Lær barna å planlegge og å forberede seg
Tenk på hvor mye vi voksne planlegger i hverdagen. Det å lære å legge en plan og å følge den, er en ferdighet som barnet ditt får bruk for i mange sammenhenger.
- Evnen til å tenke langsiktig er ikke ferdig utviklet før vi er i tyveårene.
Om femåringen setter i gang med legobygging i stedet for tannpussen etter frokosten, eller at tiåringen feilberegner hvor lang tid leksene vil ta, kan det henge sammen med at barnet ditt ikke er i stand til å tenke langt nok fram ennå.
Å strukturere hverdagen og legge planer for hva som skal gjøres, ligger mer naturlig for noen av oss enn for andre. Noen barn trenger mer støtte og trening i dette enn andre barn. Uansett hvor gode eller dårlige vi er i utgangspunktet, blir det enklere å planlegge når vi jobber bevisst med det over tid.
Rutiner gir trygghet
Gjentagelser gjør det lettere for barnet å se framover. Når du og barnet planlegger sammen, hjelper du barnet å tegne opp et slags kart i hodet, der rekkefølgen er tenkt ut trinn for trinn:
«Først spiser vi kveldsmat, så pusser vi tenner og tar på pysjen, og til slutt leser vi på sengen.»
Når de samme rutinene og reglene i familien gjelder hver dag, gjør du barnets verden mer trygg og forutsigbar. Når barnet ditt opplever at det samme skjer hver dag, blir det også enklere å forstå, bidra og være med på det som skjer.
Slik kan barnet bidra i planleggingen:
- Det lille barnet kan hjelpe til med å dekke bordet, og finne ut hva dere trenger til måltidet.
- Barnehagebarn kan også være med og pakke sekken til barnehagen eller tur.
- Skolebarnet kan være med på å finne fram sine egne klær til dagen etter.
- Han kan også være med å planlegge handlelista. Kanskje dere kan planlegge menyen for hele uka sammen?
- Tenåringen kan selv få bestemme hvilke dager han skal støvsuge, ut fra hva som passer best med hans egne planer.
Tenk høyt sammen
Når du tenker høyt om noe som skal skje sammen med barnet, trener dere på evnen til å planlegge.
Når dere skal øve på å planlegge, er det viktig å tenke både på helheten og de ulike delene av planleggingen. Legg en plan sammen før dere starter, og forklar hvorfor rekkefølgen i planen bør være slik. På den måten forstår barnet at det å tenke ut noe er en del av planleggingen, og at det er viktig å tenke før man handler.
La oss si at dere skal bake en kake sammen. For å gjennomføre denne aktiviteten må dere gjennom flere steg. Dere må finne ut hvilke ingredienser dere allerede har, og hva dere må handle i butikken. Når alle ingrediensene er på plass, må dere følge oppskriften trinn for trinn.
Jo mer du hjelper barnet med å planlegge og strukturere, jo enklere klarer han det selv, etter hvert som han blir større og får mer trening. Du som er voksen kan hjelpe til ved å gi barnet oversikt og hjelp til å samle oppmerksomheten og konsentrere seg.
Forbered barnet på det som er nytt
Pleier du å forberede barnet litt når dere skal noe gjøre nytt? Det kan være en god idé for å gi barna mer forutsigbarhet og kontroll over seg selv i situasjonen. Å vite litt om hva som skal skje og hva du forventer av barnet, gir barnet en følelse av trygghet. Noen barn har større behov for å forberede seg enn andre.
Tenk at du blir invitert med på en sportsaktivitet som er helt ny for deg. Da vil du antagelig gjerne vite mest mulig om hva som skal skje, hva du bør ha på deg, og hva som forventes av deg?
Eksempler på hvordan du kan forberede barnet ditt:
- Restaurant med det lille barnet:
«I dag skal vi spise middag på restaurant. Der må alle sitte så rolig de kan ved bordet. Det er lov å bruke tegnesaker, så vi tar med det.» - Tivoli med skolebarnet:
«I dag skal vi på tivoli. Det er mye morsomt å velge mellom der. Vi kan bruke 200 kroner på det du har lyst til.»
Flere tips til forberedelser
Barn trenger tid til å omstille seg når de skal gå fra et gjøremål eller en tanke til en annen. Den tiden må vi voksne huske på å gi dem, for eksempel ved å gi beskjed et stykke i forveien om at noe skal skje: «Om et kvarter skal vi kle på oss og gå til bussen.»
Noen ganger ligger vi voksne langt foran barna med våre planer. Da kan det kanskje være en idé at du som voksen tar en pause, og dermed gir barnet litt tid til å omstille seg.
Tid til forberedelser
Neste gang du og barnet ditt skal starte på noe nytt, kan du hjelpe henne å forberede seg før dere starter. Bruk navnet hennes, og ta deg tid til å forklare det dere skal gjøre. Det kan for eksempel være: «Anne, nå skal vi gå i byen der det er mange biler. Da må vi følge godt med. Er du klar?» eller «Per, nå skal vi bygge denne lekebilen sammen. Hvor syns du vi skal vi starte?».
Hvorfor skal du gjøre dette?
Det er lurt å forberede barnet litt før dere setter i gang med en aktivitet, og ta seg tid til å forklare det som er nytt. Barn trenger tid til å omstille seg og forberede seg på det som skal skje. Når du og barnet er konsentrert om det samme, og snakker sammen om det, hjelper du barnet til å trene opp konsentrasjonen og holde fokus over tid.