Uavhengig av barnets alder og hvordan barnet fremstår har meklerens inntoning til barnet avgjørende betydning for barnets evne til å formidle seg. Når barn er med til første meklingstime, kan du tilpasse samtalen ut ifra alderen på barnet og hvordan det fremstår i starten og underveis i samtalen. Når du har møtt foreldrene på forhånd, kan du be dem beskrive barnet slik at du er litt forberedt.
Tilpass samtalen ut fra det inntrykket du får av
- hvor modent barnet er i språk og evne til å uttrykke seg
- hvor mye erfaring barnet har med å uttrykke seg om det de mener
- hvordan det fremstår i samtalen (stille, urolig, beskjeden, pratsom, ukonsentrert ...)
- hvor komfortabel barnet er med å snakke om personlige forhold
Hvordan tilpasse samtalen til barns alder
Det er naturligvis mer enn barnets alder som har betydning for hvilket utviklingsnivå det er på og hvilke behov for tilrettelegging barnet har i samtalen. Vi vil likevel vise til noen typiske trekk for ulike aldersgrupper og komme med råd til hva du særlig bør være oppmerksom på. Det er ikke noe skarpt skille mellom de tre aldersinndelingene.
Eksempelvis vil det for noen barn mellom 9 og 12 år, være kjennetegnene for aldersgruppen 6-8 år som er passer best. For andre i samme aldersgruppe, vil kjennetegnene for 13-16 år passe bedre.
Uavhengig av barnets alder bør du ikke la barn sitte for lenge og vente på venterommet. Vær klar når de kommer.
Barn 0-6 år
Kjennetegn for barn i denne alderen:
- er "her og nå-orientert"
- kan ha vanskelig for å forestille seg noe de ikke har opplevd ennå
- kan i liten grad begrunne meningene sine
- kan ha vansker med å tenke langsiktig og se sannsynlige konsekvenser
- tar i liten grad hensyn til hva som er praktisk gjennomførbart
- er som regel påvirket av hva andre mener, både foreldre og eldre søsken
- tar ofte ansvar og tenker at de kan hindre at ting skjer, eller at de er årsak til at ting skjer
- har kortere oppmerksomhetsspenn og kan fort bli utålmodige, lei og ukonsentrerte
kan være usikker på å snakke med deg alene, og de kan ønske å ha
- foreldrene med i samtalen
Barns utviklingsspørsmål i denne alderen
I denne perioden blir moral mer sentralt i barnets tenkning. Barnet er gjerne opptatt av hva som er rett og galt, rettferdig og urettferdig, godt og vondt. Det kan derfor være opptatt av at det må være rettferdig og lik fordeling av tid hos begge foreldrene, at ikke den ene får seg ny kjæreste og den andre er alene osv. Barnet kan også kjenne på skyld, skam, flauhet og frustrasjon hvis noe avviker fra idealer, regler og det som er «vanlig». Dette får igjen betydning for barnets atferd og hvordan det har det med seg selv og familien sin.
Hva kan du gjøre?
- Jo yngre barn er, jo kortere tid klarer de å ha fokus på samtalen. Vær oppmerksom på tegn til at de blir slitne, urolige og ukonsentrert. Tillat at barnet tar noen pauser fra temaet og skifter fokus. Etter en liten stund leder du barnet tilbake til tema for samtalen. Avslutt møtet når barnet ber om det eller gir signaler om at det er lei.
- Tilpass deg barnets språklige nivå og bruk gjerne samme ord som barnet bruker.
- La barnet være i bevegelse og gi mulighet til å gjøre noe annet enn å snakke. Bruk av flippover, tegneark, plastilin, steiner, figurer o.l. gir barnet flere måter å uttrykke seg på. Det gir også barnet mulighet til å ta nødvendige avbrekk fra tema i meklingen. Se mer om dette "Hvordan tilpasse meklingen slik at barn kan uttrykke seg på ulike måter".
- Bruk gjerne bilder som utgangspunkt for samtalen, for eksempel følelseskort eller boka «Even og skilsmissen».
- Fortell om hvordan andre barn kan ha det kan hjelpe barnet å formidle seg. Da kan de korrigere dersom du sier noe som ikke stemmer for dem.
- Blir barnet tydelig utilpass hver gang du snakker om det meklingen handler om, skal du respektere disse signalene og i stedet gå over til normalisering, informasjon og avrunding av samtalen. Mekler skal hjelpe barnet med å gå inn i det som er vanskelig, men barnet skal ikke føle seg presset til å fortelle mer enn det er klar for. Dette kan være en krevende balansegang.
- Anerkjenn at rettferdighet kan være viktig for barnet. Hvis foreldrene velger noe som bryter med barnets rettferdighetssans, kan det trenge forklaringer og forsikringer fra foreldrene for å kunne slå seg til ro med at det blir slik.
- Vær oppmerksom på signaler om at barnet kjenner på skyld og skam fordi foreldrene skiller seg, krangler, har dårlig økonomi osv. Slike signaler er det viktig å formidle til foreldrene. De bør være tydelige overfor barnet om at problemene er deres ansvar og ikke er noe barnet skal behøve å kjenne skyld for.
Barn 9-12 år
Kjennetegn for barn i denne alderen:
- er i mindre grad opptatt av å være sammen med foreldrene, og mer opptatt av venner og fritidsinteresser. Dette kan være annerledes i en periode der foreldrene er i brudd.
- kan være opptatt av skyld og ansvar. De kan ofte selv ta uforholdsmessig stor del av ansvaret for at foreldrene gikk fra hverandre, er i konflikt eller ikke har det bra.
- er i stand til å tenke hypotetisk og kan derfor forestille seg alternative muligheter og hva som ville vært ideelt.
Barns utviklingsspørsmål i denne alderen
Fordi barnet i økende grad kan tenke hypotetisk og forestille seg ideelle alternativer, kan det også streve med hvorfor virkeligheten ikke er som den kunne vært. "Andre foreldre får jo til å snakke ordentlig sammen, hvorfor gjør ikke mine foreldre det?" Barnet kan kjenne på sinne og skuffelse for at foreldrene ikke velger annerledes enn de gjør, f.eks. velger å holde sammen eller bo nærmere hverandre. At barnets liv ikke er slik det kunne vært, kan føre til tanker om at det er deres egen skyld og at de ikke fortjener bedre.
Hva kan du gjøre?
- Anerkjenn betydningen av barnets venner, øvrige familie, fritidsinteresser og skole.
- Anerkjenn barnets skuffelse og sinne som normale og forståelige reaksjoner.
- Inviter barnet til å fortelle om hvordan det ønsker at situasjonen kunne vært. Anerkjenn at det kan være sårt og vanskelig å akseptere at ikke alt blir slik en kunne ønske.
- Vær oppmerksom på barnets ansvars- og skyldfølelse. Ikke argumenter imot barnets opplevelse. Utforsk heller sammen med barnet hvorfor det føler dette ansvaret, hvem andre som også har ansvar, og hvem som har mest ansvar.
Barn 13-16 år
Kjennetegn for barn i denne alderen:
- er ofte gjennomtenkt og reflektert i uttalelsene sine
- er opptatt av å finne ut hvem de er, atskilt fra andre
- er selvbevisste og lurer på hvordan andre oppfatter dem
- kan være uttalt kritiske til foreldres valg og væremåte, og de kan ta sterkt avstand fra den ene eller begge foreldrene på grunn av brudd, utroskap eller konflikt
- kan streve med å akseptere realitetene, noe som gjør at det som er opplagt, fornuftig og selvfølgelig for de voksne, kan oppfattes helt annerledes for barnet
- har behov for å bli sett på som selvstendige, samtidig som de fortsatt
- har behov for omsorg og støtte
- har ferdigheter til å reflektere over egne og andres følelser og handlinger
- legger stor vekt på venner, fritidsaktiviteter og hobbyer
- er opptatt av at løsninger skal være praktiske og enkle for dem, for eksempel at de skal slippe å pakke med seg ting mellom foreldrene eller måtte ta buss til skolen
Barns utviklingsspørsmål i denne alderen
Tenåringer er i økende grad selvbevisste og opptatt av hvordan andre oppfatter dem. De kan derfor knytte skilsmissen eller foreldrenes konflikt til egen identitet og selvbilde. Tenåringer kan synes det er flaut og mindreverdig å være skilsmissebarn, og noen vil holde dette skjult for venner og bekjente.
Hva kan du gjøre?
- Anerkjenn betydningen av venner, fritidsaktiviteter og skole.
- Unngå å argumentere imot eller avvise barnets spørsmål og tanker
- Anerkjenn at de er opptatt av å være selvstendige, ha medbestemmelse og ønsker praktiske løsninger.
- Snakk med dem om at noen foreldre som krangler og går fra hverandre, kan bli mest opptatt av sitt eget. Dette betyr ikke at tenåringen er mindre viktig eller verdifull.
- Vær tydelig på at du som mekler tåler og aksepterer barnets spørsmål og følelser.
Tilpass meklingen slik at barn kan uttrykke seg på ulike måter
Noen barn fremstår trygge og avslappet i meklingssamtalen og har lett for å være i dialog og snakker uanstrengt om temaene. Andre barn trenger mer tilrettelegging for å klare å uttrykke seg og få med seg det du sier. De grepene du kan ta, er i stor grad sammenfallende med det som er beskrevet under tilpasning til barn 6-8 år. Barn som er usikre, beskjedne, ukonsentrerte, urolige og sier lite, kan trenge mer støtte og hjelp fra deg for å skape en meningsfull samtale. For mange barn kan det bli enklere å delta i samtalen hvis du benytter visuelle hjelpemidler.
Verktøy
Noen av disse verktøyene egner seg best når du har god tid til barnesamtalen:
Genogram
Lag genogram med barnet og ha en samtale om hvordan de ulike personene i nettverket kan spille en viktig for dem i tiden fremover.
Tegning
La barnet tegne de to hjemmene sine. Bruk tegningene som utgangspunkt for å snakke om hva som er bra, og hva barnet eventuelt skulle ønske var annerledes. Bruk gjerne ulike farger for å illustrere det barnet liker og ønsker mer av, og det barnet ikke liker eller ønsker var annerledes.
Følelseskort
Ved hjelp av følelseskort kan barnet peke på de illustrasjonene som passer best for hvordan hen føler seg i ulike situasjoner. Det kan brukes til å sette ord på hvordan barnet føler seg når hen er hos hver av foreldrene eller når hen bytter mellom de to hjemmene. Det kan også være i situasjoner som når foreldrene krangler, da barnet fikk vite om bruddet og lignende.
Bøker
Du kan for eksempel benytte ulike bøker som utgangspunkt for for samtaler med barnet. Bøker som "Min skilsmissebok", "Even og skilsmissen" eller "Boka om alle følelsene" kan hjelpe barnet med å bekrefte, nyansere eller avkrefte hva som stemmer for han eller henne.
Figurer
Barnet kan velge ut figurer som representerer det selv, søsken, foreldre og andre viktige personer og vise hva som skjer i ulike situasjoner. Et eksempel kan være å bruke "miniatyr-tablå" eller «Family Dialogue Set».
Tankekart
La barnet lage et tankekart der barnet tar utgangspunkt i et begrep, for eksempel "skilsmisse" eller "to hjem" i en sirkel, og så skriver alle ord det assosierer med dette.
KOR- skjema
Bruk KOR-skjema så barnet kan skåre fra 0 til 10 hvordan det har det.
Verdi- sortering
Bruk "Verdi- sortering" der barnet selv kan fylle ut hva som er mest viktig, minst viktig og middels viktig for dem. Eldre barn kan gjerne bruke egne ord og fylle inn selv i rutene.
Tryllestav
Bruk "Tryllestav" for at barnet kan si noe om hva det ville forandret på.
Historiefortelling
Fortell historier eller bruk eksempler fra andre barn som barnet kan kjenne seg igjen i og fylle ut med egne tanker.