Utarbeidelse og formål
Bufdir har utarbeidet en veileder for barnevernstjenestens oppfølging når et barn bor i fosterhjem. Veilederen inneholder faglige anbefalinger om hvordan barnevernstjenesten kan følge opp barnet, foreldrene og fosterfamilien.
Formålet med veilederen er å skape et faglig og metodisk grunnlag for at barnevernstjenestens oppfølging gjennomføres helhetlig og systematisk.
Veilederen tar utgangspunkt i Kunnskapsmodellen «Barnets behov i sentrum». Gjennom en operasjonalisering av modellen for fosterhjemskonteksten, gis det veiledning til hvordan barnets behov kan ivaretas systematisk fra oppstart og underveis i et fosterhjemsopphold. Videre gis det veiledning om hvordan oppfølgingen av foreldrene og fosterforeldrene bør innrettes for å understøtte barnets behov og tiltakets formål.
Barnevernsloven og fosterhjemsforskriften stiller krav om at det skal utarbeides plan for barnets omsorgssituasjon og oppfølgingen av barnet og foreldrene, samt plan for oppfølging av fosterfamilien. Denne veilederen gir faglige anbefalinger om hva planene bør inneholde og hvordan de kan brukes for å skape systematikk og sammenheng i oppfølgingen.
Veilederen er utarbeidet primært med utgangspunkt i saker som gjelder omsorgsovertakelser, men den er relevant også når fosterhjem benyttes som hjelpetiltak. Barnevernstjenestens oppfølgingsansvar gjelder uavhengig av grunnlaget for at barnet flytter inn i fosterhjem, men årsaken til plasseringen og formålet med plasseringen, har betydning for hvordan oppfølgingsarbeidet må innrettes i den enkelte saken.
Den primære målgruppen for veilederen er kontaktpersoner i de kommunale barnevernstjenestene som jobber med oppfølging av barn, foreldre og fosterfamilier.
Veilederen kan også være relevant for barnevernstjenestens ledelse i arbeidet med å sikre rutiner og internkontroll for forsvarlighet og kvalitet i oppfølgingen som barnevernstjenesten utfører, og for statsforvalter i tilsynsarbeidet overfor kommunene på fosterhjemsområdet.
Veilederen vil også kunne benyttes til å gi barn, foreldre og fosterforeldre, forståelse og kunnskap om barnevernstjenestens ansvar og oppgaver i oppfølgingen.
Kategorien «veiledere» favner produkter som kan være ulike i både formål, prosess, metode og resultat.
Veiledere er ikke bindende for noen målgrupper, men er et pedagogisk virkemiddel som har til hensikt å informere, heve kompetanse eller bevisstgjøre offentlige tjenester, bestemte målgrupper eller befolkningen generelt.
Formålet med denne veilederen er å skape et praktisk anvendbart verktøy som skal veilede barnevernstjenestene på hvordan oppfølgingsansvaret kan gjennomføres forsvarlig med utgangspunkt i barnets behov, og systematisk fra oppstart til avslutning av et fosterhjemsopphold.
Veilederen er utarbeidet av en prosjektgruppe i Bufdir/Bufetat. I arbeidet er det innhentet innspill fra et utvalg av kommuner, 2 statsforvaltere, Landsforeningen for barnevernsbarn, Organisasjon for barnevernsforeldre og Norsk fosterhjemsforening.
I veilederen er Kunnskapsmodellen «Barnets behov i sentrum» operasjonalisert særskilt for en fosterhjemskontekst med det formål å skape en praktisk og handlingsrettet tilnærming for barnevernstjenestens oppfølgingsansvar.
Kunnskapsmodellen bygger på Urie Bronfennbrenners sosialøkologiske modell og perspektiver på barnet som peker på sammenhengen og samspillet mellom barn, foreldre og deres omgivelser. Det overordnete formålet, er å gi et helhetlig kunnskapsgrunnlag for å kunne vurdere barnets behov.
Rammeverket for modellen har sitt utspring i det britiske utviklingsarbeidet «The framework for the assessment of children in need and their Families» og ble implementert i England i 2000.
Hensikten, slik rammeverket ble utviklet i England, var å strukturere sakskompleksiteten som omgir barn og familier med behov for tiltak fra barnevernet. Dette har siden blitt videreutviklet og implementert i en rekke land. Blant disse landene er Danmark og Sverige, som har videreutviklet og tilpasset rammeverket i henhold til sine respektive lokale forhold.
Det norske rammeverket, Kunnskapsmodellen «Barnets behov i sentrum» er utviklet og tilpasset norsk barnevernskontekst.
Utviklingen av den engelske modellen i de skandinaviske landene er gjort på bakgrunn av et noenlunde sammenfallende utfordringsbilde, med behov for å løfte kvaliteten i de sosialfaglige vurderingene, øke barn og foreldres mulighet til medvirkning og mer ensartet saksbehandling.
Kunnskapsgrunnlaget som modellen bygger på, utgjør hovedvekten av kunnskapsgrunnlaget i anbefalingene. Kildegrunnlaget for veiledningen om behovsområdene i Kunnskapsmodellen er oppgitt i referanser på hvert enkelt behovsområde. Se bfk.bufdir.no
Ask, H. & Kjeldsen, A. (2015). Samtaler med barn (Rapport 2015: 4). Folkehelseinstituttet.https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2015/samtaler-med-barn--rapport-20154-pdf.pdf
Backe-Hansen, E., Kjelsaas, I., Bruvoll, A., Ellingsen, D., Westberg, N. B., & Guldvik, M. K. (2019). Oppfølging av fosterhjem og fosterbarn (MENON-PUBLIKASJON NR. 112/2019). Menon Economics. https://www.menon.no/wp-content/uploads/2019-112-DEL-A-Oppf%C3%B8lging-av-fosterhjem-og-fosterbarn.pdf
Barne- og familiedepartementet. (2003). FNs konvensjon om barnets rettigheter. Vedtatt av De forente nasjoner 20. november 1989. Ratifisert av Norge 8. januar 1991. Revidert oversettelse mars 2003 med tilleggsprotokoller. Regjeringen. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bfd/bro/2004/0004/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf
Barne- og familiedepartementet. (2023, 18. februar). Høring av to forskrifter til ny barnevernslov. Regjeringen. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-av-forskrifter-til-ny-barnevernslov/id2947613/?expand=horingsnotater
Barnevernsloven (2021). Lov om barnevern (LOV-2021-06-18-97). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-97
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). (2016). Samarbeid mellom skole og barnevern. En veileder (14/2016). https://www.statsforvalteren.no/contentassets/8ed4cc16f95047e1ba0d8d0d535ace18/samarbeid_mellom_skole_og_barnevern_en_veileder_2016.pdf
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). (2021, 9. mai). Faglige anbefalinger om økonomiske rammer for fosterhjem. Bufdir. https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/fosterhjemsstrategi___bufdirs_arbeid_med_tiltakene_i_regjeringens_fosterhjemsstrategi_2021_2025__et_trygt_hjem_for_alle/
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). (2021, 12. mai). Barnevernsforeldre: Oppfølging av foreldre med barn i fosterhjem og barnevernsinstitusjon. Bufdir. https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/barnevernsforeldre_oppfolging_av_foreldre_med_barn_i_fosterhjem_og_barnevernsinstitusjon/
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). (2023). Rundskriv for barnevernstjenestens Saksbehandling (Saksbehandlingsrundskrivet) (03/2023). Bufdir.https://min.rettsdata.no/webfiler/rundskriv/Saksbehandlingsrundskrivet_15.%20juni%202023.pdf
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). (u.å-a). Kjærlighet gir trygge barn. Bufdir. https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/baby/du-og-barnet/kjarlighet-gir-trygge-barn/
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). (u.å-b). Hvilken informasjon bør fosterhjemmet få når et barn skal flytte i fosterhjem? En sjekkliste for barneverntjenesten. https://www.bufdir.no/siteassets/fagstotte-barnevern-og-oppvekst/fosterhjem/sjekkliste-for-barnevernstjenesten.pdf
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). (u. å-c). Tverrfaglig helsekartlegging. Bufdir. https://www.bufdir.no/prosjekter/tverrfaglig-helsekartlegging/
Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat). (2013). Oppfølging av skole og opplæring for barn og unge som bor i fosterhjem, institusjon og omsorgssenter. En veileder. (BUF00095) https://bestill.bufdir.no/userfiles/products/214/skoleveileder_2013_lav.pdf
Falch-Eriksen, A. (2018). Stabilitet i fosterhjem: Internasjonal forskning om barnets behov for trygghet og forutsigbarhet (Rapport nr. 4/18). Velferdsforskningsinstituttet
NOVA og Høgskolen i Oslo og Akershus. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/3496/Nettutgave-NOVA-Rapport-4-2018-Desember-2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Falch-Eriksen, A., Aamodt, H. & Sætre, J. (2022). Verktøyet «Barnets profil». Evaluering av ny praksis som kartlegger barn som trenger fosterhjem (NOVA-rapport nr. 4/22).
Velferdsforskningsinstituttet NOVA, OsloMet – storbyuniversitetet. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3012669/NOVA-Rapport-4-2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Forskrift om fosterhjem. (2023). Forskrift om fosterhjem (FOR-2023-10-13-1632). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2023-10-13-1632
Forskrift om barns medvirkning i barnevernet. (2023). Forskrift om barns medvirkning i barnevernet (FOR-2023-10-12-1631). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2023-10-12-1631
Gerdts-Andresen, T., Eide, K., Krane, V. & Kvello, Ø. (2022a). Fosterhjemsplassering i familie og nære nettverk - En oppsummering av hovedtrekkene i forskningslitteraturen. Flyttinger i regi av barnevernet. Delrapport 1 (Skriftserien nr 99 2022). Universitetet i Sørøst-Norge. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3011626/2022_99_Gerdts_Andresen.pdf?sequence=3
Gerdts-Andresen, T., Eide, K., Krane, V. & Kvello, Ø. (2022b). Tilbakeføring til foreldrehjemmet etter en plassering i fosterhjem eller institusjon: En oppsummering av hovedtrekkene i forskningslitteraturen. Flyttinger i regi av barnevernet. Delrapport 2 (Skriftserien nr 100
2022). Universitetet i Sørøst-Norge. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3013453/2022_100_Gerdts_Andresen.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Helsetilsynet. (2022). Barneverntjenestens oppfølging av barn i fosterhjem. Veileder for landsomfattende tilsyn 2022-2023 (Internserien 3/2022). https://www.helsetilsynet.no/publikasjoner/internserien/2022/barneverntjenestens-oppfolging-av-barn-i-fosterhjem.-veileder-for-landsomfattende-tilsyn-2022-2023/#
HR 2020-661-S: Kjennelse i sak.nr. 00-0000001SIV-HRET. https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2020/mars-2020/hr-2020-661-s.pdf
Kojan, B. H. & Storhaug, A. S. (Red.). (2021). Barnevern og sosioøkonomisk ulikhet - sammenhenger, forståelser og ansvar (Rapportserie for sosialt arbeid, rapport nr. 6). Institutt for sosialt arbeid, NTNU. https://samforsk.no/uploads/files/Publikasjoner/Barnevern-og-sosiookonomisk-ulikhet.pdf
Lassen, R. & Stang, E. G. (2008). Barns rett til familie og omsorg, særlig om barnevernet. I N. Høstmælingen, E. S. Kjørholt & K. Sandberg (Red.), Barnekonvensjonen: Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget.
Meld. St. 17 (2015–2016). Trygghet og omsorg — Fosterhjem til barns beste. Barne- og familiedepartementet https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-17-20152016/id2478130/
Nordahl, K. B., Apeland, A., Tollefsen, N., Christiansen, Ø., Fylkesnes, M. K. & Mellblom, A. (2023). Grunnmodell for hjelpetiltak i barneverntjenesten. RBUP, NUBU og NORCE RKBU VEST. https://www2.bufdir.no/globalassets/global/nbbf/hjelpetiltak/grunnmodell_for_hjelpetiltak_i_barneverntjenesten.pdf
Norsk fosterhjemsforening. (u.å). Samarbeidsguide etter omsorgsovertakelse for fosterforeldre og barneverntjeneste. https://www.visbrosjyre.no/Norsk_Fosterhjemsforening/WebView/#2
NOU 2018: 18. (2018). Trygge rammer for fosterhjem. Barne- og familiedepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-18/id2622734/
NOU 2023: 7. (2023). Trygg barndom, sikker fremtid — Gjennomgang av rettssikkerheten for barn og foreldre i barnevernet. Barne- og familiedepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-7/id2966836/
Opplæringslova. (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61) Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61
Otterlei, M. T. (2022). Perspektiver på omsorgsovertakelse: En kvalitativ studie av foreldre og barnevernsarbeideres erfaringer med omsorgsovertakelsesprosesser med tilknyttede problemområder (Doktorgradsavhandling, Universitetet i Stavanger). UiS. https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/3018008/Marte_T_Otterlei_PhD.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Paulsen, V. & K. Ytreland. (2022). Tett oppfølging for å hindre utilsiktede flyttinger i fosterhjem. Tidsskriftet Norges barnevern, 99 (1), p.20-36. https://www.idunn.no/doi/abs/10.18261/tnb.99.1.3?af=R
Prop. 133 L (2020-2021). Lov om barnevern (barnevernsloven) og lov om endringer i barnevernloven. Barne- og familiedepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-133-l-20202021/id2842271/?ch=18
Redd barna. (2021). Fritid for alle uten fordommer. Fortellinger om fritid fra barn og unge med funksjonsnedsettelser. https://www.reddbarna.no/content/uploads/2021/06/ReddBarna_fritid_for_alle_2021.pdf
Revheim, C. (2019). Hva med oss andre som bor her? Profesjonsetiske utfordringer i møte med fosterforeldres egne barn (Doktor Gradsavhandling, Universitetet i Agder). SIKT. https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/3032438/Dissertation.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Socialstyrelsen. (2016). Att lyssna på barn i familjehem. En modell för nationell uppföljning av barn i familjehem. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2016-1-32.pdf
Socialstyrelsen. (2019-a). Användarstöd för systematisk uppföljning med stöd av BBIC-variabler. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2019-5-11.pdf
Socialstyrelsen. (2019-b). Håndbog for det gode anbringelsesforløb i familiepleje (2. utgave). Socialstyrelsen. https://socialstyrelsen.dk/udgivelser/handbog-for-det-gode-anbringelsesforlob-i-familiepleje
Socialstyrelsen. (2023). Placerade barn och unga. Handbok för socialtjänsten. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/handbocker--juridisk-handbok/2023-10-8806.pdf
Statens helsetilsyn. (2019). Det å reise vasker øynene: Gjennomgang av 106 barnevernssaker. Statens helsetilsyn. https://www.helsetilsynet.no/globalassets/opplastinger/publikasjoner/rapporter2019/helsetilsynet_rapport_unummerert_gjennomgang_106_barnevernsaker.pdfStatens helsetilsyn. (2022).
Syrstad, E. (2020). «Å forstå det uforståelige»: Møtet mellom foreldre som er fratatt omsorgen for sine barn, familievernet og barnevernet [Doktorgradsavhandling, VID vitenskapelige høgskole].. VID: Open. https://vid.brage.unit.no/vid-xmlui/bitstream/handle/11250/2727063/Syrstad%2bavhandling.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Veilederen er gjort tilgjengelig på bufdir.no. Den vil i tillegg bli tilgjengelig i Barnevernsfaglig kvalitetssystem (BFK). BFK utvikles av Bufdir til å kunne være en integrert del av kommunenes saksbehandlingssystemer. Bufdir vil gjøre veilederen kjent for kommunene, fortrinnsvis gjennom statsforvalterne. Bufdir vil løpende revidere veilederen på bakgrunn av innspill fra praksis- og brukerfeltet, i lys av ny kunnskap, og ved eventuelle endringer i regelverket.