eDialog – send post elektronisk til Bufdir og Bufetat
Dokumenter som skal sendes via eDialog må være i PDF-format.
Ikke bruk eDialog til:
- henvendelser eller søknader som skal inneholde originale dokumenter, disse sendes med vanlig post
- spørsmål om familievern – finn kontaktinformasjon til ditt familievernkontor
Slik bruker du eDialog
Eksempler på hva du kan sende via eDialog:
- henvendelser fra oppdragstakere som fosterforeldre
- forsendelse av skolerapporter
- ettersending av attester og vitnemål ved tilsettinger
- påmelding til adopsjonsforberedende kurs
- henvendelser og uttalelser i en pågående adopsjonssak
eDialog er godt egnet til å sende inn dokumenter som inneholder personsensitive opplysninger og/eller er «unntatt offentlighet». Forsendelsen blir kryptert, og avsender må identifisere seg ved hjelp av ID-porten.
Ved henvendelser eller søknader som skal inneholde originale dokumenter, og ved forespørsler om gjennomført adopsjon eller informasjon om biologisk opphav, egner dessverre ikke eDialog seg. Da må du sende henvendelsen med vanlig post.
- Logg inn med personlig elektronisk id (Minid, bankid, bankid på mobil, buypass id smartkort eller buypass id mobil).
- Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr).
- Alle obligatoriske felt er merket med *
- Gi en klar beskrivelse av forsendelsen din i kommentarfeltet.
- Har du fått et saksnummer av oss, legg inn dette i feltet «Tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2017/38 - Tittel»
- Last opp relevante vedlegg.
- Klikk på «Send forsendelse»
- Du mottar kvittering med referansenummer på e-post.
- For Word-dokument velger du "Lagre som", og deretter filtype PDF.
- LibreOffice og OpenOffice har egen knapp på verktøylinja som heter "Eksporter til PDF".
Å sende dokumenter med e-post medfører en større risiko for at personsensitive opplysninger kan komme på avveie. E-post kan også stoppes i spamfilter.
Ved å benytte e-Dialog, kan du sende inn dokumenter via en sikker kanal.