Holdninger til samer, nasjonale minoriteter og personer med innvandrerbakgrunn
Her finner du statistikk og forskning om befolkningens holdninger til samer, nasjonale minoriteter, personer med innvandrerbakgrunn og religiøse minoriteter. Det er store forskjeller i holdninger til ulike minoritetsgrupper. Befolkningen har mer negative holdninger til muslimer og romer enn til andre minoritetsgrupper.
Det er mer forskning om folks holdninger til personer med innvandrerbakgrunn enn til samer og de fleste nasjonale minoriteter. Når det gjelder religiøse minoriteter, er det mest forskning om holdningene til jøder og muslimer. Les mer om hvorfor her.
Les mer om holdninger til etnisk og religiøst mangfold i utdanning og arbeidsliv.
Holdninger til innvandrere
Holdninger til innvandrere
SSBs årlige holdningsmålinger. Grad av enighet i påstandene "innvandrere flest beriker det kulturelle livet i Norge" og "innvandrere flest er en kilde til utrygghet i samfunnet". Prosent. 2002-2022.
Færre har negative holdninger til innvandrere
Undersøkelser viser at stadig flere i befolkningen har positive holdninger til innvandrere . Dette gjelder både oppfatninger om innvandreres kulturelle og økonomiske bidrag til Norge, villigheten til å hjelpe flyktninger og syn på innvandringspolitikk.
SSB måler befolkningens holdninger til innvandrere årlig. Over tid har det vært en økning i andelen som mener at innvandrere beriker det kulturelle livet i Norge. Samtidig har det vært en nedgang i andelen som sier seg enige i påstanden om at innvandrere flest er en kilde til utrygghet i samfunnet.
Andelen som er enige i påstandene, varierer noe fra år til år. I 2016 falt andelen som hadde positive holdninger til innvandrere. Dette har trolig sammenheng med økningen i ankomsten av asylsøkere høsten 2015.
Kilde
Hellevik og Hellevik, 2017; Strøm, 2019
Kilde: SSB, Holdning til sju påstander om innvandrere, tabell 08778.
Fra og med 2010 er verdiene veid slik at nettoutvalgets fordeling etter utdanning er den samme som den i bruttoutvalget.
Holdninger til om innvandring er en trussel
Grad av enighet i påstandene "Innvandring er en trussel mot den norske velferdsstaten" og "Innvandringen truer norske arbeidsplasser". 2017-2021.
Befolkningen er delt i synet på om innvandring er en trussel
I 2021 svarte 43 % at påstanden "innvandring er en trussel mot den norske velferdsstaten" passer ganske godt eller passer helt. 57 % svarte at påstanden passer ganske dårlig eller ikke i det hele tatt. Det var noe høyere oppslutning om denne påstanden i 2017 enn i 2021.
Over halvparten av respondentene svarer at påstanden om at innvandring er en trussel mot norske arbeidsplasser passer ganske dårlig. Undersøkelsen viser også at det er en høyere andel av respondentene som anser arbeidsinnvandring som en trussel mot norske arbeidsplasser, sammenliknet med asylinnvandring.
I 2017 svarte i overkant av 4 av 10 at de mente innvandring var en trussel mot samholdet i det norske samfunn og mot norske verdier. Dette spørsmålet ble ikke stilt i de nyere undersøkelsene fra 2019 og 2021, og omtales derfor ikke her.
På spørsmål om innvandring er en trussel mot norske arbeidsplasser, er det flere som mener dette passer ganske dårlig, enn de som mener at det passer ganske godt. Undersøkelsen viser også at det er en høyere andel av respondentene som anser arbeidsinnvandring som en trussel mot norske arbeidsplasser, sammenliknet med asylinnvandring.
Kilde
Brekke og Fladmoe, 2022
Kilde
Brekke og Mohn, 2018
Kilde
Brekke og Fladmoe, 2022
Kilde
Brekke og Fladmoe, 2022
Kilde
Brekke og Fladmoe, 2022
Kilde
Brekke og Mohn, 2018
Kilde
Brekke og Mohn, 2018
Kilde
Brekke og Fladmoe, 2022
Kilde
Brekke og Fladmoe, 2022
Kilde: Holdninger til innvandring, integrering og mangfold i Norge: Integreringsbarometeret 2022. Oslo: Institutt for samfunnsforskning.
Holdninger til samer og nasjonale minoriteter
Det har vært forsket lite på befolkningens holdninger til samer og de nasjonale minoritetene. kvener/norskfinner, romer, skogfinner og romanifolket/taterne. Derimot er det en god del forskning på befolkningens holdninger til jøder.
Kilde
Norges institusjon for menneskerettigheter, 2022
Romer
Tidligere ble "rom" brukt som flertallsform for denne gruppen.
Nasjonale minoriteter
Nasjonale minoriteter er grupper med langvarig tilknytning til landet. I Norge har jøder, kvener/norskfinner, skogfinner, romer og romanifolket/tatere status som nasjonale minoriteter.
Kilde
Norges institusjon for menneskerettigheter, 2022
Kilde
Norges institusjon for menneskerettigheter, 2022
Overordnet inntrykk av samer og nasjonale minoriteter
Overordnet inntrykk av samer og nasjonale minoriteter blant respondenter som har hørt om gruppene. Prosent. 2022.
Fortsatt lite kjennskap til gruppene
Det er utfordringer med å studere holdninger til de ulike nasjonale minoriteter gjennom holdningsundersøkelser, blant annet fordi mange i befolkningen har lite kjennskap disse gruppene. I 2022 gjennomførte Norges institusjon for menneskerettigheter en undersøkelse om befolkningens holdninger til samer og nasjonale minoriteter. Undersøkelsen viser at mange i befolkningen har lite eller ingen kunnskap om samer og nasjonale minoriteter. Blant annet viser resultatene at en av tre aldri har hørt om skogfinner og at en av seks aldri har hørt om kvener/norskfinner.
Få har et negativt inntrykk av samer, kvener/norskfinner og skogfinner
Blant de som svarer at de har hørt om gruppene, har forskerne spurt hva slags inntrykk respondentene har av gruppene. I likhet med andre undersøkelser, viser resultatene at få har et negativt inntrykk av samer, kvener/norskfinner og skogfinner. Det er derimot en større andel som har et negativt inntrykk av romer og romani/tatere. En betydelig andel av respondentene valgte det nøytrale svaralternativet "verken negativt eller positivt" for alle grupper, noe som kan vitne om liten kjennskap og kunnskap om samer og nasjonale minoriteter.
Kilde: Norges institusjon for menneskerettigheter. 2022. Holdninger til samer og nasjonale minoriteter i Norge.
Utvalget i undersøkelsen består av 2654 respondenter over 18 år og anses som et representativt utvalg av Norges befolkning.
Spørsmålet som ble stilt lyder som følger:
Vil du beskrive ditt inntrykk av (...) som (...). Seks tilfeldige delutvalg bestående av de som svarer at de har hørt om gruppene.
Svarene "noe positivt" og "veldig positivt" er slått sammen til positivt og "noe negativt" og veldig negativt" er slått sammen til "negativt".
Oppslutning rundt stereotypier om samer og nasjonale minoriteter
Andel som oppgir at påstandene stemmer helt eller stemmer nokså godt. Prosent. 2022.
Relativt høy støtte til stereotypiske utsagn
Den samme undersøkelsen viser en relativt høy støtte til stereotypiske utsagn om samer, kvener/norskfinner, skogfinner, romer og romani/tatere. Det er størst støtte for utsagnet om at romer og romani/tatere i liten grad bidrar til det økonomiske fellesskapet. 39 % er enige i dette utsagnet. Når det gjelder de andre minoritetene er støtten relativt høy til stereotypiske utsagn om at de er for like nordmenn og for integrert til å bli kalt urfolk eller nasjonal minoritet.
Et negativt syn på samer begrunnes blant annet med at samer oppfattes som kravstore, og at samer har for store og urimelige rettigheter som minoritet. Andre trekker også frem konflikter om reinbeiteområder som en viktig faktor. Blant personer bosatt i Nord-Norge er andelen med et negativt inntrykk på 11 %, noe som er høyere enn landsgjennomsnittet.
Den klart viktigste begrunnelsen for negativt syn på både romer og romani/tatere er at befolkningen assosierer disse minoritetene med kriminalitet, tigging og utenforskap. Nedarvede fordommer og negative mediefremstillinger trekkes også frem som faktorer av betydning.
Kilde
Norges institusjon for menneskerettigheter, 2022
Kilde
Norges institusjon for menneskerettigheter, 2022
Kilde: Norges institusjon for menneskerettigheter. 2022. Holdninger til samer og nasjonale minoriteter i Norge.
Utvalget i undersøkelsen består av 2654 respondenter over 18 år og anses som et representativt utvalg av Norges befolkning.
Spørsmålet som ble stilt lyder som følger:
Hvor godt eller dårlig stemmer disse påstandene for deg?
Andelen som svarer "stemmer helt" og "stemmer nokså godt" er vist i denne grafen.
Holdninger til samer og nasjonale minoriteter som statsminister eller gift med nært familiemedlem
Andel som oppgir at det ikke hadde vært greit om noen av de følgende ble statsminister i Norge eller giftet seg med et nært familiemedlem: rom/sigøyner, kven, same. Prosent. 2019.
Få uttrykker skepsis til samer og kvener
I en undersøkelse fra 2019 ble et utvalg av befolkningen spurt om det hadde vært greit om en person fra ulike grupper ble statsminister i Norge, eller ble inngiftet i nær familie. Noen av gruppene det spørres om er samer og enkelte nasjonale minoriteter.
Det er få i befolkningen som ville mislikt å ha en same eller kven som statsminister eller i nær familie. For eksempel oppgir 7 % av befolkningen at de ikke ønsker en same som statsminister, mens 4 % oppgir at det ikke ville vært greit om en i familien giftet seg med en same.
Mange er skeptiske til romer
I den samme undersøkelsen er det en mye større andel som er skeptiske til romer enn til samer og kvener. 38 % oppgir også at de ikke ønsker en rom som nabo. Det er imidlertid uklart om de som svarer på spørsmålene tenker på norske romer eller på tilreisende rom fra Romania og Bulgaria når de svarer på disse spørsmålene.
Resultatene stemmer overens med andre undersøkelser som viser at befolkningen har negative holdninger til romer. En undersøkelse fra 2017 viser at romer er en av de gruppene færrest ville invitert på boligvisning eller hatt som leietaker. I Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) sin holdningsundersøkelse fra 2022, var romer også den gruppen flest oppga at de ville mislikt å ha som nabo. I denne undersøkelsen oppga 46 % at de ville mislikt å ha en rom som nabo. Dette er en nedgang fra 2017, da 57 % oppga det samme. I den samme undersøkelsen oppga 30 % at de ville mislikt hvis en rom ble brakt inn i vennegjengen.
Kilde
Tyldum, 2019
Romer
I undersøkelsen er betegnelsen rom/sigøyner brukt. Tidligere ble "rom" brukt som flertallsform for denne gruppen.
Kilde
Langaas, 2017
Kilde: Tyldum, G. (2019). Holdninger til diskriminering, likestilling og hatprat i Norge. Oslo: Fafo.
Andel som svarer verdien 1 eller 2, på en skala fra 1 til 4, der 1 betyr ikke greit i det hele tatt og 4 betyr helt greit, samt svaralternativene ingen mening og vet ikke. Ulike underutvalg har fått oppgitt ulike grupper. I undersøkelsen ble det spurt om holdninger til flere gruppen enn det som er vist her.
Holdninger til religiøse minoriteter
I noen undersøkelser er det stilt spørsmål om folks holdninger til personer som tilhører ulike religioner. Det er ikke alltid enkelt å skille om folk tenker på gruppene som religiøse, etniske eller kulturelle minoriteter, eller en kombinasjon av dette når de svarer på holdningsundersøkelser.
Holdninger til religiøse minoriteter
Personlig holdning til medlemmer av ulike grupper. Prosent. 2018
I en undersøkelse fra 2018 er det stilt spørsmål om personlige holdninger til ulike religiøse grupper. Kristne, som ikke er å regne som en minoritet i Norge, er den gruppen flest er positive til. Befolkningen har mer positive holdninger til jøder, hinduer og buddhister enn til muslimer. Mange stiller seg nøytrale til alle de religiøse gruppene.
Kilde: International Social Survey Programme (ISSP), norsk del, 2018
Spørsmålsformulering: Hva er din personlige holdning til medlemmer av følgende religiøse grupper: kristne/muslimer/hinduister/buddhister/jøder.
Holdninger til religiøse minoriteter som statsminister eller gift med nært familiemedlem
Andel som oppgir det ikke hadde vært greit om noen av de følgende ble statsminister i Norge/giftet seg med et nært familiemedlem. Praktiserende kristen, troende jøde, praktiserende buddhist, praktiserende hindu, praktiserende muslim. Prosent. 2019
Skepsis til religiøse minoriteter som statsminister eller i nær familie
En undersøkelse fra 2019 viser at befolkningens holdninger til en religiøst praktiserende person som statsminister, varierer mye etter hvilken gruppe de blir spurt om. Færrest ville vært skeptiske til å få en praktiserende kristen som statsminister, og flest er skeptiske til om det var en praktiserende muslim.
Tendensen er lik når det gjelder holdninger til ulike religiøst praktiserende grupper som inngiftet i nær familie. Igjen er flest skeptiske til om en praktiserende muslim ble inngiftet i nær familie, og færrest er kritiske til om det var en praktiserende kristen. Andre studier viser også at befolkningen har negative holdninger til muslimer i ulike roller.
Generelt er folk mindre negative til å få en religiøst praktiserende person inn i nær familie, enn om noen fra de religiøse gruppene ble statsminister i Norge.
Kilde
Tyldum, 2019
Kilde
Brekke, Fladmoe og Wollebæk 2020; Brekke og Mohn 2018;Hoffman og Moe 2017
Kilde
Tyldum, 2019
Kilde
Tyldum, 2019
Kilde
Brekke, Fladmoe og Wollebæk 2020; Brekke og Mohn 2018;Hoffman og Moe 2017
Kilde
Brekke, Fladmoe og Wollebæk 2020; Brekke og Mohn 2018;Hoffman og Moe 2017
Kilde
Tyldum, 2019
Kilde
Tyldum, 2019
Kilde: Tyldum, G. (2019). Holdninger til diskriminering, likestilling og hatprat i Norge. Oslo: Fafo.
Andel som svarer verdien 1 eller 2, på en skala fra 1 til 4, der 1 betyr ikke greit i det hele tatt og 4 betyr helt greit, samt svaralternativene ingen mening og vet ikke. Ulike underutvalg har fått oppgitt ulike grupper. I undersøkelsen ble det spurt om holdninger til flere gruppen enn det som er vist her.
Motvilje og sympati overfor jøder og muslimer
Grad av motvilje mot og sympati for jøder og muslimer. 2011-2022.
Mer motvilje mot muslimer enn jøder
Det er et mindretall i befolkningen som føler motvilje mot muslimer og jøder. Det er imidlertid en betydelig større andel som sier de føler en viss motvilje mot muslimer, enn mot jøder.
1 av 4 føler sympati med jøder
I undersøkelsen var det også spørsmål om grad av sympati med jøder og muslimer. På dette spørsmålet svarte 33 % at de føler en egen sympati med jøder, mens 16 % sa det samme om muslimer. Andelen som bekrefter at de har en egen sympati for jøder har økt fra 2017 til 2022. Samtidig er det en svak nedgang i andelen som uttrykker motvilje mot jøder.
Kilde: Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter. Holdninger til jøder og muslimer i Norge i 2022. Oslo: HL senteret.
Denne undersøkelsen er den tredje holdningsundersøkelsen gjennomført av HL-senteret. I 2011 gjennomførte HL-senteret en undersøkelse om holdninger til jøder og andre minoriteter. I undersøkelsene fra 2017 og 2022 ble det også stilt spørsmål om holdninger til muslimer. Utviklingen i holdninger til jøder og muslimer er også tematisert.
Undersøkelsen gikk ut til et representativt utvalg av den norske befolkningen. Utvalget består av 1653 personer.
Oppslutning rundt stereotypier om jøder og muslimer
Andel som er enige i ulike stereotype påstander om jøder og muslimer. 2022.
Stereotypier om jøder og muslimer er nokså utbredt
I HL-senterets undersøkelse om holdninger til jøder og muslimer, ble det stilt spørsmål om utbredte antisemittistiske og muslimfiendtlige stereotypier. Det er større oppslutning om stereotypier om muslimer enn om jøder. De stereotypiene som flest er enige i er at muslimer undertrykker kvinner og at muslimer selv har mye av skylden for økende muslimhets. Det er også viktig å trekke frem at 62 % av befolkningen er enige i påstanden om at muslimer er gode norske borgere.
Det er størst oppslutning rundt stereotypien om at jøder har altfor stor innflytelse over amerikansk utenrikspolitikk og at jøder ser på seg selv som bedre enn andre. Det er samlet sett en klar nedgang i utbredelse av stereotypiske forestillinger om jøder når vi sammenlikner 2022 med 2011. Dette kan ha sammenheng med en større oppmerksomhet om antisemittisme som samfunnsproblem i perioden mellom de to undersøkelsene.
Flere faktorer bidrar til å forklare holdninger til jøder og muslimer
Flere menn enn kvinner uttrykker antisemittiske og muslimfiendtlige holdninger. Slike holdninger er også mer utbredt blant eldre og blant personer med lav utdanning.
Fremmedfrykt, innvandrerskepsis og holdninger til konflikten i Midtøsten er også viktig for å forklare holdninger til muslimer og jøder. De som sympatiserer mest med palestinerne i konflikten og de som viser antiisraelske holdninger, er også mer negativt innstilt mot jøder. De som sympatiserer med Israel uttrykker derimot mest muslimfiendtlighet.
I en del holdningsspørsmål er det rimelig å anta at både historie og dagens nyhetsbilde påvirker holdninger. Påvirkningen kan virke i både positiv og negativ retning. For eksempel kan det være at en relativt stor andel føler sympati med jøder på grunn av Holocaust, samtidig som Israels rolle i Israel-Palestina-konflikten også sannsynligvis bidrar til å påvirke folks holdninger til jøder.
Kilde
Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter, 2022
Kilde
Hoffman og Moe, 2017; Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter, 2022
Kilde
Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter, 2022
Kilde
Hoffman og Moe, 2017
Kilde: Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter. Holdninger til jøder og muslimer i Norge i 2022. Oslo: HL senteret.
Denne undersøkelsen er den tredje holdningsundersøkelsen gjennomført av HL-senteret. I 2011 gjennomførte HL-senteret en undersøkelse om holdninger til jøder og andre minoriteter. I undersøkelsene fra 2017 og 2022 ble det også stilt spørsmål om holdninger til muslimer. Utviklingen i holdninger til jøder og muslimer er også tematisert.
Undersøkelsen gikk ut til et representativt utvalg av den norske befolkningen. Utvalget består av 1653 personer.
Begrensninger ved holdningsundersøkelser
Å måle holdninger er en av flere tilnærminger til å studere likestilling, diskriminering og inkludering. Befolkningens holdninger kan ha betydning for hvordan minoriteter opplever å leve og bo i Norge, og hvorvidt de opplever barrierer for å delta i samfunnet på lik linje med andre.
Som andre typer undersøkelser, har holdningsundersøkelser en del begrensninger. Holdningsundersøkelser må derfor suppleres med annen forskning. Hvordan vi svarer på holdningsspørsmål blir påvirket av den konteksten som omgir oss og hvordan vi oppfatter spørsmålene. Mange kan vegre seg for å uttrykke fordommer mot grupper når de får direkte spørsmål om dette i en undersøkelse fordi de ikke ønsker å framstå som fordomsfulle, rasistiske eller intolerante.
For å få en bredere forståelse av innholdet i befolkningens holdninger og oppfatninger, er det også mange holdningsundersøkelser som forsøker å måle forekomsten av stereotype oppfatninger av ulike grupper. En stereotypi er en generalisert forestilling om hvordan en bestemt gruppe mennesker er, for eksempel om visse nasjonaliteter eller religiøse grupper.
Kilde
Rogstad, Zhang og Bråthen, 2016
Kilde
Midtbøren og Rogstad, 2012
Kunnskapsbehov
Det gjennomføres jevnlig undersøkelser om holdninger til innvandrere i Norge. Samtidig er det behov for forskning som kan bidra til en nyansering av folks holdninger til ulike grupper, og felteksperimentstudier.
Det er langt mindre forskning om holdninger til samer og enkelte av de nasjonale minoritetene. Når det gjelder samer, kan det være aktuelt å inkludere spørsmål om holdninger i longitudinelle studier for å følge utviklingen over tid. Dette kan også være relevant for nasjonale minoriteter, men her kan det være en utfordring at få i befolkningen kjenner til disse gruppene. En løsning kan derfor være å gjennomføre kvalitative studier.
Videre er det behov for mer kunnskap om holdninger til et bredere spekter av religiøse minoritetsgrupper.
Kilde
Brekke og Mohn, 2018
Kilde
Midtbøen og Lidén, 2015
Kilde
Brekke, Fladmoe, Lidén og Orupabo, 2020
Kilder
Blom, S. (2016). Holdninger til innvandrere og innvandring 2016.Oslo-Kongsvinger: Statistisk sentralbyrå.
Brekke, J.-P., Fladmoe, A., Wollebæk, D. (2020). Holdninger til innvandring og integrering i Norge. Integreringsbarometeret 2020. Oslo: Institutt for samfunnsforskning
Brekke, J.-P., Fladmoe, A., Lidén, H., & Orupabo, J. (2020). Etnisk og religiøst mangfold i arbeidslivet. Oslo: Institutt for samfunnsforskning
Brekke, J.-P., & Mohn, F. (2018). Holdninger til innvandring og integrering i Norge. Integreringsbarometeret 2018. Oslo: Institutt for samfunnsforskning.
Brekke, J.-P. og Fladmoe, A. (2022). Holdninger til innvandring, integrering og mangfold i Norge: Integreringsbarometeret 2022. Oslo: Institutt for samfunnsforskning.
Hellevik, O., & Hellevik, T. (2017). Utviklingen i synet på innvandrere og innvandring i Norge. Tidsskrift for samfunnsforskning.
Hoffman, C., & Moe, V. (. (2017). Holdninger til jøder og muslimer i Norge i 2017. Oslo: HL-senteret.
Langaas, R. (2017). New Policies, Old Attitudes? Discrimination against Roma in Norway. Bergen: Masteroppgave, Universitetet i Bergen.
Midtbøen, A. H. (2015). Etnisk diskriminering i arbeidsmarkedet. Tidsskrift for samfunnsforskning.
Midtbøen, A., & Lidén, H. (2015). Diskriminering av samer, nasjonale minoriteter og innvandrere i Norge: En kunnskapsgjennomgang. Oslo: Institutt for samfunnsforskning.
Midtbøen, A., & Rogstad, J. (2012). Diskrimineringens omfang og årsaker. Oslo: Institutt for samfunnsforskning.
Norges institusjon for menneskerettigheter. 2022. Holdninger til samer og nasjonale minoriteter i Norge.
Rogstad, J., Zhang, H., & Bråthen, M. (2016). Indikatorer på diskriminering av innvandrere, urfolk og nasjonale minoriteter. Oslo: Fafo.
Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter. (2022). Holdninger til jøder og muslimer i Norge 2022. Befolkningsundersøkelse, minoritetsstudie og ungdomsundersøkelse. Oslo: HL-senteret.
SSB (2020). Holdninger til innvandrere og innvandring. Oslo-Kongsvinger: Statistisk sentralbyrå.
Strøm, F. & C. S. Molstad (2020). Holdninger til innvandrere og innvandring 2020. Oslo-Kongsvinger: Statistisk sentralbyrå.
Tyldum, G. (2019). Holdninger til diskriminering, likestilling og hatprat i Norge. Oslo: Fafo.