Fylkesnemnda prøver lovligheten av barnevernstjenestens akuttvedtak. Vurderingen av tvangstiltakets lovlighet skal baseres på innholdet i vedtaket. Opplysningene i vedtaket må derfor være konkrete og omfattende nok til å vurdere om vilkårene i loven er oppfylt.
Fylkesnemnda må ha tilgang til de opplysningene som underbygger faren for at barnet blir vesentlig skadelidende ved å forbli i hjemmet.
Dersom Fylkesnemnda ikke har tilgang til relevante opplysninger, øker risikoen for at nemnda må oppheve akuttvedtaket og at barnet flyttes hjem til foreldrene.
Samhandling når akuttvurderingen baserer seg på taushetsbelagte opplysninger
Dersom barnevernstjenestens akuttvurdering i hovedsak er basert på opplysninger som er underlagt taushetsplikt fra politiet, må taushetsplikten for de opplysningene som er nødvendige for å underbygge akuttvedtaket oppheves før de kan brukes.
Politiet og barneverntjenesten har en felles målsetning om å ivareta barnets sikkerhet, og hindre at barnet blir utsatt for gjentatte overgrep. Det er derfor viktig at etatene samhandler med tanke på å finne en løsning som kan ivareta barnets omsorgssituasjon og politiets etterforskning på en tilfredsstillende måte.
Avklaringspunkter kan for eksempel være:
- Barnevernstjenestens vurdering av hvor akutt situasjonen er for barnet, inkludert hvilken risiko det er ved å vente med plasseringen
- Barnevernstjenestens vurdering av om barnet midlertidig kan ivaretas på annen måte
- Når det er planlagt tilrettelagt avhør og avhør av foreldrene
- Om politiet kan iverksette andre typer tiltak for å ivareta barnets sikkerhet, for eksempel pågripelse eller fremstilling for varetektsfengsling av den siktede