Tiltak i kompetansesatsingen
Tiltakene skal bidra til at barn, unge og familier møter ansatte med høy faglig kompetanse og tjenester av god kvalitet.
Tiltakene i kompetansesatsingen retter seg mot å styrke:
Tiltakene i kompetansestrategien for kommunalt barnevern skal bidra til å
Barnevernet forvalter stor makt og et stort ansvar på vegne av resten av samfunnet. På grunn av barnevernets viktige samfunnsoppdrag, har det i flere år vært satt søkelys på kvaliteten i barnevernstjenesten og kompetansen til de ansatte.
Samtidig som barnevernet gjør mye godt og riktig arbeid med kompetente yrkesutøvere, har det også vært påpekt svikt og mangler knyttet til saksbehandling og ledelse mange steder i landet. Regjeringen lanserte derfor i 2018 Kompetansestrategi for det kommunale barnevernet 2018-2024. Strategien inneholder tiltak som samlet sett skal bidra til å heve kvaliteten og øke kompetansen i kommunalt barnevern. Strategien går ut 2024.
Strategien innebærer flere tiltak som barnevernsansatte deltar på. Blant annet:
Alle tiltakene er tilrettelagt slik at de kan kombineres med arbeid og ikke skal gi uhensiktsmessige utgifter.
I tillegg har Bufdir utredet og anbefalt flere kompetansetiltak for kommunalt og statlig barnevern. Som følge av dette, har Stortinget vedtatt noen endringer i barnevernloven som gjelder kompetanse og veiledning:
Tiltak innført fra 1. januar 2022:
Tiltak innføres fra 1. januar 2031:
Parallelt med arbeidet over, har Bufdir utviklet et digitalt kvalitetssystem som skal bidra til en mer kvalitetssikret utøvelse av barnevernsfaglig praksis i kommunalt barnevern.
Her finner du utredningen av kompetansehevingstiltak i barnevernet. Anbefalingene i utredningen bygger blant annet på følgende rapporter:
Bufdir har inngått avtale med Oslo Economics, Agenda Kaupang og Fürst og Høverstad om å gjennomføre en programevaluering av tiltakene i kompetansestrategien for det kommunale barnevernet.
Evalueringen pågår gjennom hele strategiperioden og tar for seg kompetansetiltakene i satsingen. Evalueringen gir nyttig innsikt i tiltakenes måloppnåelse både enkeltvis og samlet. I tillegg gir det kunnskap om implementering og resultater av tiltakene som Bufdir kan benytte til å forbedre og utvikle tiltakene underveis i strategiperioden.
Den første statusrapporten viste at tiltakene ser ut til øke kompetanse på ledelse og barnefaglig arbeide og bidrar til utvikling av bedre arbeidsformer i kommunene. Forskerne gir også noen foreløpige innspill til hvordan tiltakenes bærekraft kan videreutvikles.
Den andre statusrapporten viser blant annet at tiltakene har gitt positive effekter i form av bedre fagutvikling mellom kommuner. Det har også ført til økt samarbeid mellom kommuneledelse og barneverntjenester, og bedre samarbeid mellom kommunene og statsforvaltere om utviklingsarbeid i barnevernet. I mange kommuner har dette gitt konkrete effekter i form av en mer velfungerende barneverntjeneste. Det er god grunn til å tro at dette har bidratt til bedre tjenester til sårbare barn, ungdom og familier.
Den siste statusrapporten kommer i 2024.
Tiltakene skal bidra til at barn, unge og familier møter ansatte med høy faglig kompetanse og tjenester av god kvalitet.