Dersom innledende samtaler med involverte parter gir grunn til bekymring for at en ansatt har utsatt et barn for grenseoverskridende eller annen uakseptabel adferd, må daglig leder raskt orientere overordnet ledelse.
Ivareta barn og foresatte
Ivaretakelse av barnet og foresatte bør prioriteres først. Gi informasjon om ledelsens vurderinger og videre håndtering av saken. Barns rett til medvirkning skal ivaretas, og de bør få tilbud om oppfølging og hjelp. Undersøk om barnet har behov for tilpasninger i tilbudet, eksempelvis å skjermes fra kontakt med den ansatte bekymringen er rettet mot.
Følg opp den ansatte
Ved bekymring om at den ansatte har utvist grenseoverskridende eller annen uakseptabel adferd som krever reaksjon fra arbeidsgiver, bør dette håndteres som en personaloppfølging av den ansatte, se avsnitt om arbeidsrettslig oppfølging.
Sikre nødvendig oppfølging
Hvis bekymringen eller anklagen mangler grunnlag og saken kan legges bort uten anmeldelse eller arbeidsrettslige sanksjoner, bør ledelsen likevel sikre nødvendig oppfølging av involverte parter.