Kunnskapsgrunnlag
Beskrivelsen av hvordan barneverntjenesten kan følge kravet er basert på konsensus i ekspertgruppen og juridiske føringer.
På oppdrag av Bufdir har FHI søkt etter relevante retningslinjer fra Norge og andre sammenlignbare land, som omhandler medvirkning i barnevernet. Fem av disse retningslinjene var relevante for barns medvirkning ved hjelpetiltak, og brukes som kunnskapsgrunnlag. FHI vurderte at alle disse retningslinjene hadde høy metodisk kvalitet.
Se referanselisten under, samt notat fra FHI for søkestrategi og kvalitetsvurdering av retningslinjene.
I tillegg har FHI søkt etter systematiske oversikter om medvirkning i barnevernet, på oppdrag fra Bufdir. FHI har identifiserte én relevant oversikt om barns medvirkning (Kennan et al. 2018), og vurderte den metodiske kvaliteten som høy, så denne er også inkludert i kunnskapsgrunnlaget. Se referanselisten under, samt notat fra FHI for søkestrategi og kvalitetsvurdering.
Det ble i tillegg gjort et innledende søk etter litteratur spesielt om medvirkning for barn 0-3 år, som ikke resulterte i noen relevante funn.
Kort oppsummering av den relevante forskningen
Kennan et al. (2018) ser på hvordan medvirkningsprosessene i barnevernet fungerer, med utgangspunkt i 20 enkeltstudier, og identifiserer fire tilnærminger: bruk av talspersoner («advocacy»), barns deltakelse på møter, familieråd og registrering av barns synspunkter. Forfatterne konkluderer med at barnets relasjon til saksbehandler har stor betydning, og at det er noe evidens for at å delta på møter styrker barnets medvirkning. De finner at «advocacy» har positiv effekt for barnets medbestemmelse. Det kan gi barn mot til å delta i en voksendominert beslutningsprosess, det kan redusere maktubalansen, det støtter barn til å delta i beslutningen, det kan ha særlig betydning for barn med funksjonsnedsettelser og det legger til rette for tilbakemelding til barnet.
Ekspertgruppens vurdering
Ekspertgruppen har drøftet hvordan barnevernstjenesten kan følge dette kravet. Gruppen har vurdert fordeler og utfordringer.
Fordeler
Av fordeler trakk ekspertgruppen frem at beskrivelsen kunne få frem hva som var viktig for å kunne legge til rette for at små barn kan uttrykke seg. Ekspertgruppen fant det vanskelig å anvende medvirkningsbegrepet for sped- og småbarn, og beskrivelsen av kravet ville kunne tydeliggjøre hvordan barnet kan trygges og forberedes så det kan uttrykke seg. Viktig avgrensning som kom frem i diskusjonen var at tolkningen av barnets uttrykk er en del av utredningen, ikke medvirkning, og at dette krever særskilt kompetanse.
Ulemper
Av ulemper trekker ekspertgruppen frem utfordringene med tilstrekkelig kompetanse på hva barnet forsøker å uttrykke. Ulempene er også knyttet til konkretisering av medvirkningsbegrepet for sped- og småbarn og andre barn uten språk. Ekspertgruppen vurderte at fordelene ved beskrivelsen av kravet totalt sett veier opp for ulempene.
Ekspertgruppen gikk grundig gjennom et forslag om å anbefale bruk av tillitsperson i undersøkelses- og hjelpetiltaksfasen for å fremme barnets medvirkning.
Ekspertgruppens syn på en slik anbefaling var svært sprikende, og det ble derfor konkludert med å ikke ta med en slik anbefaling.
Juridisk ramme
Det følger av FNs barnekonvensjon artikkel 12, Grunnloven § 104 og av barnevernsloven § 1-4. Les mer om kravene til barns medvirkning i saksbehandlingsrundskrivet, og forskrift om barns medvirkning i barnevernet.
Referanser
Hestevik, C. H. & Evensen, L. H. (2021). Kunnskapsgrunnlaget for barn, unge og foreldres medvirkning i barnevernet: Vurdering av relevante retningslinjer (Notat). Folkehelseinstituttet. https://www2.bufdir.no/globalassets/global/nbbf/barnevern/kunnskapsgrunnlaget_for_barn_unge_og_foreldres_medvirkning_i_barnevernet_vurdering_av_relevante_retningslinjer_notat.pdf
Hestevik, C. H., Kirkehei, I. & Evensen, L. H. (2021). Kunnskapsgrunnlaget for barn, unge og foreldres medvirkning i barnevernet: Vurdering av relevante systematiske oversikter (Notat). Folkehelseinstituttet.
https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/kunnskapsgrunnlaget-for-barn-unge-og-foreldres-medvirkning-i-barnevernet-rapport-2021.pdf
Kennan, D., Brady, B. & Forkan, C. (2018). Supporting Children’s Participation in Decision Making: A Systematic Literature Review Exploring the Effectiveness of Participatory Processes. The British Journal of Social Work, 2018; 48(7), 1985-2002. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcx142
National Institute for Health and Care Excellence (NICE) (2012). Social and emotional wellbeing: early years. Public health guideline [PH40]. National Institute of Health and Care Excellence. https://www.nice.org.uk/guidance/ph40
National Institute of Health and Care Excellence (NICE) (2013). Antisocial behaviour and conduct disorders in children and young people: recognition and management. Clinical guideline [CG158]. National Institute for Health and Care Excellence. https://www.nice.org.uk/guidance/cg158
National Institute for Health and Care Excellence (NICE) (2015). Children’s attachment: attachment in children and young people who are adopted from care, in care or at high risk of going into care. NICE guideline [NG26]. National Institute of Health and Care Excellence. https://www.nice.org.uk/guidance/ng26
National Institute for Health and Care Excellence (NICE) (2017). Child abuse and neglect. NICE guideline [NG76]. National Institute of Health and Care Excellence. https://www.nice.org.uk/guidance/ng76
National Institute for Health and Care Excellence (NICE) (2021). Looked-after children and young people. NICE guideline [NG205]. National Institute for Health and Care Excellence. https://www.nice.org.uk/guidance/ng205
Rettskilder
Bufdir (2023). Saksbehandlingsrundskrivet – Retningslinjer for barnevernstjenestens saksbehandling. (03/2023)
https://www.bufdir.no/saksbehandlingsrundskrivet
Prop. 133 L (2020–2021). Lov om barnevern (barnevernsloven) og lov om endringer i barnevernloven. Barne- og familiedepartementet.
https://www.regjeringen.no/contentassets/f325e4de00fb472f85a7a2b94124f531/no/pdfs/prp202020210133000dddpdfs.pdf