Vanskelig for barnet å skille mellom egne og foreldres behov
Det kan være vanskelig for barnet å skille mellom sine egne og foreldrenes behov. Jo mer usikker et barn er på foreldrene sine, jo mer kan det ha behov for å ikke bryte med foreldrenes ideer og forventninger.
Barnet vil kanskje ikke vil ta stilling og synes at det er vanskelig å gjøre seg opp en mening. Da kan barnet ønske å overlate til foreldrene å bestemme. Hvis barnet ikke har noen erfaring med å bo i to hjem, kan det være vanskelig å se for seg og ha noen mening om hvordan det vil bli. For yngre barn kan det være en modningsprosess å kunne skille mer mellom egne og foreldrenes behov.
Barnet kan være preget av lojalitet
Hva barnet velger å uttale om hva hun eller han ønsker og mener, kan blant annet være preget av lojalitet til foreldrene. Det kan også være en sterk idé om rettferdighet, bekymringer for foreldrenes ve og vel eller frykt for at foreldrene skal reagere med sinne og skuffelse.
Noen foreldre sier at de ikke snakker med barna om uenighet og konflikt seg imellom. Men barn får ofte med seg og påvirkes av foreldrenes følelser, meninger og forventninger. Det kan være vanskelig for barnet å skille mellom sine egne og foreldrenes behov. Jo mer usikker et barn er på foreldrene sine, jo mer vil det ha behov for å ikke bryte med foreldrenes idéer og forventinger.
Felles forståelse
Samtalen med barnet er en invitasjon og en anledning for barnet til å uttrykke seg. Ta utgangspunkt i det barnet formidler, både verbalt og med kroppsspråk. Bruk dette til å hjelpe foreldrene med å få en felles forståelse av hva de bør legge vekt på, og ta hensyn til, i en foreldresamarbeidsavtale.
Fortolkning
Inviter foreldre til å drøfte
Barn utvikler forståelse og skaper mening i samspill med andre. Barns mening kan derfor ikke forstås som noe entydig, statisk og kontekstsløst. Barns fortelling blir ofte preget av flertydighet og ambivalens. Du kan invitere foreldre til å drøfte ulike måter å forstå barnets uttalelser på, og oppfordre til å unngå skråsikkerhet og forhastede slutninger.
Vanskelig å sette ord på egne meninger
Jo yngre barn er, og jo mer konfliktfylt barnets situasjon er, desto vanskeligere kan det være for barn å identifisere, reflektere over og sette ord på egne meninger.
Barns meninger er situasjonsavhengige
Barns meninger og uttalelser er situasjonsavhengige og blir påvirket av hva de er opptatt av her og nå. Barn kan derfor uttrykke behov og meninger ulikt, avhengig av hvem de snakker med. Det er ikke uvanlig at de kan mene noe i én sammenheng og noe annet i en annen.
Vurderinger
I fortolkningen av det barn har uttalt, er det viktig å ta med i vurderingen:
- barnets alder, modenhet og utvikling
- hva slags informasjon barnet uttaler seg på bakgrunn av
- hvorvidt utsagn og atferd er i samsvar
- hvorvidt barnet synes å være trygg på å kunne si sin selvstendige mening
- hvorvidt barnets mening har vært stabil over tid
Viktige perspektiver
Barn vil ikke utfordre foreldrene sine
Det er grunnleggende for de fleste barn at de ikke vil utfordre foreldrene sine mer enn de tenker at relasjonen mellom dem tåler. Det er både vanlig og naturlig at barns uttalelser er påvirket av hensynet til foreldrenes behov og følelser. Vi skal ta barnets uttalelser på alvor, men samtidig være bevisst at barn ikke har et uavhengig perspektiv på foreldrenes konflikt.
Frykt for at foreldre kan bli lei seg
Barnet kan holde tilbake eller omskrive egne ønsker og behov av frykt for at en eller begge foreldre skal bli lei seg, skuffet, såret eller sinte. Barn kan frykte konsekvensene av å være åpne om negative erfaringer med foreldrene. Hvis barnet bekymrer seg for den ene forelderen, kan det uttale seg i favør av denne forelderen fordi det ønsker å ivareta og støtte den forelderen de oppfatter trenger det mest.
Ønske om å dempe konflikten
Barn som opplever at foreldrene er uenige eller i konflikt, vil kunne forsøke å dempe konflikten med det de sier, eller ved å la være å si noe. Det kan de gjøre ved å si noe de tror begge vil akseptere, eller la være å fortelle om ting som skjer i de to hjemmene.
Påvirket av andre
Særlig yngre barn har i begrenset grad utviklet evne til å reflektere og ta standpunkt på selvstendig grunnlag. Samtidig er de ikke så bevisst selv på at de er påvirket av andre og vil derfor oppfatte og presentere det som sin egen mening.
Opptatt av rettferdighet
Mange barn er opptatt av rettferdighet, likhet og normen om at en skal være like glad i begge foreldrene sine. Barn kan derfor komme til å underkommunisere egne ønsker og behov fordi de tenker at det bryter med prinsipper og normer for hva som er "riktig" og "vanlig".
Vanskelig å forestille seg ordningen
Særlig yngre barn har vansker med å forestille seg noe de ikke har erfart. De kan for eksempel si "jeg vil ha det sånn som det er nå" eller "like mye hos hver", fordi de ikke kan se for seg hvordan en annen ordning ville bli.
Kulturell bakgrunn
Kulturell bakgrunn kan påvirke hvordan barn uttrykker seg. Les mer om kultursesitivitet i samtale med barn og foreldre
Non-verbal formidling
Barnet både formidler og fortolker non-verbalt i samtalen. Dette vil også være viktig å formidle til foreldrene.
Hva kan du gjøre?
- Bruk tid på å snakke med foreldrene om punktene som er listet opp over
- Sørg for å selv være åpen, utforskende og nyansert i samtalen, både med foreldrene og med barnet.
- Hvis du får et inntrykk av at barnet har behov for noe mer eller noe annet enn det gir uttrykk for, kan du snakke med foreldrene om dette og sammen med dem forsøke å forstå hva barnet trenger.
- Tilby flere timer ved behov. Noen foreldre trenger tid på å åpne opp for en annen forståelse av barnet.
Flere timer fører ikke nødvendigvis til økt forståelse
Selv om foreldrene får tilbud om flere timer med mekling, veiledning og minikurs om foreldrekonflikt, er det ikke gitt at dette fører til en økt forståelse for barnets behov.
Barn kan oppleve at de har forsøkt å si ifra om hva som er viktig for dem, men at deres meninger og behov ikke blir forstått eller anerkjent av en eller begge foreldre. I noen tilfeller kan det utgjøre en så stor belastning for barnet at du bør melde bekymring til barnevernet. Det kan også være aktuelt å anbefale foreldrene å ta saken videre for domstolen.
Dette kan du drøfte med kollegaer. Hvis foreldrene samtykker til det, kan barnet få tilbud om oppfølging og støttesamtaler med den hensikt å styrke barnets resiliens og gode mestringsstrategier.