Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Bruk av akuttvedtak når barn er plassert med hjemmel i barnevernloven

Bufdirs tolkningsuttalelse

Til: Advokat Christian A. Kramer, Rådhusplassen 31, 1430 Ås

[Barnevernloven § 4-6 annet ledd.]

Deres ref: 1057/54415.doc/CK

Vår ref: 2015/55812-3

Arkivkode: 30

Dato: 30.10.2015

Vi viser til din henvendelse av 14. oktober 2015 hvor det formidles bekymring for barneverntjenestens bruk av akuttvedtak som et virkemiddel for å flytte barn som allerede er plassert i regi av barneverntjenesten. I henvendelsen beskrives bruk av vedtak med hjemmel i barnevernloven § 4-6 annet ledd, når barnet allerede er plassert på institusjon for behandling på grunn av alvorlige atferdsvansker med hjemmel i barnevernloven § 4-24. Bakgrunnen for bruk av akuttvedtakene oppgis å være uenighet mellom Bufetat og barneverntjenesten om institusjonens egnethet. Barneverntjenesten skal ha benyttet akuttvedtak for å flytte barnet til en ny institusjon, og vedtakene skal ha blitt godkjent av fylkesnemnda.

Regelverket

Barn som har vist alvorlige atferdsvansker ved alvorlig eller gjentatt kriminalitet, vedvarende misbruk av rusmidler eller på annen måte kan plasseres og tilbakeholdes i institusjon i inntil et år uten eget samtykke med hjemmel i barnevernloven § 4-24. Det er fylkesnemnda som fatter et slikt vedtak på initiativ fra barneverntjenesten. Det er en forutsetning at en slik plassering er til barnets beste. Fylkesnemnda skal på vedtakstidspunktet gjøre en vurdering av institusjonens faglige og materielle egnethet, vurdert opp mot barnets behov for omsorg og behandling.

Fylkesnemnda kan fatte vedtak om omsorgsovertagelse når vilkårene i barnevernloven § 4-12 er oppfylt, og dette vil være til barnets beste. Mens vedtak med hjemmel i barnevernloven § 4-24 er begrunnet i barnets alvorlige atferdsvansker, skyldes en omsorgsovertakelse alvorlige mangler i foreldrenes omsorgsevne.

Barnevernloven § 4-6annet ledd gir barneverntjenesten hjemmel til å fatte et akuttvedtak om umiddelbar plassering utenfor hjemmet dersom det er en fare for at barnet vil kunne bli vesentlig skadelidende av å forbli i hjemmet. Vedtaket har en midlertidig karakter, og det må vurderes om skaderisikoen for barnet kan elimineres helt eller reduseres til et akseptabelt nivå ved at det settes inn hjelpetiltak i hjemmet. Fylkesnemnda skal gi vedtaket midlertidig godkjenning, og behandler klager fra parten om vedtaket, jf. barnevernloven §§ 7-22 og 7-23.

Med hjemmel i barnevernloven § 4-25 kan barneverntjenesten fatte akuttvedtak om plassering av barn i institusjon. Grunnvilkårene i barnevernloven § 4-24 må være oppfylt, og det må være fare for at barnet vil bli vesentlig skadelidende på grunn av alvorlige atferdsproblemer. Det er en forutsetning at hjelpetiltak ikke kan være tilstrekkelig for å redusere risikoen for vesentlig skade til et akseptabelt nivå. Fylkesnemnda skal gi vedtaket midlertidig godkjenning, og behandler klager fra parten om vedtaket, jf. barnevernloven §§ 7-22 og 7-23.

Direktoratets vurdering

Dersom barneverntjenesten etter iverksettelse av en plassering med hjemmel i barnevernloven § 4-24 vurderer at plasseringsstedet ikke er egnet til å ivareta og behandle barnet, kan barneverntjenesten ikke uten videre flytte barnet til en annen institusjon. Barneverntjenesten har heller ikke anledning til å fatte et akuttvedtak med hjemmel i barnevernloven § 4-25 for å flytte barnet til en institusjon med strengere rammer eller at annet behandlingsopplegg. Et slikt vedtak ligger klart utenfor lovens rammer. Det må forutsettes at barn som er plassert med hjemmel i et vedtak etter barnevernloven § 4-24 skal ivaretas innenfor rammene av en slik plassering. Dersom det er nødvendig med tettere oppfølgning eller justering av behandlingsopplegget skal institusjonen, i samarbeid med barneverntjenesten, gjør nødvendige tilpasninger til barnets situasjon og behov. Barneverntjenesten kan imidlertid avslutte en slik plassering dersom den ikke er til barets barnets beste, og videre plassering derfor ikke er aktuell.

Vurderer barneverntjenesten at plasseringsstedet ikke er faglig og materielt egnet til å gi barnet forsvarlig behandling og oppfølgning, må det fremmes en ny sak for fylkesnemnda med hjemmel i barnevernloven § 4-24 om endring av plasseringssted. Fylkesnemnda bør i en slik situasjon prioritere en slik begjæring, og tema i saken vil kunne begrenses til spørsmålet om plasseringsstedets egnethet.

Barnevernloven åpner heller ikke for at barneverntjenesten kan fatte et akuttvedtak med hjemmel i barnevernloven § 4-6annet ledd, når barnet er plassert etter en omsorgsovertakelse etter barnevernloven § 4-12 eller med hjemmel i barnevernloven § 4-24. Et slikt vedtak kan kun fattes dersom barnet står i fare for å bli vesentlig skadelidende ved å forbli i hjemmet. Barnet er i en slik situasjon allerede ivaretatt i fosterhjem eller på institusjon, og lovens vilkår om at skadepotensialet kan realiseres ved å "forbli i hjemmet" vil ikke være oppfylt. Bestemmelsen er heller ikke ment som et verktøy for barneverntjenesten til å flytte barnet til et nytt plasseringssted. Barnevernloven har egne regler for flytting av barn som er under barneverntjenestens omsorg. Slik flytting vil være aktuelt når endrede forhold gjør det nødvendig eller det må anses til beste for barnet, jf. barnevernloven § 4-17.

Dersom barnet er under barneverntjenestens omsorg etter en omsorgsovertakelse etter barnevernloven § 4-12, kan det imidlertid ikke utelukkes at det kan være behov for å fatte et akuttvedtak med hjemmel i barnevernloven § 4-25. Dette vil være aktuelt dersom rammene for omsorgsovertakelsen ikke er tilstrekkelig til å ivareta barnet og barnet står i fare for å bli vesentlig skadelidende på grunn av alvorlige atferdsvansker.

Med hilsen

Therese Rieber-Mohn (e.f)
seksjonssjef

Anders Henriksen
seniorrådgiver

Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.

Kopi til:

  • Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
  • Alle fylkesmannsembeter
  • Statens Helsetilsyn
  • Alle Bufetats regioner
  • Sentralenheten for fylkesnemnda
  • Alle fylkesnemnder