Krisesenterlovens forpliktelser gjelder for alle kommuner. De fleste kommuner samarbeider med kommuner om driften av et krisesenter, enten det er lokalisert i egen kommune eller ikke. Det er en fordel at dette samarbeidet er fundert på en mest mulig konkret avtale.
Samarbeidsavtale om krisesentertilbud
Samarbeidet mellom kommunene om krisesentertilbudet bør ta utgangspunkt i en mest mulig konkret samarbeidsavtale. En samarbeidsavtale legger til rette for:
- forutsigbare driftsforhold for krisesenteret
- samordnet oppfølging av den enkelte voldsutsatte
Viktige elementer i en samarbeidsavtale:
1. Formål for samarbeidet: et helhetlig krisesentertilbud
Krisesenterlovens formål (§ 1) er å sikre at utsatte for vold i nære relasjoner får et helhetlig krisesentertilbud, gjennom samordning av tjenester fra krisesenteret og fra andre instanser i kommunen (§ 4). Formålet om et helhetlig krisesentertilbud kan gjerne framgå eksplisitt i samarbeidsavtalen.
2. Lovhjemmel for samarbeidet
Samarbeidet mellom kommuner om krisesentertilbudet kan være basert på ulike lovhjemler. Prinsipper for styring og drift vil være knyttet til det konkrete lovgrunnlaget for samarbeidet. Les mer om samarbeid mellom kommuner i veileder til krisesenterloven (s. 30)
3. Kommunens økonomiske bidrag
Det varierer hvordan enkeltkommuners bidrag til drift av krisesentertilbudet fastsettes. En samarbeidsavtale bør klargjøre hvilke prinsipper som ligger til grunn for utregning av kommunens del av driftsutgifter og hvordan dette rent praktisk skal gjennomføres.
4. Krisesenterets plikt til å informere kommunene om driften
For å ivareta sitt ansvar for krisesentertilbudet, er det viktig at alle involverte kommuner har god kjennskap til både driften av krisesenteret, samarbeidet med kommunene og særlige utfordringer i arbeidet. Avtalen kan gi konkret beskrivelse for hvordan involverte kommuner skal holdes orientert og hyppighet av dette.
5. Kommunens plikt til å informere om krisesentertilbudet
Kommunen har en lovpålagt plikt til å aktivt informere om sine tjenester (kommuneloven § 4). Plikten omfatter informasjon om kommunens hjelpetilbud, inkludert krisesentertilbudet. Kommunens forpliktelser til å informere om sitt krisesentertilbud, både overfor innbyggerne generelt og ansatte i relevante tjenester i kommunen, bør derfor framgå eksplisitt i avtalen.
6. Forpliktelser til samarbeid
Krisesenterlovens forpliktelser (§ 4) om å gi voldsutsatte samordnet oppfølging forutsetter:
- hjelp fra krisesenteret
- nødvendig hjelp fra andre tjenester, i den utsattes kommune
Kommunens forpliktelser går dermed utover selve krisesenteret. Voldsutsatte vil i mange tilfeller ha behov for hjelp knyttet til utfordringer som bolig, økonomi, helse, sikkerhet, barnevern og barnehage/skole. Dette forutsetter at:
- kommunens tjenester deltar i oppfølging av voldsutsatte
- det foreligger rutiner for hvordan tjenestene skal samarbeide i enkeltsaker
7. Samarbeid på tjenestenivå: Samarbeidsavtalen for drift av krisesentertilbudet bør omfatte overordnede forpliktelser for kommunens tjenester til å delta i samarbeid med krisesenteret. Det kan for eksempel være regelmessige møter mellom tjenesteledere (barnevern, NAV, kommunalt psykisk helsevern) og krisesenteret. Avtalen bør omfatte hvilke tjenester som skal delta i samarbeidet og hyppighet av møter.
8. Rutiner for samarbeid i enkeltsaker: For å sikre voldsutsatte samordnet oppfølging, bør det foreligge rutiner for samarbeid i oppfølgingen av den enkelte bruker. Sentrale tjenester er for eksempel NAV, barnevern, boligkontor, kommunale helsetjenester, forebyggende innsatser, etc. Rutinene bør klargjøre hvilke instanser som skal bidra, konkret hva de er forpliktet til å bidra med, innenfor hvilke tidsfrister, og i ulike deler av et saksforløp.
Rutinene kan gjerne være et vedlegg som det henvises til i samarbeidsavtalen mellom kommunene. Dette gir rom for at rutinene tilpasses de enkelte tjenestene, at ansatte i tjenester og krisesenteret kan involveres bredt i utarbeidelse og revisjon av rutinene, samtidig som det sikrer at rutinene har formell legitimitet. Rutinene bør inngå i stillingsbeskrivelsene, både i de kommunale tjenestene og på krisesenteret. Rutinene kan gjerne også omfatte konkret navn og kontaktinformasjon for kontaktpersoner på krisesenteret og tjenestene i de ulike kommunene.
9. Bolig for voldsutsatte
Utfordringer knyttet til ny bolig medvirker til at en del beboere blir på krisesenteret lengre enn nødvendig. Kommunen skal medvirke til å skaffe bolig til personer som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet (sosialtjenesteloven § 15).
Rutiner for hvordan krisesenteret varsler kommunen når beboere har behov for ny bolig, og konkret hva kommunen skal gjøre for å fremskaffe bolig, bør inngå i samarbeidsrutinene.
10. Undervisning og skoleskyss
Barn på krisesenter har rett til skolegang. I tilfeller med utfordringer knyttet til sikkerhet eller avstand til skolen, kan det være behov for tilrettelagt undervisning eller skoleskyss. Hvilke tiltak kommunen skal gjøre for å sikre barn på krisesenter skolegang, kan fremgå av avtalen.
Samarbeidsavtalen mellom kommunene kan også omfatte gjensidige forpliktelser til å delta i erfaringsutveksling og kompetanseheving. Ansatte på krisesenteret har nyttig kunnskap om vold i nære relasjoner, om hvordan vold arter seg og om voldsutsattes behov for hjelp, kunnskap som kan trekkes inn i kompetanseheving for kommunale tjenester. Kommunale tjenester kan bidra i kompetanseheving på krisesenteret.
11. Tilbud til voldsutsatte med særlig behov for oppfølging
En voldsutsatt har utfordringer som kan gjøre det vanskelig å nyttiggjøre det det ordinære krisesentertilbudet. Dette gjelder særlig utsatte med funksjonsnedsettelser eller med alvorlige utfordringer knyttet til psykiske lidelser eller rusmisbruk. Hvis det ikke er mulig å gi et tilbud innenfor det ordinære krisesenteret, peker krisesenterloven på et «tilsvarende tilbud» (krisesenterloven § 2).
Samarbeidsavtalen bør omhandle både kommunens og krisesenterets forpliktelser for å sikre et krisesentertilbud for utsatte med særlig behov for tilrettelegging.
Rutinene bør omfatte konkret ansvarsfordeling i tilfeller der voldsutsatte ikke kan nyttiggjøre seg ordinært krisesentertilbud, slik at utsatte sikres:
- et trygt botilbud
- oppfølging fra relevante instanser som habiliteringstjenester, rusomsorg og psykisk helsevern