Anmodning om tolkning av forskrift om rettigheter og bruk av tvang under opphold i barneverninstitusjon § 8 andre ledd
Til: Fylkesmannen i Troms, Fylkeshuset, Strandvegen 13, 9291 Tromsø
[Barnevernloven § 5-9. Rettighetsforskriften § 8.]
Vår ref: 2015/53105-4
Arkivkode: 30
Dato: 21.10.2015
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet viser til brev av 22. april 2015 fra Fylkesmannen i Troms hvor det reises spørsmål om tolkningen av forskrift om rettigheter og bruk av tvang under opphold i barneverninstitusjon(1)(rettighetsforskriften) § 8 andre ledd.
Vi beklager at det har tatt tid å besvare henvendelsen.
Bakgrunn for henvendelsen
På bakgrunn av en konkret henvendelse fra en kommune ønsker Fylkesmannen i Troms en redegjørelse om hvem som er ansvarlig for å sørge for at barn som akuttplassers på barneverninstitusjon får gjennomført legesjekk, og hvem som skal dekke kostnadene til gjennomføring av slik helsesjekk.
Fylkesmannen i Troms legger til grunn at i de tilfeller det er mulig å få gjennomført legesjekk før inntak, er det den barneverntjenesten som plasserer barnet som har ansvaret for legesjekken. Når legesjekken først lar seg gjennomføre etter at barnet har kommet til institusjonen, viser fylkesmannen til at det følger rettighetsforskriften § 8 første ledd og rundskriv Q-19/2012(2) at institusjonen skal ha skriftlige rutiner som sikrer at barn og unge som blir akuttplassert får legetilsyn i henhold til rettighetsforskriften § 8 andre ledd. Det vises videre til at det følger av helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og oppholdsprinsippet at kommunen skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen, tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester.
Rettslig grunnlag
Formålet med barnevernloven er å sikre at barn og unge om lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid, jf. barnevernloven § 1-1. Alle tjenester og tiltak etter barnevernloven skal være forsvarlige, jf. 1-4.
Kommunen har ansvar for å utføre oppgaver som etter barnevernloven ikke er lagt til statlig organ, jf. barnevernloven § 2-1første ledd. Barneverntjenesten i kommunen skal utføre det daglige og løpende arbeidet, herunder treffe vedtak i henhold til loven og iverksette tiltak, jf. barnevernloven § 2-1fjerde og femte ledd. Barneverntjenesten i kommunen har rett og plikt til å foreta undersøkelser i et omfang som formålet tilsier, og skal samarbeide med andre sektorer og forvatningsnivåer når dette kan bidra til å løse oppgaver den er pålagt etter barnevernloven, jf. § 3-2 og 4-3. Barneverntjenestens hjemmel til å treffe midlertidige akuttvedtak følger av barnevernloven §§ 4-6, 4-9, 4-25 og 4-29.
Barneverntjenestens plikt til å yte tjenester gjelder alle som oppholder seg i kommunen, jf. barnevernloven § 8-1, og den enkelte kommune skal sørge for bevilgninger som er nødvendig for å yte de tjenester og tiltak som kommunen har ansvar for etter loven, jf. barnevernloven § 9-1 første ledd.
Barne-, ungdom og familieetaten (Bufetat) skal etter anmodning fra kommunen bistå barneverntjenesten i kommunen med plassering utenfor hjemmet, jf. barnevernloven § 2-3 andre ledd bokstav a)(3). Bufetat har et helhetlig ansvar for det samlede institusjonstilbudet gjennom å etablere og drifte institusjoner og inngå avtaler med godkjente private og kommunale institusjonseiere(4).
Regionalt nivå i Bufetat skal yte tjenester etter loven til alle som oppholder seg i regionen, jf. barnevernloven § 8-2, og Bufetat skal dekke utgifter til institusjoner som overstiger den andel av oppholdsutgiftene som kommunen plikter å betale etter satser fastsatt av departementet, jf. barnevernloven §§ 9-4 og 9-5. Bufetats adgang til å kreve egenbetaling for opphold i institusjon fra kommunen, er nærmere regulert i forskrift(5).
Oppgave- og ansvarsfordelingen mellom kommuner og statlige barnevernmyndigheter, herunder betalingsordninger i barnevernet er nærmere beskrevet i rundskriv Q-06/2007. Det fremgår av rundskrivet at det er kommunen som avgjør om barnet har behov for plassering i institusjon, mens Bufetat beslutter hvilken institusjonsplass barnet skal tilbys(6). Tilsvarende ansvarsdeling er lagt til grunn i prop. 106 L, hvor det i tillegg er tydeliggjort at Bufetat skal legge kommunens utredning av barnets behov til grunn for sine vurderinger(7).
Rettighetsforskriften regulerer beboernes rettigheter, og rammer for bruk av tvang under opphold i barneverninstitusjon. Det fremgår av § 8 første ledd at institusjonen plikter å ha skriftlige rutiner som ivaretar beboerens rett til nødvendig tilsyn og behandling(8). Barn og unge som blir akuttplassert skal tilses av lege før inntak, snarest mulig etter inntak eller senest løpet av inntaksdøgnet, jf. rettighetsforskriften § 8 andre ledd.
I rundskriv Q-19/2012(9) er det presisert at institusjonen ut fra omsorgsansvaret plikter å sørge for at den enkelte beboer får tilgang til helsehjelp og sørge for bistand og tilsyn ved sykdom, og at institusjonen skal ha skriftlige rutiner som ivaretar dette ansvaret. Rutinene skal være tilpasset institusjonen og dens beboere, og må inneholde bestemmelser om barn og unge som blir akuttplassert får legetilsyn før inntak, snarest mulig etter inntak eller senest i løpet av inntaksdøgnet.
Barne-, ungdom- og familiedirektoratets vurdering
Akuttvedtak etter barnevernloven §§ 4-6, 4-9, 4-25 og 4-29 treffes ofte i sitasjoner som kjennetegnes av at noe haster, og hvor tiltak utenfor hjemmet må tilbys raskt. Tid og mulighet til å utrede og undersøke barnets situasjon før tiltak iverksettes, kan derfor være begrenset. Siden informasjon om barnets sitasjon og behov i slike situasjoner kan være begrenset, er det spesielt viktig å avdekke og sørge for at barnet får nødvendig helsehjelp. Barn kan for eksempel ha uoppdagede fysiske skader som følge av vold og overgrep som trenger legetilsyn eller det kan være behov for å få vurdert behov for avrusning eller annen nødvendig helsehjelp.
Som det fremgår ovenfor har kommunal barneverntjeneste som grunnlag for tiltak en plikt til å foreta forsvarlige og formålstjenlige undersøkelser, og samarbeide med andre sektorer, herunder helsetjenestene når det kan bidra til å løse barneverntjenestens oppgaver, jf. barnevernloven §§ 1-4, 3-2 og 4-3. Utgangspunktet er derfor at det er kommunal barneverntjeneste som har ansvar for å undersøke situasjonen, herunder om barnet har behov for helsehjelp. Direktoratet er derfor enig i Fylkesmannen i Troms sin vurdering når fylkesmannen legger til grunn at i de tilfeller det er mulig å få gjennomført legesjekk før inntak, er det den barneverntjenesten som plasserer barnet som har ansvaret for at legesjekk blir gjennomført. Det følger av barnevernloven § 9-1første ledd at det er kommunen som da har ansvar for å dekke utgiftene til gjennomføring av slike tiltak.
Rettighetsforskriften § 8 andre ledd tar høyde for at det i alle tilfeller ikke er mulig å få gjennomført legesjekk av barn som blir akuttplassert før inntak i institusjonen. Institusjonen har da en plikt til å sørge for at barnet tilses av lege snarest mulig etter inntak eller senest i løpet av inntaksdøgnet. Direktoratet er enig med Fylkesmannen i Troms at det følger av både rettighetsforskriften § 8 første ledd og rundskriv Q-19/2012 at institusjonen skal ha rutiner som sikrer at institusjonen ivaretar dette ansvaret(10). I faglig veileder for akuttarbeid i institusjoner og beredskapshjem er det et kvalitetsmål at tiltaket skal sikre nødvendig helsehjelp til det enkelte barn i samarbeid med kommunen(11).
Bufetats ansvar for institusjonene er å sørge for at det enkelte barn får forsvarlig omsorg og behandling. Institusjonens plikt til å sørge for at barn som blir akuttplassert får gjennomført legesjekk følger av institusjonens omsorgsansvar, og inngår således i institusjonens oppholdsutgifter/driftsutgifter(12).
Som nevnt ovenfor har Bufetat ansvar for å dekke utgifter til institusjoner som overstiger den andel av oppholdsutgiftene som kommunen plikter å betale etter satser fastsatt av departementet, jf. barnevernloven §§ 9-4 og 9-5.
Med hilsen
Hanne Knudsen (e.f)
Seksjonssjef
Birgitte Olsen
seniorrådgiver
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.
Kopi:
- Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
- Statens helsetilsyn
- Alle fylkesmannsembeter
- Alle Bufetats regioner
- Barne- og familieetaten i Oslo kommune
Referanser
- FOR-2011-11-15-1103: Forskrift om rettigheter og bruk av tvang under opphold i barneverninstitusjon
- Rundskriv om retningslinjer til rettighetsforskriften (Q-19/2012)
- I Oslo kommune ivaretas dette ansvaret av kommunen selv, jf. barnevernloven § 2-3 a.
- Jf. Barnevernloven §§ 5-1 og 5-8
- FOR-2003-11-26-1397: Forskrift om Barne-, ungdoms- og familieetatens rett til å kreve egenbetaling fra kommunen for opphold på institusjon (Forskrift om refusjon for opphold i institusjon)
- Q-06/2007: Oppgave- og ansvarsfordeling mellom kommuner og statlige barnevernmyndigheter – herunder betalingsordninger i barnevernet side 13
- Prop. 106 L (2012-2013) side 112 ifg.
- Tilsvarende følger også av FOR-2008-06-10-580: Forskrift om krav til kvalitet og internkontroll i barneverninstitusjoner § 7
- Rundskriv Q-19/2012 om retningslinjer til rettighetsforskriften side 13
- Rundskriv Q-19/2012 om retningslinjer til rettighetsforskriften side 13
- Faglig veileder (Bufdir 2014): Akuttarbeidet i institusjoner og beredskapshjem side 11
- Jf. Rundskriv Q-19/2012 om retningslinjer til rettighetsforskriften side 13 og rundskriv Q-06/2007: Oppgave- og ansvarsfordeling mellom kommuner og statlige barnevernmyndigheter – herunder betalingsordninger i barnevernet punkt 5 og 6.