Innledning
Fattigdom og levekårsutfordringer er komplekse problemstillinger som ofte handler om mer enn inntektssituasjonen i familien. Utfordringene har ikke kun én årsaksforklaring, og ansvar for løsninger og tiltak fordeler seg over flere fagområder, sektorer og tjenester. Derfor er det nødvendig med en bred og helhetlig tilnærming til fattigdomstematikken. En helhetlig og systematisk tilnærming med godt samarbeid mellom tjenester kan på sikt bidra til å lette på konsekvensene fattigdom har for utsatte barn og unge.
Denne veilederen er et verktøy som ansatte i kommuner og frivillig sektor kan ta i bruk i sitt arbeid for barn og unge som lever i fattige familier. Veilederen fungerer som et oppslagsverk for å finne fram til informasjon og videre veiledning på relevante områder. Her inngår beskrivelser av:
- Hvordan kartlegge behov for tiltak
- Henvisninger til veiledning om hvordan tiltak kan forankres i planarbeid
- Henvisninger til veiledning om medvirkning
- Henvisninger til veiledning om samarbeid på tvers av tjenester
- Informasjon og råd for samarbeid mellom kommune og frivillig sektor
Alle barn har egne rettigheter og behov som skal være et grunnleggende hensyn i saker som angår dem. Barnets beste er en rettighet som fremkommer av Barnekonvensjonens art. 3 og 12, Grunnloven § 104 og flere av velferdstjenestelovene. For å gjøre en god vurdering, er det viktig at barn blir hørt og får medvirke i saker som angår dem selv. Veilederen inkluderer en egen seksjon med henvisninger til verktøy om hvordan barn og unge kan ta del i utviklingen av eget lokalsamfunn.
Kunnskap om utfordringer og tilgjengelige virkemidler kan bidra til å lette på negative konsekvenser barn, unge og deres familier opplever som et resultat av å leve i fattigdom. Bidragene som inngår i veilederen, legger sammen til rette for at kommuner finner fram til og tar i bruk verktøy som fremmer gode oppvekstsvilkår for barn og unge fra alle sosiale lag. Veiledning, informasjon, lover og eksempler som her beskrives, kan brukes som bakgrunn for videre utvikling av lokale tiltak mot fattigdom i barnefamilier.
Lovparagrafene beskrevet under kan benyttes som begrunnelse for forankring og utvikling av enkelte tiltak mot fattigdom i barnefamilier. Listen er ikke uttømmende.
- Barnekonvensjonen er en internasjonal avtale om barns rettigheter.
- Grunnloven § 104 sikrer barns krav på respekt for sitt menneskeverd.
- Barneloven gir regler om foreldreskap, foreldreansvar, samvær og underholdsplikt. Lovens kapittel 8 omhandler foreldrenes forsørgerplikt, og hvordan forsørgertilskuddet skal fastsettes og reguleres til barnet er blitt 18 år.
- Barnevernloven har til formål å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid, og å bidra til at barn og unge sikres trygge oppvekstsvilkår.
- Plan- og bygningsloven har blant annet til formål å sikre barn og unges oppvekstsvilkår og interesser gjennom aktiv medvirkning. Loven pålegger kommunene å legge til rette for medvirkning fra grupper som krever spesiell tilrettelegging, og at grupper som ikke kan delta direkte, skal ha mulighet til å gi sine innspill på andre måter.
- Folkehelseloven, særlig § 1, 4 og 5, handler om å skape gode oppvekstsvilkår for barn og unge ved å jobbe med å utjevne sosiale helseforskjeller.
- Sosialtjenesteloven har til formål å bedre levekårene for vanskeligstilte, og bidra til sosial og økonomisk trygghet.
- Opplæringsloven sikrer at alle barn og unge skal kunne utvikle kunnskap, gode ferdigheter og holdninger for å mestre livet, og å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet.
- FNs konvensjon om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) forplikter norske myndigheter til å fremme, verne om og sikre menneskerettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne.
- Forskrift om foreldrebetaling i barnehager legger føringer for maksimalgrenser og moderasjonsordninger for betaling av barnehageplasser.