Gi barnet ros og anerkjennelse
Ros og anerkjennelse kan gi barna en opplevelse av at noen setter pris på dem, noen ganger for slik de er, andre ganger for det de gjør. Det kan styrke både selvfølelsen og selvtilliten hos barnet, og kan gi ham forsterket tro på seg selv og vekke lysten til å gjenta det han får ros for.
- Les mer om å styrke barnets selvfølelse.
Foreldre har forskjellige måter å rose barna sine på. Noen jubler og applauderer, mens andre nøyer seg med et anerkjennende nikk eller å vise tommelen opp.
- På hvilke måter er det naturlig for deg å gi ros?
Presis ros er lettere å forstå
Det er mange ulike måter å gi ros på. Kanskje roser du og partneren din barnet på ulike måter, og for ulike ting? At dere gjør det på ulike måter, betyr ikke at det ikke når fram til barnet. For at barnet skal ta rosen til seg, kan det imidlertid være lurt å være så presis du kan og forklare hva du synes er bra.
«Bra!» sier vi kanskje. Men hvorfor er det bra? Vær spesifikk:
- «Så flink du er til å hjelpe søsteren din med å knytte skolissene!»
- «Så grei du er som deler med de andre.»
- «Jeg ser du strever litt med matteleksen. Men du gir deg ikke med en gang, og det er så bra!»
- «Jeg likte godt måten du satte sammen fargene på – der gjorde du en grundig jobb!»
Hva kan barnet klare?
Når du vil oppmuntre barnet til å fortsette med noe som er litt vanskelig, kan du for eksempel si: Jeg ser at du strever hardt med dette, Jeg tror at du kan klare det, eller: Dette går litt bedre for hver gang.
Som forelder må du også forsøke å se hva det er realistisk at barnet kan få til. Å finne balansen mellom å ikke gi seg for lett, og å ikke streve for lenge, kan være utfordrende.
- Hvor lenge bør du la barnet streve med skolissene, jobbe med et vanskelig mattestykke eller øve på den krevende pianoleksen?
Ros forsøkene
Vi voksne bør være oppmerksomme på å rose både for det barnet forsøker å få til, og det som barnet faktisk klarer. Altså ikke bare rose barnet for å gå fort på ski, men også for at det reiser seg opp og fortsetter, hver gang det faller langflat i snøen. Slik unngår du at rosen føles som en vurdering av hva de klarer og ikke klarer.
For å unngå at all ros blir forbundet med vurdering av prestasjonen, kan det være fint å legge merke til barnets opplevelse, sette ord på og dele opplevelsen med dem. Du kan for eksempel si:
- «Nå ser det ut som du koser deg!»
- «Så gøy det er å skli på sklien!»
- «Det høres ut som du og vennene dine har det hyggelig sammen.»
Slike kommentarer som speiler barnets opplevelse kan også hjelpe barnet til i større grad å legge merke til indremotivert glede, som en slags motvekt til glede/stolthet basert på andres vurderinger.
Presis ros
- gjør det lettere for barnet å forstå hva du setter pris på
- kan bidra til å bygge opp et positivt selvbilde hos barnet
- kan bidra til å bygge barnets egen tro på at hun kan få til det hun prøver på
Oppmuntring er veldig viktig for barn, særlig når de strever og ikke får det til. Mange av ferdighetene barn skal lære seg er vanskelige i begynnelsen, og det kan være lett å miste tålmodigheten og gi opp. Når du oppmuntrer barnet, formidler du at du ser at barnet prøver hardt, samtidig som du uttrykker tro på at det etter hvert kan få det til.
Den mest verdifulle rosen er
- spontan
- oppriktig
- variert
Det betyr at du bør følge godt med når barnet prøver å mestre nye utfordringer. Gled deg over hva barnet får til, den innsatsen hun gjør, og ikke minst formidle det til barnet på forskjellige måter.
Tips: Gi ros på en ny måte
Be en du kjenner om å fortelle om en gang han eller hun fikk ros som virkelig traff. Kjenner du deg igjen? Ligner det på rosen du gir barnet ditt?
Fordi ros påvirker barnet ditt og utviklingen hans. Det du legger vekt på blir også viktig for barnet ditt. Det er mange grunner til at vi gir ros. Noen eksempler er:
- for at barnet skal bli glad
- for å vise kjærlighet
- for å gjøre barnet bedre i det hun holder på med
- for å oppmuntre henne til å ikke gi opp
Det kan være uvant å tenke at vi gir ros til barna våre av en grunn, men ofte ligger kanskje ønsket om å oppmuntre til noe bak rosen? Uavhengig av hvorfor du gir ros, kan det være lurt å tenke gjennom hvilken effekt rosen har på barnet ditt.
Hvorfor gir du ros?
Når du gir ros til barnet, sier du samtidig noe om hva du synes er viktig. Har du tenkt over hvorfor du gir ros, og hva du ønsker at rosen skal bety for barnet? Det kan for eksempel være at du vil hjelpe barnet til å bli bedre i noe, som å svømme, sykle, gå på ski eller lese.
Du kan ønske at barnet ditt skal bli tryggere på seg selv, ved å tørre å prøve noe nytt eller å snakke med nye barn. Eller kanskje du vil oppmuntre til en spesiell type atferd, som at barnet er snill mot andre, spiser grønnsakene sine eller overholder innetider?
Har du tenkt over hvilke verdier du formidler gjennom rosen?
Motiverende ros
Ros kan øke barnas egen motivasjon til å mestre nye oppgaver og utfordringer, både hjemme, på skolen eller i barnehagen. Rosen kan få barnet ditt til å føle at det mestrer.
Både små og store barn er opptatt av ros, fordi de trenger anerkjennelse og veiledning i anstrengelsene de gjør for å mestre verden rundt seg. Barn blir også motiverte av sin egen mestringsglede. En anerkjennende kommentar fra en voksen de bryr seg om, gjør også godt, akkurat som vi voksne setter pris på at sjefen verdsetter jobben vi gjør, eller at gjestene roser maten vi har laget til dem.
Tenk på: Er det skadelig med for mye ros?
Noen foreldre tenker at barna kan bli bortskjemte av for mye ros. Det er heldigvis lite som tyder på det, men det kan hende at rosen ikke har noen betydning for barnet. Litt som hvis noen skulle rose deg for å knyte skolissene eller pusse tennene selv.
Et viktig poeng i forbindelse med ros og positive tilbakemeldinger, er at vi passer på å ha områder, situasjoner og stunder sammen med barnet der vurderinger eller positive kommentarer ikke er et poeng. Ellers kan barnet få følelsen av å være «under vurdering» hele tiden.
Rett forventning til barnet
Det er ikke alltid like lett å finne balansen mellom å forvente for mye eller for lite av barnet. Som mamma eller pappa må du ta hensyn til hva barnet ditt faktisk kan få til, og hvordan og hvor raskt barnet lærer nye ferdigheter.
For høye forventninger kan skape stress og uro, mens for lave forventninger ikke gir barnet den utfordringen det trenger.
Det er viktig å vise barnet ditt hvor glad du er i det, uansett hva det får til.
Er du usikker på om forventningene dine er realistiske, og om rosen din «treffer» slik den skal? Prøv å se deg selv og barnet utenfra. Hva sier du egentlig for å oppmuntre og rose barnet, og hvordan reagerer han eller hun på det du sier?
Barn kan også oppmuntres til å lære å vurdere seg selv. Du kan spørre: Hva synes du selv om det du har fått til? Noe av det fineste vi kan gi barna våre, er evnen til å vurdere seg selv positivt, og å bli trygg på den verdien hen har.
Sjekkliste for god ros
Ros som er god for barnet er:
- konkret: «Her har du brukt mange fine farger, ser jeg. Fortell meg mer om hva du har tegnet her», i stedet for: «Det var en fin tegning»
- kort og oppriktig: «Takk for at du hjalp meg med å rydde»
- sagt med et språk barnet forstår: «Takk for at du ventet mens jeg snakket i telefonen»
- levert med et positivt kroppsspråk, ansiktsuttrykk og stemmeleie uten negativt tillegg: «Fint at du gjorde alle leksene dine til i dag», i stedet for: «Fint at du gjorde leksene dine til i dag, men hvorfor kan du ikke gjøre det hver dag slik søsteren din pleier?»
Ros som kan oppleves forvirrende og rart for barnet:
- ros for noe barnet klarer uten å anstrenge seg
- tilfeldig, mekanisk og lite konkret ros («Flink gutt!»)
- ros som barnet ikke kjenner seg igjen
- åpenbart overdreven ros («Du er den flinkeste i verden!»)