Frist for gjenopptakelse av sak for fylkesnemnda, barnevernloven § 4-21 annet ledd
- Til: Advokatfirmaet Eriksen, Postboks 423, 9255 Tromsø
- Deres ref: 30061
- Vår ref: 2018/55724-2
- Arkivkode: 311
- Dato: 12.09.2018
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet viser til brev av 9. august 2018, vedrørende forståelsen av barnevernloven § 4-21 annet ledd. Med bakgrunn i en konkret sak, reises det spørsmål om ettårsfristen for å kreve ny behandling av en sak som er avgjort i fylkesnemnda eller domstolen, også gjelder for den som ikke var part i den opprinnelige saken.
I brevet beskrives en sak hvor fylkesnemnda har fattet vedtak om omsorgsovertakelse etter barnevernloven § 4-12. Far var ikke part i saken, siden farskapet først ble endelig fastslått kort tid før nemndsbehandlingen. Far reiste deretter sak etter barneloven, og ble tilkjent del i foreldreansvaret og daglig omsorg for barnet. Han ønsket å få omsorgssaken behandlet på nytt i fylkesnemnda, men barneverntjenesten hevdet at saken ikke kan tas til ny behandling før det har gått ett år, jf. barnevernloven § 4-21 annet ledd. Barneverntjenesten har uttalt at den vil begjære saken avvist dersom den bringes inn for nemnda på et tidligere tidspunkt.
Det rettslige grunnlaget
I henhold til barnevernloven § 4-21 annet ledd første punktum kan partene ikke kreve at en sak om opphevelse av vedtak om omsorgsovertakelse skal behandles av fylkesnemnda dersom saken har vært behandlet av fylkesnemnda eller domstolene de siste tolv måneder. Formålet med bestemmelsen er å skjerme barnet mot den uroen som stadige saksanlegg kan innebære. At partene ikke kan kreve at saken behandles, betyr ikke at nemnda er avskåret fra å behandle en sak innenfor tolvmånedersfristen.(1)
Foreldre med foreldreansvar vil alltid være part i en sak om omsorgsovertakelse. Dette gjelder uavhengig av hvem av foreldrene barnet bor sammen med, og uavhengig av foreldrenes samvær og kontakt med barnet. Foreldre som ikke har del i foreldreansvaret, og som heller ikke har hatt noen videre kontakt med barnet saken gjelder, vil normalt ikke være part i en sak om omsorgsovertakelse. En nærmere beskrivelse av partsforholdene i saker etter barnevernloven er gitt i saksbehandlingsrundskrivet punkt 3.1.2.(2)
Et vedtak om omsorgsovertakelse vil rette seg mot foreldre som har daglig omsorg etter barnelovens regler. Krav om opphevelse av vedtak om omsorgsovertakelse kan bare fremmes av den som i tillegg til å ha del i foreldreansvaret, også har daglig omsorg for barnet etter barneloven.
Direktoratets vurdering
Det er fylkesnemnda som kan avgjøre om en sak etter barnevernloven § 4-21 kan tas til behandling før det har gått tolv måneder siden saken sist ble behandlet. Barneverntjenesten skal derfor, dersom den private part krever det, fremme en sak for fylkesnemnda selv om det ikke har gått et år siden den ble avgjort. Når saken gjelder krav fra den private part om endringer i et tidligere vedtak, skal barnevernstjenesten forberede og sende saken til fylkesnemnda snarest mulig og senest innen tre måneder fra barneverntjenesten mottok kravet. I særlige tilfeller kan fristen være seks måneder, jf. barnevernloven § 7-10.
Krav som fremstår som klart ubegrunnet, eller gjentatte saksanlegg innenfor tolvmånedersfristen, må kunne oversendes nemnda uten omfattende saksbehandling fra barneverntjenestens side. Fylkesnemnda kan avvise slike saker uten nærmere begrunnelse etter barnevernloven § 7-13.(3)
Det er bare den som har del i foreldreansvaret og daglig omsorg etter barnelovens regler som er i rettslig posisjon til å bringe en sak om opphevelse av et omsorgsvedtak inn for fylkesnemnda. Foreldre som ikke er i en slik posisjon ved behandlingen av omsorgssaken, kan ved å følge barnelovens system for å fastlegge foreldreansvar og daglig omsorg komme i posisjon til å kreve omsorgsvedtaket opphevet. Vedkommende vil da kunne opptre som part etter § 4-21 selv om vedtaket om omsorgsovertakelse ikke var rettet mot ham eller henne, og selv om han eller hun ikke var part under behandlingen av omsorgsovertakelsen.
Barnevernloven § 4-21 annet ledd begrenser adgangen til å bringe en sak om opphevelse av et vedtak om omsorgsovertakelse inn for fylkesnemnda dersom saken har vært behandlet av fylkesnemnda eller domstolene de siste tolv måneder. Saken i denne sammenheng er fylkesnemndas eller domstolens behandling av spørsmålet om omsorgsovertakelse etter barnevernloven § 4-12 eller et krav om opphevelse av omsorgsovertakelsen etter barnevernloven § 4-21. Det sentrale vurderingstemaet ved behandling av saken vil ha vært omsorgsevnene til den av foreldrene vedtaket eller dommen var rettet mot. En forelder som vedtaket eller dommen ikke var rettet mot, vil ikke ha fått sine omsorgsevner vurdert i den opprinnelige saken. Det vil heller ikke være vurdert om det er til barnets beste at denne forelderen har omsorgen for barnet.
En situasjon som beskrevet over, hvor en forelder etter et omsorgsvedtak har kommet i posisjon til å kreve det opphevet etter § 4-21, vil etter direktoratets syn være en ny opplysning i saken som tilsier en ny behandling. Hensynet til rettsikkerheten til foreldre og barn taler for at fylkesnemnda så raskt som mulig tar stilling til om en slik sak skal tas til behandling.
Med hilsen
Anders Henriksen (e.f)
avdelingsdirektør
Jan Faller
seniorrådgiver
Kopi til:
- Barne- og likestillingsdepartementet
- Landets fylkesmannsembeter
- Landets fylkesnemnder
- Sentralenheten for fylkesnemndene
- Regionene i Bufetat
- Barne- og familieetaten, Oslo kommune
- Statens helsetilsyn
- Barneombudet
Referanser
- Ot. prop. nr. 44 (1991-1992) s 56
- https://www.bufdir.no/Barnevern/Fagstotte/saksbehandlingsrundskrivet/
- Ot.prp. nr. 76 (2005-2006) s. 101