Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Om krav til forsvarlig bemanning og kompetanse i en barneverninstitusjon ved redusert antall barn i forhold til hvor mange barn institusjonen er godkjent for

Bufdirs tolkningsuttalelse

Til: Team Olivia Norge AS

[Barnevernloven § 5-8.]

Vår ref: 2017/52018-5

Arkivkode: 30

Dato: 13.11.2017


Team Olivia har i e-post av 22. september 2017 spørsmål til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (direktoratet) om alle institusjonsavdelinger til en hver tid må være bemannet ut fra det antallet beboere som avdelingene er godkjent for, eller om bemanningen kan godkjennes ut fra antall barn som er i avdelingene? Team Olivia spør også om «betinget godkjenning» kun kan gis ved nyetableringer.

Team Olivia sin vurdering av saken

Team Olivia viser til kvalitetsforskriftens § 5 med krav til bemanning og de ansattes kompetanse, og at hver avdeling er godkjent for et bestemt antall plasser. Team Olivia opplyser at institusjonen ofte ikke vil ha belegg på alle plassene. Team Olivia opplyser videre at det dermed ikke vil være økonomisk dekning for den bemanningsnormen som ligger til grunn for godkjenningen. Team Olivia fremholder at faglige hensyn kan tilsi at det kan være uheldig med en overbemanning i forhold til antall beboere. Team Olivia fremholder også at det er vanlig at godkjenningsmyndigheten i slike situasjoner godkjenner en redusert bemanning ved lavere belegg enn det avdelingen er godkjent for, men at det blir krevd framlegging og godkjenning av en oppdatert stillingsplan og bemanningsoversikt når antallet beboere økes.

Rettslig grunnlag

Det fremgår av barnevernloven § 1-4 at tjenester og tiltak etter barnevernloven skal være forsvarlige.

For å sikre en forsvarlig standard på de institusjoner som er omfattet av § 5-1, kan departementet gi forskrifter om hvilke krav som skal stilles til institusjonene, herunder faglige krav og krav til bygninger, utstyr og bemanning, jf. barnevernloven § 5-10. Det fremgår av kvalitetsforskriften § 5 første ledd at institusjonen skal ha en stillingsplan som sikrer en faglig forsvarlig drift. Institusjonen skal ha tilsatt personell med tilstrekkelig nivå og bredde i kompetansen sett i forhold til institusjonens målgruppe og målsetting. Institusjonen skal ha en arbeidstidsordning som sikrer kontinuitet og stabilitet for beboerne.

Private institusjoner kan bare benyttes for barn som omfattes av barnevernloven dersom institusjonen er godkjent av regionalt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten. Institusjonen kan bare godkjennes dersom det drives i samsvar med barnevernloven og de forskrifter som gjelder for den, og ellers drives på en forsvarlig måte, jf. barnevernloven § 5-8. Det fremgår av godkjenningsforskriften § 4 at det kreves ny godkjenning ved omlegging og utvidelse av institusjonens virksomhet og ved flytting av institusjonen.

Det fremgår også av § 5-8 at avgjørelser om godkjenning etter barnevernloven er enkeltvedtak som kan påklages til sentralt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten.

I godkjenningsforskriften § 7 er etterfølgende kontroll med at vilkårene for godkjenning er til stede regulert. Det fremgår at etter at godkjenning er gitt kan regionalt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten når som helst, og på den måten som regionen finner hensiktsmessig, føre kontroll med at vilkårene for godkjenning er til stede.

I godkjenningsforskriften § 8 er bortfall av godkjenning regulert. Dersom institusjonen ikke lenger oppfyller vilkårene for godkjenning, skal det treffes vedtak om bortfall av godkjenning. Hvis særlige hensyn tilsier det, og det anses forsvarlig ut fra hensynet til beboerne, kan det i stedet fastsettes en frist for retting av de mangler som medfører at vilkårene for godkjenning ikke lenger er til stede.

Direktoratets vurderinger

Det fremgår av kvalitetsforskriften § 5 første ledd at institusjonen skal ha en stillingsplan som sikrer en faglig forsvarlig drift. Direktoratet vil bemerke at antall plasser institusjonen er godkjent for har betydning for vurderingen av om kravet om at institusjonen har en stillingsplan som sikrer en faglig forsvarlig drift. Direktoratet vil videre bemerke at dersom institusjonen har redusert antall barn boende i forhold til antall plasser institusjonen er godkjent for, vil dette etter en konkret vurdering av godkjenningsmyndigheten, kunne ha betydning for om institusjonen har en stillingsplan som sikrer en faglig forsvarlig drift.

I brev fra daværende Barne- og familiedepartement (BLD) av 11. februar 2004 «Godkjenning og kvalitetssikring av barnevernsinstitusjoner – presiseringer av regelverket» har departementet gitt presiseringer av kravene i godkjenningsforskriften § 4:

«Det må fremgå av vedtak om godkjenning på hvilket grunnlag og under hvilke forutsetninger institusjonen er godkjent. Det må videre fremgå av vedtaket at endringer ikke må foretas før det er søkt om ny godkjenning og at endringer ellers vil kunne føre til at godkjenningen kan falle bort. Dette gjelder alle endringer som innebærer omlegging, utvidelse og flytting av institusjonen. Det vises til merknadene til forskriften § 4. Det må derfor presiseres i godkjenningsvedtaket at institusjonen plikter å melde fra til godkjenningsmyndigheten om alle endringer av forhold som har hatt betydning for godkjenningen. Det vises i denne sammenheng for eksempel til kravene stilt i kvalitetsforskriften og i godkjenningsforskriften.»

Et eksempel på endringer som skal meldes til godkjenningsmyndigheten nevner BLD «ikke ubetydelige utskiftinger av personale (herunder vakanser, langvarige sykmeldinger og lignende).»

Direktoratet legger til grunn at redusert bemanning og kompetanse i institusjonen er slike endringer som skal meldes til godkjenningsmyndigheten. Med grunnlag i opplysningene om endringene, må regionalt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten gjøre en konkret vurdering av godkjenningen herunder om kravene i barnevernloven § 1-4 forsvarlige tiltak og tjenester, og krav til bemanning og de ansattes kompetanse i kvalitetsforskriften § 5, er oppfylt.

Betinget godkjenning er ikke regulert i barnevernloven eller godkjenningsforskriften. I nevnte brev fra BLD av 11. februar 2004 har departementet gitt føringer for godkjenning av nye institusjoner:

"Institusjonene kan sende inn søknad om godkjenning før institusjonen er ferdig etablert. En slik søknad må inneholde en fullstendig beskrivelse av hvorledes institusjonen skal oppfylle vilkårene for godkjenning. Det må også legges frem planer og dokumentasjon på sentrale forhold, herunder må det legges frem tegninger/planer for bygningene og budsjett. Institusjonen må redegjøre for målgruppe, målsetting, metodikk og for institusjonens faglige kompetanse."

En eventuell godkjenning må gjøres betinget av at institusjonen på oppstarttidspunktet er i samsvar med søknaden og vilkår eller forutsetninger gitt av godkjenningsmyndigheten. Det kan også tenkes at godkjenningsmyndigheten gir godkjenning til en mindre omfattende virksomhet enn det det er søkt om.

I alle tilfeller forutsetter en slik betinget godkjenning en etterfølgende dokumentasjon fra søkerens side og en tilsvarende kontroll fra godkjenningsmyndighetenes side av at betingelsene/vilkårene for endelig (eller midlertidig) godkjenning er oppfylt. Inntil slik kontroll er foretatt kan institusjonen ikke tas i bruk."

Direktoratet legger til grunn at godkjente institusjoner ofte har plassert færre antall barn enn institusjonene er godkjent for og dermed at belegget i institusjonsavdelingene varierer. Dersom institusjoner gjør «ikke ubetydelige» endringer herunder reduksjon i bemanning og kompetanse må godkjenningsmyndigheten varsles, for å kunne gjøre en konkret vurdering av om bemanningen og kompetansen er forsvarlig. Dette samme gjelder også når bemanningen og kompetansen igjen må økes på grunn av flere barn plassert i institusjonen. Institusjonen må da fremlegge oppdatert stillingsplan slik at godkjenningsmyndigheten skal kunne vurdere om bemanningen og kompetansen er forsvarlig.

Med hilsen

Anders Henriksen (e.f)
seksjonssjef

Finn Kvåle
seniorrådgiver

Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.

Kopi til:

  • Barne- og likestillingsdepartementet
  • Landets fylkesmannsembeter
  • Landets fylkesnemnder
  • Sentralenheten for fylkesnemndene
  • Regionene i Bufetat
  • Barne- og familieetaten, Oslo kommune
  • Statens helsetilsyn
  • Barneombudet