Barns rett til medvirkning er et sentralt hensyn i norsk barnevernsrett. Barns rett til å medvirke i spørsmål som berører dem følger blant annet av:
- Grunnloven § 104
- Barnekonvensjonen artikkel 12 nr. 1
- Barnevernloven §§ 1-6 og 6-3
Barns rett til medvirkning og innflytelse i barnevernssaker er utdypet i Forskrift om medvirkning og tillitsperson.
Barnet bør involveres i hele prosessen
Barnekonvensjonens artikkel 12 sier ikke noe om på hvilket stadium i en sak barn skal medvirke. Retten til å medvirke skal gjelde på alle trinn i en saksbehandling, uansett hva saken gjelder og uavhengig av alvorlighetsgrad eller barnets alder . Å la barn medvirke må forstås som en prosess istedenfor som en enkeltstående hendelse . Barnevernssaker og straffesaker varer ofte i lengre tid, og barnet bør derfor få mulighet til å medvirke og si sitt syn om saken på alle stadier og helst når barnet selv ønsker det.
Å involvere barnet i hele prosessen vil fremme barnet som aktiv deltaker på en annen måte enn den tradisjonelle enkeltstående samtalen.
Samtale med barn består av flere elementer
Når barnevernet skal snakke med barn som begår lovbrudd, er det viktig å være oppmerksom på at samtalen med barn inneholder flere elementer. I den generelle kommentar nr. 12 til FNs barnekomite beskrives hva de ulike elementene kan bestå i:
- Forberedelser: Den som skal snakke med barnet må sørge for at barnet får god informasjon om sin rett til å gi utrykk for sin mening, og bli orientert om hvilken betydning det vil ha for utfallet av saken at han eller hun legger frem sine synspunkter.
- Selve samtalen: Selve samtalen med barnet bør legges opp som dialog og samarbeid, i stedet for en utspørring. De som skal snakke med barn må også vurdere barnets kapasitet. Dersom barnet er i stand til å danne seg egne synspunkter på en selvstendig og fornuftig måte, må også barnets synspunkter vurderes som en viktig faktor når det skal fattes en avgjørelse i saken.
- Formidlingen av endelig beslutning: Den som snakker med barnet, skal også gi informasjon om utfallet av prosessen. Den skal forklare til barnet hvordan barnets synspunkter har blitt vektlagt.
Dersom beslutningen ble en annen enn det barnet ønsket, skal det likevel forklares på hvilken måte barnets synspunkter ble tatt hensyn til. Barnets synspunkter og vektleggingen av disse må dokumenteres. Det siste elementet i samtalen med barn er også svært relevant for barn som begår kriminelle handlinger. Det handler om at barnet skal ha tilgang til anke- og klageprosedyrer. I den forbindelse er det nødvendig at de instansene som møter barnet, informerer om muligheten til å klage, og veileder og hjelper barnet med dette.
Involvering av barnet er sentralt for å oppfylle rettigheter
Å la barn som begår lovbrudd medvirke er sentralt for å oppfylle deres rettigheter. I tillegg kan det skape en bedre forståelse av situasjonen og bakenforliggende årsaker til at barnet har begått lovbrudd. Barn som begår lovbrudd har ofte sammensatte vansker og behov, som det er av avgjørende betydning at instansene får vite mer om. På denne måten kan hjelpen bli mer treffsikker, forebygge mot ytterligere lovbrudd og gi bedre framtidsutsikter for barnet.
Det finnes flere ulike måter å ha en barnesensitiv tilnærming til å snakke med og la barn som begår lovbrudd medvirke. For eksempel bistår flere av barnehusene i Norge politiet med gjennomføring av avhør av barn som har begått overgrep.