Om retningslinjen
Barnevernstjenestens akuttarbeid er mer enn det som skjer i en akuttsituasjon. Denne retningslinjen skal også være en støtte til det akuttrelaterte arbeidet som gjøres før og etter at barnevernstjenesten har måttet håndtere en situasjon som er akutt.
Retningslinjen omfatter alle akuttbestemmelsene som faller inn under kapittel 4 i barnevernsloven. Den gjelder for alle barn som oppholder seg i Norge, også de som har sitt vanlige bosted i annen stat. Dette i tråd med bestemmelsene i barnevernsloven § 1-2.
Formålet med retningslinjen, er å gi barnevernstjenesten et verktøy for alle faser av akuttarbeidet. Målet er god kvalitet, å styrke rettssikkerheten for barn og foreldre, og å sikre likeverdige tjenester.
Retningslinjen gir anbefalinger om
- hvordan barnevernstjenesten bør gå frem når de mottar en melding, eller på annen måte blir kjent med, at et barn er i en mulig akuttsituasjon
- hva barnevernstjenesten skal vurdere i ulike faser av akuttarbeid
- hvordan barnevernstjenesten skal følge opp de involverte i etterkant av akuttsituasjonen, begrenset til oppfølging på grunn av akuttsituasjonen
Målgruppen for retningslinjen er den kommunale barnevernstjenesten. Retningslinjen kan også være nyttig for barnevernsvaktene.
Retningslinjen bør brukes sammen med relevante deler av saksbehandlingsrundskrivet.
Hva er akuttarbeid?
I retningslinjen er akuttarbeid definert som barnevernstjenestens
- arbeid med rutiner for å forberede og øve på akuttsituasjoner
- vurderinger av informasjon om at et barn befinner seg i en mulig akuttsituasjon, og om hvorvidt det er nødvendig å fatte et akuttvedtak
- håndtering av tiltaksvalg, samt oppfølgning av barn og familie, når en akuttsituasjon har oppstått
- oppfølging av barn og familie mens barnet er akuttplassert, og etter en akuttsituasjon uten plassering
- oppfølging av barn og familie etter tilbakeføring, hvis det er grunnlag for å iverksette tiltak fordi barnet har vært akuttplassert
Akuttarbeidets ulike faser
Barnevernstjenesten har ulike oppgaver i de ulike fasene i akuttarbeidet. Vi har definert disse som forberedende, akutt og oppfølgende fase.
Den forberedende fasen er det arbeidet, og de aktivitetene barnevernstjenesten gjør for å forberede seg før akutte situasjoner oppstår. Dette handler både om generelle forberedelser knyttet til rutiner for akuttsituasjoner, og forberedelser knyttet til økende bekymring for det enkelte barn.
Akuttfasen er den akutte situasjonen.
Den oppfølgende fasen er arbeidet etter en akuttsituasjon. Dette inkluderer oppfølging av barnet og foreldrene:
- når barnet har blitt værende i familien.
- under en akuttplassering, inkludert plassering i eget nettverk.
- etter akuttplassering og etter at barnet har blitt tilbakeført. Oppfølgingen må sees i sammenheng med at barnet har vært akuttplassert.
Retningslinjen omfatter alle situasjoner som faller inn under kapittel 4 i barnevernsloven. Den gjelder for alle barn som oppholder seg i Norge, i tråd med bestemmelsene i barnevernsloven § 1-2. Se saksbehandlingsrundskrivet kap 2.1.2 om barnevernslovens virkeområde.
Barnevernstjenesten kan fatte midlertidige vedtak i ulike akuttsituasjoner:
- Akuttvedtak om hjelpetiltak når barnet er uten omsorg er regulert i barnevernsloven 4-1. Uttrykket «uten omsorg» gjelder først og fremst i tilfeller der foreldrene er forhindret fra å utøve omsorgen, enten fordi de er fraværende eller foreldrene er ute av stand til å ta seg av barnet, for eksempel på grunn av sykdom eller rus. Det er en forutsetning at det heller ikke er for eksempel familie eller personer i nært nettverk som kan ta vare på barnet. Hjelpetiltaket kan ikke opprettholdes dersom foreldrene eller barn over 15 år motsetter seg tiltaket.
- Akuttvedtak om omsorgsovertakelse når det er fare for at barnet blir vesentlig skadelidende er regulert i § 4-2 første ledd første setning. Det avgjørende for vurderingen er barnets situasjon og behov for beskyttelse. Akuttvedtak om omsorgsovertakelse kan fattes uavhengig av om barnet befinner seg i det hjemmet barnet har fast bosted, eller om barnet for eksempel er på samvær hos samværsforelder, på reise eller på et annet midlertidig oppholdssted.
- Akuttvedtak om omsorgsovertakelse av nyfødte barn er regulert i § 4-2 første ledd andre setning. Dette gjelder uavhengig av om barnet er født på et sykehus, men ikke er flyttet hjem til foreldrene, eller om barnet er hjemme med foreldrene sine. Ved vurdering av om det skal treffes et akuttvedtak om omsorgsovertakelse av et nyfødt barn, skal det legges særlig vekt på barnets behov for nærhet til foreldrene umiddelbart etter fødselen.
- Vedtak om midlertidig flytteforbud når et barn som bor utenfor hjemmet med foreldrenes samtykke er regulert i § 4-3. Når barnet bor utenfor hjemmet med samtykke fra foreldrene og foreldrene ønsker å flytte barnet hjem, eller til et annet sted, kan barnevernstjenesten vurdere om et brått miljøskifte være til skade for barnet, slik at barnets behov må gå foran foreldrenes rett til å bestemme hvor barnet skal bo. Det er krav om at det er sannsynlig at flyttingen vil være til skade for barnet.
- Akuttvedtak om plassering i barnevernsinstitusjon på grunn av barnet har vist alvorlig adferdsvansker som nevnt i § 6-2, er regulert i § 4-4.
- Akuttvedtak om plassering i institusjon når det er fare for menneskehandel er regulert i § 4-5. Menneskehandel er den til enhver tids gjeldende definisjon i straffeloven § 257, jf. § 258.
Å flytte et barn akutt ut av hjemmet er dette et av de mest inngripende tiltakene barnevernstjenesten kan iverksette. Beslutningene kan oppleves som svært belastende for de som berøres. Barnevernstjenesten har derfor strenge krav om at dokumentasjonsplikten og øvrige juridiske rammer blir ivaretatt. Se saksbehandlingsrundskrivet kapittel 3.3 om dokumentasjonskrav, kapittel 4 om barnevernstjenestens vedtak, særlig om saksbehandlingen, vedtaksmyndighet og saksgang i akutte saker i kapittel 22.
Barnevernstjenesten skal fortløpende vurdere om vilkårene for akuttvedtaket er oppfylt, og oppheve vedtaket dersom vilkårene ikke lenger er til stede. I de tilfellene hvor det fattes akuttvedtak, fortsetter saksbehandlingen frem til saken er undersøkt på vanlig måte etter barnevernsloven § 2-2. Se saksbehandlingsrundskrivet kapittel 34 om oppfølging av barn og foreldre etter akuttvedtak
Akutte flyttinger av barn skal kun skje når det ikke er mulig å sikre barnets trygghet på noen annen måte. Når det haster med å beskytte barnet, vil det være risiko for at rettslige prinsipper og ordinære saksbehandlingsregler settes til side, og derfor innebærer akuttarbeid at det må gjøres særlig grundige vurderinger av
- kravet til nødvendighet
- mildeste effektive inngrep
- hensynet til barnets beste
Eksempler på momenter som kan være av betydning for akuttvurderingene:
- Hva ved barnets situasjon krever håndtering straks?
- Står barnet uten omsorg? (hvilke behov har barnet da?)
- På hvilken måte blir barnet vesentlig skadelidende? (hvordan ser dette ut i den konkrete situasjonen, og hvordan påvirker dette barnets helse og utvikling?)
- Hvilket behov har barnet for beskyttelse (på hvilken måte og mot hva?)
- Hva ved barnets situasjon kan forsvare at vi bruker mer tid/ikke handler straks?
- Hvilke andre eller mindre inngripende tiltak enn plassering finnes?
- Hva gjør at alternative tiltak eventuelt ikke kan ivareta dette barnets behov i den konkrete situasjonen?
- Hva er konsekvensene av å handle nå, og hva er konsekvensen av å vente?
- Hvilket alternativ er «best» eller «minst dårlig» for barnet?
- Hvilken lovbestemmelse gjelder i det konkrete tilfellet for dette konkrete barnet?
Forsvarlig saksbehandling stiller også et skjerpet krav til at de barnevernfaglige vurderingene i akuttarbeidet er godt begrunnet og dokumentert, på en måte som sikrer etterprøvbarhet og barn og foreldres rettsikkerhet.
Kravet til begrunnelse og dokumentasjon
Hensynet bak og formålet med begrunnelsesplikten
Ved akuttvedtak stilles det store krav til en grundig begrunnelse. Kravet er skjerpet fordi slike vedtak regnes som av de mest inngripende av barnevernstjenestens virkemidler.
Hensynene bak begrunnelsesplikten er
- at barnet/foreldrene skal forstå hva som er bestemt, hva det bygger på og hvorfor det ble resultatet
- at det skal være mulig å kontrollere og etterprøve vedtaket
En begrunnelse innebærer at barnet/foreldrene får en redegjørelse for hva vedtaket bygger på av faktiske og rettslige forutsetninger, og en forklaring på hvorfor barnevernstjenesten har kommet til det aktuelle utfallet.
Begrunnelsen kan også føre til større grundighet og nøyaktighet i saksbehandlingen, forståelse fra barnet/foreldrene for at avgjørelsen er riktig og bedre forutsetninger for å vurdere å klage.
Hva skal begrunnelsen inneholde?
Begrunnelsen skal inneholde det rettslige grunnlaget, altså hvilke rettsregler vedtaket er bygget på, og de faktiske forholdene. I tillegg skal begrunnelsene inneholde de barnevernsfaglige vurderingene og avgjørende hensyn. Dette inkluderer hvilke barnevernsfaglige vurderinger som er lagt til grunn for avgjørelsen:
- hvordan barnets beste er vurdert
- er barnet snakket med, og hvilken vekt barnets mening er tillagt.
- Hvis barnevernstjenesten ikke har snakket med barnet må dette begrunnes
- Hvis vedtaket avviker fra hva som har vært barnets syn i saken, skal dette begrunnes
- hvordan hensynet til familiebånd er vurdert
- Hensynet til familiebånd omfatter både barnets og foreldrenes familiebånd til hverandre. I vedtaket må det komme frem at eventuelle motstridende interesser er veid opp mot hverandre og hvordan hensynet til familebånd er vektlagt, både når det gjelder barn og foreldre. Dersom akuttvedtaket er nødvendig for å ivareta barnets beste, går hensynet til barnet foran hensynet til foreldrene.
- hvordan akuttiltak her og nå ivaretar barnets behov for omsorg eller beskyttelse
- hvilken betydning tiltaket kan ha for videre omsorg og barnets utvikling
- hvorfor mindre inngripende tiltak ikke anses som tilstrekkelig for å beskytte og ivareta barnet i situasjonen
Også i vedtak om hjelpetiltak er det nødvendig med et skjerpet krav til begrunnelse. En del hjelpetiltak er inngripende for familiene de retter seg mot, siden de i større eller mindre grad kan oppleves som «frivillig tvang». Det kan derfor stilles spørsmål ved hvor reelt samtykket i realiteten er.
Plikten til å begrunne et vedtak følger av forvaltningsloven § 24 første ledd og barnevernsloven § 12-5. Se saksbehandlingsrundskrivet kapittel 4.3.2 om begrunnelser.
Dokumentasjonsplikt
Dokumentasjonsplikt betyr at barnevernstjenesten må synliggjøre sitt arbeid i saken, altså hva de har gjort og hvorfor de har gjort det. Akuttarbeidets inngripende karakter stiller et skjerpet krav til dokumentasjon.
Hensyn bak og formål med dokumentasjonsplikten
Et viktig hensyn bak dokumentasjonskravet er å sikre at barnevernstjenesten aktivt sørger for at barnets synspunkter blir innhentet i saken. Bestemmelsen må ses i sammenheng med barnets rett til medvirkning.
Nedtegning av barnevernets handlinger, skjønnsmessige vurderinger og faglige analyser underveis i saken er også
- avgjørende for de muligheter barn og foreldre har til å ivareta sine interesser og synspunkter.
- viktig for at barnet i ettertid skal kunne forstå sin egen historie, og hvordan og hvorfor barnevernet handlet som de gjorde.
- vesentlig for barnevernstjenestens egen saksbehandling, for eksempel som grunnlag når barnevernstjenesten skal vurdere hvilke tiltak som er riktige å sette inn i en familie.
- avgjørende for at andre myndigheter og organer skal kunne etterprøve, føre kontroll og tilsyn med barnevernstjenestens vurderinger og beslutninger.
Hvilke opplysninger skal nedtegnes?
- alle vesentlige opplysninger, inkludert nødvendig informasjon om barnet og barnets omsorgssituasjon, hvordan barnevernstjenesten har handlet i saken, møtereferater, hvordan barnet har fått medvirke, hva som er barnets mening og vedtak som er fattet
- beskrivelser av de barnevernsfaglige vurderingene og avveiningene som er gjort. Dette omfatter saksrelevante drøftinger og faglige analyser, evaluering av tiltak, hvilken vekt barnets mening og hensynet til familiebånd er tillagt i vurderingene, og lignende.
- vurderinger som gjøres selv om det ikke blir gjort endringer for barnet eller familien
Barnevernstjenesten har plikt til å føre en journal for hvert enkelt barn. Dette følger av barnevernsloven § 12-4. Se saksbehandlingsrundskrivet kapittel 5 om dokumentasjon.