Utdanning i et kjønnsperspektiv
Utdanningsnivået i befolkningen øker, særlig blant kvinner. 6 av 10 av studenter i høyere utdanning er kvinner. Flertallet av kvinner i aldersgruppen 25-66 år har høyere utdanning, mens flertallet av menn i samme aldersgruppe har videregående skole som høyeste fullførte utdanning. Utdanningsvalg i videregående opplæring og i høyere utdanning er i stor grad kjønnsdelt.
Utdanningsnivå og kjønn
Utdanningsnivå i befolkningen
Antall kvinner og menn, 25-66 år, med høyere utdanning. Andel kvinner og menn med høyere utdanning av alle utdanningsnivå inkludert uoppgitt og ingen utdanning. 1980-2022
Økt utdanningsnivå, spesielt blant kvinner
Siden 1990 har utdanningsnivået i befolkningen økt, økningen er størst blant kvinner. I dag har flere kvinner enn menn fullført en grad i høyere utdanning. Andelen kvinner i alderen 25-66 år med høyere utdanning steg fra 12 prosent i 1980 til 52 prosent i 2022. For menn har andelen steget fra 16,7 prosent til 36,9 prosent i den samme perioden.
Befolkningen
Avgrenset til aldersgruppen 25-66 år.
Kilde
Aamodt og Stølen, 2003; SSB, 2016
Kilde: SSB, Befolkningens utdanningsnivå, tabell 08921.
Høyest fullførte utdanning for personer blir registrert. Tallene publiseres årlig, og beregnes med utdanningsnivået per 1. oktober forrige år som tellingstidspunkt. Statistikken går tilbake til 1980. Utdanninger gjennomført i utlandet ble hentet inn av SSB fra og med 1990.
Utdanningsnivåene er definert slik: 'Grunnskolenivå' inkluderer alle som har fullført en grunnskoleutdanning.
'Videregående skole' inkluderer nivået 'Påbygging til videregående utdanning', som omfatter utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som høyere utdanning.
'Fagskolenivå' inkluderer alle som har fullført utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som universitets- og høgskoleutdanning. Variabelen var ny i 2016.
'Universitets- og høgskolenivå kort' omfatter høyere utdanning t.o.m. 4 år.
'Universitets- og høgskolenivå lang' omfatter utdanninger på mer enn 4 år, samt forskerutdanning.
Samlekategorien 'høyere utdanning' omfatter personer med både kort og lang utdanning fra universitet eller høgskole.
Utdanningsnivået i befolkningen etter alder
Høyere utdanning, samlekategori for kort og lang utdanning fra universitet eller høgskole, fordelt på alder og kjønn. 2022
Flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning
Grafen viser en økende kjønnsforskjell blant de med høyere utdanning. I aldersgruppen 25-29 har 62,1 prosent av kvinner høyere utdanning, mens kun 39,7 prosent av menn.
Endring i de historiske kjønnsdominerte fagene
På begynnelsen av 1970-tallet var 40 prosent av studentene i høyere utdanning kvinner, i 2020 hadde andelen steget til 60 prosent. Økningen av kvinnelige studenter har sammenheng med endring i kjønnssammensetningen i tidligere kjønnsdominerte fag, og størrelsen på disse fagene. I 1974 var ca. halvparten av de 50 faggruppene mannsdominerte, kun 5 var kvinnedominerte. Nå er situasjonen snudd, faggruppene som tidligere har vært mannsdominerte er nå kjønnsjevne, og kvinneandelen i de historisk kjønnsjevne utdanningene har gått opp.
Kilde: SSB, Befolkningens utdanningsnivå, tabell 08921.
Høyest fullførte utdanning for personer blir registrert. Tallene publiseres årlig, og beregnes med utdanningsnivået per 1. oktober forrige år som tellingstidspunkt. Statistikken går tilbake til 1980. Utdanninger gjennomført i utlandet ble hentet inn av SSB fra og med 1990.
Når vi her snakker om utdanningsnivået i befolkningen er det avgrenset til å gjelde befolkningen mellom 25 og 66 år. Denne avgrensningen er valgt fordi det er i denne delen av befolkningen flest er i arbeid og flest har hatt mulighet til å fullføre høyere utdanning. Høyere utdanning omfatter her kort (til og med 4 år) og lang (mer enn 4 år) universitets- og høgskoleutdanning.
Utdanningsnivåene er definert slik: 'Grunnskolenivå' inkluderer alle som har fullført en grunnskoleutdanning. 'Videregående skole' inkluderer nivået 'Påbygging til videregående utdanning', som omfatter utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som høyere utdanning. 'Fagskolenivå' inkluderer alle som har fullført utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som universitets- og høgskoleutdanning. (Ny variabel fra 2016). 'Universitets- og høgskolenivå kort' omfatter høyere utdanning t.o.m. 4 år. 'Universitets- og høgskolenivå lang' omfatter utdanninger på mer enn 4 år, samt forskerutdanning. Samlekategorien 'høyere utdanning' omfatter personer med både kort og lang utdanning fra universitet eller høgskole.
Utdanningsvalg og kjønn
Kjønnsfordeling i utdanningsprogram
Kjønnsfordelingen innad i de 15 utdanningsprogrammene i videregående opplæring. 2023
Utdanningsvalg er kjønnsdelt
Om lag 4 av 10 elever i videregående opplæring går på yrkesfaglige utdanningsprogram. De fleste yrkesfagene har enten gutte- eller jentedominans. Av alle de 17 studieprogrammene, har bare 6 tilnærmet lik kjønnsfordeling. Gutter utgjør omtrent 90 prosent av elevene på Bygg- og anleggsteknikk, Elektro og datateknologi, og over 80 prosent på Teknologi- og industrifag. Helse- og oppvekstfag, Kunst, design er jentedominert med rundt 80 prosent kvinnelige elever. På Arkitektur og frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign er over 90 prosent av elevene jenter.
Kilde: SSB, Videregående opplæring og annen videregående utdanning, tabell 13159.
Kjønnsfordeling på tvers av utdanningsprogram
Kjønnsfordelingen på tvers av de 15 utdanningsprogrammene i videregående opplæring. 2022
Svært få velger kjønnsutradisjonelle utdanningsprogram
Andelen jenter og gutter som tar kjønnsutradisjonelle programvalg på videregående har i perioden 2010-2022 ligget på ca. 5 prosent.
Kilde: SSB, Videregående opplæring og annen videregående utdanning, tabell 13159.
Søkere og elevtall til yrkesfag med gutte- eller jentedominans
Antall søkere til og elevtall i helse- og oppvekst, teknologi og industrifag, bygg og anlegg, fordelt på kjønn. Søkertall for 2012-2024, elevtall for 2012-2023.
Fortsatt gutte- og jentedominans på de kjønnsdelte yrkesprogrammene
Oversikten over søker- og elevtall de siste 12 årene viser at det har vært lite endring i andelen gutter og jenter på de kjønnsdelte yrkesfaglige utdanningsprogrammene.
Jenter dominerer i helse- og oppvekstfag og gutter dominerer teknologi- og industrifag og bygg- og anleggsteknikk.
Lite endring i kjønnsfordelingen blant søkere
Den største endringen i søkergapet finner vi til bygg- og anleggsteknikk, som har redusert seg med 5,4 prosentpoeng. Mønsteret er omvendt blant søkere til helse- og oppvekstfag, hvor gapet har økt siden 2012, med 2,8 prosentpoeng.
Kilde: Søkere til videregående opplæring – utdanningsprogram, Utdanningsdirektoratet. Elevtall i videregående skole – utdanningsprogram og trinn, SSB, tabell 13160. Elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring, etter kjønn.
Søkere er basert på søkertall til VG1. Elevtall er basert på antall elever totalt.
Utdanningsvalg i høyere utdanning
Graf 1: Det totale antallet kvinner og menn i fem utdanningsgruppene. Graf 2: Andel kvinner og menn innad i utdanningsgruppene. Graf 3: Andel av alle kvinnelige og mannlige studenter fordelt på utdanningsgruppene. 2022
Kjønnsdelte utdanningsvalg i høyere utdanning
Som i videregående opplæring er høyere utdanning også preget av mannsdominerte og kvinnedominerte fag. Særlig innenfor helse-, sosial- og idrettsfag er kvinneandelen stor, andelen menn på dette fagområdet er 21,9 prosent. Denne faggruppen utgjør den største i antall studenter. Pleie- og omsorgsfag tilhører denne faggruppen, og utgjør det nest største faget med en betydelig kvinnedominans (80 prosent i 2020).
Andre kvinnedominerte fag er lærerutdanninger og utdanninger innen pedagogikk. I disse fagene utgjør menn 27,2 prosent av studentene. I primærnæringsfag og økonomiske og administrative fag er kjønnsfordelingen mest balansert. Samtidig er det variasjoner innad i fagfelt. Ett eksempel er realfag, hvor menn er i flertall om man ser fagfeltet under ett, men hvor kvinner er i flertall i biologifag.
Kilde
CORE, 2022
Kilde: SSB, Studenter i høyere utdanning, tabell 08823.
Tallene oppdateres årlig, har 1. oktober året før som tellingstidspunkt, og går tilbake til 2010. Statistikken om utdanningsvalg inkluderer universiteter, vitenskapelige høgskoler og høgskoler, og omfatter alle registrerte studenter, både de som studerer i Norge og de som gjennomfører en hel grad i utlandet. Doktorgradsstudenter er ikke medregnet. Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering. Utdanningene er gruppert etter norsk standard for utdanningsgruppering (NUS), les mer om grupperingen her.
Kjønnsfordeling i utvalgte kjønnsskjeve utdanningsprogrammer
Kjønnsfordeling i utvalgte kjønnsskjeve utdanningsprogrammer (barnevernspedagog, sykepleier, psykologi, medisin, vernepleier, sosionom/sosialt arbeid, barnehagelærer, grunnskolelærer (1-7), sivilingeniør og 3-årig ingeniør). Søkere og søkere med studiet som første valg. 2015-2024
Kjønnsdelte utdaningsvalg
Kvinner velger i større grad kjønnsutradisjonelt enn menn. Blant de mannsdominerte utdanningsprogrammene har det vært en økning i antall kvinnelige søkere over tid. Det samme mønsteret ser vi ikke for det kvinnedominerte utdanningsprogrammene.
Økning i mannlige søkere til sykepleierutdanning
Det har vært en økning i antallet menn som søker sykepleierstudiet, fra 3115 i 2014 til 3350 i 2023. Til tross for økningen er fortsatt studiet svært kvinnedominert. Kvinner utgjør 82 prosent av det totale antallet søkere. Andelen som har sykepleien som førstevalg har økt de siste ti årene, spesielt blant menn.
Kilde: Samordna opptak, nettrapport, Søker- og opptakstall 2023, med søkertall for alle studier i det samordna opptaket til universiteter og høgskoler. Statistikken går 10 år tilbake i tid og oppdateres årlig.
Medisin: det mangler tall fra 2014-2022.
Samlet statistikk over søkertall fordelt på studier ved universiteter og høgskoler.
Gjennomstrømning i utdanning og kjønn
Gjennomstrømning i videregående opplæring
Andel jenter og gutter som fullfører videregående opplæring, seks år etter påbegynt videregående opplæring, etter yrkesfaglig eller studieforberedende utdanningsprogram. 2017-2023
Jenter fullfører videregående i større grad enn gutter
Jenter fullfører videregående opplæring i større grad enn gutter, og de fullfører i større grad på normert tid. Tre av fem gutter som startet på videregående i 2017 fullførte videregående opplæring på normert tid, og det samme gjaldt syv av ti jenter.
Høyt frafall i yrkesfaglig opplæring
Nesten halvparten av elevene i videregående opplæring går yrkesfag. Av elevene som ble tatt opp i 2017 på yrkesfaglige utdanningsprogram sluttet 18,5 prosent av guttene og 15,8 prosent av jentene underveis.
Normert tid
SSB definerer normert tid som den tid et kurs i videregående opplæring skal gjennomføres på i henhold til kursets læreplan for en heltidselev. Normert tid tilsvarer normalt treårig opplæring for lærlinger (to år i skole og to år i bedrift).
Kilde: SSB, tabell 12971.
"Fullført på normert tid" viser til at eleven eller lærlingen har «bestått alle årstrinn… som fører til vitnemål eller fag- eller svennebrev» i løpet av «den tid et kurs i videregående opplæring skal gjennomføres på i henhold til kursets læreplan for en heltidselev».
Gjennomstrømning i høyere utdanning
Høyeste oppnådde grad i høyere utdanning innen 8 år, etter kjønn. I prosent.
7 av 10 kvinner fullfører høyere utdanning
Kvinner fullfører oftere enn menn en grad i høyere utdanning. Blant studenter som startet i høyere utdanning i 2015 fullførte 73,5 prosent av kvinnene og 62,7 prosent av mennene utdanningen i løpet av åtte år.
Størst kjønnsforskjell i fullføringen av kortere høyere utdanninger
Størst forskjell i gjennomføringsgrad i høyere utdanning er det blant kvinner og menn som fullfører en lavere grad (2-4 år). Blant disse fullførte 47,7 prosent av kvinnene og 36 prosent av mennene.
Kilde: SSB, Nye studenter og høyeste oppnådde grad innen 8 år, etter kjønn og intervall (år), tabell 10808.
Statistikken oppdateres årlig, og går tilbake til kullet som startet i 1995. Studenter på universitet og høgskole, både i Norge og i utlandet, er inkludert i statistikken. Fulltelling av studenter er brukt, ikke utvalg. Fullført utdanning er definert som fullført med bestått karakter.
Ansatte i barnehage og skole etter kjønn
Menn er underrepresenterte som pedagogisk ansatte i barnehager og som lærere i grunnskolen.
Ansatte i barnehagen
Kjønnsfordeling blant alle barnehageansatte. 2000-2022
1 av 10 barnehageansatte er menn
I 2022 var 1 av 10 ansatte i norske barnehager menn. Det har lenge vært et politisk mål å øke andelen menn i barnehager til 20 prosent.
Flere menn tar barnehagelærerutdanning
Det har vært en jevn økning av menn som studenter på barnehagelærerutdanningen. Ved opptaket i 2022 var kjønnsfordelingen på søkere som møtte til studiestart 21,3 prosent menn og 78,7 prosent kvinner.
Barnehagelærerutdanningen
Utdanningen skiftet navn fra førskolelærerutdanning til barnehagelærerutdanning i 2012.
Kilde
Samordna opptak, 2022
Kilde: SSB, Barnehager, tabell 09344.
Statistikken oppdateres årlig, og går tilbake til 2000.
Personale som gir særskilt språkstimulering, administrativt ansatte/merkantilt personale og personale som utfører arbeid knyttet til rengjøring og vaktmestertjenester er utelatt fra statistikken. Stillingskategoriene som er inkludert er: styrer, styrerassistent, pedagogisk leder, assistenter, annen grunnbemanning, barnehagelærer og barne- og ungdomsarbeider.
Barne- og ungdomsarbeider og barnehagelærer eller tilsvarende var nye kategorier fra og med 2014. Annen grunnbemanning er en ny kategori fra og med 2017, og er en sammenslåing av kategoriene barnehagelærer eller tilsvarende, barne- og ungdomsarbeider og assistenter.
Statistikken omfatter alle godkjente barnehager, uansett eierforhold; kommunale-, fylkeskommunale-, statlige- og private barnehager.
Hvorfor jobber så få menn i barnehage og grunnskole?
Barnehager og grunnskole har sterk overvekt av kvinnelige ansatte. Eksisterende forskning kan ikke fullt ut forklare hvorfor, men viser blant annet til at færre enn halvparten av landets barnehager pr. 2014 hadde igangsatt tiltak for å rekruttere flere menn.
Hoel mfl. viser til at menn ofte assosierer det å jobbe i omsorgsyrker, slik som barnehager, med dårlige karrieremuligheter, lav status og lav lønn. Menn er fremdeles sterkt koblet til en norm om prestasjon og heltidsarbeid. Oppfatninger om menns betydning som ansatte i barnehagen handler både om positive rollemodeller og kulturell motstand knyttet til vurderingen av kvalifikasjoner og kvotering av menn. En studie viser at det er lettere å rekruttere menn til barnehager hvor det allerede er menn.
Kilde
Peeters mfl., 2015
Kilde
Opheim mfl., 2014
Kilde
2010
Kilde
Nordberg, 2005
Kilde
Hoel mfl., 2010
Kilde
Hoel mfl., 2010
Kilde
2014
Ansatte lærere i grunnskolen
Kjønnsfordelingen av ansatte lærere i grunnskolen. 2015-2022
1 av 4 lærere i grunnskolen er menn
I 2022 var 1 av 4 lærere i grunnskolen menn. I 1985 utgjorde menn 42 prosent av lærerne i grunnskolen.
1 av 4 studenter på grunnskolelærerutdanningen er menn
Strategien 'Lærerløftet- på lag med kunnskapsskolen' fastslår at det er for få menn som søker seg til lærerutdanningen for de laveste trinnene. I 2022 utgjorde menn 19,5 prosent av studentene som møtte til studiestart på grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn.
Kilde
Einarsen og Dahl, 1997
Kilde
KD, 2014
Kilde
Samordna opptak, 2022
Kilde: SSB, Elevar i grunnskolen, tabell 12282.
Statistikken oppdateres årlig, og går tilbake til 2015.
Lærere i videregående skole
Kjønnsfordeling blant heltidsansatte lærere i videregående opplæring. 2015-2022
Jevn kjønnsbalanse blant lærere i videregående opplæring
Jo høyere opp i utdanningssystemet, desto større blir andelen menn elevene møter i undervisningen. I grunnskolen utgjør menn andelen mannlige lærere ca. 25 prosent, i videregående skole utgjør kvinner og menn omtrent like stor andel av lærerstaben. Samtidig har andelen menn blant lærere på videregående skole sunket noe mellom 2015 og 2022.
Les om kjønnsfordelingen blant ansatte på universiteter og høgskoler på Kifinfos nettsider.
Kilde: SSB, Videregående opplæring og annen videregående utdanning, tabell 12932.
Statistikken oppdateres årlig. Kun heltidsansatte er inkludert i vår fremstilling.
Kilder
Aamodt, P. O., & Stølen, N.M. (2003). Vekst i utdanningssystemet. Utdanning 2003 – ressurser, rekruttering og resultater (s. 69–88). Oslo/Kongsvinger: Statistisk sentralbyrå
CORE - Senter for likestillingsforskning. (2022) Flere kvinner enn menn i høyere utdanning. Hentet: 27/11/2023. Oslo: CORE
Einarsen, K.J. & Dahl, U. (1997). Utdanningsstatistikk grunnskolar 1. september 1996. Hentet 19/12/2016. Oslo/Kongsvinger: Statistisk sentralbyrå
Hoel, A., Johansen, V. & Renolen, M. (2010). Nye barnehager i gamle spor? Hva vi gjør og hva vi tror. Status for likestillingsarbeid i norske barnehager 2010. Hamar: Likestillingssenteret
Kunnskapsdepartementet (2014). Lærerløftet - på lag for kunnskapsskolen. Hentet 19/12/2016. Oslo: Kunnskapsdepartementet
Nordberg, M. (2005). Jämställdhetens spjutspets. Manliga arbetstagare i kvinnoyrken, jämställdhet, maskulinitet, femininitet och heteronormativitet. Doktorgradsavhandling. Gøteborg: Gøteborg universitet
Opheim, V., Waagene, E., Salvanes, K., Gjerustad, C. & Holen, S. (2014). Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse - Likestilling i barnehagen. Rapport 2014(30). Oslo: NIFU
Peeters, J., Rohrmann, T. & Emilsen, K. (2015). Gender Balance in ECEC: Why Is There So Little Progress? European Childhood Education Research Journal 23 (3), s. 302-314
Samordna opptak (2022) Søker- og opptaksstatistikk 2022 Oslo: Samordna opptak