Økonomisk ansvar for hjemreiser ved permisjon fra opphold i sentre for foreldre og barn – Barnevernsloven § 16-5 første og tredje ledd
- Til: Region nord, postboks 2233, 3103 Tønsberg
- Vår ref: 2023/80979-2
- Arkivkode: 3.6.1
- Dato: 18.04.2024
Økonomisk ansvar for hjemreiser ved permisjon fra opphold i sentre for foreldre og barn – Barnevernsloven § 16-5 første og tredje ledd.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet viser til brev fra Bufetat region nord datert 19. oktober 2023. Vi beklager lang saksbehandlingstid.
Bufetat region nord ber om avklaring fra direktoratet på om utgifter til hjemreise ved permisjon fra opphold i senter for foreldre og barn skal dekkes av Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) eller kommunen.
Nærmere om problemsstillingen og Bufetat region nord sin vurdering av saken
Statsforvalteren i Nordland har i en vurdering fra 4. oktober 2023 lagt til grunn at kommunen delvis skal dekke utgifter til hjemreise gjennom egenandelen, og at Bufetat har ansvar for å dekke de overskytende utgiftene.
Statsforvalterens vurdering innebærer en endring fra tidligere praksis, og fra direktoratets tidligere vurdering datert 7. november 2012. Direktoratet vurderte den gang at det kun var selve oppholdet i senteret som falt inn under Bufetats betalingsansvar, og at kommunen var ansvarlig for å dekke utgifter til hjemreiser under oppholdet, i tillegg til egenandelen. Begrunnelsen var at opphold i senter for foreldre og barn var frivillig hjelpetiltak hvor foreldrene bodde sammen med barnet og utøvde den daglige omsorgen, og at det derfor ikke var naturlig å legge til grunn tilsvarende økonomisk ansvar som ved institusjonsopphold, hvor den daglige omsorgen utøves av institusjonen.
Bufetat region nord mener gjeldende rettskildebilde støtter opp under vurderingen fra Statsforvalteren i Nordland. Regionen ønsker likevel direktoratets avklaring siden vurderingen avviker fra tidligere praksis og direktoratets vurdering fra 2012.
Det rettslige grunnlaget
Bufetat skal dekke den delen av utgiftene til utredning av omsorgssituasjonen til barn i alderen 0-6 år og hjelpetiltak etter barnevernsloven § 16-3 fjerde ledd bokstav a og b, som overstiger kommunens egenandel. Bufetats betalingsansvar gjelder bare for tiltak som Bufetat tilbyr. Dette følger av barnevernsloven § 16-5 første ledd.
Bufetats rett til å kreve egenandel av kommunen er regulert i barnevernsloven § 16-5 tredje ledd. Bufetat kan kreve egenandel av kommunen, når kommunen benytter seg av tilbud fra Bufetat om utredning av omsorgssituasjonen til barn i alderen 0-6 år og hjelpetiltak etter barnevernsloven § 16-3 fjerde ledd bokstav a og b. Satser for egenandelen fastsettes av departementet.
Det er gitt utfyllende regler om kommunens egenandel for opphold i institusjon i «forskrift om refusjon for opphold i institusjon»1. Forskriften gjelder også ved opphold i godkjente sentre for foreldre og barn, jf. forskriftens § 1 og henvisningen til barnevernsloven § 10-21.
Ifølge forskriftens § 3 gjelder kommunenes egenandel delvis dekning av oppholdsutgiftene. Det fremgår av bestemmelsen at oppholdsutgiftene blant annet omfatter hjemreiser.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets vurdering
Reglene om at Bufetat kan tilby utredning av omsorgssituasjonen til sped- og småbarn i alderen 06 år og hjelpetiltak i etterkant av slik utredning ble innført 1. januar 2022, og innebar en faglig og juridisk omlegging av Bufetats tilbud om plasser i sentre for foreldre og barn.(2)
I forbindelse med ikrafttredelsen av ny barnevernslov ble det i tillegg foretatt endringer i forskrift om refusjon for opphold i institusjon. Direktoratets tidligere vurdering av 7. november 2012 er utarbeidet før disse endringene, og er derfor ikke lenger relevant når gjeldende rett skal beskrives.
Direktoratet støtter Statsforvalteren i Nordland sin forståelse av gjeldende rett. Dersom kommunen benytter seg av Bufetats tilbud om utredning eller hjelpetiltak etter barnevernsloven § 16-3 fjerde ledd bokstav a og b, inntrer Bufetats økonomiske ansvar, jf. barnevernsloven § 16-5 første ledd. Utgifter til hjemreiser ved permisjon fra sentre for foreldre og barn inngår som en del av oppholdsutgiftene, jf. forskrift om refusjon for opphold i institusjon § 3 annen setning. Bufetat får refundert deler av disse utgiftene gjennom kommunens egenandel og dekker selv den delen av utgiftene som overstiger egenandelen, jf. barnevernsloven § 16-5 første og tredje ledd, og forskrift om refusjon for opphold i institusjon § 3 første setning.
Barnevernsloven § 16-3 fjerde ledd bokstav b regulerer kun Bufetats tilbud om hjelpetiltak i etterkant av utredning etter bokstav a. Dersom kommunen benytter plasser i senter for foreldre og barn som hjelpetiltak uten forutgående utredning, inntrer ikke Bufetats betalingsansvar etter § 16-5 første ledd. Kommunen har i slike tilfeller fullt betalingsansvar, også for utgifter for hjemreiser ved permisjon.
Med hilsen
Charlotte Stokstad (e.f.)
avdelingsdirektør
Hanne Bjørnstad
seniorrådgiver
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.
Kopi til
- Barne- og familiedepartementet
- Region vest
- Region øst
- Region sør
- Region Midt-Norge
- Statsforvalteren i Agder
- Statsforvalteren i Innlandet
- Statsforvalteren i Møre og Romsda
- Statsforvalteren i Nordland
- Statsforvalteren i Oslo og Viken
- Statsforvalteren i Rogaland
- Statsforvalteren i Troms og Finnmark
- Statsforvalteren i Trøndelag
- Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
- Statsforvalteren i Vestland
- Oslo kommune Barne- og familieetaten
- Statens helsetilsyn
- Barneombudet
Referanser
1. Kilde mangler
2. Prop. 73 L (2016–2017) Endringer i barnevernloven (barnevernsreform) pkt. 14 og Høringsnotat: Forslag til forskrift om Bufetats saksbehandling ved tilbud om barnevernstiltak til kommunen