukerne) og fritidsaktiviteter/sosiale aktiviteter i regi av krisesenteret (29 prosent av beboerne, 2 prosent av dagbrukerne og 1 prosent av telefonbrukerne).

Omtrent like mye bistand, uansett type vold

Som nevnt er det en tydelig sammenheng mellom ulike typer vold (se «Voldserfaringer»). Det er kun små forskjeller i bistand gitt til dagbrukerne som oppsøker krisesenteret på grunn av psykisk vold, fysisk vold eller trusler, noe som kan ses i lys av at mange har opplevd flere former for vold. Totalt oppga kun 3 prosent av dagbrukerne at besøket verken skyldtes psykisk vold, fysisk vold eller trusler. Disse dagbrukerne fikk oftere hjelp til å ta kontakt med andre tjenester (33 prosent, sammenlignet med 18 prosent blant dem som er utsatt for minst én av disse typene vold), og sjeldnere tilbud om å bo på krisesenteret (9 prosent mot 19 prosent av andre).

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

"Deltakelse i ICDP-/foreldreveiledningsgruppe" fikk ny formulering i 2019.

Antall (n):

2014: 2 343

2015: 2 374

2016: 2 429

2017: 2 399

2018: 2 600

2019: 2 613

2020: 2 174

2021: 2 152

2022: 2 667

2023: 3033

For telefonbrukere har vi kun tall fra 2022 og 2023:

2022: 1 805

2023: 2 009

Bistand mottatt ved alle besøk/samtaler

Ved alle besøk/samtaler. Flere kryss mulig.

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Type bistand
Dagbrukere
Bistand mottatt av dagbrukere

Kontakt med andre hjelpeinstanser

Prosent av dagbrukere som opprettet kontakt med andre hjelpeinstanser under første besøk, og som hadde opprettet kontakt før første besøk. Flere kryss mulig.

Hovedinndeling
Opprettet kontakt
Sekundærinndeling
Instans

Kontakten med andre instanser var som regel opprettet før besøket

7 av 10 dagbrukerne var i kontakt med andre hjelpeinstanser før de besøkte krisesenteret første gang i 2023. Av disse hadde 3 av 10 vært i kontakt med politiet og 1 av 4 hadde vært i kontakt med advokat, psykisk helsetjeneste, sykehus/fastlege/legevakt og NAV. Av dagbrukerne som hadde barn under 18 år i husholdningen, hadde 4 av 10 vært i kontakt med barnevernet, og 1 av 3 hadde vært i kontakt med et familievernkontor.

Kontakt med andre hjelpeinstanser ble forholdvis sjelden opprettet ved første dagsbesøk. Totalt ble det opprettet kontakt ved første besøk for 26 prosent av dagbrukerne. For 12 prosent ble det opprettet kontakt med advokat. Utover dette var de vanligste instansene politiet, NAV og barnevern (andelene varierte mellom 3 prosent og 4 prosent).

For 2 av 3 telefonbrukere var det opprettet kontakt med andre instanser før første enesamtale på telefon. 3 av 10 hadde vært i kontakt med politiet, mens rundt 2 av 10 hadde vært i kontakt med advokat, psykisk helsetjeneste, barnevern, NAV, sykehus/fastlege/legevakt og familievernkontor.

For 17 prosent av telefonbrukerne ble det opprettet kontakt med andre instanser ved første enesamtale på telefon, og de vanligste instansene som disse brukerne ble satt i kontakt med, var advokat (5 prosent) og politiet (4 prosent).

Fra 2019 til 2023 har det vært en nedgang i andelen dagbrukere som før sitt første besøk var i kontakt med sykehus, fastlege eller legevakt, helsesykepleier/-stasjon og NAV. Fra 2015 til 2019 var det en jevn økning i andelen som hadde vært i kontakt med psykisk helsetjeneste, politiet, advokat, familievernkontor og barnevern. Andelene som hadde vært i kontakt med disse instansene, har imidlertid vært stabile siden 2019.

Sammenlignet med beboere, hadde en større andel av dagbrukerne vært i kontakt med psykisk helsetjeneste (25 prosent av dagbrukerne og 18 prosent av beboerne), advokat (26 prosent av dagbrukerne og 13 prosent av beboerne) og familievernkontor (21 prosent av dagbrukerne og 8 prosent av beboerne) før den første kontakten med krisesenteret. Det var derimot mindre vanlig at dagbrukerne hadde opprettet kontakt med politiet (31 prosent av dagbrukerne og 40 prosent av beboerne) før den første kontakten med krisesenteret.

Det ble oftere opprettet kontakt med andre instanser for beboere enn for dagbrukere. Ved det første besøket ble det opprettet kontakt med andre hjelpeinstanser for 26 prosent av dagbrukerne, mens det ble opprettet kontakt med andre instanser for 72 prosent av beboerne (Det er her regnet prosentandel med utgangspunkt i første opphold for å kunne sammenligne med første besøk.)

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

Hjemmebasert kommunal tjeneste og Rusomsorg var nye kategorier i 2017. Ingen kontakt opprettet under besøket var ny kategori i 2019. I 2019 ble formuleringen "Psykisk helsevern" byttet ut med "Psykisk helsetjeneste"

2020: «Sykehus» ble lagt til i kategorien «Sykehus/fastlege/legevakt» (tidligere «Fastlege/legevakt»)

2023: Endret fra "Annet krisesentertilbud" til "Annet krisesenter".

n (antall dagbrukere) =

2018: 2 335

2019: 2 429

2020: 2 034

2021: 1 957

2022: 2 359

2023: 2 642

Dagbrukere med funksjonsnedsettelse

33 prosent av dagbrukerne hadde en form for fysisk eller psykisk funksjonsnedsettelse. Det vanligste var å ha psykiske lidelser, enten med eller uten diagnose, samt fysiske funksjonsnedsettelser som kroniske sykdommer og smerteproblematikk. Statistikken sier ikke noe om hvorvidt funksjonsnedsettelsen oppsto som følge av volden, eller om den oppsto av andre årsaker. Uavhengig av dette er dagbrukerne med funksjonsnedsettelse en gruppe som kan ha tilleggsutfordringer, og derfor et økt hjelpebehov, sammenlignet med andre brukere. Det kan derfor være forskjeller når det gjelder bistanden som ble gitt av krisesentrene og hvilke instanser dagbrukerne var i kontakt med. Det kan også være forskjeller i hvilken bakgrunn dagbrukerne med og uten funksjonsnedsettelser har, samt hvilke typer vold de var utsatt for. Vi skal nå se nærmere på hva som kjennetegner dagbrukerne med funksjonsnedsettelse.

Funksjonsnedsettelse

Funksjonsnedsettelse innebærer at en kroppsdel eller en av kroppens fysiske eller psykiske funksjoner er tapt, skadet eller på annen måte nedsatt. I veilederen til registreringsskjemaet er det presisert at det er fysisk eller psykisk funksjonsnedsettelse av varig karakter som medfører begrensinger i det daglige liv, som skal registreres. Med varig karakter menes at det har vart, eller antas å vare, i 6 måneder eller mer.

Kjennetegn ved dagbrukere med funksjonsnedsettelse

Dagbrukerne med funksjonsnedsettelse hadde høyere gjennomsnittsalder

Dagbrukerne med funksjonsnedsettelse hadde en høyere gjennomsnittsalder (40 år) enn dagbrukerne som ikke hadde en funksjonsnedsettelse (37 år).

Færre hadde innvandrerbakgrunn

30 prosent av dagbrukerne med funksjonsnedsettelse hadde innvandrerbakgrunn. Av dagbrukerne som ikke hadde funksjonsnedsettelse, hadde 49 prosent innvandrerbakgrunn.

Færre hadde barn og var gift eller samboer

En mindre andel av dagbrukerne med funksjonsnedsettelse hadde barn. 4 prosent av dem hadde med seg barn til krisesenteret, og 44 prosent hadde barn under 18 år i husholdningen. Blant dagbrukerne som ikke hadde funksjonsnedsettelse, var disse andelene henholdsvis 11 prosent og 63 prosent.

En noe mindre andel av dagbrukerne med funksjonsnedsettelse var samboende eller gifte (34 prosent), sammenlignet med de som ikke hadde funksjonsnedsettelse (42 prosent).

Flere mottok stønad, trygd og pensjon

Dagbrukerne med funksjonsnedsettelse var sjeldnere yrkesaktive, sammenlignet med dagbrukerne uten funksjonsnedsettelse. 20 prosent jobbet fulltid og 14 prosent jobbet deltid. Dette gjaldt til sammenligning henholdsvis 50 prosent og 17 prosent av dagbrukere som ikke hadde funksjonsnedsettelse.

60 prosent av dagbrukerne med funksjonsnedsettelse mottok stønad, trygd eller pensjon, noe som gjaldt 15 prosent av dagbrukere som ikke hadde funksjonsnedsettelse.

Hadde oftere hatt kontakt med et krisesenter før det første besøket

63 prosent av dagbrukerne med funksjonsnedsettelse hadde vært i kontakt med et krisesenter før sitt første opphold i 2023. Dette gjaldt 53 prosent av dagbrukerne som ikke hadde funksjonsnedsettelse. Det var størst forskjell i andelen som hadde hatt telefonkontakt med et krisesenter (forskjell på 9 prosentpoeng), og dagbrukerne med funksjonsnedsettelse hadde også oftere vært beboer eller dagbruker tidligere (forskjeller på henholdsvis 6 prosent og 5 prosentpoeng).

Kom oftere i kontakt med krisesenteret gjennom helsevesenet

Det var vanligere at dagbrukere som hadde en funksjonsnedsettelse ble satt i kontakt med krisesenteret gjennom psykisk helsetjeneste (13 prosent) og sykehus/fastlege/legevakt (8 prosent), sammenlignet med dagbrukere som ikke hadde en funksjonsnedsettelse (henholdsvis 7 prosent og 5 prosent).

Dagbrukerne med funksjonsnedsettelse var oftere utsatt for seksuell vold og vold fra flere voldsutøvere

Blant dagbrukerne som hadde en funksjonsnedsettelse, var det vanligere å ha vært utsatt for seksuell vold (31 prosent) enn det var blant dagbrukerne uten funksjonsnedsettelse (19 prosent). Det var også litt større andeler som oppga fysisk vold, materiell vold og økonomisk vold, sammenlignet med brukerne uten funksjonsnedsettelse (forskjeller på 6 prosentpoeng).

En større andel av dagbrukerne med funksjonsnedsettelse var utsatt for vold fra flere voldsutøvere (17 prosent), sammenlignet med øvrige dagbrukere (8 prosent).

Både blant dagbrukere med og uten funksjonsnedsettelse var voldsutøveren som regel enten nåværende eller tidligere ektefelle eller samboer. Sett i lys av at en høyere andel dagbrukere med funksjonsnedsettelse bodde uten partner, er det ikke overraskende at andelen som oppga at voldsutøver var nåværende ektefelle eller samboer, var lavere blant dagbrukerne som hadde funksjonsnedsettelse (35 prosent) enn blant andre dagbrukere (44 prosent). En litt større andel av dagbrukere med funksjonsnedsettelse oppga at voldsutøver var tidligere ektefelle, samboer eller kjæreste (48 prosent mot 42 prosent).

Dagbrukerne med funksjonsnedsettelse var oftere i kontakt med andre hjelpeinstanser

For dagbrukerne med funksjonsnedsettelse var det oftere opprettet kontakt med andre instanser før det første dagsbesøket (81 prosent), sammenlignet med dem som ikke hadde funksjonsnedsettelse (65 prosent). Det var oftere opprettet kontakt med psykisk helsetjeneste (45 prosent mot 16 prosent), NAV (38 prosent mot 19 prosent) og sykehus/fastlege/legevakt (34 prosent mot 21 prosent), og det var i litt større grad opprettet kontakt med advokat (30 prosent mot 24 prosent) og politiet (35 prosent mot 29 prosent).

Dagbrukere som kun har benyttet dagtilbudet, og som ikke har vært beboere tidligere

Tidligere beboere

Andel tidligere beboere blant dagbrukere og telefonbrukere

Hovedinndeling
År
Sekundærinndeling
Tidligere beboere
Dagbrukere
Dagbrukere

3 av 4 dagbrukere hadde ikke vært beboere før, men kun benyttet krisesenterets dagtilbud

76 prosent av dagbrukerne hadde ikke bodd på et krisesenter tidligere den første gangen de besøkte et krisesenter i 2023. Andelen dagbrukere som ikke har vært beboere tidligere, har økt noe siden 2019.

Les om krisesenterstatistikken, datagrunnlag og metode.

Antall (n):

2012: 2 192

2013: 2 302

2014: 2 373

2015: 2 255

2016: 2 221

2017: 2 270

2018: 2 407

2019: 2 568

2020: 2 144

2021: 2 132

2022: 2 661

2023: 2 998

For telefonbrukene har vi kun tall fra 2022 og 2023.

2022: 1 939

2023: 2 035

Flertallet av dagbrukerne som ikke hadde vært beboere, hadde heller ikke hatt telefonkontakt eller vært dagbruker tidligere

18 prosent av dagbrukerne som kun har benyttet dagtilbudet, hadde vært dagbrukere av et krisesenter før sitt første besøk i 2023, enten det samme senteret eller annet krisesenter. 31 prosent hadde hatt kontakt med et krisesenter på telefon. 57 prosent hadde verken vært dagbrukere eller hatt telefonkontakt før sitt første dagsbesøk i 2023, noe som indikerer at mer enn halvparten av dagbrukerne var helt nye brukere 2023. Dette gjaldt til sammenligning 58 prosent i 2022, 54 prosent i 2021 og 55 prosent i 2020.

Kjennetegn ved dagbrukerne som ikke hadde vært beboere

Dagbrukerne som kun hadde benyttet dagtilbudet, hadde samme gjennomsnittsalder som tidligere beboere

Dagbrukerne som ikke hadde vært beboere tidligere, var i gjennomsnitt like gamle som de tidligere beboerne (38 år på begge).

En større andel var samboer eller gift, og en mindre andel hadde barn

Dagbrukerne som ikke hadde vært beboere før, var oftere samboere eller gift/registrert partner (45 prosent) enn de tidligere beboerne (20 prosent).

En mindre andel av dagbrukerne som kun hadde benyttet dagtilbudet, hadde med seg barn da de benyttet dagtilbudet, 7 prosent, mot 15 prosent av tidligere beboere. Andelen som hadde barn under 18 år i husholdningen, var også mindre blant de som ikke hadde vært beboere. 55 prosent av dem som kun hadde benyttet dagtilbudet, hadde barn i husholdningen, mot 62 prosent av tidligere beboere.

Mindre vanlig med innvandrerbakgrunn blant dagbrukere som kun hadde brukt dagtilbudet

38 prosent av dagbrukerne som kun har brukt dagtilbudet, hadde innvandrerbakgrunn. Dette gjaldt til sammenligning 61 prosent av de tidligere beboerne.

Flere var yrkesaktive i fulltid

Yrkesdeltakelsen var større blant dagbrukerne som ikke hadde vært beboere tidligere, og forskjellen gjaldt først og fremst heltidsarbeid. 44 prosent av dagbrukerne som kun hadde benyttet dagtilbudet, jobbet fulltid. Dette gjaldt til sammenligning 28 prosent av de tidligere beboerne. Andelen som mottok stønad, trygd eller pensjon, var mindre blant dagbrukerne som kun hadde benyttet dagtilbudet, sammenlignet med tidligere beboere (henholdsvis 26 prosent og 40 prosent).

Forskjeller i hvordan man kom i kontakt med krisesenteret

En større andel av dagbrukerne som kun hadde brukt dagtilbudet, kom i kontakt med krisesentertilbudet via familie, venner og/eller bekjente (20 prosent), sammenlignet med de tidligere beboerne (14 prosent). Det var også litt vanligere at dagbrukerne som kun hadde brukt dagtilbudet, kom i kontakt via psykisk helsetjeneste (10 prosent) enn det var blant de tidligere beboere (4 prosent).

Andelen som oppsøkte krisesenteret på eget initiativ, var derimot litt mindre blant dagbrukerne som kun hadde benyttet dagtilbudet (56 prosent) enn blant de tidligere beboerne (64 prosent). Det var også litt mindre vanlig at dagbrukere som kun hadde benyttet dagtilbudet kom i kontakt via politiet (5 prosent mot 11 prosent) eller barnevern (4 prosent mot 9 prosent). Sistnevnte kan ses i sammenheng med at en mindre andel av disse dagbrukerne hadde barn under 18 år i husholdningen.

Voldsutøver var oftere nåværende partner blant dagbrukerne som ikke hadde vært beboere

45 prosent av dagbrukerne som kun hadde benyttet dagtilbudet, oppga at voldsutøveren var nåværende ektefelle eller samboer. 26 prosent av de tidligere beboerne oppga det samme. Voldsutøver var derimot langt sjeldnere tidligere ektefelle/samboer blant dagbrukerne som ikke hadde vært beboere tidligere (henholdsvis 38 prosent og 62 prosent). Dette kan ses i sammenheng med at en større andel av dem som kun hadde benyttet dagtilbudet var samboere/gifte, mens de tidligere beboerne i større grad hadde brutt ut av samlivet med voldsutøveren.

En mindre andel av dagbrukerne som kun hadde brukt dagtilbudet, oppga at de var utsatt for fysisk vold (51 prosent mot 65 prosent) og økonomisk vold (22 prosent mot 29 prosent). Andelen som henvendte seg som følge av psykisk vold og trusler, var omtrent like stor i begge grupper.

Dagbrukerne som ikke hadde vært beboere, hadde hatt mindre kontakt med andre instanser

Blant dagbrukerne som kun hadde benyttet dagtilbudet, var det 66 prosent som hadde etablert kontakt med minst en annen instans før besøket. Blant de tidligere beboerne var denne andelen 85 prosent.

For dagbrukerne som kun hadde benyttet dagtilbudet, var det sjeldnere opprettet kontakt med følgende instanser, sammenlignet med dagbrukere som hadde vært beboere tidligere (listen viser kun instansene der det var en forskjell på minst 10 prosentpoeng):

  • NAV (henholdsvis 16 prosent og 51 prosent)
  • Politiet (henholdsvis 23 prosent og 56 prosent)
  • Advokat (henholdsvis 18 prosent og 51 prosent)
  • Barnevern (henholdsvis 19 prosent og 43 prosent)
  • Boligkontor (henholdsvis 1 prosent og 17 prosent)
  • Familievernkontor (henholdsvis 18 prosent og 30 prosent)
  • Sykehus/fastlege/legevakt (henholdsvis 22 prosent og 33 prosent)

I begge gruppene var kontakten med andre instanser først og fremst opprettet før første dagsbesøk i 2023. Ved første dagsbesøk ble det litt oftere opprettet kontakt med advokat for dagbrukere som kun hadde benyttet dagtilbudet (13 prosent), sammenlignet med de tidligere beboerne (9 prosent). Ut over dette var det ingen vesentlige forskjeller i andelene når det gjelder kontakt opprettet ved det første besøket.

Ulik bistand til tidligere beboere og de som kun benyttet dagtilbudet

Krisesentrene gjennomførte oftere systematisk kartlegging av hjelpebehov for dagbrukerne som kun hadde benyttet dagtilbudet (59 prosent), sammenlignet med de tidligere beboerne (32 prosent). Det ble også kartlagt trusler/beskyttelsesbehov for en større andel av dagbrukere som kun hadde benyttet dagtilbudet, sammenlignet med de tidligere beboerne – både i regi av krisesenteret (henholdsvis 47 prosent og 20 prosent) og i regi av andre (henholdsvis 11 prosent og 4 prosent). En mulig forklaring på disse forskjellene, er at slik kartlegging ble gjennomført mens de tidligere beboerne bodde på sentrene, og at det derfor var mindre behov for dette da de benyttet dagtilbudet i etterkant av oppholdet.

Det var også større andeler av dem som kun hadde benyttet dagtilbudet som gjennomførte enesamtale (henholdsvis 95 prosent og 80 prosent), samt fikk tilbud om å bo på krisesenteret (henholdsvis 21 prosent og 10 prosent).

Dagbrukere med innvandrerbakgrunn

43 prosent av dagbrukerne hadde innvandrerbakgrunn.

Dagbrukerne med innvandrerbakgrunn er en variert gruppe blant brukerne, men det kan likevel være noen fellesnevnere, blant annet når det gjelder kjennetegn ved gruppen og deres voldserfaringer, som gjør at denne gruppen har et annet hjelpebehov enn dagbrukerne som ikke hadde slik bakgrunn. I det følgende vil vi se nærmere på hva som kjennetegnet dagbrukerne med innvandrerbakgrunn.

Innvandrerbakgrunn

Med innvandrerbakgrunn menes det at vedkommende har to foreldre som er født i et annet land enn Norge. Innvandrerbakgrunn er i denne statistikken en samlebetegnelse for gruppene innvandrere og norskfødte med innvandrerbakgrunn, jamfør SSBs definisjon av innvandrerbefolkningen.

Kjennetegn ved dagbrukerne med innvandrerbakgrunn

Dagbrukerne med innvandrerbakgrunn hadde litt lavere gjennomsnittsalder

Dagbrukere med innvandrerbakgrunn hadde en lavere gjennomsnittsalder (37 år) enn dagbrukere uten innvandrerbakgrunn (39 år). Den samme forskjellen finner vi også blant beboerne, men det er større forskjell mellom beboerne med og uten innvandrerbakgrunn (henholdsvis gjennomsnittsalder på 35 år og 39 år). Forskjellene i gjennomsnittsalder er et mønster som har vedvart over tid.

Mindre vanlig med funksjonsnedsettelse

23 prosent av dagbrukerne med innvandrerbakgrunn hadde en eller flere funksjonsnedsettelser. Dette er en mindre andel enn blant dagbrukerne med annen bakgrunn, der 40 prosent hadde en funksjonsnedsettelse. Blant beboerne finner vi enda større forskjell, der 22 prosent av beboerne med innvandrerbakgrunn hadde en funksjonsnedsettelse, mot 60 prosent av de med annen bakgrunn.

Mer vanlig å jobbe deltid

Sammenlignet med dagbrukere uten innvandrerbakgrunn, jobbet en mindre andel av dagbrukere med innvandrerbakgrunn fulltid, 33 prosent av dagbrukere med innvandrerbakgrunn og 45 prosent av dagbrukere med annen bakgrunn. Det var derimot litt vanligere at dagbrukerne med innvandrerbakgrunn jobbet deltid (henholdsvis 20 prosent og 13 prosent). En større andel av dagbrukerne med innvandrerbakgrunn deltok på kurs/introduksjonsprogram (10 prosent mot mindre enn 1 prosent) og/eller var under utdanning (16 prosent mot 9 prosent). Færre mottok stønad/trygd/pensjon (21 prosent mot 36 prosent).

Dagbrukerne med innvandrerbakgrunn var oftere gift/registrert partner, og hadde oftere med seg barn

Totalt sett var en litt større andel av dagbrukerne med innvandrerbakgrunn, gift eller samboende (45 prosent), sammenlignet med dagbrukerne som hadde en annen bakgrunn (35 prosent). Dagbrukerne med innvandrerbakgrunn var oftere gift/registrert partner enn dagbrukerne med annen bakgrunn (henholdsvis 33 prosent og 14 prosent), men var sjeldnere samboere (henholdsvis 12 prosent og 22 prosent). Videre var flere separert (henholdsvis 12 prosent og 7 prosent), mens færre var enslige (henholdsvis 20 prosent og 28 prosent) eller hadde flyttet fra samboer (henholdsvis 6 prosent og 14 prosent).

En større andel av dagbrukerne med innvandrerbakgrunn hadde med seg barn ved første besøk i 2022, enn tilfellet var for dagbrukerne med annen bakgrunn (henholdsvis 13 prosent og 6 prosent). Andelen som hadde barn under 18 år i husholdningen, var også litt større blant dagbrukerne med innvandrerbakgrunn, henholdsvis 60 prosent og 54 prosent.

Vanligere å ha bodd på et krisesenter før

33 prosent av dagbrukerne med innvandrerbakgrunn hadde bodd på et krisesenter før det første besøket i 2023. Til sammenligning gjaldt dette 16 prosent av dagbrukerne uten innvandrerbakgrunn. Dette kan ses i sammenheng med at rundt 6 av 10 beboere hadde innvandrerbakgrunn, og indikerer at dagtilbudet er særlig viktig som oppfølging i reetableringsfasen for beboere med innvandrerbakgrunn.

Æresrelatert vold, økonomisk vold og tvangsekteskap var mer utbredt blant dagbrukerne med innvandrerbakgrunn

Både dagbrukerne med og uten innvandrerbakgrunn henvendte seg som oftest til krisesentrene på grunn av psykisk vold, trusler eller fysisk vold.

En større andel av dagbrukerne som hadde innvandrerbakgrunn var utsatt for æresrelatert vold (8 prosent mot mindre enn 1 prosent) og økonomisk vold (26 prosent mot 22 prosent), sammenlignet med dagbrukerne med annen bakgrunn. 2 prosent av dagbrukerne med innvandrerbakgrunn henvendte seg på grunn av tvangsekteskap. Nesten ingen av dagbrukerne uten innvandrerbakgrunn hadde vært utsatt for denne typen vold.

En mindre andel av dagbrukerne som hadde innvandrerbakgrunn henvendte seg på grunn av seksuell vold (19 prosent mot 26 prosent) og materiell vold (22 prosent mot 26 prosent), sammenlignet med dagbrukere med annen bakgrunn.

Voldsutøver var oftere ektefelle eller samboer

Voldsutøveren var oftere nåværende ektefelle eller samboer blant dagbrukere med innvandrerbakgrunn enn blant dagbrukerne uten innvandrerbakgrunn: 49 prosent mot 35 prosent. Dette kan ses i sammenheng med at en høyere andel av dagbrukerne med innvandrerbakgrunn var gift eller samboende, sammenlignet med dem som ikke hadde innvandrerbakgrunn. Andelen som oppga at voldsutøver var tidligere ektefelle/samboer/kjæreste, var derimot noe lavere blant dagbrukerne med innvandrerbakgrunn (38 prosent mot 48 prosent).

Kontakt med NAV var mer utbredt blant dagbrukerne med innvandrerbakgrunn

Forut for besøket hadde en større andel dagbrukere med enn uten innvandrerbakgrunn opprettet kontakt med NAV (31 prosent mot 20 prosent). Det var også vanligere at dagbrukere med innvandrerbakgrunn hadde vært i kontakt med politiet (35 prosent mot 27 prosent) og boligkontor (8 prosent mot 3 prosent). Andelen som hadde opprettet kontakt med psykisk helsetjeneste (17 prosent mot 31 prosent) og sykehus/fastlege/legevakt (23 prosent mot 27 prosent), var mindre blant dagbrukerne med innvandrerbakgrunn, sammenlignet med de som ikke hadde innvandrerbakgrunn.

7 prosent av dagbrukerne med innvandrerbakgrunn var i kontakt med en flyktninginstans forut for besøket.

Det ble oftere opprettet kontakt med andre instanser ved det første besøket til dagbrukere med innvandrerbakgrunn (33 prosent), sammenlignet med andre dagbrukere (21 prosent). Andelen som ble satt i kontakt med advokat (15 prosent mot 10 prosent) var litt større blant dagbrukere med innvandrerbakgrunn, sammenlignet med de som ikke hadde innvandrerbakgrunn. Det er ellers kun små forskjeller i andelene som ble satt i kontakt med de ulike instansene.

En større andel av dagbrukere med innvandrerbakgrunn fikk hjelp til å ta kontakt med andre tjenester

En noe større andel av dagbrukerne med innvandrerbakgrunn fikk bistand i form av hjelp til å ta kontakt med andre tjenester (25 prosent mot 11 prosent), og for litt større andeler ble det gjennomført kartlegging av trusler/beskyttelsesbehov, enten i regi av krisesentertilbudet (45 prosent mot 38 prosent) eller i regi av andre (12 prosent mot 7 prosent). Utover dette er det relativt små forskjeller i bistanden som ble gitt til dagbrukerne med og uten innvandrerbakgrunn.

Du er kanskje også interessert i:

Kontakt om statistikken

Tina Skaug

Rådgiver

tina.skaug@bufdir.no