Hvem som kan beslutte ransaking av rom og eiendeler etter rettighetsforskriften § 16
- Til: Statsforvalteren i Trøndelag, Postboks 2600, 7734 Steinkjer
- Vår ref: 2021/52471-2
- Arkivkode: 30
- Dato: 30.06.2022
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) viser til henvendelse fra Statsforvalteren i Trøndelag av 30. oktober 2020. Vi beklager sent svar.
Statsforvalteren viser til retningslinjer til rettighetsforskriften der det fremgår at «Fullmakten må gis til en person som er til stede på institusjonen», og stiller spørsmål om dette betyr at fullmakten må gis til en person som fysisk er til stede på institusjonen, eller om det er tilstrekkelig at den for eksempel gis til fungerende bakvakt, gitt at denne fyller de øvrige kravene som stilles.
Statsforvalteren legger til grunn at når institusjonen består av flere enheter (avdelinger), så er det enhetsleder (avdelingsleder) som har myndighet til å beslutte ransaking, og kan delegere ansvaret i sitt fravær. Statsforvalteren stiller spørsmål om virksomhetsleder i disse tilfellene har kompetanse til å beslutte ransaking.
Rettslige grunnlag
Etter rettighetsforskriften § 16(1) kan institusjonens leder eller den lederen gir fullmakt bestemme at det skal foretas ransaking av beboerens rom eller eiendeler dersom det foreligger begrunnet mistanke om at beboeren besitter tyvegods, farlige gjenstander, rusmidler eller andre skadelige medikamenter. Slik ransaking kan skje både ved inntak og under oppholdet.
Det følger av retningslinjene til rettighetsforskriften(2) at når en institusjon består av flere selvstendige enheter, er det enhetsleder som har beslutningsmyndigheten.
Leder/enhetsleder kan i sitt fravær gi en annen ansatt på institusjonen fullmakt til å treffe den aktuelle beslutningen. Det må klart gå frem hvem lederen/enhetslederen gir fullmakt til å treffe denne type avgjørelser, og det må være kjent for alle på institusjonen hvem som til enhver tid har fullmakt til å treffe slike avgjørelser. Fullmakten må gis til en person som er til stede på institusjonen. Det er viktig at de personene som gis slik fullmakt er faglig kompetent til å treffe denne type inngripende avgjørelser. Fullmakten bør derfor fortrinnsvis gis til ansatte med relevant fagbakgrunn.
Etter barnevernloven § 5-11 og kvalitet- og internkontrollforskriften § 5 skal institusjonen ha en leder og stedfortreder for leder, og det stilles kompetansekrav til leder, stedfortreder for leder, og ansatte i institusjonen. Institusjonen skal også sørge for at ansatte får nødvendig faglig veiledning og opplæring.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets vurdering
Om fullmakt må gis til en person som er fysisk til stede på institusjonen
Utgangspunktet er at det er institusjonens leder som har myndighet til å beslutte ransaking av rom og eiendeler, jf. Rettighetsforskriften § 16. En institusjon skal ha en stedfortreder for leder, jf. barnevernloven § 5-11 og kvalitet og internkontrollforskriften § 5. Bufdir legger derfor til grunn at også stedfortreder for leder har myndighet til å fatte slike avgjørelser. Når en institusjon består av flere selvstendige avdelinger, vil avdelingsleder og stedfortreder for avdelingsleder ha slik beslutningskompetanse. Utover myndighet til å beslutte ransaking av rom og eiendeler, vil det samme gjelde myndighet å fatte andre inngripende avgjørelser som å isolere et barn i en akutt faresituasjon, kroppsvisitere og åpne posten (brev og pakker) til barn, jf. rettighetsforskriften §§ 14, 15 og 18.
Bestemmelsene åpner også for at leder/avdelingsleder i sitt fravær kan gi fullmakt til andre personer å treffe slike avgjørelser. Retningslinjene til rettighetsforskriften trekker opp rammene for å gi slik fullmakt. Utover viktigheten av å ha faglig kompetanse til å treffe slike inngripende avgjørelser, er det presisert at fullmakten må gis til en person som er til stede på institusjonen og at alle på institusjonen til enhver tid må vite hvem det er som har fullmakt. En naturlig språklig forståelse av «til stede på institusjonen» er fysisk tilstedeværelse. Hensynet til barnas rettsikkerhet tilsier også det. Slike inngripende avgjørelser må bygge på vesentlige faktiske opplysninger og barnevernfaglige vurderinger. Fysisk tilstedeværelse gir større tilgang og kjennskap til hva som er de faktiske forhold, og styrker grunnlaget for de faglig skjønnsmessige vurderingene som må foretas. Fullmakt må derfor gis til en person som er fysisk til stede på institusjonen.
Om virksomhetsleder har myndighet til å beslutte slike avgjørelser
Virksomhetsleder har ofte det overordnede ansvaret for driften av institusjonen, som blant annet kan innebære å ha ansvar for personal, økonomi og fag i flere institusjonsavdelinger. Når en institusjon består av flere selvstendige avdelinger, er utgangspunktet etter retningslinjene til rettighetsforskriften at det er avdelingsleder og stedfortreder for avdelingsleder som har myndighet til å fatte avgjørelser om ransaking, kroppsvisitasjon, isolering og åpne post. Det har sammenheng med at det er stilt krav til at en institusjon skal ha en leder og stedfortreder, og at leder og stedfortreder må oppfylle særskilte krav til formell kompetanse, jf. barnevernloven § 5-11 og kvalitet- og internkontrollforskriften er § 5. Dette er inngripende avgjørelser som forutsetter utøvelse av et konkret barnevernfaglig skjønn. En virksomhetsleder må verken oppfylle krav til formell kompetanse eller ha arbeidssted på institusjonsavdelingen.
Forutsatt at virksomhetsleder oppfyller krav til formell kompetanse, er ikke barnevernloven § 5-11 og kvalitet- og internkontrollforskriften § 5(3) til hinder for at virksomhetsleder kan være stedfortreder for avdelingsleder. Avdelingsleder kan også gi fullmakt til virksomhetsleder til å fatte slike avgjørelser forutsatt at rammene for å gi slik fullmakt i retningslinjene i rettighetsforskriften er oppfylt. Bufdir understreker, som nevnt over, at virksomhetsleder må være fysisk til stede dersom han eller hun skal treffe slike avgjørelser.
Charlotte Stokstad (e.f.)
seniorrådgiver
Birgitte Olsen
avdelingsdirektør
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.
Kopi til:
- Barne- og likestillingsdepartementet
- Landets statsforvalterembeter Landets fylkesnemnder Sentralenheten for
- fylkesnemndene Regionene i Bufetat
- Barne- og familieetaten, Oslo kommune
- Statens helsetilsyn
- Barneombudet
Referanser
- https://min.rettsdata.no/Dokument/gF20111115NR1103
- https://www.regjeringen.no/contentassets/e0c9476c97144f6ab2bf8aa04e0fecb6/rundskriv_om_retningslinjer_til_rettighetsforskriften_20_06_2012.pdf
- Forskrift om krav til kvalitet og internkontroll i barneverninstitusjoner av 10. juni 2008 nr. 580