Filmen kan gjennomgås både med det enkelte barn og for ungdomsgruppen som helhet, for eksempel som en planlagt prosess i husmøter ved institusjonen. Vi anbefaler at materiellet gjennomgås tematisk, rettighet for rettighet eller at maksimum to rettigheter gjennomgås av gangen. Hver filmfrekvens avsluttes med spørsmål som åpner opp for refleksjoner rundt situasjonen som tas opp.
For å bruke filmens metodiske innretning på en god måte, anbefaler vi at det brukes god tid på spørsmålene som avslutter hver filmfrekvens. På denne måten vil også ungdommens egne erfaringer og synspunkter på hva som kunne vært gjort annerledes, komme frem. Dette vil kunne være bidrag til å øke barnets egenforståelse og gi ungdomsgruppen mulighet til å komme med alternative løsninger i dialog med hverandre og ansatte. En slik gjennomgang kan også bidra til å forebygge og hindre at negative utviklingsspiraler utvikler seg i ungdomsgruppen, og fremme en positiv institusjonskultur.
Institusjonen må alltid vurdere hvilke situasjoner/hendelser som er egnet for å tas opp i fellesskapet. Dette med henvisning til blant annet taushetsplikten, pedagogiske grunner og barnets/ungdomsgruppens modenhet og trygghet.
I barneverninstitusjoner og omsorgssentre bor det til en hver tid barn og unge med annen etnisk bakgrunn enn norsk. Noen av disse har ikke tilstrekkelige språkkunnskaper, og vil trenge tolk for å forstå og tilegne seg materialet. Institusjonen må foreta konkrete vurderinger av nødvendigheten for bruk av tolk. En flerkulturell tilnærming, også i bruk av dette materialet, krever en sensitiv tilnærming.
Den pedagogiske tilnærmingen skal være den samme som overfor alle barn som bor i barneverninstitusjon og omsorgssenter