Forespørsel om tolkning av § 5 i forskrift om krav til kvalitet og internkontroll i barnevernsinstitusjoner
[Til] Solhaugen Omsorgssenter ved Åge M. Strand, Postboks 74, 2715 Lunner
[Barnevernloven § 5-10. Kvalitetsforskriften § 5]
Vår ref: 2015/51097-2
Arkivkode: 349
Dato: 24.04.2015
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) viser til e-post av 5. februar 2015 hvor Solhaugen ber om en uttalelse fra Bufdir om tolkning av § 5 i forskrift om krav til kvalitet og internkontroll i barnevernsinstitusjoner.
Vi beklager at det har tatt tid å besvare henvendelsen.
Bakgrunn for forespørselen
I forskriften står det at institusjonen skal ha «tilsatt personell». På grunn av uforutsigbarhet i antall beboere ved omsorgssenteret for enslige mindreårige asylsøkere under 15 år har Solhaugen en avtale med et bemanningsbyrå hvor omsorgssenteret leier inn konsulenter i deler av turnusen. Dette for å sikre forutsigbar økonomisk drift, samt unngå stadige permitteringer og/eller oppsigelser. Dette er faste mennesker som følger turnus, samt omsorgssenterets interne opplæringsprogram. De har de samme betingelsene som fast ansatte, bortsette fra at de er innleide konsulenter. I tillegg til dette har Solhaugen faste ansatte og fagprosenten er ivaretatt.
Solhaugen omsorgssenter hevder at dette praktiseres ulikt i de forskjellige regionene. Solhaugen omsorgssenter ber om en uttalelse om hvordan Bufdir tolker dette.
Rettslig grunnlag
Det fremgår av barnevernloven § 5-8 at private og kommunale institusjoner bare kan benyttes for barn som omfattes av loven dersom institusjonen er godkjent av regionalt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten. Det fremgår videre av godkjenningsforskriften § 7 at etter at godkjenning er gitt kan regionalt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten når som helst, og på den måten som regionen finner hensiktsmessig, føre kontroll med at vilkårene for godkjenning er til stede.
Det fremgår også av barnevernloven § 5A-7 at barnevernloven §§ 5-7, 5-8, 5-9 og 5-10 med tilhørende forskrifter gjelder tilsvarende for omsorgssentre som for institusjoner.
«Institusjonen kan bare godkjennes dersom det drives i samsvar med denne loven og de forskrifter som gjelder for den, og ellers drives på en forsvarlig måte», jf. barnevernloven § 5-8 første ledd andre setning.
I barnevernloven § 1-4 stilles krav om at tjenester og tiltak etter barnevernloven skal være forsvarlige.
I forskrift om kvalitet og internkontroll i barneverninstitusjoner § 5 første ledd heter det:
«Institusjonen skal ha en stillingsplan som sikrer en faglig forsvarlig drift. Institusjonen skal ha tilsatt personell med tilstrekkelig nivå og bredde i kompetansen sett i forhold til institusjonens målgruppe og målsetting. Institusjonen skal ha en arbeidstidsordning som sikrer kontinuitet og stabilitet for beboerne.»
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets vurdering
Solhaugen omsorgssenter ønsker svar på om og eventuelt i hvilket omfang et omsorgssenter for enslige mindreårige kan leie inn personell fra et bemanningsbyrå til deler av turnusen i senteret.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har tidligere tatt generell stilling til spørsmålet som reises av Solhaugen Omsorgssenter i vårt vedtak av 15. januar 2010 i sak om klage over vedtak om bortfall av godkjenning – Aleris Ungplan, bofellesskap Aunøya (vår ref: 09/53020). Direktoratet legger den generelle konklusjonen i vedtaket til grunn:
«Oppsummering av den generelle drøftelsen:
Direktoratet har kommet til at det ikke kan utledes noe absolutt forbud mot bruk av underleverandør. En modell der deler av kjernepersonell er ansatt hos ett underleverandørselskap kan ikke i seg selv sies å være i strid med kravet om forsvarlig drift. I den enkelte godkjenningssak må det foretas en konkret vurdering. Denne vurderingen må knyttes til momenter som for eksempel kompleksiteten i organiseringen og hvor omfattende bruken av underleverandører er. På dette området må forvaltningen foreta en sammensatt, skjønnsmessig vurdering. Bak forskriftene for godkjenning ligger sterke barnevernfaglige hensyn som setter skranker for hvilke organisasjonsmodeller som kan godtas. Direktoratet har kommet til at et gjennomgående grunnprinsipp bør være at kjerneoppgavene i hovedsak ligger hos søkerselskapet.»
For øvrig viser direktoratet til vår redegjørelse for rettslig grunnlag og vår generelle vurdering av saken i det nevnte vedtaket av 15. januar 2010, side 5-9.
Når det gjelder konkrete løpende vurderinger av om Solhaugen omsorgssenter fyller kravene til godkjenning, herunder krav i forskrift om kvalitet og internkontroll i barneverninstitusjoner § 5, er det regionalt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten som tar stilling til dette.
Med hilsen
Hege Hovland Malterud (e.f)
avdelingsdirektør
Hanne Knudsen
seksjonssjef
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.
Kopi til:
- Bufetat, region øst
- Bufetat, region vest
- Bufetat, region sør
- Bufetat, region Midt-Norge
- Bufetat, region nord
- Oslo kommune, ved Barne- og familieetaten