Utredning i senter for foreldre og barn når barnet mellom 0-6 år har med seg eldre søsken – Barnevernsloven § 16-3 fjerde ledd bokstav a
Til: Region sør, Postboks 2233, 3103 Tønsberg
[Barnevernsloven § 16-3 fjerde ledd bokstav a]
Vår ref: 2023/51316-1
Dato: 29/03/2023
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (direktoratet) viser til henvendelse fra Bufetat region sør av 21. oktober 2022.
Henvendelsen gjelder utredning ved døgnopphold i senter for foreldre og barn etter barnevernsloven § 16-3 fjerde ledd bokstav a, av barn mellom 0-6 år som har eldre søsken. Henvendelsen viser at det er behov for å tydeliggjøre hva utredningen skal omfatte, når barnet har eldre søsken over 6 år som flytter inn på senteret sammen med barnet. Bufetat region sør stiller spørsmål om eldre søsken skal skrives inn på senteret, og om senteret er ansvarlig for å føre journal etter barnevernsloven § 12-4 også for eldre søsken. Det stilles også spørsmål om Bufetats betalingsansvar og rett til å kreve egenandel fra kommunen, når barn har med seg søsken over 6 år under utredningsopphold i senter for foreldre og barn.
Rettslig grunnlag og direktoratets vurdering
Utredning når søsken over 6 år er med under utredningsoppholdet
Bufetat kan tilby barnevernstjenesten «utredning av omsorgssituasjonen til barn i alderen 0-6 år dersom det er stor usikkerhet ved om et barn utsettes for alvorlig omsorgssvikt», jf. barnevernsloven § 16-3, fjerde ledd bokstav a. Bufetat avgjør ved fritt skjønn om utredning skal tilbys ut fra en faglig vurdering, hvor også tilgjengelighet og kapasitet er relevante hensyn. Bufetat avgjør også om utredning skal tilbys ved døgnopphold i senter for foreldre og barn, poliklinisk eller hjemmebasert(1).
Ved bruk av tilbud fra Bufetat om døgnbasert utredning i senter for foreldre og barn kreves det samtykke fra foreldre, og at barnevernstjenesten fatter enkeltvedtak, jf. barnevernsloven § 2-3 første ledd. Dersom foreldrene ikke samtykker, har barneverns- og helsenemnda hjemmel til å fatte vedtak om døgnbasert utredning i senter for foreldre og barn etter § 2-3 annet ledd. Vilkår for vedtak fra barnevernstjenesten og barneverns- og helsenemnda etter § 2-3 første og annet ledd, er at utredning i senter for foreldre og barn er «nødvendig for å avklare om vilkårene for omsorgsovertakelse av barn i alderen 0-6 år er oppfylt».
I Prop. 73 L (2016-2017) pkt. 14.5.2 er det uttalt om målgruppen for utredning;
«Departementet fastholder videre forslaget om at Bufetats tilbud bør avgrenses til barn i aldersgruppen 0-6 år. Som i høringsnotatet legges det vekt på at barn i barnehagealder ikke har de samme kommunikative ferdigheter som eldre barn. Det kreves særskilt kompetanse i å vurdere barnas uttrykk og symptomer, og det er krevende å skille mellom symptomuttrykk som er innenfor ordinær utvikling og de som skal vekke bekymring. Kompleksiteten i dette øker dess yngre barna er. Avgrensningen skal likevel ikke være til hinder for særskilte løsninger for å forhindre ekskludering av familier med flere barn, og hvor noen av barna er over seks år gamle.»
Uttalelsen i Prop. 73 L (2016-2017) pkt. 14.5.2 kan etter vår vurdering ikke innebære at sentrene skal utrede barn over 6 år. Det fremgår klart av ordlyden i barnevernsloven § 16-3 fjerde ledd bokstav a og barnevernsloven § 2-3 første og annet ledd, at det er barn mellom 0-6 år som er målgruppen for utredning i sentre for foreldre og barn, og som sentrene må ha særskilt kompetanse på å vurdere utrykk og symptomer til for å kunne tilby et forsvarlig utredningstilbud, jf. barnevernsloven § 1-7.
Hvis Bufetat tilbyr barnevernstjenesten utredning av barn mellom 0-6 år i senter for foreldre og barn som må ha med seg eldre søsken under utredningsoppholdet, skal utredningen derfor rette seg mot og omhandle foreldrenes omsorgsevne og omsorgsbehovet til barnet som er i aldersspennet 0-6 år.
Innskrivning og journalføring
Spørsmålet om innskrivning og journalføring henger nært sammen i praksis. Innskrivning har betydning for sentrenes mulighet til å opprette sak på barnet i fagsystemet(2). Dette er igjen en forutsetning for muligheten til å kunne journalføre (dokumentere) opplysninger om et barn.
Etter barnevernsloven § 12-4 skal barnevernet «føre en journal for hvert enkelt barn. Journalen skal inneholde alle vesentlige faktiske opplysninger og barnevernsfaglige vurderinger som barnevernet bygger sin saksbehandling på og som kan ha betydning for de beslutninger og vedtak som treffes.»
Barnevernsloven § 12-4 om journalplikt gjelder også for sentrene for foreldre og barn(3). Etter vår vurdering må bestemmelsen forstås ut fra hva som er senterets ansvar og oppgaver, jf. barnevernsloven § 16-3, fjerde ledd bokstav a. Siden sentrenes ansvar og oppgaver gjelder utredning av omsorgssituasjonen til barn mellom 0-6 år, er vår vurdering at det kun er barnet mellom 0-6 år som skal skrives inn på senteret og som det skal opprettes journal for, selv om barnet har eldre søsken som følger med familien under oppholdet i senteret.
Nærmere bestemt innebærer journalplikten for sentrene at de skal nedtegne alle vesentlige faktiske opplysninger og barnevernsfaglige vurderinger som er av betydning for utredningen av barnet mellom 0-6 år, og som kan ha betydning for de beslutninger og vedtak barnevernstjenesten kan komme til å fatte for dette barnet. Dette kan omfatte nødvendig informasjon om barnet og barnets omsorgssituasjon, beskrivelse av barnevernsfaglige vurderinger som senteret har gjort, hvordan senteret har gått frem under utredningen, drøftinger og møtereferat som er relevante for utredningen, og beskrivelse av brukermedvirkning.
Selv om utredningen ikke retter seg mot omsorgsbehovet til eldre søsken og sentrene ikke skal opprette sak og journalføre opplysninger om eldre søsken, kan det komme frem opplysninger om foreldrenes omsorgsevne under utredningen av barnet som er i aldersspennet 0-6 år, som barnevernet finner relevant også for eldre søsken.
Opplysningsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan skal uten hinder av taushetsplikten melde fra til barnevernstjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli mishandlet eller utsatt for alvorlig omsorgssvikt, jf. barnevernsloven § 13-2 bokstav a. Bestemmelsen om opplysningsplikt omfatter også ansatte i sentre for foreldre og barn. Dersom det for eksempel kommer frem opplysninger under utredningen som gir grunn til å tro at barnet blir mishandlet eller utsatt for alvorlig omsorgssvikt skal de ansatte melde fra til barnevernstjenesten.
I Prop. 73 L (2016-2017) pkt. 14.5.5 er det uttalt at Bufetat umiddelbart plikter å ta kontakt med den kommunale barnevernstjenesten dersom det i forbindelse med utredningen oppstår situasjoner eller fremkommer opplysninger som gjør det nødvendig å vurdere om det er behov for å treffe et midlertidig akuttvedtak for å ivareta barnet. Det samme gjelder hvis Bufetat ser behov for å bringe barnet til sykehus eller annet egnet sted for medisinsk undersøkelse.
Etter vår vurdering vil det samme gjelde dersom ansatte på senteret under utredningen av et barn mellom 0-6 år blir kjent med slike opplysninger knyttet til eldre medfølgende søsken.
Betalingsansvar
Bufetat har betalingsansvar for utredninger av omsorgssituasjonen for barn mellom 0-6 år som Bufetat tilbyr barnevernstjenesten. Bufetat har rett til å kreve egenandel av kommunen, når barnevernstjenesten benytter seg av tilbud om utredning av omsorgssituasjonen for barn mellom 0-6 år. Dette følger av barnevernsloven § 16-5 første og tredje ledd.
Satsene for kommunens egenandel fastsettes av departementet og reguleres i forbindelse med behandling av statsbudsjettet. I dag følger det av § 4 tredje ledd i forskrift om refusjon for opphold i institusjon at kommunen skal betale 1 sats når opphold i senter for foreldre og barn er for en foresatt og et barn. Ved opphold for to foresatte og et barn betaler kommunen 1 ½ sats. For hvert øvrige barn betaler kommunen ytterligere ½ sats pr barn.
Denne regelen, som innebærer en halv sats per person i familien, er foreslått videreført i § 14 i forslag til forskrift om saksbehandling og økonomiske rammer ved Bufetats tilbud om barnevernstiltak til kommunen(4).
En naturlig forståelse av bestemmelsen er etter vår vurdering at kommunen må betale ½ sats for hvert medfølgende søsken.
Med hilsen
Charlotte Stokstad
avdelingsdirektør
Hanne Bjørnstad
seniorrådgiver
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.
Kopi til:
- Barne- og familiedepartementet
- Landets Statsforvaltere
- Landets barneverns- og helsenemnder
- Sentralenheten for barneverns- og helsenemnda
- Regionene i Bufetat
- Barne- og familieetaten, Oslo kommune
- Statens helsetilsyn
- Barneombudet
Referanser
- Prop. 73 L (2016-2017) Endringer i barnevernloven (barnevernsreform) pkt. 14
- BiRK er fagsystemet for de statlige sentrene for foreldre og barn
- Prop. 133 L (2020-2021) Lov om barnevern (barnevernsloven) og lov om endringer i barnevernloven pkt. 18.1.5.
- Høringsnotat: Forslag til forskrift om Bufetats saksbehandling ved tilbud om barnevernstiltak til kommunen