Kommunenes ansvar ved pålegg om hjelpetiltak etter § 4-4
Til: Fylkesmannen i Buskerud, Postboks 1604, 3007 Drammen
[Barnevernloven §§ 4-4.]
Deres ref: 2017/878
Vår ref: 2017/51606-2
Arkivkode: 30
Dato: 31.05.2017
Vi viser til brev av 3. februar 2017, med spørsmål om hvilken kommune som er ansvarlig for oppfølging av pålagte hjelpetiltak når familier flytter. Vi beklager at det har tatt noe tid å besvare henvendelsen.
Fylkesmannen viser til at flere barneverntjenester har tatt opp spørsmålet om hvilken kommune som vil være økonomisk ansvarlig og ansvarlig for oppfølging av pålagte hjelpetiltak når en familie flytter. Barneverntjenestene har fremhevet at det kan bli vanskelig å følge opp familier dersom de flytter langt etter vedtak, og at det vil være vanskelig å drive veiledning og gi oppfølging. Etter Fylkesmannens syn bør pålagte hjelpetiltak følge samme prinsipper som andre vedtak fra fylkesnemnda, slik at fraflyttingskommunen fortsatt er ansvarlig for slike tiltak. Fylkesmannen peker på at når det pålegges hjelpetiltak, foreligger en høy bekymring for barnets omsorgsituasjon, og at det vil motvirke tiltakets hensikt dersom familier gis anledning til å flytte fra de pålagte tiltakakene.
Rettslig utgangspunkt
I henhold til barnevernloven § 4-4 tredje ledd kan fylkesnemnda, når det er nødvendig for å sikre barnet tilfredsstillende omsorg eller av andre grunner, gi foreldre og barn pålegg om å motta hjelpetiltak. Aktuelle tiltak er opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, opphold i besøkshjem eller avlastningstiltak, leksehjelp, fritidsaktiviteter, bruk av støttekontakt eller andre lignende kompenserende tiltak. Når det er nødvendig for å sikre barnet tilfredsstillende omsorg, kan fylkesnemnda gi pålegg om tilsyn, meldeplikt og urinprøver. På samme vilkår kan fylkesnemnda gi pålegg om omsorgsendrende tiltak. Slike hjelpetiltak kan opprettholdes inntil ett år fra vedtakstidspunktet, mens for pålegg om opphold i barnehage eller annet egnet dagtilbud gjelder ingen tidsbegrensning.
Videre kan fylkesnemnda, når barn har vist eller er i ferd med å utvikle alvorlige atferdsvansker, vedta at foreldrestøttende tiltak kan gjennomføres uten barnets samtykke, jf. § 4-4 femte ledd. Slike tiltak kan opprettholdes i inntil seks måneder.
Adgangen til å gi pålegg om hjelpetiltak ble utvidet ved en lovendring som trådte i kraft 1. april 2016. I høringen forut for lovendringen tok ikke Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet stilling til hva som skal skje med ansvarsforholdene dersom foreldre flytter fra den kommunen som har igangsatt pålagte hjelpetiltak. Dette ble problematisert i høringsrunden, og i lovproposisjonen uttalte departementet:
Dersom en familie som er pålagt et hjelpetiltak flytter til en annen kommune, vil det være vanskelig for den opprinnelige kommunen å følge opp hjelpetiltaket. Den opprinnelige kommunen bør imidlertid informere den nye oppholdskommunen om at det har vært satt i gang tiltak etter barnevernloven overfor familien(1).
Direktoratets vurdering
Barnevernlovens utgangspunkt er at det er den kommunen barnet oppholder seg i som er ansvarlig, jf. § 8-1. Det er gjort unntak fra denne hovedregelen i § 8-4, som omhandler hvilken kommune som er ansvarlig for å reise saker for fylkesnemnda. Det følger av bestemmelsens tredje ledd at en flytting ikke påvirker ansvarsforholdene når en sak er fremmet for fylkesnemnda, med mindre det inngås avtale om noe annet. Når det er fremmet sak som gjelder tiltak etter de bestemmelsene som er nevnt i første ledd, vil den kommunen som har fremmet saken være ansvarlig, også dersom familien eller barnet flytter til en annen kommune. Bestemmelsen omfatter ikke saker som omhandler pålegg om hjelpetiltak etter § 4-4 tredje ledd.
Barnevernloven § 4-4 tredje ledd gir fylkesnemnda adgang til å gi pålegg om en rekke forskjellige tiltak. Flere av disse tiltakene, som opphold i barnehage, leksehjelp, fritidsaktiviteter og støttekontakt, kan vanskelig opprettholdes dersom familien flytter til en annen kommune. Også omsorgsendrende tiltak, som i hovedsak er ulike former for foreldreveiledning, kan være vanskelig å videreføre dersom en familie flytter.
Etter direktoratets syn må disse forholdene, og departementets uttalelse i forarbeidene, innebære at pålegg om hjelpetiltak etter § 4-4 tredje ledd opphører når en familie flytter fra den kommunen som har iverksatt tiltaket.
Vi er enig med Fylkesmannen i at det foreligger alvorlig bekymring for barnets omsorgsituasjon når vilkårene for å pålegge hjelpetiltak er oppfylt. Vi vil derfor understreke at når en familie som har mottatt pålagte hjelpetiltak flytter til en annen kommune, skal det tas kontakt med barneverntjenesten i tilflyttingskommunen. Når det gjelder ansvarsforholdene i andre situasjoner der en familie som mottar tiltak flytter, viser vi til vår uttalelse av 12. april 2017(2).
Med hilsen
Anders Henriksen (e.f)
seksjonssjef
Jan Faller
seniorrådgiver
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.
Kopi til:
- Øvrige fylkesmannsembeter
- Helsetilsynet
- Barne- og likestillingsdepartementet
- Fylkesnemndene
- Sentralenheten for fylkesnemndene
- Bufetats regioner
Referanser
- Prop 72 L (2014-2015), punkt 9.3
- Oppholdskommunens ansvar i barnevernssaker