Virksomhetsstrategi for Bufdir og Bufetat
Vårt samfunnsoppdrag
Vi skal bidra til en trygg barndom, gode oppvekstsvilkår, og trygge familier i et inkluderende og likestilt samfunn.
Våre overordende mål
Strategien tar utgangspunkt i mål som er formulert i overordnede vedtatte styringsdokumenter.
Familie og oppvekst
- ivaretakelse av barns rettigheter
- gode oppvekstsvilkår for barn og unge
- foreldrestøtte og forebygging av familiekonflikter
- kvalitet i tilbudet til voldsutsatte
Barnevern
- ivaretakelse av barn og foreldres rettssikkerhet
- systematisk, kunnskapsbasert og tillitsskapende arbeid og hjelpetiltak i møte med barn, familier og andre tjenester
- tilpasset og forutsigbart tilbud til barn som trenger
fosterhjem og institusjon - likeverdig tilbud med behovstilpassede tiltak
Likestilling og diskriminering
- økonomisk selvstendighet, likestilt arbeidsliv og mindre kjønnsdelte utdanningsvalg
- arbeid mot rasisme, diskriminering, vold og trakassering
- like muligheter til deltakelse og styrket universell utforming
- fremme likestilling og hindre diskriminering gjennom internasjonalt samarbeid
Våre strategiske ambisjoner
Prioriterte innsatsområder
Vi leverer kunnskapsbaserte tjenester med utgangspunkt i brukernes behov:
- Vi tilgjengeliggjør anvendelig kunnskap, og gir retning for utvikling og
konsolidering av et helhetlig og likeverdig tjenestetilbud. - Vi har driftsmodeller som ivaretar rettssikkerhet og tilgjengeliggjør tjenester for
brukere når de trenger dem.
Vi jobber for faglig utvikling og økonomisk bærekraft i hele tiltaksapparatet:
- Vi er pådrivere for tverrfaglig samarbeid med relevante aktører for å levere
helhetlige og virkningsfulle tjenester. - Vi utformer kunnskapsbaserte tjenester, og dimensjonerer kapasitet og
tjenesteapparatet i takt med samfunnets utvikling.
Vi utnytter mulighetene i teknologien:
- Vi ser digitalisering og tjenesteutvikling i sammenheng, og understøtter faglige
forløp med gode fag- og støttesystemer. - Vi sørger for gode digitale verktøy for brukere og samarbeidspartnere, og tar en
sterk posisjon i utviklingen av offentlige digitale tjenester.
Vår organisasjon
Vi etablerer gode arbeidsprosesser og samhandler på tvers:
- Vi tilpasser ambisjoner, ressurser og arbeidsprosesser ut fra en realistisk og
helhetlig prioritering. - Vi forenkler og forbedrer styring og internkontroll.
Vi utvikler og anvender vår kompetanse for å løse vårt samfunnsoppdrag:
- Vi sikrer riktig kompetanse for å levere tjenester i takt med samfunnets utvikling.
- Vi legger til rette for læring og utvikling, og tar i bruk digitale verktøy for god
samhandling og effektive arbeidsprosesser.
Vi jobber samordnet med tillitsbasert ledelse og praksis:
- Vi utvikler praksis basert på læring, kunnskap og erfaring.
- Vi utvikler lederfellesskap med felles eierskap og ansvar for oppgaveløsning.
Våre prinsipper og verdier
Vi jobber kunnskapsbasert og med brukeren i sentrum.
Våre verdier er respekt, åpenhet og deltakelse.
Sammen jobber vi med FNs bærekraftsmål:
- mål 1: utrydde fattigdom
- mål 3: god helse og livskvalitet
- mål 5: likestilling mellom kjønnene
- mål 10: midre ulikhet
- mål 16: fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner
- mål 17: samarbeid for å nå målene
Fant du det du lette etter?