Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Illustrasjon av fire barn på skolen som holder bokstaver.

Mangfold i skolen er en superkraft! Se film om CRPD artikkel 24 her.

Utdanning er viktig for framtidig deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Barnehagene og skolens viktigste oppgave er å forberede elevene på voksenlivet og gi alle kunnskap og forutsetninger for å mestre hverdagsliv, familie, arbeid og det å være aktive samfunnsborgere.

CRPD artikkel 24 forklarer hvordan lik rett til utdanning skal sikres og fremmes for personer med funksjonsnedsettelse. Retten til utdanning innebærer full inkludering i hele utdanningsløpet. Effektive støttetiltak og tilrettelegging er nødvendig for å sørge for lik rett til utdanning. Det er en menneskerettslig forpliktelse å forebygge utenforskap og ekskludering i utdanningssystemet, ved å bygge ned barrierer. Dette kan dreie seg om barrierer relatert til fysiske, juridiske og organisatoriske forhold eller barrierer relatert til holdninger, kultur, kommunikasjon, sosiale forhold eller annet.

Hovedelementer i bestemmelsen
Retten til utdanning for personer med funksjonsnedsettelse skal gjennomføres ved at myndighetene sikrer:

  1. en inkluderende lokalskole for alle
  2. at skolen og undervisningen, om nødvendig, blir tilrettelagt for elever med funksjonsnedsettelse, og at elever med funksjonsnedsettelse mottar nødvendig støtte innenfor det ordinære utdanningssystemet
  3. opplæring i ulike ferdigheter og kommunikasjonsformer som bidrar til inkludering i utdanning og samfunnet
  4. at alle ansatte i skolen har kunnskap og kompetanse som er nødvendig for å sikre inkluderende og likeverdig undervisning for elever med funksjonsnedsettelse
  5. tilgang til høyere utdanning og livslang læring
Konvensjonens tekst
Kilder