- Når er tidspunkt for møter/arrangementet og hvilken innvirkning har dette på skole og fritid? Er det mulig å treffes i helger eller etter skole og arbeidstid?
- Hvor lenge skal møtene vare og er det lagt inn nok tid til å avklare roller og kjøreregler, samt for sosiale aktiviteter og fritid?
- Er det lagt inn muligheter for at deltagerne kan evaluere/gi tilbakemeldinger på prosessen underveis?
- Er deltagerne informert om at de kan trekke seg fra, eller reservere seg fra deler av prosessen?
- Hvordan formidles informasjon om tematikken/saksområdet?
- Har deltagerne mottatt god nok informasjon om de praktiske forholdene rundt prosessen og hvordan innspill/anbefalinger skal følges opp?
- Er deltagerne tilstrekkelig informert om formålet med og omfanget av medvirkningsprosessen og hvor i prosessen av en sak deltakerne er blitt invitert til å medvirke?
Klarspråk
I offentlig forvaltning kan språket vi bruker og måten informasjon formidles på oppleves som fremmedgjørende. Klarspråk fremmer kommunikasjon og skaper tillit. UngMed har utviklet veiledning for hvordan kommunisere og formidle informasjon i klarspråk i forbindelse med en medvirkningsprosess.
- Er det behov for å benytte seg av en bestemt metode tilpasset målgruppen/aldergruppe?
- Er metodikk og aktiviteter tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelser?
- Skal det innhentes innspill fra en bredere gruppe barn/ungdommer enn de som deltar i selve prosessen/arrangementet?
Nyttige verktøy
Det eksisterer mange verktøy for å sikre gode medvirkningsprosesser. Valg av metode avhenger av en rekke forhold som tematikk, formålet med og omfanget av medvirkningsprosessen, målgruppe, alder og antall deltagere.
Medvirkningshåndboka fra Barneombudet inneholder en verktøykasse med metoder for møter med ungdom.
Distriktssenteret har laget en verktøykasse for medvirkning i utviklingsprosesser.
UNGmed har flere råd og verktøy for hvordan man kan få til gode medvirkningsprosesser.
Barnetråkk er en aktuell metode som kan benyttes i planprosesser.
We Are Here: A child Participation Toolbox inneholder en rekke verktøy ment for medvirkningsprosesser der også unge har en ledende rolle (Engelsk).
Bufdirs veileder for ungdomsråd inneholder nyttige tips om hvordan man kan innhente innspill fra en bredere gruppe barn eller ungdommer inn i en gitt prosess. Dette kan innebære å gjennomføre en ungdomshøring eller invitere ungdom, evt. representanter fra skoler, organisasjoner og råd til innspills- eller temamøter. På slike møter kan man benytte metoder som kafedialog og påvirkningstorg, og det er også mulig å gjennomføre spørreundersøkelser eller opprette fysiske eller digitale forlagskasser for å innhente innspill fra barn og ungdom om ulike temaer.