Denne veilederen gir en generell beskrivelse av teknologi, funksjonalitet og bruksegenskaper for produktene. Det kan være forskjeller mellom utstyr fra ulike leverandører, som ikke omtales her.
Spør fagfolk om råd før utstyr anskaffes for å sikre løsninger som tilfredsstiller brukernes behov. Oppgitt kostnadsnivå på produktene kan variere, og må kun benyttes som en indikasjon.
Teksten til denne veilederen er utviklet av SINTEF Digital, avdeling helse på oppdrag for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Arbeidet ble avsluttet 15. januar 2019.
Vi takker følgende personer som har stilt kunnskap til rådighet under kunnskapsinnhentingen:
- Cantec AS v/ produktsjef Erik Henie
- GN Resound v/ produktsjef Trond Fjeld
- HLF v/ Marte Oppedal Vale, interessepolitisk rådgiver
- NAV v/ Hogne Petersen, seniorrådgiver anskaffelsesseksjonen
- NAV Hjelpemiddelsentraler v/ Inger-Lise Berg, HMS Rådgivning i Østfold og Monica Gamlem Myklebust, HMS Rådgivning i Møre og Romsdal
- NTNU, Audiologi v/ Arne Vik, universitetslektor
- Phonak v/ Kjetil Teigen, Key Account Manager og Andreas Tegeman, audiograf.
- SINTEF Digital, Akustikk og SINTEF Byggforsk: Foredrag om skolesystemer ved Johan Hammarström, AB Transistor, Trondheim
- Trondheim kommune v/ Solveig Dale, rådgiver universell utforming.
- Vestfold Audio AS v/ produktsjef Tor Gunnar Johnsen og daglig leder Alf Einar Løberg
Litteratur som har vært benyttet under kunnskapsinnhentingen:
- Direktoratet for byggkvalitet (2017), Byggteknisk forskrift (TEK17) https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/
- Gustafsson, Arne (2009). Att höra i skolan – om hörteknik i undervisningen, Stockholm, Edita.
- HLF (2012, 2018). HLFs tilgjengelighetsguide - Hvordan skape et tilgjengelig samfunn for hørselshemmede, https://www.hlf.no/globalassets/dokumenter/dette-jobber-vi-med/hlf-tilgjengelighetsguide-2018.pdf
- Standard Norge (2012) NS-EN 8175:2012 - Lydforhold i bygninger - Lydklasser for ulike bygningstyper
- Vik, Arne og Lello, Eline (2012). Høyttaleranlegg i klasserom og akustisk mønsterklasserom. Høgskolen i Sør-Trøndelag, Program for Audiografutdanningen.