Budskap med viktige spørsmål
Publisert
Ann-Sissel Punsvik, leder for Fosterhjemstjenesten i region nord, forteller at vi i Nord-Norge det siste året har fått flere lokale, samfunnsengasjerte bedrifter og organisasjoner med på laget. Hver av disse synliggjør vårt budskap ved hjelp av bl.a. etiketter, brosjyrer og skjermer med kampanjens budskap.
- Ved å fronte vårt budskap på lokale produkter og flater, ønsker vi å treffe folk i de situasjonene der de spontane familiesamtalene ofte oppstår. Det kan være under middagslagingen, rundt frokostbordet, foran TV-en, på tur i skogen eller i sofakroken, forklarer Punsvik.
Mange samfunnsengasjerte støttespillere har det siste året bidratt i kampanjen, og har bl.a. festet våre etiketter på sine produkter.
Å bo hjemme er ikke alltid det beste
De fleste barn og unge i Norge bor i dag i trygge hjem, som gir god omsorg og gode oppvekstvillkår. Likevel er det å bo hjemme ikke alltid det beste for barnet.
- Bare i Nord-Norge bor over 1250 barn og unge i fosterhjem. For å finne et nytt, godt hjem til et barn eller ungdom som trenger det, må vi i region nord rekruttere 100 nye hjem i året, forteller Punsvik.
Barn som bor i fosterhjem, er som alle andre barn - de er forskjellige. Felles for alle er at de trenger nære voksne, stabilitet og omsorg. De har sin egen historie, personlighet og bakgrunn. Derfor trenger vi også mange ulike fosterhjem. Hvert fosterhjem skal passe best mulig til hvert barns behov.
Kan du ta del i vårt viktige samfunnsoppdrag?
Punsvik oppfordrer de tusen hjem i vår landsdel til å ta praten om det å bli fosterhjem. Mange vil lande på «nei», og det er helt greit. Å være fosterhjem passer ikke for alle. Men Punsvik tror at bare det å lufte temaet kan gi familien noe helt nytt og verdifullt å prate om rundt frokostbordet.
- Det at noen familier stiller opp, og hjelper et barn og dets familie ved å være fosterhjem, er viktig. De gjør en stor forskjell, forteller Ann-Sissel Punsvik.