Husordensregler kan være nyttig for at institusjonen skal fungere best mulig som et sosialt fellesskap og ivareta alles trygghet og trivsel på institusjonen. Husordensreglene kan ikke innskrenke ungdommenes rettigheter etter rettighetsforskriften. Du må ikke bruke reglene på en måte som vil være urimelig overfor ungdommene i det enkelte tilfellet.
Gjennomgå husordensregler jevnlig med både barn og ansatte og vurder behov for justeringer.
Gi ungdommene informasjon om hvordan vi vil ha det på institusjonen for å sikre at de kjenner til hvilke felles regler som gjelder. Det er viktig at ungdommene får mulighet til å påvirke reglene. Dette vil kunne bidra til eierskap til innholdet og på den måten redusere uønskede hendelser.
Dere kan gjennomgå reglene på husmøter, fellesmøter eller andre egnede fora. Dere kan gjennomgå følgende temaer:
- Hva er formålet med reglene?
- Skal reglene være muntlige eller skriftlige?
- Hvordan kan ungdommene bidra til et godt sosialt fellesskap og trygghet og trivsel for alle på institusjonen?
- Identifiser punkter i reglene som kan føre til konflikt, og reflektere over hvordan vi kan løse og forebygge slike konflikter
- Hvordan kan vi praktisere reglene på en god måte for alle i hverdagen og på hvilken måte bør reglene håndteres fleksibelt?
- Hvordan kan vi formulere reglene på en tydelig og positiv måte?
Eksempler på positivt formulerte regler
- Du kan være oppe til 23:00 på hverdager og til 24:00 i helgene.
- Du kan spille musikk på rommet (ta hensyn til naboen).
- Bank på før du går inn på rommet til andre.
- Du kan se TV i stua.
- Du kan vaske klær helt fram til 23:00
Barn og unge har rett til å si sin mening og bli hørt, og kan gi verdifulle innspill til utviklingen av institusjonstilbudet ved å gi innspill til husordensreglene. Det følger av rettighetsforskriften § 3 at husordensregler, rutiner eller lignende ikke kan innskrenke ungdommens rettigheter etter rettighetsforskriften, og ikke må anvendes på en måte som vil være urimelig overfor ungdommen i det enkelte tilfellet.