Synshemming deles inn i tre hovedgrupper :
- Moderat synssvekkelse (= gammel term «svaksynt»)
- Alvorlig synssvekkelse» (= gammel term «sterkt svaksynt»)
- Ulike blindhetskategorier
To personer med samme synstap kan fungere synsmessig svært forskjellig. Grunnet til dette er at evnen til å utnytte synet er avhengig av tilleggsfaktorer, eksempelvis individuelle faktorer (som kognitive) og omgivelsesfaktorer (miljøtilrettelegging og kompetanse hos nærpersoner).
Synet er viktig for barnets fysiske og mentale utvikling. Barnet vil skaffe seg verdifull erfaring og utvikle seg sosialt gjennom lek, aktivitet og samhandling med andre.
For at barnet skal kunne utvikle seg best mulig ut fra sine forutsetninger, er det viktig at man er kjent med synshemmingen, og at nødvendige tiltak settes inn. Uten slike tiltak, kan barnet/ungdommen bli passiv. Dette har betydning for den totale utviklingen.
Ulike typer synshemninger
Personer med moderat synssvekkelse kan ofte nyttiggjøre seg visuelle hjelpe- og læremidler, men det er stor variasjon blant personer personer med synshemming. Hvor godt eller dårlig den enkelte ser i ulike situasjoner, vil også variere. De fysiske forholdene vil ha betydning, herunder lysforhold og blending. Noen har behov for forholdsvis mye lys, mens andre er avhengig av relativt lite lys for å kunne se best mulig.
Hjernesynshemming: Hjernesynshemming (Cerebral Visual Impairment, CVI) er en fellesbetegnelse på synsvansker som skyldes en skade eller utviklingsforstyrrelse i hjernen. Personer med CVI kan ha normalt fungerende øyne, men likevel ha problemer med å sortere, kjenne igjen, bearbeide og tolke synsinntrykk. Barn med CVI kan være lite synsaktive og ha nedsatt visuell oppmerksomhet. Barnet kan også ha problemer med å gjenkjenne personer, ansikter og mimikk.
Det kan være vanskelig å oppdage og forstå denne type synsvansker, spesielt hos barn med sammensatte vansker. Derfor er man avhengig av god informasjon fra dem som kjenner barnet best, samtidig som en går inn med synsfunksjonelle utredninger.
I dag vet man mye om hvor sårbart synssystemet kan være dersom vansker ikke oppdages i tide.
- Tilstander som forhindrer at synet brukes, vil medføre varig synshemming, uansett senere behandling/stimulering.
- En del tilstander vil føre til varig nedsatt syn uavhengig av stimuleringstiltak og medisinsk behandling.
I disse tilfeller er det ekstra viktig med kompetanse om konsekvenser av synstap og hvordan en kan gi barnet best mulige betingelser for utvikling og læring.
Medfødt synstap eller fått synstap senere i livet: Forskjellige barn vil ha ulike forutsetninger for å fungere med synsnedsettelse. Det er også forskjell på å være født med nedsatt syn og å få et synstap senere i livet.
Noen ganger oppdages ikke barnets synshemming før i skolealder, selv om barnet har fått vanlig helseoppfølgning fra helsestasjon. Dette kan skje der det foreligger andre tilstander som «maskerer» synsvanskene. Barn med sammensatt problematikk bør derfor gjennomgå tverrfaglige undersøkelser, herunder sjekk av øyelege.
Symptomer og kjennetegn
Sjekkliste som kan være til hjelp for å oppdage synsvansker, og kjennetegn som kan indikere behov for en grundigere synsundersøkelse.
0–3 måneder: nystagmus (urolige øyne), flakkende blikk/ manglende blikkontakt, sterk skjeling, reagerer med ubehag på sterkt lys
4–6 måneder: (samme som over) + barnet har manglende følgebevegelser og blikkontakt, lite synsoppmerksomhet og manglende bruk av øynene, løfter ikke hodet i mageleie, vedvarende skjeling, liten interesse for omgivelsene, griper ikke etter gjenstander, blir passiv og stille når noen kommer/lytter
7-12 måneder: (samme som over) + barnet har vansker med å kjenne igjen personer, passiv og lite utforskende, griper ofte feil, krabber ikke eller har forsinket motorisk utvikling, passiv i sterkt lys og sol, eller i skumring og mørke
1–2 år: (samme som over) + barnet bruker stadig munnen og hendene for å undersøke, liten interesse for å utforske og leke med gjenstander, manglende objektkonstans (innebærer at vi oppfatter gjenstander i omgivelsene som stabile selv om de observeres under forskjellige betingelser). I tillegg liten interesse for bilder og enkle billedbøker, skjev hodestilling, liten interesse for å gå alene
3–4 år: (samme som over) + mye vondt i hodet, mye sliten, ukonsentrert, liten utholdenhet i synskrevende oppgaver, uinteressert i aktiviteter som stiller krav til synet, usikker og utrygg i skumring og mørke, skiller ikke farger eller former, usikker når det løper, hopper og klatrer. Velger bort aktiviteter som å tegne, perle, pusle, har vansker med lek og sosialt samspill med andre barn, sitter unormalt nær TV, kniper igjen ett øye, myser
5–6 år: (samme som over) + barnet sitter unormalt nært inntil, skjev hodestilling, vansker med å tegne og kopiere bilder og gjenstander, vansker med å klippe, dårlig balanse på ett bein, vansker med å hinke, vansker med å ta imot ball og å kaste retningsbestemt. Beveger seg usikkert i ukjente omgivelser, snubler, velter, går på ting, velger bort aktiviteter som stiller krav til motoriske ferdigheter, vansker med visuell imitasjon, mye gjetting eller liten interesse for det som foregår på avstand, passiv eller deltar lite i lek og sosialt samspill med andre barn
Skolealder: (samme som over) + barnet har vansker å oppfatte hvordan øvelsen blir demonstrert i kroppsøving, vansker med å ta i mot ballen og se hvem som er på lag, ser ikke det som står på tavla, vansker med å se tekst i bøker, sliter med å se eller forstå egen håndskrift, problemer med å orientere seg og finne fram.
Kommunikasjon, språk, begrep: Vi bruker både verbal- (talespråk) og nonverbal ( mimikk, gester, kroppsspråk osv.) kommunikasjon når vi snakker sammen. Etablering av felles oppmerksomhet, felles fokus og felles forståelse er en forutsetning for god kommunikasjon.
Barn og unge med alvorlig synssvekkelse eller blindhet kan ha et annerledes kroppsspråk enn det man er vant til. Dette kan lett føre til misforståelser. Det kan for eksempel hende at barnet/ungdommen vender øret og ikke blikket/ansiktet mot den han/hun snakker med. Det kan hende at barnet gjør dette for å høre bedre, men kan tolkes som mangel på interesse.
Synet er viktig for å utvikle et godt språk og få innhold i ordene og begrepene vi bruker. Personer uten synshemming skaffer seg mye kunnskap gjennom å se. For barn og unge med synshemming kan det være mer utfordrende å skaffe seg denne kunnskapen. Barnets begrepsforståelse kan derfor være mangelfull.
Flere barn har lært mange ord og begreper gjennom voksenkontakt, men innholdsforståelsen kan være mangelfull. Når man snakker sammen, er det derfor viktig å velge ord og uttrykk som barn og unge forstår.