Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Tolkning av lov om barneverntjenester – innhenting av politiattester

Bufdirs tolkningsuttalelse

Til: Fylkesmannen i Østfold, Postboks 325, 1502 Moss

[Barnevernloven § 6-10]

Vår ref: 2015/55316-4

Arkivkode: 30

Dato: 07.02.2016

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet viser til brev av 12. august 2015 fra Fylkesmannen i Østfold der det reises spørsmål knyttet til innhenting av politiattest for studenter under utdanning, og for ansatte som har direkte kontakt med barn og unge når de utfører oppgaver for institusjoner, omsorgssentre og sentre for foreldre og barn. Vi beklager at det har tatt tid å besvare henvendelsen.

Bakgrunn for henvendelsen

Fylkesmannen i Østfold ber direktoratet avklare hvor ofte institusjoner og barneverntjenester skal innhente politiattester fra studenter under utdanning, dette vil særlig gjelde studenter som tar bachelor i barnevern. Fylkesmannen i Østfold er kjent med at undervisningsinstitusjonene i dag informerer studentene om at attestene de leverer inn ved skolestart er tilstrekkelige for studieperioden.

Fylkesmannen i Østfold ønsker også avklart hvilke krav som gjelder innhenting av politiattest for ansatte i institusjoner som skifter arbeidssted innen samme organisasjon. Det bes særlig om en konkret vurdering av hva som ligger i begrepet samme myndighet/organisasjon.

Rettslige grunnlag

Barnevernloven § 6-10 første ledd stiller krav om at alle som skal ansettes i kommunens barneverntjeneste, eller som skal utføre arbeid på barneverntjenestens vegne, må legge frem politiattest. Krav om politiattest gjelder bare personer som utfører arbeid etter barnevernloven § 2-1. Den som foretar ansettelsen har ansvaret for å kreve politiattest fremlagt.

For studenter som vil komme i kontakt med klienter og barn i løpet av studiene, kreves politiattest ved studieopptak. Dette følger av forskrift om opptak til høgere utdanning kapittel 6. Politiattesten skal framvises ved studiestart.

Direktoratets vurdering av innhenting av politiattest for studenter

Studenter som får tilsagn om plass ved barnevernsutdanning skal legge frem politiattesten for utdanningsstedet senest ved fastsatt utdanningsstart, jf. forskrift om opptak til høyere utdanning § 6-3 (2). Studenter ved barnevernutdanning har i løpet av årene de er under utdanning, perioder hvor de har praksis både i barneverntjenester og barneverninstitusjoner.

Spørsmålet om forlenget vandelskontroll ble behandlet i rundskriv utgitt av Kunnskapsdepartementet, hvor det vises til forarbeidene til politiregisterloven § 43.(1) Det fremgår av forarbeidene at det ikke er åpnet for fornyet vandelskontroll i form av utstedelse av fornyet politiattest med nærmere angitte tidsintervaller.(2) I stedet gis brukerne av tidligere utstedt politiattest, adgang til å få utlevert nye opplysninger fra politiet i samsvar med hjemmelsgrunnlaget for utstedelse av den opprinnelige attesten. Bestemmelsen får anvendelse i de tilfeller der det tidligere er utstedt en politiattest, men hvor utdanningsinstitusjonen har fått informasjon som gir grunnlag for å tro at det foreligger nye opplysninger av betydning. Utdanningsinstitusjonen vil bare kunne få utlevert opplysninger som er innenfor hjemmelsgrunnlaget for den opprinnelige attesten.

Dersom studenten skifter studiested, vil den nye utdanningsinstitusjonen være ny bruker. I disse tilfellene vil det være hjemmel for å innhente ny vandelsattest.

Politiattesten som studentene legger frem for studiestedet ved opptak/studiestart, vil være gyldig under hele studietiden, forutsatt at studentene ikke skifter studiested, eller at utdanningsinstitusjonen får informasjon som tilsier at den bør innhente fornyet vandelsattest etter reglene i politiregisterloven § 43.

Innhenting av ny politiattest ved skifte av arbeidssted eller ved skifte av arbeidssted innen samme organisasjon

For alle ansettelser i barneverntjenesten har arbeidstaker plikt til å fremlegge politiattest, og arbeidsgiver har plikt til å innhente slik attest. Denne plikten gjelder også for personer som ikke er ansatt, men som utfører nærmere spesifiserte oppgaver som faller under barnevernloven, jf. barnevernloven § 6-10.

Når plikten er knyttet til "ansettelse", er det naturlig å forstå dette begrepet på samme måte som arbeidsmiljølovens begrep, det vil si som den handlingen som gjør at man inngår i et arbeidsforhold. Det er i overensstemmelse med den forståelse som er lagt til grunn i retningslinjene.(3)

Dersom det skjer en ny ansettelse inntrer pliktene i barnevernloven § 6-10. Det vil normalt være en nyansettelse når arbeidstakeren skifter arbeidssted innen samme organisasjon.

Endring av arbeidssted som skjer utøvelse av styringsretten vil imidlertid ikke være en nyansettelse. I en slik situasjon pålegges arbeidstaker i henhold til arbeidsavtalen nye arbeidsoppgaver, nytt arbeidssted e.l. I slike tilfeller vil ikke barnevernloven § 6-10 gi arbeidstaker en plikt til å legge frem, og arbeidsgiver en plikt til å innhente, politiattest. Dette kan eksempelvis være tilfelle for ansatte i en organisasjon, hvor den enkelte ansatte ved en institusjon er ansatt i organisasjonen og ikke ved den enkelte institusjon. Det må det i slike tilfeller foretas en konkret vurdering av ansettelsesforholdet, og de arbeidsavtaler som foreligger.

Direktoratet vil bemerke at det i forbindelse med omstillinger i staten kan vurderes at arbeidstaker har en rett og plikt (rettskrav) til en stilling i en annen del av virksomheten. I slike tilfeller vil det måtte utarbeides en ny arbeidsavtale uten at det i arbeidsrettslig forstand er å anse som en ny stilling. Dette vil ikke være å regne som en ny stilling i forhold til rundskrivet og således ikke utløser krav om ny politiattest.

Rundskriv Q-34/2011 legger til grunn at «…dersom dette ansees ubetenkelig i det enkelte tilfelle og ordningen ellers ville bli unødvendig tungvint å administrere…» kan det gjøres unntak fra kravet om innhenting av ny politiattest.

I tilfeller hvor en institusjon på grunn av uforutsette hendelser ikke klarer å skaffe tilstrekkelig bemanning til å ivareta barna som oppholder seg på institusjonen, må det kunne gjøres unntak fra kravet om innhenting av ny politiattest. Her vil hensynet til forsvarlig bemanning og dermed ivaretakelse av beboerne, gjøre at kravet til innhenting av politiattest må fravikes. Imidlertid vil dette bare kunne gjøres gjeldende frem til institusjonen igjen er i stand til å ha tilstrekkelig egen bemanning. Økonomiske hensyn skal ikke kunne gjøres gjeldende, som at det vil være rimeligere å innhente en ansatt fra en annen institusjon, enn å bruke egne på overtid.

Med hilsen

Hege Hovland Malterud (e.f)
avdelingsdirektør

Anders Henriksen
fung. seksjonssjef

Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.

Retningslinjer

  1. Rundskriv F-01-14 Endringer i forskrift 31. januar 2007 om opptak til høyere utdanning
  2. Prop. 114 L (2012-2013)
  3. Retningslinjer til forskrift om politiattest i henhold til barnevernloven