Barnevernstjenesten skal snarest, og senest innen en uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser etter barnevernloven § 4-3. Dersom fristen på en uke ikke overholdes blir det fristbrudd.
Kilder
- Kommunenes halvårsrapportering
- Tjenestenes egne systemer
Hvorfor?
Dersom tjenesten bruker mer enn en uke på å gjennomgå meldingen vil det bli et fristbrudd. Dette er med andre ord et lovkrav, som må følges opp. Det vil være sentralt å kommentere fristbrudd i rapporteringen, imidlertid må det her avveies om det er relevant informasjon å inkludere i rapporten.
De fleste barnevernstjenestene opprettholder fristen for behandling av meldinger, og det vil da ikke alltid være nødvendig å rapportere på dette. Dersom det imidlertid er utfordringer med fristbrudd vil vi anbefale at dette kommenteres.
Dersom fristbrudd er en utfordring bør det redegjøres for årsaker til at det forekommer fristbrudd, og hva som gjøres for å redusere dem.