Barneloven § 61 a
Til: Fylkesmannen i Østfold, Postboks 325, 1502 Moss
[Barnevernloven § 6-7. [Barneloven § 61 a.]
Deres ref: AKR
Vår ref: 2015/55316-5
Arkivkode: 30
Dato: 07.02.2016
Fylkesmannen i Østfold ber om svar på hvordan begrepet «barneverntjenesten» i lov 8. april 1981 nr. 7 om barn og foreldre (barnelova), skal forstås. Spørsmålet er om andre aktører enn de som jobber i den kommunale barneverntjenesten, og som utfører arbeid for den kommunale barneverntjenesten, omfattes av begrepet.
Etter barnelova § 61a kan barneverntjenesten, uhindret av taushetsplikten i lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester (barnevernloven) § 6-7, gi opplysninger til domstolen i saker om foreldreansvar, om hvor barnet skal bo fast og hvorvidt det skal ha samvær med foreldrene.
Endringene i barneloven kom i 2013, hvor fritak for taushetsplikt for ansatte i barneverntjenesten ble innført, slik at de, uhindret av taushetsplikt, kan gi opplysninger og vitne i foreldretvister for domstolen. Før lovendringen trådte i kraft måtte fylkesmannen gi fritak for taushetsplikt. Bakgrunnen for lovendringen var å tydeliggjøre barneverntjenestens ansvar for å bidra med barnevernfaglige vurderinger i saker hvor det er foreldretvister, og hvor barneverntjenesten kan inneha opplysninger om barnet og foreldrene. Når det gjelder utveksling av personsensitive opplysninger på dette området, la departementet til grunn at personvernhensyn må vike til fordel for hensynet til barnet.
Fylkesmannen i Østfold mener en naturlig tolkning av begrepet «barneverntjeneste» i barnelova § 61 a må sees i sammenheng og tolkes som alle som er underlagt taushetsplikt etter barnevernloven § 6-7. Det medfører at fosterforeldre, ansatte på institusjoner og private konsulenter etter barnelova kan gi opplysninger i foreldretvister som behandles av domstolene.
Direktoratet er enig i Fylkesmannen i Østfolds forståelse av begrepet «barneverntjeneste», og slutter seg til at fosterforeldre, ansatte på institusjoner og private konsulenter etter barnelova fritt kan gi opplysninger i foreldretvister.
Dersom man ser på formålet med bestemmelsen, som er å få opplyst saken best mulig, taler også det for at alle som kjenner barnets situasjon og foreldrenes omsorgsevne kan forklare seg for retten uten å være bundet av taushetsplikten.
Med hilsen
Anders Henriksen (e.f)
fung. seksjonssjef
Agnete Krogvig
seniorrådgiver
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.