Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Om betinget og endelig vedtak om godkjenning av barneverninstitusjoner – klageadgang

Bufdirs tolkningsuttalelse

Til: Bufetats regioner og Oslo kommune

[Barnevernloven § 5-8.]

Vår ref: 2015/52227-8

Arkivkode: 340

Dato: 22. september 2015

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (direktoratet) har mottatt enkelte henvendelser fra regionalt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten med spørsmål om det skal fattes et nytt vedtak når endelig godkjenning foreligger, når det fra før er truffet et vedtak om betinget godkjenning. Det etterspørres også tilbakemelding på om det eventuelt må gis klageadgang for begge avgjørelsene.

Rettslige utgangspunkter

Det fremgår av barnevernloven § 5-8 at private og kommunale institusjoner og private og kommunale sentre for foreldre og barn bare kan benyttes for barn som omfattes av loven dersom institusjonen eller senteret er godkjent av regionalt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten. Avgjørelser om godkjenning etter barnevernloven er enkeltvedtak og kan påklages til sentralt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten.

Det fremgår videre av godkjenningsforskriften § 3 at regionalt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten treffer vedtak om godkjenning, bortfall av godkjenning og fastsetting av frist for retting av mangler. Vedtak om godkjenning og vedtak om bortfall av godkjenning er enkeltvedtak og kan påklages til sentralt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten. Klagefristen er tre uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem, jf. forvaltningsloven § 29.

Direktoratet vil bemerke at når det er presisert i lovteksten at avgjørelser om godkjenning er å anse som enkeltvedtak innebærer dette at forvaltningslovens regler om saksforberedelse, om vedtak og om klage og omgjøring i forvaltningslovens kap. IV, V og VI kommer til anvendelse.

I forvaltningsloven § 2 er det definert hva som er et enkeltvedtak:

"I denne lov menes med:

a) vedtak, en avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til private personer (enkeltpersoner eller andre private rettssubjekter);

b) enkeltvedtak, et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer"

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets vurdering

Spørsmålet i denne saken er om avgjørelser om betinget godkjenning og endelig godkjenning er «vedtak som gjelder rettigheter eller plikter», jf. forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav b til private institusjoner.

Betinget godkjenning er ikke regulert i barnevernloven eller godkjenningsforskriften. I brev fra daværende Barne- og familiedepartement av 11. februar 2004 «Godkjenning og kvalitetssikring av barnevernsinstitusjoner – presiseringer av regelverket» har departementet gitt føringer for godkjenning av nye institusjoner:

"Institusjonene kan sende inn søknad om godkjenning før institusjonen er ferdig etablert. En slik søknad må inneholde en fullstendig beskrivelse av hvorledes institusjonen skal oppfylle vilkårene for godkjenning. Det må også legges frem planer og dokumentasjon på sentrale forhold, herunder må det legges frem tegninger/planer for bygningene og budsjett. Institusjonen må redegjøre for målgruppe, målsetting, metodikk og for institusjonens faglige kompetanse."

En eventuell godkjenning må gjøres betinget av at institusjonen på oppstarttidspunktet er i samsvar med søknaden og vilkår eller forutsetninger gitt av godkjenningsmyndigheten. Det kan også tenkes at godkjenningsmyndigheten gir godkjenning til en mindre omfattende virksomhet enn det det er søkt om.

I alle tilfeller forutsetter en slik betinget godkjenning en etterfølgende dokumentasjon fra søkerens side og en tilsvarende kontroll fra godkjenningsmyndighetenes side av at betingelsene/vilkårene for endelig (eller midlertidig) godkjenning er oppfylt. Inntil slik kontroll er foretatt kan institusjonen ikke tas i bruk."

For øvrig viser vi til vårt brev av 24. juni 2015 (ref.: 2015/52227-5) – Svar på henvendelse vedrørende betinget godkjenning av barneverninstitusjoner – hvor det redegjøres for forskjellen på betinget og midlertidig godkjenning.

Direktoratet vil bemerke at en avgjørelse om betinget godkjenning gir rettigheter til å kunne delta i konkurranser om kjøp av institusjonsplasser. Avgjørelser om endelig godkjenning utløser rettigheter til å kunne få barn plassert i institusjonen og plikter som følger av regelverket og godkjenning og kvalitet for barneverninstitusjoner.

Konklusjon

Direktoratet legger til grunn at både et vedtak om betinget godkjenning og endelig vedtak om godkjenning er et "enkeltvedtak", jf. forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav b og a.

At avgjørelser om godkjenning er å anse som enkeltvedtak innebærer at forvaltningslovens regler om saksforberedelse, om vedtak og om klage og omgjøring i forvaltningslovens kap. IV, V og VI kommer til anvendelse både for vedtak om betinget godkjenning og endelig vedtak om godkjenning. Dette innebærer at begge typer vedtak omfattes av klageadgang etter barnevernloven § 5-8 og godkjenningsforskriften § 3.

Med hilsen Hanne Knudsen (e.f)
seksjonssjef

Finn Kvåle
seniorrådgiver

Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.