Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Ungdomsråd - ein rettleiar

Ungdomsråd - ein rettleiar

Utarbeidet av: Bufdir

Publisert:

Denne rettleiaren (veilederen) skal hjelpe deg med arbeidet i ungdomsråd. Her finn du både formelle bestemmelser og nyttige tips for å lukkast best mogleg.

Utarbeidd i samarbeid med Kommunalt- og moderniseringsdepartementet og Barne- og familiedepartementet.

Ungdomsråd skal vere ungdomen sitt talerøyr overfor politikarar og beslutningstakarar, og skal ha ei rådgivande rolle for kommunen og fylkeskommunen.

Rådet skal representere interessene til ungdommen i kommunen eller fylket og har rett til å uttale seg i alle saker som gjeld ungdom. Ungdomsråd kan også ta opp eigne saker.

Medlemmene i rådet blir valde for inntil to år om gongen. Dette går fram av kommuneloven.

Gi råd til kommunen/fylkeskommunen

Ungdomsråd skal gi råd til kommunen eller fylkeskommunen slik at kommunestyret eller fylkestinget har eit betre grunnlag for avgjerdslene sine, ifølgje kommunelova.

Rådet har rett til å kome med synet sitt på ei sak, det er ikkje ei plikt. Det er opp til rådet å vurdere om det skal gi ei fråsegn. Rådet kan dermed avgjere kva saker dei vel å kome med innspel til.

Uttale seg på vegner av ungdom

Ungdomsrådsmedlemene er folkevalde, det vil seie at dei er valde for å representere ungdom i sin kommune eller fylket sitt. Ungdomsråd skal representere og uttaler seg vegner av alle ungdomar. Ungdomsråd bør derfor sørgje for å ha god kontakt med ulike grupper av ungdom, og skape møteplassar der ungdomsråd kan få innspel frå ungdomane dei representerer.

Kommunestyret og fylkestinget kan gi medlemmer av ungdomsråd lov til å delta (møte- og talerett) i andre folkevalde organ, for eksempel i kommunestyret eller fylkestinget (forskrift om medvirkningsordninger § 2). Dersom det er ei konkret sak som rådet gjerne vil ta opp i eit møte med kommunestyret, kan dei be om å få taletid, men det er opp til kommunestyret å avgjere om dei skal få denne moglegheita.

Ungdomsrådet skal sikre ein brei, open og tilgjengeleg medverknad frå ungdom i kommunen eller fylket.

Med brei medverknad meinest blant anna at

  • rådet skal kunne uttale seg om mange ulike saker i kommunen eller fylkeskommunen
  • rådet kan uttale seg om alle saker som gjeld ungdom
  • dei som blir valde som medlemmer til rådene, bør ha ulik alder og erfaringsbakgrunn 

Med open og tilgjengeleg medverknad meinest at

  • kommunen eller fylkeskommunen må sikre at rådene mottek alle relevante saker kor rådene kan avgi fråsegn
  • rådet kan også ta opp saker på eige initiativ
  • møta i rådene skal vere opne og tilgjengelege for einkvar som ønsker å vere til stades
  • fråsegnene til rådet skal vere offentlege

Video: Ungdomsråd og medvirkning

Ungdomsrådet skal gi råd til kommunen eller fylkeskommunen. Dette betyr ikkje at kommunestyret eller fylkeskommunen alltid må gjere slik ungdom vil, men at dei skal vite kva ungdomsrådet meiner før dei tek ei avgjerd.

Kommunestyret og fylkestinget kan gi rådet myndigheit til å fordele bevilgninger. Det betyr at kommunestyret eller fylkestinget gir rådet i oppgåve å bestemme korleis dei skal bruke pengar, for eksempel kva arrangement eller organisasjonar som skal få støtte. Dette blir kalla delegert vedtakskompetanse.

Ungdomsrådet har rett til å uttale seg i alle saker som gjeld ungdom i kommunen eller fylket. Det kan vere mange ulike saker, for eksempel

  • kultur- og fritidstilbod
  • skolesaker
  • helsetilbod
  • samferdsel og kollektivtilbod
  • miljøsaker
  • kommunens årsbudsjett og økonomiplan
  • arealplanlegging
  • kommuneplanar

Dersom kommunen eller fylkeskommunen er i tvil om ei sak bør takast opp i ungdomsrådet, bør dei spørje ungdomsråd om dei ønsker å uttale seg i saka.

Kommunestyret og og fylkestinget skal sikre at ungdomsrådet høyrest så tidleg i prosessen at dei har moglegheit til å påverke avgjerdene som skal takast. Fråsegnene frå rådet skal følge saksdokumenta til det kommunale og fylkeskommunale organet som avgjer saka endeleg.

Kommunane har, ifølgje plan- og bygningsloven, eit særleg ansvar for å sikre aktiv medverknad i planlegging frå grupper som krev spesiell tilrettelegging, f.eks. barn og unge. Det gir rådene ein heimel til å til å medverke i planlegging. Rettleiaren for medverknad i planlegging omtaler prinsipp og har gode eksempel for korleis medverknad i kommunale og regionale planprosessar kan skje.

Ungdomsrådet skal sette seg inn i saker som angår ungdom i kommunen eller fylket og behandle sakene i møta sine. I tillegg til dette kan medlemmene av ungdomsråd for eksempel 

  • bli invitert til å halde innlegg eller talar i ulike samanhengar
  • arrangere samlingar for ungdom i kommunen/fylkte
  • prøve å påverke politikarane ved å fremje synet sitt i mediet eller andre stader

 

Fordi ungdom under 18 år ikkje har stemmerett eller sjølv kan stille til val, har dei få moglegheiter til å seie meininga si og påverke politiske avgjerder. Det er berre ungdom sjølv som veit kva ungdom meiner om ulike saker. Det er derfor viktig at ungdom ikkje blir representert gjennom andre, men snakkar for seg sjølv. Derfor har vi ungdomsråd.

Artikkel 12 i barnekonvensjonen seier: "Barnet har rett til å seie meininga si i alt som vedkjem det og barnet sine meiningar skal tillegges vekt". Ungdomsråd er ein måte å gi ungdom moglegheit til å seie meininga si om saker som skal avgjerast av kommunestyret eller fylkestinget.

  • Inkludering i demokratiet: Å få lov til å seie meininga si, og bli teke på alvor, er viktig for alle. At ungdom får medverke og vere med å påverke samfunnet kan bidra til å skape tillit til samfunnet sine institusjonar og bygge opp under ei demokratisk forståing.
  • Betre tenester for ungdom: For at kommunen og fylkeskommunen skal utvikle gode og tenester og tilbod, er det viktig å lytte til ungdom. At ungdom deltek og seier meininga si, bidrar til kommunen og fylkeskommunen får kunnskap om behovet til ungdommen og ønske. Dermed kan kommunen komme fram til betre og meir treffsikre tenester for gruppa.

I ungdomsrådet må ansvarsområda fordelast, slik at de får gjort mest mogeleg. Når du tek på deg ei ny oppgåve eller rolle, kan det vere lurt å snakke med resten av rådet om kva du skal gjere. Da kan alle seie litt om kva dei forventar av deg.

Eit nyvalt leiarteam (rollane som leiar og nestleiar) bør snakke saman om kva dei treng og kva dei forventar frå kvarandre. Det er viktig å seie ifra i god tid dersom du ikkje rekkjer å utføre det som var avtalt. Det er alltid nokon som kan hjelpe til!

Kva er eit ungdomsråd?

Her er nokre tips til korleis du kan gjere ein god jobb i ungdomsrådet:

  • Ta plass og gi plass. Alle skal få si meininga si.
  • Ingen idéar er dårlege!
  • Ikkje glem at du er vald inn i rådet for å vere ei stemme for ungdom i kommunen.
  • Sjå gjennom sakslista før møta. Er du usikker på kva du trur andre ungdommar i bydelen meiner, kan du f.eks. spørje i klassen din.
  • Ikkje dropp å seie noko fordi du synest det synest sjolvsagd. Dersom du er den einaste som har tenkt på det, men droppar å nemne det, kan gode idéar gå tapte.
  • Hugs at dei andre også er ungdommar. Ikkje uroe deg for om språket ditt ikkje er "vaksent" nok. Det viktigaste er at språket ditt er klart.
  • Les gjennom sakene før møtet og skriv kort kva du meiner om kvar av dei. På den måten blir møta meir effektive, og det blir enklare å ta ordet når du på førehand veit kva du skal seie.

Leiaren i ungdomsrådet planlegg og leiar møta og har ansvaret for at sakene blir følgde opp. Leiaren kan også ha oppgåva som ansiktet til ungdomsrådet utad.

Tips til deg som er leiar:

  • Planlegg møta saman med koordinatoren og nestleiaren. På den måten har du oversikt over sakene som skal behandlast.
  • Du har eit spesielt ansvar for at alle føler seg velkommen i rådet. Sett gjerne av tid til leikar og teambuilding undervegs i møta.
  • Pass på at alle medlemmene er trygge og tør å ta ordet. Ta særleg vare på dei som er stille under møta.
  • Det er viktig at møta fungerer slik at rådet får gjort oppgåvene sine. Si ifra dersom somme alltid kjem for seint eller bråkar på møta.
  • Dersom møta begynnar å spore av, kan du bestemme at de tek ein pause, eller vere strenge og komme tilbake til saka
  • Ha ei liste over kven som vil ha ordet. På den måten blir ingen forbigått.
  • Vant med å seie meininga di til nokre av dei andre har kome på banen.
  • Det kan lett bli til at dei andre seier seg einig med deg, sidan du er leiaren.
  • Prøv å bytte om på dei faste plassane innimellom. Ofte setter ein seg saman med den same så ein er trygg. Når du sit saman med og blir kjend med andre, hjelper det til eit godt samhald i rådet.

Eksempel på metodar for meiningsutveksling under møtet

  • Diskusjon/debatt: Alle som ønsker å seie noko rekkjer opp handa, og ventar på tur. Møteleiaren noterer kven som ønsker å seie noko, slik at ingen snikar i køen.
  • Runden: Alle seier kva dei meiner om saka etter tur. Det går også an å ha denne øvinga fleire gonger der ein utfordrar alle til å nemne eit nytt argument kvar gong.
  • Kaste ball: Den som har ballen (eller noko anna) er den som snakkar.
  • Diskusjon i mindre grupper: Del opp møtedeltakarane i mindre grupper der deltakarane først diskuterer seg imellom, og deretter presenterer kva dei har kome fram til for dei andre.
  • Post-it-lappar: Alle skriv ned tankane sine på post it-lappar, som ein presenterer for dei andre etterpå. Spesielt bra når ein idémyldrar.
  • Tankekart: Skriv ned eit ord eller omgrep i midten av eit ark. Deretter skal alle skrive ned ord som ein meiner hengar saman med ordet/omgrepet i midten av arket.
  • Spørsmål og svar: Alle skriv ned alle spørsmål dei har. Deretter blir spørsmåla lesne opp høgt. Resten av møtedeltakarane skal prøve å svare best mogeleg på spørsmåla.

Nestleiaren er den høgre handa til leiaren. Er leiaren borte, leier nestleiaren møtet. Dersom leiaren har for mykje å gjere, kan nestleiaren hjelpe til og overta nokre oppgåver.

Tips til deg som er nestleiar:

  • Ha god kontakt med leiaren om korleis det går med sakene. Spør om det er behov for assistanse. Det er ikkje alltid så lett å be om hjelp.
  • Planlegg møta saman med koordinatoren og leiaren. På den måten har du oversikt over sakene som skal behandlast.
  • Hald deg oppdatert om sakene. Pass på at du veit kva dei handlar om.
  • Dersom leiaren ikkje skulle dukke opp, er det oppgåva di å sørge for god behandling av sakene i rådet.

Ikkje grupper og utval i rådet: Etter den nye kommuneloven er det ikkje lov til å etablere ein eller fleire faste grupper med medlemmer av ungdomsråd for å behandle saker mellom rådsmøte.

Det er altså ikkje aktuelt å lage underutval eller arbeidsutval i ungdomsråd. Likevel kan de peke ut eitt eller fleire medlemmer som skal vere saksansvarlege.

Denne medlemmen får ansvaret for å sette seg ekstra godt inn i ei sak, og legge den fram for resten av rådet. Det kan ikkje vere dei same medlemmene som får denne oppgåva heile tida, den rolla må variere frå sak til sak.

Reglementet beskriv kva ungdomsrådet skal jobbe med og kva rådet har lov til å gjere. Reglementet til ungdomsråd er bestemt av kommunestyret.

Reglementet kan vere avgrensande på nokre område, men kan også gi ungdomsrådet moglegheit til å velje ein del ting sjølv. Det er ungdomsrådet sjølv som er ansvarlege for å halde seg innanfor reglementet.

Reglementet kan vere skrive på eit litt vanskeleg språk. Det kan vere lurt at de ved oppstart av ungdomsrådet kvart år tek ein gjennomgang av kva som står i reglementet. Dette vil gjere at alle medlemmene har same moglegheiter til å vite kva ungdomsråd kan og ikkje kan gjere.

Les meir om reglement i Oppstart og val av ungdomsråd.

Du som sit i ungdomsrådet er valt inn i rådet fordi du representerer ungdom i kommunen din. Du skal medverke til at synspunkta til ungdom kjem fram i sakene kommunen behandlar.

Derfor er det viktig at du snakkar med ungdom frå ulike miljø om sakene de jobbar med i ungdomsråd, og sørger for at flest mogeleg får vite om arbeidet de gjer.

Det er også viktig at det finst moglegheit for ungdom og andre innbyggarar å ta kontakt med ungdomsråd, slik at alle har ei reell moglegheit til å gi innspel.

Her er nokre forslag og tips til korleis du kan få kontakt med ungdommane du representerer.

Ungdomsrådet kan besøke skolar og informere om arbeidet og sitt samtidig hente inn meiningar og innspel. Hugs å alltid spørje læraren i den klassen de skal inn i på førehand. Dersom de vil inn i alle klassane på ein skole, snakk med rektor. Da kan kanskje alle lærarane bli informerte på førehand, slik at alle veit om at de kjem på besøk.

På ei ungdomshøyring blir alle ungdommar inviterte i kommunen til å uttale seg om eit spesifikt tema. Innspela kan enten brukast til å utforme saker og prioriterte arbeidsområde for ungdomsråd, eller vere grunnlaget for ein rapport til kommunen, som dei kan bruke i arbeidet sitt.

På ein ungdomskonferanse blir alle ungdommar i kommunen inviterte (eventuelt som representantar for skolar, organisasjonar og råd) til å foreslå, diskutere, å gi innspel på aktuelle saker.

Ungdommane på konferansen kan seie noko om kva dei ønsker at ungdomsrådet skal jobbe med det kommande året. Det finst mange ulike metodar for å gjennomføre ein ungdomskonferanse. Her er nokre eksempel:

Kafédialog

Kafédialog er ein idémyldringsmetode der målet er å få mange innspel på bordet på kort tid. Ein setter opp bord med kvart temaet sitt, f.eks. eit helsebord, eit utdanningsbord og eit miljøbord. Ein voksar er vert på kvart bord, og deltakarane kan velje kva bord dei vil sitte ved.

Bordet må vere dekt med papirduk eller noko anna ein kan skrive på så alle idéar kan noterast undervegs. Så startar kafédialogen. Den har berre to reglar:

  • Det er ikkje lov å komme med kritikk til hverandres idéar og innspel.
  • Alle idéar skal skrivast ned. Under diskusjonen held ein seg til temaet.

Målet er å komme med forslag til saker som høyrer inn under temaet. Ein kan gjennomføre ei avstemming for å prioritere nokre forslag som ungdomsråd skal jobbe vidare med.

Påverknadstorg

På eit påverknadstorg kan ein foreslå saker, jobbe saman for å spisse og jobbe vidare med sakene, og til slutt gjennomføre ei avstemming. Dei sakene som får flest røystar blir sakene ungdomsrådet skal jobbe vidare med.

Timen til klassen

Timen til klassen kan arrangerast som ei førebuing til påverknadstorget. De sender eit opplegg ut til skolane, som skal gjennomførast i kvar enkelt klasse. Målet er at klassen skal komme fram til saker som ungdomsrådet kan jobbe med. Førebu spørsmål som kan diskuterast eller jobbast med individuelt. Spørsmåla kan gjerne handle om opplevinga til ungdommen av kvardagen sin i kommunen.

Ungdomsrådet kan arrangere tema- og innspelsmøte når de jobbar med større saker.

På eit slikt møte er det viktig at saka blir presentert på ein måte som er lett å forstå. Dette kan gjerne dei som jobbar med saka i kommunen gjere. De i ungdomsrådet bør gi tydeleg beskjed om at presentasjonen må vere forståeleg for ungdom.

Etter presentasjonen kan de dele ulike oppgåver og spørsmål som gir ungdommane moglegheit for å diskutere og komme med forslag og meiningar om saka.

De kan opprette ein fysisk eller digital forslagskasse der ungdom i kommunen kan foreslå saker. Dette kan løysast som postkassar på skolane, ei e-postadresse, eller ved å opprette profilar på sosiale medium. Der kan de ta i bruk meiningsmålingar, forslagskasse og informere om sakene de har hatt oppe i rådet.

Korleis kan du gjere ein best mogeleg innsats i ungdomsrådet? Her får du ei rettleiing om korleis du kan arbeide i rådet.

Din viktigaste jobb i ungdomsrådet er å delta på rådsmøta for å seie meininga di. Du skal vere med å bestemme kva ungdomsråd skal meine i dei ulike sakene.

Kommuneloven bestemmer at ungdomsråd skal behandle saker og gjere vedtak i møte. Dette betyr at rådet ikkje kan behandle saker ved at leiaren ringar rundt til resten av medlemmene og høyrer om kva dei meiner. Rådet kan heller ikkje behandle saker ved å sende meldingar eller chatte saman.

Føremålet med eit rådsmøte er oftast å

  • bestemme kva ungdomsrådet meiner om ei sak som kommunen ønsker innspel på
  • bestemme kva ungdomsrådet meiner om ei sak som dykk sjølv ønsker å jobbe med
  • finne gode idéar og gode løysingar
  • oppdatere kvarandre på kva som skjer
  • lage felles planar for arbeidet framover
  • møtest og bli betre kjend

Det er leiaren for rådet som setter opp saksliste for kvart enkelt møte. Ifølgje kommuneloven skal innkalling til møtt sendast til medlemmene med rimeleg varsel. Det betyr at innkallinga skal sendast så tidleg at du har moglegheit til å møte på dette tidspunktet, eller at varamedlemmene blir varsla tidsnok til å møte. Medlemmene må bli varsla om møtetidspunktet så tidleg at dei får tid til å sette seg inn i sakene før møtet.

Kven er på møta i ungdomsråd?

Kommunestyret avgjer kor mange medlemmer ungdomsråd skal ha. For at ungdomsrådet skal kunne treffe eit vedtak, må minst halvparten av medlemmene ha vore til stades på møtt og røysta i den aktuelle saka.

Har du ikkje moglegheit til å vere på eitt av møta, må du melde frå i god tid til koordinatoren/sekretæren for ungdomsråd, slik at ein vararepresentant kan innkallast til å møte istadenfor deg. Vara betyr å vere i staden for ein annan når han/ho får forfall.

Kor ofte bør vi ha møte?

Du kan forvente å ha opptil ti møte i året. Det er lurt å ha møte så ofte at det ikkje blir for mykje dykk skal gjere på kvart møte, men ikkje så ofte at de har møte berre for å ha møte. Det er viktig at det ikkje går for lang tid mellom kvart møte, slik dykk ikkje gløymer kva de har gjort og bestemt tidlegare.

Rådet skal ha møte dersom enten rådet sjølv, kommunestyret eller fylkestinget vedtek det. Rådet skal også ha møte dersom leiaren av rådet meiner at det er nødvendig eller dersom minst ein tredel av medlemmene i rådet krev at rådet skal ha møtt, står det i kommunelova.

Rådet kan velje å sette opp ein møteplan for året, slik at tidspunktet for møtet er kjent i god tid i førevegen.

Møta er til for å diskutere sakene og bestemme seg for noko, ikkje gjere arbeidsoppgåver. Arbeidsoppgåver blir gjorde mellom møta, og det er viktig at du faktisk gjer det du har sagt ja til å gjere.

For å få til eit møte som er effektivt og nyttig, er det viktig at alle blir einig om korleis møta skal vere.

Dette bør gjerast gjennom å avklare forventingane så tidleg som mogeleg etter at nye medlemmer er valde inn i rådet. Under forventingsavklaringa bør alle seie noko om:

  • Mine forventingar til meg sjølv
  • Mine forventingar til dei andre i rådet
  • Kva eg trur dei andre forventar av meg

Les meir om forventningsavklaring under Rolleforståelse.

Ut frå desse forventingane bør rådet diskutere og bli einig om ein samarbeidsavtale som de skal følge. Det er viktig at alle er ansvarlege for å følge spelereglane i avtalen. Det er nokre forventingar som går igjen uansett kva slags møte de deltek i:

  • Vi er førebudde til møtt (har lese referat og sakspapira, og har notert meiningar på førehand)
  • Vi har respekt for kvarandre (kjem i tide, lèt andre snakke ferdig når dei har ordet)
  • Alle skal bli høyrt (lyttar til kvarandre, legg bort mobilen, er til stades på heile møtt)
  • Vi gir beskjed før det er for seint (om ein treng hjelp med noko, ikkje kan komme på møtt, ikkje får gjort det ein har sagt ja til å gjere)

For å få til eit godt møte er det også viktig at de som sit i rådet er trygge nok på kvarandre til å dele meiningane dykkar. Mest sannsynleg kjenner ikkje alle kvarandre frå før, så det kan vere lurt å ha noko sosialt i framkant eller etterkant av møta for å bli betre kjent. Det er også viktig at ein har nok mat og drikke slik de held konsentrasjonen gjennom heile møtet.

Ofte vil eit møte vere best dersom ikkje alle deltakarane alltid er einig om alt. Dersom ein startar ueinige, klarer ein å diskutere fleire sider av ei sak, og venteleg bestemme seg for noko som alle kan vere einig i til slutt.

Referat frå tidlegare møte i ungdomsrådet og sakslista for det kommande møtet hjelper deg til å komme godt førebudd til møtet i rådet.

Du bør starte med å lese referatet frå førre møte. Da får du ei oversikt over kva rådet jobba med sist gong dei var samla. Dette kan du få av koordinator dersom du ikkje allereie har fått det.

  • Les godt gjennom sakspapira til sakene som skal behandlast på møtet.
  • Noter undervegs dersom det er noko du synest er spesielt viktig i saka, og skriv ned meiningane dine.
  • Er det ord eller uttrykk du ikkje forstår når du les sakspapira, kan du spørje koordinator, slik du slepp å spørje om dette under møtet.
  • Du kan også stille spørsmål under møtet. Det ofte fleire som sit med same spørsmål.
  • Møta går mykje fortere dersom alle har lese sakspapira på førehand. I tillegg har mange kanskje gjort seg opp ei meining eller kome med argument på førehand, slik at diskusjonen og resultatet av saka blir enda betre.

Kom alltid tidsnok til møtet. Finn ut kor møtet skal vere på førehand, slik du ikkje går deg bort.

Det kan verke skummelt å leie sitt første møte, men sjå på det som ei moglegheit til å utfordre deg sjølv og til å lære noko nytt.

Det viktigaste ein møteleiar kan gjere er å vere godt førebudd. Det kan vere lurt å ha ein gjennomgang med koordinator før møtet startar. Kanskje de kan møtast ein halvtime før møtestart for å sjå gjennom sakene ein ekstra gong?

Møteleiaren skal få alle til å seie meininga si, sørge for at all sider ved ei sak blir behandla, og til slutt finne noko de kan bli einige om. Det finst fleire måtar å gjere møteleiinga på. Kva metode som passar best er avhengig av kor flinke dei andre i møtt er til å ta ordet utan å bli spurt direkte, og kva saka handlar om.

Eksempel på metodar for meiningsutveksling under møtet:

  • Diskusjon/debatt: Alle som ønsker å seie noko rekkjer opp handa, og ventar på turen sin. Møteleiaren noterer kven som ønsker å seie noko, slik at ingen snik i køen.
  • Runden: Alle seier kva dei meiner om saka etter tur. Det går også an å ta runden fleire gonger, der ein utfordrar alle til å nemne ein ny ting/eit nytt argument kvar gong.
  • Kaste ball: Den som har ballen (eller noko anna) er den som snakkar.
  • Diskusjon i mindre grupper: Del opp møtedeltakarane i mindre grupper der ein først diskuterer seg imellom, og deretter presenterer kva ein har kome fram til for dei andre.
  • Post-it-lappar: All skriv ned tankane sine på post-it-lappar, som ein presenterer for alle etterpå. Spesielt bra når ein idémyldrar.
  • Tankekart: Skriv ned eit ord eller omgrep i midten av eit ark. Deretter skal alle skrive ned ord som ein meiner heng saman med ordet/omgrep i midten av arket.
  • Spørsmål og svar: Alle skriv ned alle spørsmål dei har. Deretter les ein desse høgt. Resten av møtedeltakarane skal prøve å svare på spørsmåla på best mogeleg måte.

Ofte kjem nokre med gode idéar som ein ikkje har tid til å diskutere på det møtet. Derfor er det viktig å skrive ned dei goda idéane, og be koordinator sette det opp til neste møte. Det gjer også at diskusjonen ikkje endar opp med å handle om noko anna enn det saka eigentleg dreier seg om. Kanskje den som kom med idéen har lyst til å førebu ein presentasjon av saka til neste møte?

Etter diskusjonen i ungdomsrådet må de gjere eit vedtak. Det er bestemte reglar som må følgast.

Dersom alle er einige om kva de meiner i ei konkret sak, kan møteleiar formulere eit forslag til vedtak som det blir stemt over. Dersom det er usemje i rådet må møteleiar eller ein rådsmedlem formulere eitt eller fleire forslag til vedtak. Koordinator kan vere med å hjelpe med formuleringa av vedtaket. Vedtaket må vere beskrivande nok til at personar som ikkje har vore på møtt forstår kva ungdomsråd har bestemt seg for, slik at det ikkje er mogeleg å tolke den feilen.

Reglar om vedtak og avstemmingar (kommuneloven § 11-9):

  • For at ungdomsråd skal kunne vedta noko, må minst halvparten av medlemmene vere til stades når de diskuterer og stemmer i den aktuelle saka.
  • Det må stemmast over alle forslaga til vedtak.
  • Det forslaget til vedtak som får flest stemmer, blir det vedtaket som blir vedtaket til ungdomsrådet i saka.
  • Dersom det er same antall stemmer for eller mot eit forslag, vil møteleiaren sin stemme vere avgjerande.

Når de er ferdig med avstemminga skal det som er vedteke skrivast inn i møteboka (kommuneloven § 11-4).

Dette må med i møtereferatet:

  • Tid og stad for møtet
  • Kven som møtte og kven som var fråverande
  • Kva saker som blei behandla
  • Kva vedtak som blei gjorde og avstemmingsresultatet

Reglane for korleis ungdomsråd skal stemme kan stå i reglementet deres.

Etter kommuneloven skal vedtak i ungdomsråd skje med vanleg fleirtal. Da må voteringstema i den enkelte saka vere klare, slik at det kan stemmast ja eller nei. Røystinga skjer ved handsopprekking. Røystinga skal vere open, og det er etter kommuneloven ikkje høve til å halde skriftleg votering.

Dersom ungdomsråd er heilt einig i saka og ikkje har nokre kommentarar, er det lurt å skrive ned akkurat dette i svaret som rådet sender til kommunen. Det er fint for kommunen å få stadfesting på at ungdomsråd er einig. I andre saker kan det hende at rådet ønsker endringar i saka, eller at rådet er heilt ueinig i at saka skal bli vedteken i kommunestyret. Da er det viktig at rådet noterer ned dei argumenta som blir brukte i møtet og at dette blir sendt inn. Kanskje har rådet nokre gode argument som andre ikkje har tenkt på tidlegare. Dersom det er ei spesielt viktig sak, kan ungdomsråd be om å få eit møte med ordføraren eller andre i kommunen for å presentere argumenta sine - i tillegg til å sende desse inn skriftleg.

Når møtet er ferdig er det kanskje arbeidsoppgåver du har sagt ja til å gjere til neste rådsmøte. Noter deg oppgåvene, og dato for neste møte.

Referatet skal sendast ut til alle i rådet, både hovudrepresentantar og varamedlemmer, slik at dei som var på møtt kan sjekke at det som står i referatet stemmer med det de faktisk blei einige om på møtt. Ser du nokre feil må du ta kontakt med koordinator slik dei kan rette opp i referatet og sende ut ny versjon

Her finn du ei oversikt over kva rettar og pliktar du har som medlem av ungdomsrådet. Snakk med koordinatoren dersom du er i tvil om noko!

Rådsmedlemmer har krav på betaling (godtgjering) for arbeidet sitt, bestemmer kommuneloven § 8-4. Det er kommunestyret eller fylkestinget som fastsetter kor mykje godtgjering du har krav på.

Medlemmer i rådet har krav på å få betalt for reiser i samband med arbeidet i ungdomsråd (skyss-, kost- og overnattingsgodtgjering etter kommuneloven § 8-3 første ledd). Kommunestyret eller fylkestinget bestemmer godtgjeringa.

Dersom du har utgifter som følgje av vervet, har du krav på erstatning opp til eit visst beløp per dag, ifølgje kommuneloven § 8-3 andre ledd. Kommunestyret eller fylkestinget bestemmer beløpet.

Dersom du tapar inntekter på grunn av vervet, har du krav på erstatning opp til eit visst beløp per dag (kommuneloven § 8-3 tredje ledd). Dette blir fastsette av kommunestyret eller fylkestinget.

Elever i vidaregåande skole kan krevje at inntil ti skoledagar dokumenterte fråvær per skoleår ikkje skal førast på vitnemålet, er det bestemt i forskriften til opplæringsloven. Verv, hjelpearbeid eller arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå kan telje som dokumenterte fråvær. Gyldig dokumentasjon er ei erklæring eller stadfesting frå ein organisasjon, for eksempel politiske organisasjonar, hjelpeorganisasjonar eller idrettsorganisasjonar.

Elever i ungdomsskolen har møteplikt til alle timar. Dette tyder at foreldre må søke om permisjon dersom eleven skal vere borte frå skolen av andre grunnar enn sjukdom. Reglene om fråvær i grunnskolen står i forskrift til opplæringsloven, men kommunen og skolen kan ha reglar for korleis permisjonssøknader skal behandlast.

I følge forskrifta kan eleven (foreldre) krevje at årsaka til fråværet blir ført på eit vedlegg til vitnemålet. Dette gjeld berre når eleven har lagt fram dokumentasjon på årsaka til fråværet. 

Medlemmer av rådet har plikt til å delta i møta til rådet dersom dei ikkje har gyldig forfall (kommuneloven § 8-1 første ledd).

Dersom du for eksempel er sjuk, vil det vere ein gyldig forfallsgrunn. Eit anna eksempel kan vere at du er bortreist.

Dersom du ikkje kan komme på eit møte, må du gi beskjed om dette til enten koordinatoren for rådet eller til administrasjonen i kommunen så raskt som mogeleg.

Medlemmer i rådet som er til stades i møtt har plikt til å stemme når ei sak blir teken opp til avstemming, står det i kommuneloven § 8-1 andre ledd. Det er tilgjenge til å stemme blankt ved val.

Møte i kommunestyret eller fylkestinget

Kommunestyret og fylkestinget kan gi medlemmer av ungdomsråd lov til å delta (møte- og talerett) i andre folkevalde organ, for eksempel i kommunestyret eller fylkestinget (forskrift om medvirkningsordninger § 2).

Dersom det er ei konkret sak som rådet gjerne vil ta opp i eit møte med kommunestyret, kan dei be om å få taletid, men det er opp til kommunestyret å avgjere om dei skal få denne moglegheita.

Som nytt medlem av ungdomsrådet bør du få tilstrekkeleg opplæring, sjølv om kommuneloven og forskrifta om medverknadsordningsordningar ikkje har avgjerder som gir rådet rett til ei bestemt opplæring.

Kommunane kan ha ulike opplegg for opplæring til nye folkevalde. Koordinator for ungdomsrådet vil kunne gi rådsmedlemmene noko opplæring.

Ta kontakt med kommunen for å få informasjon om kva opplæring din kommune har planlagt. KS tilbyr opplæring for folkevalde i kommunane i tida etter kommune- og fylkestingsvalet.

Det beste de kan gjere for å påverke ei sak, er å involvere dykk så tidleg som mogeleg i saksgangen.

Moglegheita for å kunne påverke blir mindre dess lengre saka har vore til behandling. Under kan de sjå ei tidslinje for ei sak; frå den oppstår til den blir vedteken i kommunestyret, og når du har best moglegheit til å påverke.

(Illustrasjon inn her)

Saka oppstår: Gode moglegheiter til å påverke. De bør sette av tid til å halde dykk oppdaterte på kva for nokre saker som skal opp til behandling. Dersom de er tidleg ute med å finne saker som de vil påverke, bør de involvere dykk så fort som mogeleg. Sidan det er tidleg i prosessen, kan de freiste å påverke gjennom å kontakte politikarar direkte. De kan også klargjere saka gjennom lesarbrev eller andre aktivitetar, og gjennom dette påverke vinklinga saka får i mediebildet.

Saka blir send på høgring: Gode moglegheiter til å påverke. Her har de moglegheiter for å komme med innspel og si meininga dykkar om ei sak. De kan både gi skriftlege og munnlege høyringssvar. I tillegg kan ein framleis kontakte politikarar direkte.

Saka blir behandla i komité: Framleis somme moglegheiter til å påverke. Når saka blir behandla i komitéen, har dykk moglegheit til å påverke ved at representantar for ungdomsrådet kan få møte komitéen. Da kan de legge fram ein bodskap.

Saka blir behandla i kommunestyret: Når saka blir behandla i kommunestyret, fattast det vedtaket, og det er svært lite sannsynleg å kunne påverke saka.

Saka er vedteken: Når kommunestyret har fatta vedtak er det ikkje lenger moglegheit å påverke saka. Sjekk om de har fått gjennomslag, og informér dei involverte i prosessen om vedtaket. Arranger ei feiring dersom de har fått gjennomslag, og gi merksemd til politikarar som har støtta saka dykkar. Dette kan gi velvilje i andre saker

Eit breitt nettverk kan vere nyttig av fleire grunnar. For det første vil de ha større moglegheit til å påverke dersom de kan vise at de er mange som står på same side i ei sak. I tillegg kan ein utveksle erfaringar og strategiar. Eit slikt nettverk opnar også for moglegheiter til å samarbeide om aksjonar og arrangement. Det kan for eksempel vere lurt å alliere seg med organisasjonar, ungdomsparti eller politikarar som er einige med dykk. Dersom de finn nokre gode samarbeidspartnarar, er det lurt å oppretthalde kontakt med dei, slik at de kan samarbeide meir i framtida.

Lobbyverksemd dreier seg om å påverke avgjerdstakarar ved direkte kontakt. Uttrykket stammar frå ordet "lobby", inngangshallen i det britiske parlamentet, der ein kunne møte politikarane.

Lobbyisme skjer først og fremst ved møte og annan kontakt med enkeltpolitikarar eller andre avgjerdstakarar. Før du begynner å lobbe, er det nokre ting du bør tenke på i førevegen. Første bør du finne ut kven de ønsker å påverke. For å finne ut av dette kan du sjekke om dei ulike partia har noko i partiprogram sine om den aktuelle saka, eller om det har vore fatta vedtak om saka tidlegare, og kva dei ulike partia stemte for. Finn du ikkje ut av kva partiet meiner i partiprogrammet, kan de også kontakte ein politikar direkte gjennom å sende mail eller ringe dei.

Etter å ha funnet ut av dette kan ein sortere partia i tre kategoriar:

  • Dei som er imot saka
  • Dei som er usikre (eller som ikkje har nokon politikk på området)
  • Dei som støttar saka

Det er dei som er usikre som hovudsaklege vil vere målgruppa for lobbyverksemda di.

Det kan vere vanskeleg å overtyde dei som er imot saka, men det er likevel verdt å sette seg inn i kvifor dei er ueinige med deg. Det kan også vere lurt å samarbeide med dei som er einige med deg. Dei kan hjelpe deg med den viktigaste delen: Å overtyde dei som er usikre. Du kan bruke dei som støttespelarar for å vise at de er fleire som stiller seg bak saka. Dei kan også hjelpe med gode argument for å overtale dei som sit på gjerdet.

For å overtyde andre må du ha gode argument. Derfor er det viktig at du førebur deg godt før eit møte med politikarar, slik at du kan fremje saka di på ein overbevisande måte.

Dersom du skal halde eit innlegg, er det ein fordel å ha eit manus eller ein stikkordliste med deg, slik at du ikkje gløymer viktige argument i innlegget ditt. Det er vanskeleg å hugse alt utanåt.

Ta også med eit skriv på maks. én side som du kan gi dei. Her summerer du kort det du skal seie under møtet, presenterer relevante faktum og argumenta dine for saka.

Det kan hende at de blir inviterte til arrangement eller samlingar for å presentere kven ungdomsråd er, kva de gjer og kva de meiner. Det er lurt å gripe slike moglegheiter, for å synleggjere rolla dykkar som ungdomsråd. I tillegg kan eit fysisk møte med nokre frå ungdomsrådet gjere det lettare for dei de snakkar til å hugse på rådet når det kjem til saker som er aktuelle for dykk. Slike presentasjonar gir også moglegheiter til nettverks- og relasjonsbygging.

For å halde ei god innleiing eller tale, er det viktig at du førebur deg godt. Det er ein god idé å skrive eit manus, som du kan øve på førehand, enten for deg sjølv, eller framfor andre. Dette gjer at du lærer deg innhaldet ditt i talen mykje betre, og du vil legge merke til at du hugsar meir og meir utanåt dess meir du øver. Du kan også ha med dette manuset til sjølve talen, men prøve å vere så lausriven frå det som du kan. Dette gjer at du kan fokusere meir på å framføre talen på ein overbevisande måte. Ei god løysing er å ha med seg eit ark med stikkord frå talen din. Dette gjer at du kan vere sikker på at du kjem innom alle punkta i talen. Du slepp å bli ståande og lese talen direkte frå arket.

I behandlinga av politiske saker, blir ofte saker sende ut på høyring. Det vil seie at kommunen ber om synspunkt og opplysingar frå personar som vert rørte av saka, eller frå spesielt interesserte.

Slike høyringssvar kan vere både skriftlege og munnlege. De som ungdomsråd vil ofte vere både rørte, spesielt interesserte og ha mykje kunnskap om saker som handlar om ungdom. Ungdomsrådet bør sette av tid til å følge med på aktuelle saker og sende inn høyringssvar til desse. Det er lurt å sende inn høyringssvar sjølv om de berre støttar saka slik den ligg føre.

Ei høyring kan også vere eit møte kor ungdomsrådet og andre kan legge fram synspunkta sine til ei enkelt sak. På møtet deltek politikarane som skal behandle saka. Det pleier å vere ein representant frå kvart parti på slike møte, som kan stille deg spørsmål om det du har presentert.

For å få til ei høyring, må ein kontakte kommunen eller søke på nettsidene til kommunen. Her må du finne ut av kva komité som skal behandle den saka du ønsker å gi innspel til, og kontakte dei. Spør koordinator om kva komité saka skal behandlast i. Deretter førebur du eit kort innlegg som du skal presentere for komitéen.

Ein aksjon kan ha fleire formål. Én grunn til å aksjonere kan vere at ein vil skape merksemd rundt ei sak som kanskje ikkje har blitt dekt av mediet i stor nok grad, og ein ønsker å sette denne saka på dagsorden. At ein vil vise kva standpunkt ein har i ei sak som allereie er godt kjent, kan også vere ein grunn til å ha ein aksjon. Ein annan grunn kan vere at ein ønsker å synleggjere kven ein er, kva ein gjer og kva ein meiner.

Aksjonisme kan ha mange former, for eksempel

  • utdeling av flygeblad
  • plakatar
  • aksjoner på sosiale medium
  • fakkeltog
  • rollespel på gata
  • underskriftskampanje
  • opphenging av banner
  • overrekking av noko med ein bodskap til politikarar

Samtidig er det viktig å alltid ha ein tydeleg bodskap bak aksjonen. Det nyttar ikkje å vere kreativt dersom forbipasserande ikkje forstår kva de prøver å fortelje med aksjonen dykkar.

Sjekk om du må søke løyve for å gjennomføre aksjonen, for eksempel politi eller grunneigar.

Eit lesarinnlegg er ein måte å få ut bodskapen din til mange menneske, og ikkje berre politikarane sjølv. Dette hjelper til å sette saka di på dagsordenen. Personar eller organisasjonar som er einige kan kontakte deg dersom dei ønsker å samarbeide om saka.

Før du skriv lesarinnlegget ditt bør du bestemme deg for to ting: Kven snakkar du til, og kva medium vil du sende lesarinnlegget ditt til? Er det ei bestemt gruppe du vil nå ut til? Deretter finn du ut av kva avis eller nettside som er mest passande for saka di. Dei fleste medium tek imot lesarinnlegg.

Det viktigaste i eit lesarinnlegg er å få fram meininga di om saka. Dersom det er ei sak som ikkje har fått mykje merksemd frå før, kan du sette av ein del av innleiinga til å forklare kva saka dreier seg om. Her presenterer du faktum, og korleis situasjonen er nå. Denne delen bør ikkje ta opp for mykje plass. Det viktigaste er det som kjem i resten av innlegget: Der skal du nemleg overtyde lesaren. Jobb mykje med argumenta dine, og tenk gjerne gjennom kva motargument som finst i saka. Klarer du å motbevise dei i innlegget ditt, kan du overtyde mange lesarar.

Du kan informere forbipasserande eller oppsøkande ved hjelp av ein stand. Dette kan vere ei generell beskriving av kva ungdomsråd er og kva de gjer, eller det kan ha fokus på én bestemt sak. Her er det viktig å få dei som går forbi til å ville høyre meir om kva du har å seie. Du kan gjerne øve inn ein spennande replikk på førehand, som fangar merksemda raskt. Dette kan for eksempel vere ei sjokkerande faktaopplysing om ei sak du jobbar for, eller det kan vere eit fengjande slagord som seier noko om kven de er.

Ein stand bør vere på ein stad der mange ferdast, og med så mange som mogeleg frå målgruppa. Dersom du vil at elevar skal sjå standen din, er det ikkje så lurt å ha den i ei gågate klokka 10 på ein tysdag. Det er lurt å tenke på at standen skal sjå fin ut, gjerne med dekorasjonar som viser kven som står bak den.

Eit smart triks for å bli sett og få besøk å ha ein gøyal aktivitet knytte til standen. For eksempel kan du ha eit lykkehjul, kor ein snurrar og vinn noko frå standen. Premiar kan for eksempel vere drops, frukt, osv. Det treng altså ikkje å vere store premiar, så lenge det får folk til å delta i ein aktivitet på standen. Etter at du har fått merksemda deira, kan du prøve å komme i samtale om det du vil snakke om.

Sjekk om du må søke løyve hos nokre for å sette opp standen din, for eksempel politi eller grunneigar.

For å få inn meiningar og innspel, kan de arrangere samlingar for alle ungdommar i kommunen dykkar.

Dette er ein nyttig metode for å sikre at innspelet til ungdommen blir høyrt, at de i rådet er oppdaterte på kva ungdommen meiner, og det krev lite av deltakarane.

Desse arrangementa kan også vere ei god moglegheit til å bli kjent med ungdommane du som medlem av rådet representerer. I tillegg får de vist dei kven de er og kva de gjer. Det kan også vere lurt å bruke litt tid på nettverksbygging under ei slik samling, sidan det kan vere mange engasjerte deltakarar.

Rolla som koordinator for eit ungdomsråd er mangfaldig. Her er ei oversikt over dei vanlegeaste rollane.

Ungdomsrådet skal ha tilstrekkeleg sekretariatshjelp. Kommunen kan velje å opprette ein koordinator for rådet.

Rolla som koordinator for eit ungdomsråd er mangfaldig. Først og fremst handlar det om å tilrettelegge for at ungdomsrådet kan gjere jobben sin på ein god måte. Det handlar både om den praktiske tilrettelegginga og om oppfølging av ungdomsrådet og medlemmene i rådet.

Få ungdommane til å meistre rolla

Som koordinator skal du legge til rette at ungdommane opplever meistring i rolla som ungdomsrådsmedlemmer. Du skal hjelpe til at ungdommane sjølv oppdagar løysingar.

Som koordinator er ein av dei viktigaste oppgåvene dine er å sørge for at ungdomsrådet ikkje blir "historielaust". Legg til rette for at det blir skrive gode referat og blir protokoll ført på eit forståeleg språk, og for at det er gode erfaringsutvekslingar og overlappingar frå råd til råd.

Det er viktig å avklare kva som blir forventa av deg som koordinator og kva oppgåver du har på vegner av ungdomsrådet. Du bør derfor ha eit mandat.

Oppgåvene til koordinatoren er ikkje detaljregulerte i kommuneloven eller forskrifta. Det er opp til den enkelte kommunen og fylkeskommunen å avklare konkret kva som skal vere rollane til koordinatoren og oppgåver. Her er dette nokre punkt som kan vere del av ei stillingsbeskriving for koordinator:

  • Ansvarleg for oppfølging og rettleiing av ungdomsrådet
  • Ansvarleg for dagleg drift av ungdomsrådet
  • Vere bindeledd mellom administrasjon, politikarar og ungdomsråd
  • Rapportere til kommunestyret/fylkestinget
  • Utvikle, omsette og iverksette prosjekt og tiltak i tråd med politiske vedtak som er vedteke av ungdomsrådet

Avklare oppgåver

Det er lurt å avklare kva slags oppgåver koordinatoren skal ha, både overfor ungdomsrådet og overfor politikarane. Eksempel på oppgåver for koordinator kan vere:

  • Velje ut saker som ungdomsrådet skal behandle
  • Budsjettansvar for ungdomsrådet
  • Kontakt med politisk leiing på vegner av ungdomsrådet

Ungdomsrådet svarer direkte til kommunestyret eller fylkestinget.Det er ikkje alltid naturleg for koordinator å ta opp saker i den vanlege administrative linja. Det er derfor ein fordel å gi koordinator myndigheit til å ta direkte kontakt med ordførar eller fylkesordførar på vegner av ungdomsrådet. Koordinator har da eit særskilt ansvar for å forvalte denne myndigheita på ein god måte, og å vere ryddig på kva saker som blir teke opp på vegner av ungdomsrådet og kva saker som gjeld koordinator sine andre arbeidsoppgåver.

Koordinator for ungdomsrådet er bindeleddet mellom ungdomsrådet og politikarane og administrasjonen.

Det er viktig at du som koordinator har ei god forståing av korleis dei politiske prosessane er. Koordinatoren må ha god kontakt med både ungdomsrådet, administrasjonen og politikarane.

Møte med politikarar

Dersom ungdomsrådet har ei konkret sak dei ønsker å ta opp, er det naturleg at koordinator hjelper til med å komme i kontakt med riktig saksbehandlar og avtalar møte mellom saksbehandlar og ungdomsråd. Det same gjeld møte med politikarar.

I somme tilfelle kan det også vere aktuelt å representere ungdomsrådet i møte eller i ulike arbeidsgrupper. Møte i offentleg forvalting er stort sett på dagtid, og da er det ikkje alltid det lèt seg gjere for ungdommane sjølv å delta. Da er det viktig at du har ei god forståing av kva ungdommane meiner om saka, og forhold seg til dei ungdommane har sagt.

Fange opp saker

Som tilsett i kommunen/fylkeskommunen har koordinatoren dagleg kontakt med andre tilsett, og kanskje også med politikarar. For at ungdomsråd skal ha moglegheit til å komme tidleg inn i arbeidet med aktuelle saker, må koordinatoren følge med på kva som rører seg i kommunen/fylkeskommunen, og halde kontakt med både politikarar og saksbehandlarar. Da kan ungdomsråd bli involvert i ein tidleg fase i saker som gjeld eller interesserer dei.

Du kan oppleve å komme i skvis mellom ønska og forventningane ungdomsrådet har til deg som tilsett koordinator.

Som tilsett i administrasjonen i ein kommune eller fylkeskommune skal ein forhalde seg til både administrativ og politisk leiing. Dette avheng av kva rolle ein har, utover å ha ansvar for ungdomsrådet, Eit døme på dette er at du er saksbehandlar for ei sak som ungdomsrådet har meiningar om, som kanskje går på tvers av innstillinga i saka.

Rollekonflikt?

Det kan vere vanskeleg å unngå slike rollekonfliktar. Det viktigaste er å ha eit medvite forhold til at slike situasjonar kan oppstå og å ha tenkt igjennom på førehand korleis dei best kan handterast. Av og til kan det vere nødvendig at saka blir overført til ein annan saksbehandlar. Det viktigaste er å vere open og ærleg med ungdomsrådet om rolla di i saka, og å skilje tydeleg mellom dei ulike rollene.

Det er meiningane til ungdommane, tankar og idéar som skal synleggjerast og løftast fram, ikkje koordinatoren sine meiningar.

Koordinator skal vere nøytral, og bør unngå å gå inn i diskusjonar saman med ungdommane. Dine eigne meiningar skal du halde utanfor. Det kan ofte vere ein hårfin balanse mellom å hjelpe med faktaopplysingar og informasjon og å komme med eigne meiningar.

Koordinator, ikkje sekretær 

Som koordinator er du meir enn ein sekretær: I tillegg til å sende ut innkallingar, skrive referat og halde kontakt med administrasjonen i kommunen, skal du følge opp rådet og sørge for at dei har den kunnskapen og informasjonen dei treng for å fungere best mogeleg.

Rettleier, ikkje rådgivar 

Du som er koordinator skal fungere som ein rettleier heller enn ein rådgivar. Du skal hjelpe ungdommane med å sette seg inn i saker og sørge for at dei kan ta informerte val, men ikkje fortelje dei kva som er best å gjere.

Ein god rettleiar

  • hjelper med relevant informasjon
  • gir tips om kor ungdomsråd kan få tak i det dei treng
  • stiller spørsmål som kan få fram fleire sider av ei sak
  • er med på å klargjere konsekvensar av val og vedtak
  • støttar leiaren i ungdomsråd og kan gripe inn dersom møte sklir ut

Open dialog

Koordinator bør ha ein god og open dialog med ungdomsrådet om eigen rolle. Ungdomsrådet bør få informasjon om kva rolla til koordinatoren er, og kva dei kan forvente av vedkommande. Rådet bør for eksempel få informasjon om at dei kan be om at koordinator forlèt møtet under ei bestemt sak. Dei må tørke å seie frå dersom koordinator er for delaktig i ei sak eller tek for stor plass i møtet.

Rolla til koordinatoren er meir enn å skrive sakspapir og referat frå møta. Koordinator skal vere ein rettleiar og hjelpande hand for alle rådsmedlemmene. Kor mykje hjelp rådet treng frå koordinatoren, må vurderast konkret i kvar kommune. Det kan vere forskjellar mellom store kommunar, kor rådet mottek ei stor mengd saker, og mindre kommunar kor det ikkje er like mange saker.

Avklare forventingar

For at samspelet mellom koordinatoren og ungdomsrådet skal fungere bra, er det viktig med forventingsavklaring og forventingsstyring. Så tidleg som mogeleg i kvart arbeidsår er det ein god idé at rådsmedlemmene og koordinatoren møtest for å fortelje kva dei forventar av seg sjølv, kva dei forventar av andre, og kva forventingar dei trur dei andre har. Da kan alle ta omsyn til dette, og unngå konfliktar og utfordringar. Det kan vere lurt å repetere denne øvinga også midt i arbeidsåret, for å minne om dei forventingane ein har til kvarandre. Dette må også gjerast ved supplering av rådsmedlemmer.

Saksopplysingar og vanskelege ord

Di hovudoppgåve under rådsmøta er å skrive referat og hjelpe leiar eller nestleiar i møteleiinga. Det er viktig at koordinatoren gir informasjon og klargjer ting som medlemmene er usikre på. Ofte kan det vere lurt å gi saksopplysingar og klargjere vanskelege ord/uttrykk, sjølv om ingen av medlemmene har spurt om dette. Det kan vere noko eitt eller fleire medlemmer ikkje forstår, men som dei ikkje tør å stille spørsmål om. Koordinator bør også stille seg disponibel for spørsmål i framkant, slik at medlemmer kan få oppklaringar når dei førebur seg til møtet.

Vere nøytral

Koordinator skal ikkje legge avgrensingar på engasjementet til rådsmedlemmene i debattar og vedtak. Det er viktig at politiske meiningar frå kommunestyret og dei personlege meiningane til koordinatoren ikkje blir førande på kva ungdomsråd meiner. Koordinator skal vere ein nøytral part, og må alltid vere kritisk til sin eigen habilitet.

Koordinatoren skal sørge for at ungdomsrådet jobbar ut ifra reglane i kommuneloven, forskrifta om medverknad og reglementet dei har fått frå kommunestyret.

Det er viktig å skape møteplassar mellom ungdomsråd og avgjerdstakarar.

Ungdomsrådet kan ikkje fungere etter intensjonen dersom dei opererer i eit vakuum. Derfor må rådet får moglegheit til å legge fram synspunkta sine og diskutere direkte med avgjerdstakarar.

Ungdomsråd til pynt?

I dei tilfella der ungdomsrådet mest er til pynt, og berre får merksemd når det gagnar politikarane, snakkar vi om ikkje-medverknad. Dette er ikkje medverknad på premissane til ungdommane, og det gir lita eller inga reell makt eller påverknad.

Viktig å lytte

Det krev at ein er villig til å lytte til innspela, vurdere dei å ta dei med inn i avgjerdsprosessane. I nokre samanhengar kan den beste forma for medverknad vere å ta avgjerdene saman med ungdommen.

Koordinator kan ha ei viktig rolle i å skape denne forståinga i administrasjonen og blant politikarane.

Rådet skal få tilstrekkeleg sekretariatshjelp. Oppgåvene til koordinatoren er likevel ikkje detaljregulerte i kommuneloven eller forskrifta. Den enkelte kommunen og fylkeskommunen må konkret avklare kva som skal vere rolla og oppgåvene til koordinatoren. Under følger eksempel på oppgåver som det kan vere formålstenleg at koordinatoren får ansvar for, sidan det vil kunne sikre at rådet får tilstrekkeleg sekretarietshjelp:

  • Praktisk tilrettelegging og førebuing av møta
  • Praktisk gjennomføring av møta
  • Førebu saksliste og saksdokument og sende ut innkalling
  • Føre referat frå rådsmøta (i protokoll/møtebok)
  • Sørge for at ungdomsrådet får nødvendig opplæring
  • Sørge for at ungdomsrådet får nødvendig oppfølging undervegs
  • Vere bindeledd mellom ungdomsråd og administrasjon/politikarar
  • Vere støttespelar og rettleier for medlemmene til ungdomsrådet

Her får du ei oversikt over korleis du som koordinator kan sikre at rådet får medverke i saker som angår ungdom.

Skaff oversikt og følgje med på politiske prosessar i kommunen

Som koordinator er ein av dei viktigaste oppgåvene dine å følge med på det som rører seg i kommunen. Forskrift om medverknadsordningar seier at det skal etablerast rutinar "som sikrar at rådene mottek sakene på eit så tidleg tidspunkt i saksbehandlinga at fråsegnene frå rådene har moglegheit til å påverke utfallet av saka." Ved å innføre gode rutinar for å følge med på aktuelle saker, kan du fungere som ei "vaktbikkje", og sørge for at alle relevante saker kjem innom ungdomsråd så tidleg som mogeleg.

Ver ein pådrivar for ungdomsmedverknad i kommunen

  • Skap ein kultur der kommunen sørger for at ungdomsråd får sakene dei skal ha
  • Meld frå dersom ei sak som angår ungdomsrådet, ikkje har vore innom rådet
  • Gjer det lett for politikarar og administrasjon å snakke i og med ungdomsrådet
  • Koordinatoren kan fungerer ein levande påminning" om ungdomsråd over kollegaer i kommunen
  • Fråsegnene til ungdomsrådet i aktuelle saker fører til at rådet blir meir synleg og kan føre til at kommunen hugsar på rådet neste gong ei sak skal på høyring
  • Søk om støtte frå Erasmus+, Aktiv Ungdom til å organisere eit ungdomspolitisk møte kor ungdom kan komme i dialog med beslutningstakarar.

Sørg for god kommunikasjon mellom ungdomsrådsmøta

Legg til rette for at ungdommane har arenaer for samarbeid og kontakt mellom møta. Det kan vere så enkelt som å opprette ein gruppesamtale på Messenger (ein føresetnad her er at alle er på sosiale medium), eller ein e-post-tråd der ungdommane f.eks. kan stille spørsmål til saker det jobbast med. Rådet skal behandle saker i møter, kontakt mellom rådsmedlemmene utanom møta kan dermed ikkje vere behandling og vedtak av saker for rådet.

Sørg også for at ungdommane, spesielt leier og nestleiar, er involvert i arbeidet med sakspapir. Dess betre kjennskap dei har til sakene frå før, dess meir sjølvstendige er dei på møta.

Hugs å jamleg ta ei forventingsavklaring med ungdommane der de kan diskuterer kva de ønsker og forventar av kvarandre (og av dykk sjølv). Dette kan f.eks. inngå som ei fast avslutning av kvart møte.

Koordinatoren kan ha ansvar for å kalle inn, sende påminningar, og sørge for den praktiske tilrettelegginga for rådsmøta.

Innkalle til møte

Møteinnkallinga skal sendast så tidleg at medlemmene har moglegheit til å møte på dette tidspunktet, og at varamedlemmene blir varsla tidsnok til å møte dersom ein medlem har forfall. Lag gjerne ein møteplan for eit halvår av gongen.

Her er noko av det du må gjere i samanheng med eit møte:

  • Bestille møterom
  • Sende innkalling med sakspapir
  • Bestille/lage møtemat
  • Skrive ut nødvendige sakspapir
  • Sende påminning til rådsmedlemmene
  • Skrive referat og sende ut dette til alle i etterkant av møtet

Koordinatoren skal sørge for at rådsmedlemmene har det dei treng slik at dei kan fokusere på det viktigaste: Gode diskusjonar og vedtak.

Koordinatoren kan også ha i oppgåve å sørge for at ungdomsrådsmedlemmer med spesielle behov får hjelp til å komme seg til og frå møtet. Kanskje har nokre av ungdomsrådsmedlemmene behov for særskilt tilrettelegging?

Det er også viktig at det blir sett av tilstrekkeleg tid til å behandle alle sakene på sakslista, slik at rådet får nok tid til gode diskusjonar på kvar sak.

Kven skal innkallast?

Kven som skal delta på møta er beskrive i kommuneloven og forskrifta om medverknadsordningar. Dette er også konkretisert i reglementet som kommunestyret har vedteke. I dei tilfella nokre rådsmedlemmer melder forfall til møtet, skal varamedlemmer innkallast i prioritert rekkjefølgje så fort som mogeleg. Somme ungdomsråd har varamedlemmer som møter fast på rådsmøta, uavhengig om det er forfall eller ikkje. Det vil vere lettare for desse å ha nok kjennskap til sakene og lettare ta over rolla for andre ved forfall. Hugs at varamedlemmene berre har stemmerett når det er forfall.

Førebu møteleiar

Det skal i utgangspunktet vere leiar av ungdomsrådet som leiar møta. Er leiaren fråverande, skal dette gjerast av nestleiar. Dersom verken leiar eller nestleiar er til stades, vel rådet ein møteleiar. For å hjelpe til at møta blir gjennomførde på best mogeleg måte, er det anbefalt at koordinator har eit førebuingsmøte med leiar/nestleiar der de går gjennom sakene og korleis de har tenkt å gjennomføre møtet i praksis. I praksis kan dette gjerast ved at leier/nestleiar møter opp ein halvtime før møtestart. Det er viktig at ein ikkje diskuterer sakenes politiske innhald under slike førebuingar.

Det er viktig at ungdommane veit kva som er formålet med møtet på førehand. Formålet kan variere frå gong til gong, men ofte vil det vere følgjande:

  • Bestemme kva ungdomsrådet meiner om ei sak som kommunen ønsker innspel på
  • Bestemme kva ungdomsrådet meiner om ei sak som rådet sjølv ønsker å jobbe med
  • Finne gode idéar og gode løysingar
  • Oppdatere kvarandre på kva som skjer
  • Lage felles planar for arbeidet fremove
  • Bli betre kjend og ha sosialt samvær

Koordinatoren kan hjelpe møteleiar med å finne ein eigna metode for meniningsutveksling til kvar enkelt sak.

Møteleiar skal sørge for at alle følger spelereglane som rådet har blitt einige om. Dette inneber blant anna å få alle i rådet til å lytte til den som har ordet, at alle kjem i tide, er godt førebudd, at diskusjonen blir halden sakleg og handlar om saka, og at alle får sagt det dei meiner. For ein ny møteleiar kan dette vere spesielt vanskeleg, og det er derfor lurt at koordinator hjelper i dette arbeidet slik at rådet fungerer bra.

Koordinatoren må sørge for at ungdomsrådet konkluderer i kvar sak, og fattar eit vedtak. Her vil det vere nødvendig å hjelpe i formulering av forslaga. Det er viktig at ungdommane kan vedta ei formulering på premissane deira. Korleis dette fungerer i praksis er konkretisert i rettleiinga til møteleiar, og kan også vere beskrive i reglementet frå kommunestyret.

Dei fleste sakene på rådsmøta vil vere saker som er sende frå kommunestyret eller andre til ungdomsrådet for behandling. Dess tidlegare i prosessen saka kjem til ungdomsrådet, dess større vil moglegheita til ungdommen til reell påverknad vere. Dette er ein kultur som koordinator må vere med å skape.

Sende ut saksliste og dokument

I framkant av møtet blir det sendt ut ei innkalling, som inneheld oversikt over dei sakene som skal behandlast på møtet. Det er bestemt i kommuneloven § 11-3. Innkallinga skal også innehalde dokumenta i sakene. Det er leiaren som lagar sakslista for kvart møte, men ei sak skal på sakslista dersom minst ein tredel av medlemmene i rådet krev det. Koordinatoren kan hjelpe leiaren med saksliste og innkallinga.

Rådet skal behandle saker og gjere vedtak i møter, ifølgje kommuneloven § 11-2 første ledd. Leiaren eller nestleiaren av rådet leier møtet. Dersom verken leiar eller nestleiar deltek på møtet, vel rådet ein annan møteleiar.

Møtet følger sakslista. Rådet kan fatte vedtak i saker som ikkje står på sakslista, dersom ikkje møteleiaren eller ein tredel av medlemmene som er på møtt motsetter seg det. Tilsvarande gjeld saker der saksdokumenta ikkje er sende ut saman med innkallinga. Rådet kan velje å fatte vedtak i slike saker, med mindre møteleiar eller ein tredel av dei møtande medlemmene motsetter seg det.

Minst halvparten til stades

For at rådet skal kunne "treffe vedtak", må minst halvparten av medlemmene ha vore til stades under forhandlingane og stemt i den aktuelle saka, slik kommuneloven § 11-9 bestemmer. Å treffe eit vedtak betyr å ta ei avgjerd, f.eks. at rådet avgjer kva rådet skal meine om ei sak som skal behandlast i kommunestyret.

Kommunestyret kan gi eit reglement med nærmare reglar for saksbehandlinga.

For saker som er sende til rådet frå kommunen, kan det vere lurt å be saksbehandlar (ein politikar eller saksbehandlar) vere med på møtet for å leggje fram saka. Da kan dei også svare på eventuelle spørsmål ungdommane har. For å få ein god diskusjon kan det vere lurt å be desse om å forlate møtt før diskusjonen startar, slik dei ikkje påverkar innspela frå medlemmene og vedtaket som blir fatta.

Forslag til saker

Medlemmer av ungdomsrådet eller ungdommar i kommunen har moglegheit til å sende inn forslag til saker til rådet. Det er naturleg at koordinator hjelper til med å lage eit saksdokument til ei sak som ein medlem/ungdom ønsker å sende inn til behandling.

Ofte kjem dei gode idéane på sjølve møtet. Da kan det vere greitt å ha ein "parkeringsplass" som ein skriv ned saker som ein ønsker å diskutere helt til slutt på møtet eller ta på neste møte. Dette vil gjere det lettare for rådet å halde seg til den saka dei faktisk skal diskutere.

Du som koordinator må du sørge for at alle medlemmene i ungdomsrådet slepp til med synspunkta og argumenta sine i den enkelte saka. Du bør også vurdere om ungdomsrådet har nok kompetanse om feltet eller saka rådet skal behandle. Har ungdomsrådet nok kjennskap til kva ungdom i kommunen meiner om saka?

Kor god tid ungdomsrådet har på å behandle ei sak, kan også vere avgjerande for kor godt vedtaket blir til slutt.

Eksempel på korleis eit ungdomsråd kan hente inn innspel:

  • Saksbehandlar og/eller politikar legg fram saka for rådet og svarer på klargjerande spørsmål
  • Invitere til eit innspelsmøte for ungdom
  • Intervjue eit tilfeldig utvalte ungdommar
  • Gjennomføre ei spørjeundersøking blant ungdom

Dersom ungdomsrådet gjer slike greip før vedtak i ei sak, bør dette også opplysast i svaret. Da viser ungdomsrådet at meiningane dykkar er godt forankra hos dei dei representerer, og vedtaket vil vere meir truverdig.

Les meir om måtar ungdomsråd kan hente inn innspel frå andre ungdommar.

I etterkant av møta i ungdomsrådet skal du som koordinator skrive referat og distribuere dette til rådsmedlemmene så fort som mogeleg. Rådsmedlemmene skal ha moglegheit til å komme med tilbakemeldingar på ting dei meiner er feil i sakene, slik at dette kan korrigerast når referatet blir godkjent ved neste rådsmøte.

Lage notat til saka

Har rådet behandla ei sak som skal vidare i ein komité eller på eit kommunestyremøte, må koordinator lage eit politisk notat som blir sendt til saksansvarleg. Det er forskriftsfesta at vedtaket til ungdomsrådet skal følge saka i heile saksgangen. Dette er noko du må følge opp, og peke på dersom dette ikkje blir følgt opp. Ungdomsrådet kan også be om å få legge fram innstillinga si munnleg i møta.

Bufdir anbefaler at du som koordinator held rådet løpande oppdatert på status i ei sak dei har kome med innspel på. Rådet har moglegheit til å be om møte- og talerett i kommunestyret når ei sak skal behandlast. Dette er spesielt viktig i saker som engasjerer rådsmedlemmene ekstra mykje. Det kan også vere spennande for ungdomsråd å vere til stades i salen når saker som dei har fremja eller uttalt seg om blir behandla; sjølv om ein ikkje får talerett i kommunestyremøte. Dette vil gi medlemmene innsikt i den politiske prosessen, og motivasjonen for vidare arbeid.

Informere om resultatet

Koordinatoren bør følge med og gi informasjon om resultatet til rådet. Når ei sak er endeleg behandla i kommunestyret, bør resultatet av saka delast med rådet. Det er ikkje eit krav i kommuneloven at kommunestyret skal gi ei tilbakemelding til rådet, men det vil vere fordelaktig for å styrke dialogen og kontakten mellom rådet og kommunen.

Rådsmedlemmene kan få informasjonen kontinuerleg eller på neste rådsmøte. Det er viktig at ungdommane opplever, og får informasjon om, at meiningane dykkar blir tekne med i prosessane, og at dei har reelle medverknadsmoglegheiter.

Har rådet bestemt at dei skal ha ein aktivitet, som f.eks. aksjon, er det i utgangspunktet ikkje koordinator sitt ansvar å følge opp at dette. Det kan derimot vere nødvendig at koordinator minner leiar og nestleiar om dette, og at desse følger opp rådsmedlemmene som har fått eit ansvarsområde og arbeidsoppgåver.

For at ungdommane i rådet skal kunne utføre oppgåva si som rådgivande organ for kommunen og fylkeskommunen, er det viktig at dei får god og tilpassa opplæring.

Ansvaret for opplæring og oppfølging er for mange koordinatorar ei viktig oppgåve.

Det er nødvendig at koordinator sikrar at alle rådsmedlemmene har tilstrekkeleg kunnskap og informasjon. Dette er spesielt viktig når det kjem nye medlemmer inn i rådet. Opplæring handlar ikkje berre om dei formelle reglane og korleis prosessane fungerer, men også om kva slags kultur ein ønsker i rådet. Opplæring av nye medlemmer er også ein fin måte for rådsmedlemmer å få repetert ein del ting.

For å engasjere dei ungdommane som har vore i ungdomsrådet nokre år, kan det vere smart å spørje om dei kan ta seg av noko av opplæringa.

Bygge eit godt lag

Det er viktig å sørge for at alle rådsmedlemmer blir trygge på kvarandre ved å bli betre kjent. Dette vil skape tillit og tryggleik, som er heilt nødvendig for å kunne ha gode diskusjonar under saksbehandlinga. Lagbyggingsaktivitetane bør utfordre, men ikkje vere skremmande for dei aller yngste rådsmedlemmene.

Forklare rolla til medlemmene i ungdomsråd

Rådsmedlemmene må få kjennskap til kva rolle dei har i rådet, og kva slags ansvar som følger med rolla. Koordinator bør nytte seg av rettleiinga for rådsmedlemmer, og vise korleis ungdommane sjølv her kan finne svar på nokre av dei spørsmåla dei har.

Det er viktig at ein har ei felles forventingsavklaring når det er nye rådsmedlemmer, slik at alle er einige om dei same forventingane.

Informere om ungdomsråd

For å kunne gjere ein god jobb som medlem av eit ungdomsråd, er det helt nødvendig å ha ei god forståing av kvifor det er viktig med eit ungdomsråd og kva ungdomsrådet kan og skal gjere. Dette gjeld også for møteverksemda. Alle som skal vere til stades på eit rådsmøte, må vite kva formålet med akkurat dette møtet er.

Koordinator bør ha ein kort gjennomgang kva ungdomsrådet har gjort tidlegare, men vere tydeleg på at det er det nåverande ungdomsrådet som vel korleis og kva dei vil jobbe med - innanfor reglementet som rådet har fått av kommunestyret. Bruk gjerne eksempel på saker ungdomsrådet tidlegare har fått gjennomslag for, og gå gjennom kvifor du meiner ungdomsrådet lykkast i desse sakene .

Korleis fungerer kommunen 

For at ungdomsrådet skal kunne gjere ein god jobb, er det viktig at medlemmene har kjennskap til organiseringa av kommunen (komitéar, utval og administrasjon), og korleis avgjerder blir tekne i kommunen.

Det kan også vere relevant for ungdomsrådet å kjenne til den politiske situasjonen i kommunen: Kva parti sit i kommunestyret med kor mange representantar, kven dei folkevalde er, og så vidare. Da kan ungdomsråd jobbe meir målretta med påverknadsarbeid i dei enkelte sakene.

Mange ungdommar har meir kjennskap til korleis systemet fungerer på statleg nivå. Derfor kan det vere lurt å samanlikne korleis kommunen fungerer med Stortinget og regjeringa.

Når ei sak blir behandla i ungdomsrådet bør det, som ein del av opplæringa, blir informert om kva komité som skal behandle saka før den blir send til kommunestyret. 

Løpande opplæring

Du kan ikkje forvente at medlemmene skal forstå alt ved første gjennomgang. Det tek tid å få eit overblikk over dei politiske systema og prosessane. Derfor er det viktig at koordinatoren er observant på om det er behov for fleire tiltak for å gi medlemmene nødvendige kompetanse. Det er også lurt å repetere ein del av den første opplæringa etter kvart i arbeidsåret.

Har ein klart å skape god tillit og dialog mellom koordinator og medlemmene, kan det vere lurt å spørje medlemmene sjølv kva dei ønsker meir opplæring i. Kanskje medlemmene ønsker å sette av ein halvtime på starten av kvart møte til kompetanseheving innan ulike tema, system og prosessar.

Sjå filmen Kommunens oppgaver på to minutter frå Kommunenes sentralforbund.

Her er ein enkel rettleier i fem steg som de kan bruke når de skal etablere eit ungdomsråd.

For at ungdomsrådet skal ha gjennomslagskraft, er det viktig med solid politisk forankring. Frå kommune- og fylkestingsvalet 2019 er kommunane og fylkeskommunane lovpålagde å ha eit ungdomsråd eller eit anna medverknadsorgan for ungdom. Dette gir ei politisk forankring på sentralt nivå.

Det er kommunestyret eller fylkestinget som bestemmer kor mange medlemmer ungdomsråd skal ha og som vel rådet.

Kommunane og fylkeskommunane skal utarbeide rammevilkåra for ungdomsråda lokalt og regionalt.

Kommunestyret eller fylkestinget kan gi ungdomsrådet delegert myndigheit til å løyve pengar. Det kan dreie seg om å

  • løyve eigne midlar til å gjennomføre eigne prosjekt
  • fordele søknadsbaserte midlar til prosjekt i kommunen/fylket

Om rådet sjølv får bestemme over eit budsjett, gir det både handlefridom og ansvar. Det hjelper til økt forståing for økonomiske prioriteringar i eit politisk system.

Den enkelte kommunen eller fylkeskommunen må avgjere kvar i administrasjonen dei skal plassere ansvaret for å følge opp rådet, altså sekretariatshjelpa. Det kan vere ein fordel at den som har ansvar for oppfølging av ungdomsrådet, koordinatoren, har ein sentral posisjon i administrasjonen. Da har vedkommande oversikt over det som skjer i kommunen, og kan hjelpe til at ungdomsrådet kjem tidleg inn i politiske avgjerdsprosessar.

Kommunen eller fylkeskommunen må sikre at aktuelle saker blir sende til ungdomsrådet. Dette skal gjerast i god tid, slik at ungdomsrådet har ei reell moglegheit til å påverke utfallet av saka.

Skal ein lykkast med eit velfungerande ungdomsråd, er det nødvendig å sette av tilstrekkelege ressursar til at medlemmene får den opplæringa, støtta og oppfølginga som blir kravde for at dei skal bli trygge i rollane sine. Ungdommane må få den informasjonen og hjelpa dei treng for å kunne vurdere og følge opp ulike saker.

Forskrifta til kommuneloven, om medverknadsordningar, seier at ungdomsrådet skal få tilstrekkeleg sekretariatshjelp (forskrift om medvirkningsordninger § 3). Kva det inneber, er det opp til den enkelte kommunen/fylkeskommune å vurdere.

Tilstrekkeleg sekretariatshjelp betyr at omfanget av og innhaldet i sekretariatshjelpa sikrar at rådet kan gjennomføre oppgåvene sine som ungdomsråd på ein god måte. Omfanget av hjelpa vil for eksempel kunne variere på grunn av talet saker rådet behandlar. I den første tida etter at rådet er valt, vil rådet i mange tilfelle kunne ha behov for meir hjelp enn etter noko tid når rådet har blitt meir kjent med oppgåvene sine.

Kommunestyret og fylkestinget skal fastsette eit reglement for ungdomsrådet (kommuneloven § 11-12). 

Reglementet skal innehalde

  • verkeområdet og vedtaksstyresmakta til rådet
  • tidsperioden rådet er oppretta for
  • eventuelle andre sentrale avgjerder om verksemda til rådet

Eksempel på kva reglementet kan innehalde:

  • Namnet på rådet og eventuell forkorting
  • Val og samansetting

Korleis skal medlemmene til ungdomsrådet veljast?

Det er kommunestyret/fylkestinget som vedtek samansettinga av ungdomsrådet:

  • Kor mange medlemmer og varamedlemmer rådet skal ha
  • Virkeperiode (inntil to år)
  • Alderssamansetting

Medlemmene kan ikkje ha fylt 19 år på valtidspunktet.

Rutinar for involvering

Kommunestyret og fylkestinget skal etablere rutinar som sikrar at råda mottek sakene på eit så tidleg tidspunkt i saksbehandlinga, at fråsegnene frå råda har moglegheit til å påverke utfallet av saka. Fråsegnene skal følge saksdokumenta til det kommunale eller fylkeskommunale organet som avgjer saka endeleg.

Myndigheit

  • Skal ungdomsrådet ha møte- og talerett i folkevalde organ?
  • Skal ungdomsrådet få delegert myndigheit til å løyve midlar?

Økonomi og administrasjon

  • Skal ungdomsrådet ha eit eig budsjett?
  • Omfanget av sekretariatshjelp
  • Eventuelt anna

Dersom kommunane har overførde oppgåvene som gjeld ungdom til eit bydelsutval (kommunedelsutvalg), kan det etablerast eit ungdomsråd i alle bydelane (kommunedelane). Bydelsutvalet varetek da rettane til kommunestyret og pliktar overfor råda. Det kan også veljast eit sentralt ungdomsråd.

Dersom kommunen har overførde oppgåvene som gjeld ungdom til eit bydelsutval/kommunedelsutvalg, men ikkje opprettar eit eige ungdomsråd for bydelen/kommunedelen, er det ungdomsrådet for kommunen som skal ha saker som blir behandla i bydels-/kommunedelsutvalget.

I større kommunar vil det vere ein klar fordel med eit ungdomsråd i kvar bydel/kommunedel og eit sentralt ungdomsråd i tillegg.

Rekruttering til ungdomsrådet varierer noko avhengig av om rådet er kommunalt eller fylkeskommunalt. Kommunale ungdomsråd rekrutterer gjerne medlemmer frå skolane, fritidsklubbar og frå lokale ungdomsorganisasjonar. Fylkeskommunale råd rekrutterer gjerne frå kommunane og frå regionale ungdomsorganisasjonar.

Det viktig at ungdommane får nødvendig informasjon om ungdomsrådet og om valprosessen i god tid. Informasjon bør omfatte

  • kva eit ungdomsråd er og rolla til rådet
  • forventingar og krav til rådsmedlemmene
  • rettane og moglegheitene til rådsmedlemmene
  • valprosessen
  • korleis ungdommane kan komme i kontakt med det sittande ungdomsrådet og koordinatoren for rådet

Det kan også vere lurt å oppmode til brei rekruttering, slik at medlemmene av ungdomsrådet representerer eit størst mogeleg mangfald av ungdom i kommunen eller fylket.

Involvering av ungdom

Det er kommunestyret eller fylkestinget som vel ungdomsrådet. Det er mogeleg å involvere ungdom i framkant av valet, slik at ungdommane sjølv kjem med foreslag til medlemmer til rådet. I så fall blir forslaget lagt fram som ei innstilling til kommunestyret/fylkestinget. Dette kan vere viktig for å auke legitimiteten til ungdomsrådet i kommunen.

Eksempel på måtar å involvere ungdom ved rekruttering til ungdomsrådet:

På ei ungdomshøyring blir ungdom frå kommunen eller fylkt invitert til å delta. Ungdommane som deltek får moglegheit til å stille til val som medlem til ungdomsrådet. 

Kandidatar som er aktuelle til å bli foreslått til ungdomsrådet blir intervjua av ein valkomité. Valkomitéen må ha klare retningslinjer for samansetting av rådet, og må legge fram ei innstilling som blir vedteken av deltakarane på ungdomshøyringa. Vedtaket frå høyringa blir deretter lagt fram som innstilling til kommunestyret/fylkestinget.

Kven kan inviterast til høyringa?

I ein kommune kan ein invitere representantar frå skolane, frå fritidsklubbane og frå ulike ungdomsorganisasjonar. I ein fylkeskommune kan ein invitere representantar frå kommunane, frå dei vidaregåande skolane og frå regionale ungdomsorganisasjonar.

I tillegg kan ein invitere ungdom utan tilknyting til ein skole, klubb eller organisasjon til å delta, såkalla frie/opne plassar.

Valet av kandidatar til ungdomsråd kan gjennomførast elektronisk. Kandidatane må i så fall meldast inn på førehand, og ein må ha ein plan for å innhente forslag til kandidatane.

Skolane, fritidsklubbane og organisasjonar som representerer ungdom, må få moglegheit til å komme med forslag til kandidatar. God informasjon om valet er viktig, slik at så mange ungdommar som mogeleg får med seg at dei kan stemme på kandidatar til ungdomsråd. Hugs omsynet til personvern ved elektronisk val.

Allmøte på skulen kan brukast til å finne kandidatar til kommunale ungdomsråd, men eignar seg kanskje best i små kommunar, særleg i kommunar som berre har éin ungdomsskule. Denne framgangsmåten avheng av at ein kan invitere ungdom frå andre skular og organisasjonar, slik at alle har likt høve til å delta.

På allmøtet kan det sitjande ungdomsrådet presentere seg og kva dei jobbar med, og invitere ungdommane til å stille til val. Aktuelle kandidatar kan presentere seg, og deretter blir det gjennomført skriftleg val. Resultatet av valet blir lagt fram som innstilling til kommunestyret som vel rådsmedlemmene.

Ungdomsråd kan ta kontakt med elevråda i kommunen eller fylket, som arrangerer val i klassane eller oppmodar kandidatar til å stille til val. Elevrådet kan organisere valet på ulike måtar. Det viktigaste er å sikre at alle får tilstrekkeleg informasjon, og at valet skjer på ein demokratisk måte. Etter valet meldar skolane inn forslaga sine til kandidatar som blir lagga fram som innstilling til kommunestyret.

Hugs at organisasjonar som representerer ungdom også har rett til å melde inn forslag til medlemmer i ungdomsråd, og at ein i så fall må velje kandidatar også frå organisasjonane før innstillinga blir laga fram.

Organisasjonar som representerer ungdom har rett til å melde inn forslag om medlemmer til ungdomsrådet. Derfor er det viktig at organisasjonane får informasjon om ungdomsrådet og korleis dei skal gå fram for å melde inn forslag.

Dersom ein arrangerer ei ungdomshøyring, kan organisasjonane inviterast med på denne. Kandidatane til organisasjonane kan stille til val på plassar som er reservert organisasjonane.

Kommunen eller fylkeskommunen bør ha eit opplegg for korleis dei skal velje ut medlemmer blant forslaga frå organisasjonane.

Utgangspunktet er at alle som er ungdom kan foreslåast som medlem av rådet.

Det er kommunestyret/fylkestinget som vel medlemmene til ungdomsrådet. Kommunestyret og fylkestinget tek utgangspunkt i dei personane som er foreslått gjennom rekrutteringsprosessen, men kan også velje andre personar. Kommunestyret/fylkestinget som formelt skal velje rådsmedlemmene, må tenke over samansettinga i rådet og kva ting dei må eller ikkje treng å ta omsyn til.

Utgangspunktet er at alle som er ungdom kan foreslåast som medlem av rådet.

Men både dei som foreslår medlemmer til ungdomsrådet og kommunestyret/fylkestinget som formelt skal velje rådsmedlemmene, må tenke over samansettinga i rådet og kva ting dei må eller ikkje treng å ta omsyn til.

Kommuneloven seier at personane som blir valde skal representerer ungdom i kommunen eller fylke, og dei kan ikkje ha fylt 19 år på valtidspunktet.

Som folkevald organ må ungdomsrådet også ta omsyn til kravet i kommuneloven om kjønnsbalanse. Begge kjønn skal vere representert med minimum 40 prosent dersom rådet skal bestå av fire medlemmer eller fleire. Dersom det berre er to eller tre medlemmer, skal begge kjønn vere representert. Dette kan det vere lurt å ta omsyn til allereie når ein sender ut informasjon/invitasjon.

Det er ikkje er krav om at ein må ha stemmerett for å bli vald til å sitte i rådet (kommuneloven § 7-2). 

Det er ikkje krav om å vere folkeregistrert som busett i kommunen eller i ein av kommunane i fylket for å sitte i ungdomsrådet. Dette inneber blant anna at ein person som bur i ein kommune, men går på vidaregåande skole i ein annan kommune, kan veljast til ungdomsråd i kommunen kor personen går på skole.

Ungdomsrådet bør vere breitt samansett og bestå av personar med ulik erfaring og bakgrunn. Eksempel på dette kan vere ungdom med funksjonsnedsettingar eller minoritetsbakgrunn. I tillegg bør ein ta omsyn til geografisk spreiing. Dette gjeld spesielt for fylkeskommunale ungdomsråd og kommunale ungdomsråd i store fylker/kommunar.

Det blir ikkje stilt krav om eit bestemt tal på medlemmer, men rådet må ha tilstrekkeleg mange medlemmer til at dei kan gjere dei oppgåvene dei har som rådgivande organ. Talet på medlemmer i rådet vil variere noko frå kommune til kommune, der små kommunar kanskje har færre medlemmer, mens større kommunar har fleire medlemmer i ungdomsråd. Det er kommunestyret eller fylkestinget som avgjer kor mange medlemmer rådet skal  ha.

Organisasjonane som fremjar forslag om medlemmer bør også foreslå kor mange medlemmer som er ønskeleg og kvifor.

Det er verken ein føresetnad eller noko i vegen for at medlemmer i ungdomsrådet er/har vore medlemmer av interesse- eller ungdomspolitiske organisasjonar eller politiske parti. Det er likevel viktig at personen representerer alle ungdommar i kommunen eller fylket og ikkje organisasjonen eller partiet.

Personar som allereie er folkevalde i ein kommune eller fylkeskommune, for eksempel medlemmer av kommunestyret, kan også veljast inn i ungdomsrådet. Det same gjeld personar som er tilsett i kommunen. I desse tilfella må ein likevel vere merksam på reglane om inhabilitet.

Personar som har vore valt som rådsmedlem tidlegare, kan veljast til å sitte i rådet på nytt igjen. Det er inga grense i kommuneloven for kor mange gonger ein medlem kan veljast så lenge ein ikkje har fylt 19 år på valtidspunktet.

Det er kommunestyret/fylkestinget som vel medlemmene til ungdomsrådet. Kommunestyret og fylkestinget tek utgangspunkt i dei personane som er foreslått gjennom rekrutteringsprosessen, men kan også velje andre personar.

Det nye rådet tre i funksjon så snart det er formelt valt av kommunestyret eller fylkestinget (kommuneloven § 7-1).

Ungdomsrådet konstituerer seg på første rådsmøte. Rådet vel sjølv leiar og nestleiar blant medlemmene til rådet gjennom avstemming. Utgangspunktet er at avstemminga skjer ved at medlemmene visar stemmeteikn, men dersom eit eller fleire medlemmer krev skriftleg avstemming, må avstemminga skje skriftleg (kommuneloven § 5-12).

For at ungdomsråd skal vêrar i stand til å gjere ein god jobb, er opplæring heilt avgjerande. Opplæringa av medlemmene i ungdomsråd bør skje så raskt som mogeleg. Det er fordi ungdomsråd berre har ein virkeperiode på inntil to år. Nokre medlemmer er berre vald for eitt år.

Rådet bør få informasjon og opplæring, slik at medlemmene blir i stand til å vareta oppgåva som rådsmedlem. Kommuneloven og forskrifta om medverknadsordningsordningar innehelte ikkje avgjerder som gir rådet rett til ei bestemt opplæring. Kva for ei opplæring rådet skal få, blir dermed avgjorde i den enkelte kommunen.

Det er ofte behov for å gjenta opplæringa, og dessutan å gjennomføre opplæringa når ungdomsråd har behov for det, gjerne i direkte samanheng med konkrete saker.

Informasjon om offentleg forvalting:

  • Innføring i det politiske systemet. Korleis heng ting saman, korleis blir ei politisk sak behandla, kven bestemmer kva?
  • Innføring i kommunens/fylkeskommunens saksområde. Kva saker kan ungdomsrådet ha direkte innverknad på?
  • Dei ulike forvaltingsnivåa. Kvar blir avgjerdene tekne som ikkje skjer i kommunen eller fylkeskommunen?

Rolla til ungdomsrådet:

  • Eit rådgivande organ. Kva inneber det?
  • Moglegheiter for påverknad
  • Møte med politikarar og administrasjon:
  • Faste møte
  • Møte ved behov
  • Møte- og talerett i folkevalde organ?

Forventingar og krav:

  • Korleis stille førebudd på møta
  • Følgje opp avtalte oppgåver
  • Representere på ein god måte – vere bevisst rolla si

Rettar:

  • Rett til fri frå skole/arbeid
  • Møtegodtgjersle
  • Reise- og kostdekning

Ungdomsrådet kan velje å arbeide etter ein plan som seier noko om kva arbeidsoppgåver rådet vil prioritere. Det er fint om det er mogeleg å involvere fleire ungdommar når ungdomsrådet skal lage ein slik plan. Da vil planen ha ei breiare forankring, og rådet kan arbeide målretta ut frå ønska til ungdommane i kommunen eller fylket.

Rådet kan hente innspel til ein slik plan for eksempel

  • på ei ungdomshøyring
  • via spørjeundersøkingar
  • ved å invitere elevråda på skolane og organisasjonar som representerer ungdom, til å komme med innspel

Det er ungdomsråd sjølv som lagar planen.

Det er lurt om ungdomsrådet rapporterer kva dei har fått gjennomførd av det som står i planen. Dette kan rådet gjere i den årlege årsmeldinga dei skal lage til kommunestyret eller fylkestinget. I tillegg bør rapporteringa gjerast tilgjengeleg for ungdommane i kommunen eller fylket.

Planen bør ta utgangspunkt i kva som er ansvarsområde til kommunen eller fylkeskommunen, slik at rådet har moglegheit til å påverke direkte. Planen kan også innehalde prioriteringar som ligg utanfor kommunens eller fylkeskommunens ansvarsområde. Da vil rolla til ungdomsrådet vere å lobbyere (drive påverknadsarbeid) overfor andre aktørar, som staten, organisasjonar eller private aktørar.

Planen bør vere så konkret som mogeleg, og det er lurt å ikkje ha for mange prioriteringar for kvar periode. Planen kan med fordel delast inn i tema eller fagområde som for eksempel helse, samferdsel, utdanning, kultur, fritid og næring.

Kommunar og fylkeskommunar har plikt til å opprette eldreråd, råd for personar med funksjonsnedsetting og ungdomsråd eller anna medverknadsorgan for ungdom. (Sjå kommuneloven § 5-2)

At råd for personar med funksjonsnedsetting, eldreråd og ungdomsråd nå blir forankra i kommuneloven, tyder at alle dei tre medverknadsordningane i framtida blir forankra på same måte. Målet er å forenkle regelverket for medverknad.

Medlemmene av desse råda blir rekna som folkevalde og har same rettar og pliktar som medlemmene av folkevalde organ.

Hovudregelen er at det skal opprettast separate råd for eldre og råd for personar med funksjonsnedsetting i alle kommunar og fylkeskommunar. Det følgjer av forskrifta om medverknadsordningar at kommunen eller fylkeskommunen kan opprette eitt felles råd for eldre og personar med funksjonsnedsetting dersom det ut i frå lokale forhold er nødvendig.

Moglegheita for felles råd er ein unntaksregel for dei tilfella kor det er nødvendig med felles råd, fordi det er vanskeleg å etablere separate råd ut frå lokale forhold. For eksempel i mindre kommunar kan det vere vanskeleg å finne tilstrekkeleg mengd medlemmer til å opprette to råd. Eldre og personar med funksjonsnedsettingar har ikkje alltid samanfallande interesser. Saksfeltet for eit felles råd kan bli stort. Hovudregelen er derfor separate råd. Organisasjonar for eldre og organisasjonar for personar med funksjonsnedsetting og etablerte råd for eldre og for personar med funksjonsnedsetting i kommunen eller fylket, skal høyrast før kommunestyret eller fylkestinget avgjer om det skal opprettast eitt felles råd.

  • Valperioden er den perioden medlemmene som er vald til rådet skal ha vervet som rådsmedlemmer. Valperioden for ungdomsråd er inntil to år (kommuneloven § 5-12).
  • Valperioden for rådet for personar med funksjonsnedsettingar på inntil fire år.
  • Det er inga grense i kommuneloven for kor mange gonger ein medlem kan veljast.

Det skal sikrast ein brei, open og tilgjengeleg medverknad frå eldre, personar med funksjonsnedsetting og ungdom.

Med brei medverknad meinest blant anna at råda skal kunne uttale seg om eit breitt spekter av saker i kommunen eller fylkeskommunen. Ungdomsråd kan uttale seg om alle saker som gjeld ungdom. Med brei medverknad meinest også at dei som blir valde som medlemmer til råda bør ha ulik alder og erfaringsbakgrunn.

Open og tilgjengeleg medverknad tyder at kommunen må sikre at råda mottek alle relevante saker kor råda kan kome med ei fråsegn. Råda kan også ta opp saker på eig initiativ. Møta i råda skal vêrar opne og tilgjengelæke for einkvar som ønsker å besøke møta. Fråsegnene til rådet skal vêrar offentlege.

Sjå forskriften for medverknadsordningar

Ungdomsråd har rett til å uttale seg i alle saker i kommunen som gjeld ungdom. Det er eit breitt spekter av saker, for eksempel kultur, skole, helse, samferdsel, kommunens årsbudsjett og økonomiplan, arealplanlegging, kommuneplanar.

Rådet har rett til å komme med synet sitt på ei sak, det er ikkje ei plikt. Det er opp til rådet å vurdere om det skal gi ei fråsegn. Rådet kan dermed avgjere kva saker dei vel å komme med innspel til.

Rådet har rett til å uttale seg i alle saker i kommunen eller fylkeskommunen som gjeld personar med nedsett funksjonsevne. Det er eit breitt spekter av saker, for eksempel kultur, skole, helse, samferdsel, kommunens årsbudsjett og økonomiplan, arealplanlegging, kommuneplanar.

Rådet har rett til å komme med synet sitt på ei sak, det er ikkje ei plikt. Det er opp til rådet å vurdere om det skal gi ei fråsegn. Rådet kan dermed avgjere kva saker dei vel å komme med innspel til.

Ein rådsmedlem som har vore med på å førebu eller gjere vedtak i ei sak som tilsett i kommunen eller fylkeskommunen, er inhabil til seinare å behandle den same saka i rådet. Dette gjeld ikkje ved behandling av årsbudsjett, økonomiplan, kommuneplan, regional planstrategi og regional plan i rådet. Føresegnene i forvaltingsloven om inhabilitet gjeld også, med dei særreglane som står i kommuneloven.

Sjå kommuneloven § 11-10

Råda har rett til å uttale seg i alle saker som gjeld ungdom eller personar med funksjonsnedsettingar. Slike saker skal kommunestyret, fylkestinget eller andre folkevalde organ legge fram for råda. Kommunestyret eller fylkestinget skal etablere rutinar som sikrar at råda mottek sakene på eit så tidleg tidspunkt i saksbehandlinga at fråsegnene frå råda har moglegheit til å påverke utfallet av saka.

Dersom rådet bestemmer seg for å komme med ei fråsegn til ei sak, er det eit krav at fråsegna skal følge saksdokumenta til det kommunale eller fylkeskommunale organet som avgjer saka endeleg.

Sjå forskriften om medverknadsordningar § 2

For at rådet skal kunne gjere eit vedtak, må minst halvparten av medlemmene ha vore til stades mens saka blir diskutert i rådet, og desse må ha vore med på avstemminga i den aktuelle saka. At rådet "treffer eit vedtak", tyder at rådet tek ei avgjerd. Det kan for eksempel vere at rådet bestemmer kva innspel det skal ha til ei sak som skal behandlast i kommunestyret.

Eit vedtak blir gjort med fleirtalet av stemmene. Stemma til møteleiaren er avgjerande dersom talet stemmer for og imot eit forslag er likt. Det er nokre mindre unntak.

Sjå kommuneloven § 11-9

Medlemmene i rådet har både rett og plikt til å delta i møta i rådet. At medlemmene har plikt til å møte, tyder at dei må komme på møta i rådet med mindre dei har gyldig forfall.

Medlemmene som er til stades i møtt, har plikt til å stemme når ei sak blir teken opp til avstemming.

Kommunestyret og fylkestinget kan gi medlemmer av rådet lov til å delta i andre folkevalde organ, for eksempel i kommunestyret eller fylkestinget (forskrift om medverknadsordningar § 2).

Råda er eit forvaltingsorgan, jamførl forvaltingsloven. Medlemmene av rådet har derfor teieplikt etter forvaltingsloven § 13.

Rådsmedlemmene har både møte- og talerett til møta i rådet. Medlemmer som er til stades i eit møte, har plikt til å stemme når ei sak blir teken opp til avstemming.

Dersom det er ei konkret sak som rådet gjerne vil ta opp i eit møte med kommunestyret, kan dei be om å få taletid, men det er opp til kommunestyret å avgjere om dei skal få denne moglegheita.

Sjå forskriften for medverknadsordningar § 2

Rådet er eit rådgivande organ som gir innspel og anbefalingar til kommunen i saker som gjeld personar med funksjonsnedsetting eller ungdom i kommunen/fylkeskommunen. Det er likevel opp til kommunen og fylkeskommunen å fatte vedtak i dei enkelte sakene. Anbefalingane til rådet i den konkrete saka vil da vere ein del av vedtaksgrunnlaget.

Kommunestyret og fylkestinget kan gi råda myndigheit til å fordele løyvingar. Dette tyder at kommunestyret kan velje å løyve eit beløp til rådet og gi rådet i oppgåve å fordele beløpet.

Sjå forskriften om medverknadsordningar § 2

Rådet skal ha tilstrekkeleg sekretariatshjelp. Kommunestyret eller fylkestinget avgjer korleis sekretariatshjelpa til rådet skal organiserast. Kommunen kan for eksempel tilsette ein eller fleire sekretærar som hjelper rådet. Det vil kunne vere behov for hjelp til ein rekke ulike oppgåver, for eksempel møteinnkalling, utforming av sakslister, bestilling av møterom, føring av møtereferat, utsending av fråsegnene og andre oppgåvene til rådene.

I mange tilfelle vil sekretæren vere bindeleddet mellom rådet og kommunen eller fylkeskommunen. Kommunen/fylkeskommunen har plikt til å sikre at den har rutinar som gjer at rådet mottek saker på eit så tidleg tidspunkt at fråsegnene til rådet har moglegheit til å påverke utfallet av saka. Kommunen/fylkeskommunen kan dermed velje å opprette rutinar som gjer at sakene blir sende til sekretæren til rådet som deretter har kontakt med rådet.

Sjå forskriften om medverknadsordningar § 3

Som følgje av endringar i kommunelova § 5-12 (sat i kraft 1. juli 2023), er det no opna for at råda kan opprette arbeidsutval med medlemmer som er vald blant medlemmene av rådet. Ved å ha arbeidsutval kan det bli lettare å fordele oppgåver og organisere seg slik at rådet vil kunne involvere seg i fleire saker eller gå djupare inn i ei sak. Det kan også bli enklare å handtere saker med kort frist.

Rådet kan sjølv bestemme kor mange medlemmer eit slikt arbeidsutval skal ha. Det vil også vere opp til rådet å bestemme kva for oppgåver eit arbeidsutval skal få. Arbeidsutvalet kan for eksempel gjennom delegering frå rådet få i oppgåve å gje rådgjevande fråsegn i visse sakstypar på vegne av rådet. Arbeidsutvalet kan også vere reine saksforberedande organ. Arbeidsutvalet kan likevel ikkje få delegert myndigheit til å fordele løyvingar, sjølv om rådet har fått slik myndigheit av kommunestyret etter forskrift om medverknadssordningar § 2.

Råda kan sjølv når som helst omorganisere eller leggje ned eit arbeidsutval.

Rådet har rett til å uttale seg før kommunestyret og fylkestinget setter ned eit sekretariat / utnemner ein sekretær, fastsetter saksbehandlingsreglane og vedtek budsjettet for rådet.

Sjå forskiften om medverknadsordningar § 3

Likestillings- og diskrimineringsloven gir personar med funksjonsnedsettingar eit heilskapleg vern mot diskriminering, og er eit viktig verkemiddel for å sikre inkludering av menneske med funksjonsnedsettingar i samfunnet. I følge loven er det forbode å diskriminere nokre på grunn av nedsett funksjonsevne. Dette inneber både direkte og indirekte diskriminering. Loven har også føresegner om tilrettelegging og universell utforming. Brott på tilrettelegging kan innebere diskriminering eller brott på loven.

Gå til likestillings- og diskrimineringsloven