For at en ordning skal oppleves universell i større grad enn i dag må den være tilstrekkelig, forutsigbar og rettferdig. For at ordningen skal være troverdig og logisk må den oppleves tilstrekkelig og gjøre behovet for videre frikjøp etter den første perioden så lavt som mulig. Frikjøp er ikke å anse som et velferdsgode, men et virkemiddel for å støtte opp om fosterhjemsoppdraget. Modellen for frikjøp er en av flere faktorer som samlet utgjør rammebetingelsene rundt fosterhjemmene. Her inngår også opplæring, og et styrket og tilgjengelig oppfølging- og veiledningstilbud til fosterhjemmene som en viktig forutsetning for et forutsigbart og stabilt tilbud.
Bufdirs anbefalte varighet for frikjøp den første perioden etter at barnet har flyttet inn
Barnets alder
| Frikjøp av fosterhjem |
0-1 år | 56 uker |
2-5 år | 46 uker |
6-12 år | 42 uker |
13-18 år | 22 uker |
Den av fosterforeldrene som er frikjøpt fra ordinært arbeid får inntektskompensasjon. Kompensasjonen bør være adskilt fra grunnstøtten. Tidligere inntekt dekkes med veiledende tak på inntil 6 G. Det kan imidlertid være forhold som kan tilsi et annet kompensasjonsnivå. Dette bør kommunen vurdere i den enkelte sak.
Anbefalingene for inntektskompensasjon etter at barnet har flyttet inn i fosterhjemmet vil omfatte flertallet av fosterhjem. De fleste fosterforeldre vil kunne gå tilbake til ordinært arbeid etter den første frikjøpsperioden.
Fosterforeldre uten inntektsgivende arbeid ved oppstart av fosterhjemsoppdrag
Uavhengig av fosterforeldrenes status i arbeidsmarkedet ved oppstart av fosterhjemoppdraget, skal alle fosterhjem motta grunnstøtten. Fosterforeldre som ikke er i lønnet arbeid ved oppstart, bør kompenseres for det som vil innebære en begrenset mulighet for å være aktiv i arbeidsmarkedet på grunn av fosterhjemsoppdraget. Direktoratet anbefaler en kompensasjon på minimum 2G, i tillegg til den faste grunnstøtten som gis ved oppstart.
Lønnsutvikling i avtaler om frikjøp
Når det er behov for å forlenge avtaler om frikjøp utover de første frikjøpsperiodene anbefales det at avtalene bør ivareta en årlig lønnsjustering så lenge fosterforeldrene er i permisjon fra sitt ordinære arbeid.
Direktoratet anbefaler at avtalene om frikjøp tar høyde for lønnsutvikling ved at frikjøpssummen omregnes og reguleres med utgangspunkt i G. Dette innebærer at frikjøpssummen hvert år blir regulert i samsvar med lønnsveksten. Det vil sikre alle en viss lønnsvekst i reguleringsåret i den stillingen de er permittert fra.
Kommuner kan regulere lønnsutvikling på annen måte i saker hvor fosterforeldrene kan dokumentere lønnsutvikling i eksisterende arbeidsforhold og dersom kommunen finner dette mer hensiktsmessig.
Rettigheter til permisjon for barn over 15 år
Det er viktig å påpeke at når barn blir plassert i fosterhjem etter de er fylt 15 år har ikke fosterforeldrene rett til permisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5. Dersom man blir fosterhjem for et barn over 15 år må man inngå en avtale med arbeidsgiver for å få ulønnet permisjon for perioden.
Unntak
Det er naturlig å fravike fra de anbefalte frikjøpsperiodene dersom fosterfamilien eller barnet selv mener at det ikke er behov for så omfattende frikjøp, og barnevernstjenesten deler denne vurderingen.
Kriterier for hva som må være på plass for trygghet i relasjonen og stabilitet i hverdagsfungeringen (beskrevet i 4.3.4) kan være til hjelp i vurderinger om unntak fra de anbefalte frikjøpsperiodene.
For barn med store, vedvarende og komplekse utfordringer, som det er utfordrende å finne egnet bo- og omsorgstilbud til, bør kommunene vurdere mer omfangsrike og varige rammebetingelser.