Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Lovtolkning – kvalitetsforskriften § 5 – bemanning ved institusjoner om natten

Bufdirs tolkningsuttalelse

Til: Bufetat, region vest

[Barnevernloven § 5-10. Kvalitetsforskriften § 5]

Vår ref: 2014/63592-4

Arkivkode: 343

Dato: 9. september 2015

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (direktoratet) viser til e-post av 14. april 2015 fra Barne-, ungdoms- og familieetaten, region vest (Region vest).

Henvendelsen fra Region vest

Region vest opplyser at bemanning på natt på barneverninstitusjoner har vært et tilbakevendende tema både nasjonalt og regionalt. Etter region vests oppfatning er det viktig med nasjonale føringer om temaet.

Direktoratets redegjørelse for rettslig utgangspunkter

Det fremgår av barnevernloven § 1-4 at tjenester og tiltak etter barnevernloven skal være forsvarlige. Det fremgår videre av kvalitetsforskriften § 5 første ledd, at institusjonen skal ha en stillingsplan som sikrer faglig forsvarlig drift.

«Institusjonen skal ha internkontroll for å sikre at den utfører oppgavene sine i samsvar med krav fastsatt i lov eller i medhold av lov», jf. kvalitetsforskriften § 10.

Kvalitetsforskriften § 12 regulerer innholdet i internkontrollen. Det fremgår blant annet at internkontrollen skal tilpasses institusjonens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold og ha det omfang som er nødvendig for å etterleve krav fastsatt i eller i medhold av barnevernloven.

Det fremgår av bestemmelsens andre ledd at institusjonen blant annet skal:

«f) skaffe oversikt over områder i institusjonen hvor det er fare for svikt eller mangel på oppfyllelse av myndighetskrav,

g) utvikle, iverksette, kontrollere, evaluere og forbedre nødvendige prosedyrer, instrukser, rutiner eller andre tiltak for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelse av barnevernlovgivningen,

h) foreta systematisk overvåking og gjennomgang av internkontrollen for å sikre at den fungerer som forutsatt og bidrar til kontinuerlig forbedring i institusjonen.»

«Internkontrollen må kunne dokumenteres i den form og det omfang som er nødvendig på bakgrunn av institusjonens størrelse, aktiviteter og risikoforhold. Dokumentasjonen skal til enhver tid være oppdatert og tilgjengelig», jf. kvalitetsforskriften § 13.

Direktoratets redegjørelse og vurdering

Direktoratet vil i dette brevet presisere nærmere hva som, innenfor gjeldende regelverk, er å forstå som faglig forsvarlig bemanning på natt og innholdet i kravet til internkontroll.

Dagens regelverk gir ingen klare rammer for bemanningstetthet på natt. Direktoratet legger til grunn at saken omhandler forståelse og praktisering av hva som ligger i kravet til forsvarlige tjenester, jf. barnevernloven § 1-4 og kravet i kvalitetsforskriften § 5 om at institusjonen skal ha en stillingsplan som sikrer faglig forsvarlig drift, samt kvalitetsforskriftens krav til internkontroll.

Direktoratet legger til grunn at institusjonen skal ha en stillingsplan som til enhver tid sikrer faglig forsvarlig drift. Dette innebærer at det til enhver tid må være forsvarlig bemanning sett i forhold til institusjonens målgruppe, målsetting og metodikk.

Barneverninstitusjoner er heldøgns omsorgstjenester, som innebærer at institusjonene også har omsorgsansvar for barna om natten. I vurderingen om hva som er forsvarlig bemanning, skal det legges vekt på hensynet til at tjenestene skal være trygge og sikre både for barn og ansatte. Institusjonen skal til enhver tid kunne begrunne valg av bemanningstetthet, også på natt.

Direktoratet legger til grunn at kravet til internkontroll medfører at institusjonene med utgangspunkt i det enkelte barns og gruppens samlede behov, må foreta jevnlige risikovurderinger av hva som er forsvarlig bemanning på natt. Dette vil for eksempel gjelde hver gang det kommer et nytt barn til institusjonen. Dette forutsetter at institusjonen har et system for å foreta slike jevnlige risikovurderinger av hva som er forsvarlig bemanning på natt. Både barnas og ansattes behov for sikkerhet skal veie tungt i risikovurderingene.

I vurderingen av hvilke bemanningstetthet institusjonen skal ha på natt må institusjonen foreta en risikovurdering der blant annet følgende temaer kan inngå:

  • Barnas psykiske og fysiske helse
  • Om barn har søvnproblemer, som nødvendiggjør voksenkontakt på natt
  • Om det er risiko for bruk av vold, utagering, kriminalitet og eller rusproblematikk
  • Om det er fare for at barn rømmer

Som det fremgår av kvalitetsforskriftens § 13 må internkontrollen dokumenteres.

Direktoratet legger til grunn at regionalt nivå i Bufetat og Oslo kommune ved godkjenning, kvalitetssikring og etterfølgende kontroll, må kontrollere at institusjonen har en stillingsplan som til enhver tid sikrer faglig forsvarlig drift, og at institusjonen har tilfredsstillende systemer for å foreta jevnlige risikovurderinger av hva som er forsvarlig bemanning på natt.

Regionalt nivå i Bufetat og Oslo kommune må også kunne gjennomføre kontroll av om det er samsvar mellom gjeldende turnus og gjennomførte vakter.

Med hilsen Hege Hovland Malterud (e.f)
avdelingsdirektør

Hanne Knudsen
seksjonssjef

Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.

Kopi:

  • Oslo kommune
  • Bufetats regioner
  • Barne-, likestillings – og inkluderingsdepartementet (BLD)
  • Statens helsetilsyn
  • Landets fylkesmannsembeter